Bordspelreview: Waterfall Park

Enkele weken geleden bracht Repos Production (een Belgische uitgever onder de vleugels van Asmodee) Waterfall Park uit. Als pretparkfan kon ik dit uiteraard niet links laten liggen. Een zonneklopper ben ik minder, maar toch trok ik meermaals naar het paradijselijke eiland om dat eiland te herschapen tot een megagroot pretpark. Hierin bouwt iedereen mee aan het attractiepark, maar is iedereen eigenaar van z'n eigen attracties. Al is de concurrentie hard. Ik vertel er graag meer over in onderstaande review.

In Waterfall Park zullen drie tot vijf pretparkfanaten een paradijselijk eiland herschapen tot een uitgebreid pretpark. En hoewel iedereen samen bouwt aan het pretpark, heeft iedereen z'n eigen attracties en inkomsten. De rijkste speler aan het einde van het spel wint, maar daarvoor zal je wel goed moeten onderhandelen. Laat je vooral niet in 't zak zetten en probeer zelf het onderste uit de kan te halen.

Waterfall 1.jpeg

Welkom op het attractie-eiland​

Waterfall Park, waarvan de spelonderdelen in een superhandige insert worden gestoken, wordt in vier rondes gespeeld. Wie aan het einde van die vier rondes het rijkst is, is de winnaar. Maar daar gaat natuurlijk heel wat aan vooraf. Elk van de vier rondes bestaat uit dezelfde vier stappen, maar uiteraard wordt er gestart met het opzetten van het spel. Zo wordt het spelbord in het midden van de tafel geplaatst, kiest elke speler een van de spelerskleuren en neemt daarvan de basissen. Plaats de muntvoorraad op tafel en geef elke speler vijf munten. Deze munten en alle toekomstige hou je gedekt voor andere spelers. Schud de locatiekaarten en maak hiervan een gedekte trekstapel. Schud ook alle attractietegels en maak hier enkele trekstapels van. De rondemarker wordt op het rondespoor op veld één geplaatst (afhankelijk van het aantal spelers moet je hier eventueel een fiche leggen) en nu kan het spel starten.

Waterfall Park is een erg vlot en toegankelijk spel.


Voor ik de rondestructuur uitleg, ga ik eerst even uitleggen wat het doel van het spel precies is. In Waterfall Park zijn er negen soorten attracties die elk tussen drie en vijf tegels groot kunnen zijn. Wil je een attractie uitbreiden, dan moet je locaties naast die eerste tegel te pakken krijgen. Aangezien de locaties willekeurig verdeeld worden, heb je daar geen invloed op. Maar daar komt het onderhandelen in het spel. Je wil namelijk bepaalde locaties in handen krijgen, terwijl je andere - voor jou minder interessante - van de hand wil doen. Elke attractie kan trouwens maximaal twee keer in maximale grootte worden gebouwd. Van een attractie van vijf tegels zijn er dus tien tegels in het spel. Van eentje van drie tegels, zijn er dus zes. Je krijgt echter altijd geld, ook als je attractie niet volledig klaar is. Dus daar komt soms wat giswerk bij kijken, want welke attracties en locaties zul je de volgende ronde in handen krijgen?

Waterfall 3.jpeg

Alles uit de kan halen​

Elke ronde start met het uitdelen van een aantal locatiekaarten, waarvan je er - afhankelijk van het aantal spelers - een paar moet afleggen. Heeft iedereen z'n keuze gemaakt, dan plaats je basissen van jouw kleur op jouw locaties. Hierdoor ziet iedereen welke locaties eigendom zijn van welke speler. Nadien krijg je ook attractietegels, waarna de tweede en tevens leukste stap in de ronde kan beginnen. Hierin onderhandel je met de overige spelers. Je wil zoals reeds gezegd soms bepaalde locaties hebben. Heb je ergens twee basissen naast elkaar en heeft een andere speler ook een aangrenzende basis, dan loont het misschien de moeite om eens met die speler te praten. Helaas blijft geluk een belangrijke factor in het spel. Krijg je zelf geen goede locaties voor jezelf toebedeeld en zijn andere spelers ook niet veel met die locatie, dan heb je ook geen slagkracht in de onderhandelingen.

Wat je elkaar in ruil aanbiedt, maakt eigenlijk niks uit. Zo kunnen de basissen van locatie wisselen, kun je attracties ruilen, mag je geld aanbieden of een combinatie ervan. De enige beperking is dat reeds gebouwde attracties blijven liggen, maar de eigenaar ervan kan wel veranderen door de basis van kleur te wisselen. Een deal op het eigenste ogenblik is bindend, maar een toekomstige belofte mag wel gebroken worden. Deze fase duurt soms het langst, afhankelijk of spelers het onderste uit de kan trachten te halen. Andere spelers moeten dan mogelijks even met hun vingers draaien, wat jammer is. Als de onderhandelingen afgelopen zijn mag iedereen attracties bouwen op z'n locaties, waarna de inkomensfase volgt.

Waterfall 2.jpeg

Incasseren!​

Afhankelijk van wat je hebt gebouwd, krijg je per attractie een aantal punten. Is je attractie niet volledig klaar - je hebt bijvoorbeeld twee van de vier tegels gebouwd - dan ontvang je drie munten. Zou je wel alle vier de tegels gebouwd hebben, en dus is je attractie volledig klaar, dan ontvang je er negen. Hierbij wordt dus een onderscheid gemaakt tussen attracties die nog in aanbouw zijn en attracties die volledig klaar zijn. Aangezien dit een groot verschil betekent, is dit gegeven ook veelal een onderdeel van de onderhandelingen in de tweede stap. Zo werden in mijn spellen regelmatig attracties van dezelfde waarde geruild, of werd er gekeken of er bij een ruil een speler een attractie kan afbouwen. Hou hier rekening mee, want de inkomsten keren alle toekomstige rondes terug en kunnen dus snel oplopen.

De onderhandelingsfase kan lang duren.


Heb je je inkomsten van een ronde gekregen, dan vertel je luidop hoeveel je precies gekregen hebt en leg je alle muntjes gedekt bij je overige munten. De spelers hebben dus een idee hoeveel iemand heeft bijgekregen, maar weten vermoedelijk het totale aantal niet meer. Dit aantal is namelijk dé winstconditie. De rijkste speler mag zich als de beste pretparkeigenaar uitroepen.

Conclusie

Waterfall Park is een vlot te spelen en erg toegankelijk bordspel waarin de onderhandelingsfase de leukste fase uit het spel is. Helaas kan deze fase wat lang duren, wat voor spelers die niet in de onderhandelingen betrokken zijn wat tegen kan steken. Daarnaast blijft geluk een belangrijke factor, waardoor je soms niet de nodige slagkracht hebt in onderhandelingen.

Pro

  • Speelt heel vlot
  • Erg toegankelijk
  • Onderhandelingen
  • Handige insert

Con

  • Onderhandelingen kunnen lang duren
  • Toch veel geluk mee gemoeid
7

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Repos Production

Designer

Karsten Hartwig

Aantal spelers

3-5

Tijdsduur

45 minuten
 
Terug
Bovenaan