Review: RollerCoaster Tycoon Adventures Deluxe

Het RollerCoaster Tycoon Adventures-spel krijgt een officiële update door RollerCoaster Tycoon Adventures Deluxe uit te brengen. Hierdoor worden er een tachtigtal nieuwe attracties toegevoegd en krijgt alles een grondige opfrisbeurt. Waar ik als kleine koter de pc-versie van Atari’s RollerCoaster Tycoon uren aan een stuk heb versleten, ga ik ditmaal aan de slag op de Nintendo Switch. Waar Chris Sawyer, Simon Foster en Allister Brimble in 1999 mijn rollercoaster simulator-liefde hebben doen ontstaan, probeer ik in deze review voornamelijk te kijken of RollerCoaster Tycoon Adventures Deluxe deze oude liefde nog kan aanwakkeren, of is het vuur ondertussen gedoofd?

RollerCoaster Tycoon Adventures Deluxe, of kortweg RCT Adv. Deluxe, is jammer genoeg niet wat ik van de originele RCT heb onthouden. Maar laten we alvast niet vooruitlopen op de feiten, want een totaliteit van tweehonderd attracties komen op je kleine of grote scherm tevoorschijn. RCT Adv. Deluxe komt in totaal met vier verschillende speelmodi, waaronder de klassieke Tutorial, Avontuur, Scenario’s en mijn all-time favorite Sandbox-modus. In het Tutorial-luikje zitten twee tutorials die je enerzijds laten kennismaken met de basis (Christy’s Fun) en anderzijds een voeling zullen geven met het bouwen van de achtbanen in “Make Them Scream”. En helaas was ik binnen de eerste tien minuten al aan het vloeken doordat ik het scherm van de tutorial niet weg kon klikken en die zowat het ganse scherm innam. Dat begint alvast niet goed …

NSwitch_RollerCoasterTycoonAdventuresDeluxe_04.jpg

Bouwen aan de toekomst​

De Tutorial is op zich geen harde must. Je weet door de zeer intuïtieve gameplay zeer snel wat je te wachten staat en wat niet. En waar ik destijds uren aan het puzzelen was om de beste achtbaan te maken en keer op keer te testen, werk je in RCT Adv. Deluxe aan een zeer efficiënt en flauw afkooksel. Het uittekenen van de achtbaan gaat nagenoeg vanzelf, waardoor je buiten het kiezen van de verschillende kleuren een groot deel van de simulator achterwege laat. Ditmaal ben je niet keer op keer je achtbaan aan het testen om verschillende karretjes op het juiste moment te laten toekomen om die verdomde wachtrij niet te lang te laten komen. Nu heb je bij RCT Adv. Deluxe een flauw afkooksel. Wat voor sommige spelers misschien net wel een goed aspect is. Er komen gelukkig ook een aantal standaard achtbanen meegeleverd die de nodige spanning voor de bezoekers meeleveren en met zeven verschillende types kan je elke richting uit.

RollerCoaster Tycoon Adventures Deluxe laten je nostalgisch wegdromen en zorgen voor een rustige spelervaring.


In de Avontuur-speelmodus start je op één van de vier landschapstypes - bos, eiland, de maan of woestijn - en met een vast bedrag om je eigen park te bouwen. Bij de Scenario’s komen er zestien voorgeprogrammeerde, half afgewerkte parken, die elk met een aantal doelen komen. Deze doelen moet je binnen een bepaalde tijdslimiet proberen te voltooien. Typisch is dit een drie of viertal jaren waarin je het pretpark uitbaat. Het behalen van de doelen gaat op drie niveaus gaande van brons over zilver tot goud. De doelen zijn allemaal zeer eenvoudig te voltooien en geen enkele uitdaging is super moeilijk, waardoor je overal met gemak de gouden beker mee naar huis neemt. Toch is de Scenario-modus degene die de originele spelervaring het beste naar boven laat komen. Tot slot hebben we de Zandbak-modus, waar ik uiteindelijk het meeste tijd heb doorgebracht. In de creatieve modus komen er dan ook nog eens geen doelen, een eindeloos budget en alle attracties en items zijn al vrijgespeeld. De creatieve geest kan hier zijn park uitbouwen. In de carrièremodus dien je toch nog ietwat onderzoek te doen waardoor ik deze het meest fun vond.

NSwitch_RollerCoasterTycoonAdventuresDeluxe_05.jpg

Bouwen zonder grenzen​

Waar de originele sterktes van RCT lagen in de simulator en management van het park, moeten we deze olifant in het park toch benoemen. In het originele spel was je bezig met marketingcampagnes aan het uitwerken voor je laatste nieuwe attractie, de prijzenstructuur van je eetstandjes, ballonnen en paraplus aan het aanpassen aan de omstandigheden, was je het onderhoudspersoneel bij die attracties aan het plaatsen die frequent kapot gingen en liet je twee kuismannen rond de extremere attracties de kots en afval opruimen. Ondertussen was je aanpassingen aan het doen aan het park en attracties door wachtrijen uit te bouwen die nog enigszins doenbaar waren zonder boze bezoekers en was je actief bezig met crowd control. Je hield rekening met de noden van de bezoekers en moest je onderzoek afstemmen op je inkomsten en uitgaven. Niets van deze aspecten komen terug in RCT Adv. Deluxe behalve de prijssetting van je attracties en eetstandjes. Je plaatst een toilet en onderhoudsgebouw en de rest gebeurt vanzelf. Geen bijsturing van de looppaden meer of een ingenieur oppakken en naast je kapotte attractie droppen. Ook het financiële aspect is grotendeels beperkt en er zijn geen grote marketingcampagnes meer. In de plaats daarvan krijg je een aantal heatmaps die aanduiden welke attracties voldoende landschapspartijen rond zich hebben en welke attracties er veel geld in het laatje brengen. Maar het simuleren van die heatmaps vraagt precies ook al veel van je Switch …


Je park ziet er snel visueel aantrekkelijk uit​

En dit brengt ons naadloos aan een volgende frustratie: het vastlopen van het spel. Ik heb in het eerste uur mezelf al meermaals gefrustreerd aan de frame drops, maar vanaf je een echt uitgebouwd park begint te hebben, merk je dat RCT Adv. Deluxe een simpele port is. En ook bij het plaatsen van een standaard meegeleverde achtbaan, liep mijn spel volledig vast met alle gevolgen van dien: hard shutdown … Niet iets wat je van Atari zou verwachten. De controls zijn zoals gezegd eenvoudig, maar zijn eerder gemaakt voor de touchscreenervaring dan voor het spelen op de televisie. De verschillende menuschermen zijn gelukkig niet zo moeilijk om door te manoeuvreren en door het echt ontbreken van het uitbouwen van je park mis je hier niets. De oude liefde is nog aanwezig in RollerCoaster Tycoon Adventure Deluxe, maar door de leeftijd heb je een bril nodig om door de vele fouten heen te kijken ...

Conclusie

RollerCoaster Tycoon Adventures Deluxe is een eenvoudig spel dat je de herkenbaarheid van de originele RCT aanbiedt zonder simulatie of management verwachtingen. Voor een diehard simulator fan ben je met RCT Adventures Deluxe aan het verkeerde adres. Wens je echter even een pretpark uit te bouwen zonder echte uitdagingen, dan kan je toch enkele uren zoet blijven. De verschillende speelmodi zorgen voor de nodige afwisseling, maar door de verminderde performance, vastlopen en ontbreken van de simulator is RollerCoaster Tycoon Adventures Deluxe echter een flauw afkooksel dat enkel door de nostalgie de helft heeft gehaald.

Pro

  • Verschillende speelmodi, waardoor er voor elk wat wils is
  • Intuïtief en voor iedereen een easy going vibe
  • Nostalgisch sausje

Con

  • Niet voldoende getest, veel bugs en schermen die blijven hangen
  • Waar is de simulator naartoe?
  • Te eenvoudig om je park op te bouwen en je doelen te halen
5

Over

Beschikbaar vanaf

1 november 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Genre

  1. Retro
  2. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Nvizzio Creations

Uitgever

  1. Atari
 
3D RCT heeft het nooit echt goed gedaan. Planet Coaster is op dat vlak beter, maar instapdrempel is véél hoger imo.
Wie graag RCT wil spelen kan niet buiten Open RCT2. Is een open source mod -vergelijkbaar met Open TTD- voor RCT (2) die enorm veel nieuwe functies toevoegt waar je vroeger alleen maar van kon dromen; grotere maps, meer kleuren, meer objecten selecteerbaar, geavanceerde hacks die vroeger veel moeilijker waren om uit te voeren en alleen konden mbh een trainer zoals 8Cars, nieuwe achtbanen en achtbaanelementen, multiplayermogelijkheid en ga zo maar door... Je hebt wel een officiële kopie nodig, maar dat kan je voor een paar euro op GOG op de kop tikken

 
Terug
Bovenaan