Preview: Park Beyond

Sinds de gloriedagen van pretparksims in de vroege jaren 2000 hebben meerdere uitgevers hun kans gewaagd om weer een game uit te brengen dat succesvol en tof is. Kan Limbic Entertainment met hun Park Beyond tippen aan de titaan Rollercoaster Tycoon? Ik had de kans om de bèta uit te testen en het eens voor mezelf te zien!

Sinds de tijden van Rollercoaster Tycoon is het nog maar één keer gelukt dat er een pretparksim erg succesvol werd, en dit was Planet Coaster, de game die in 2016 uitkwam. Dat is nu dus toch al een tijdje geleden en de kans om het volgende symbool van pretparksims te worden ligt voor het grijpen. Vanaf je Park Beyond opstart is het duidelijk dat het een prachtig kleurrijke artstyle heeft en dat er dus een positieve sfeer hangt. Dit loopt door met de muziek van het spel. Direct heb je al veel zin om de campagne of sandbox mode in te springen en je eigen pretpark te bouwen.

Park Beyond front.jpg

De campaign

De verhaalmodus is het hoogtepunt van Park Beyond. Je speelt als een dromer die uit zijn slaapkamer attracties ontwerpt. Maar dan kom je Blaize Megatronic tegen, een enthousiast meisje dat er alles aan wilt doen dat je succesvol wordt, zodat je de meest gekke achtbanen kan bouwen. Ze geeft je de kans om het uit te testen en er zo één in de stad te bouwen, en het nabije pretpark te bereiken. Halverwege de bouw is er plots iets helemaal nieuw. Je hebt de keuze om de trein met een kanon of met een ramp in de lucht te schieten naar de andere kant. Ik koos voor de ramp en jawel, de trein vloog zoals een stuntmotor over de ramp en landde op de rails aan de andere kant. Vanaf dat moment was het duidelijk dat dit een erg unieke spelervaring wordt. Eens je het park bereikt, is er Phil Bailey, de eigenaar van verschillende pretparken ter wereld. Er is echter een probleem, want er komen niet genoeg bezoekers naar zijn parken en dus brengen ze geen geld op. Phil neemt je aan omdat hij gelooft dat je unieke visie van attracties zijn pretparkbedrijf kan redden. Het is wel wat jammer dat de animatie van de personages een beetje te basic is, maar het is nog net oké door de cartoony artstyle.

Wat Park Beyond ook zo speciaal maakt, is de verhaallijn. Je wordt niet gewoon in een park gegooid met doelstellingen, maar er zijn personages met emoties waar je mee samenwerkt. Dit zorgt voor een dynamische speelstijl die je meer voldoening geeft dan moest dit er niet zijn.


To Impossify or Not

Zoals ik al eerder aanbracht, kan je unieke ongeloofwaardige elementen bouwen op je achtbanen in de game. Dit kan ook voor je flat rides, shops en zelfs je werknemers en krijgt de benaming impossify. Park Beyond zet all-in op hun impossify-elementen. Deze zorgen ervoor dat je achtbanen, flat rides, shops en meer onrealistisch kan maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld met de top-spin door een tweede rij aan zitjes bij te voegen en deze vliegen los van de arm en worden bestuurd door raketten in de lucht. Bij het reuzenrad worden er dan extra wielen bijgevoegd, zodat het reuzenrad nog groter wordt. Bij winkeltjes kan je dan een klein showelement toevoegen, zoals bijvoorbeeld naast je kebabshop een gigantische kebab plaatsen waar er twee kleine robots rondzweven en de kebab verwarmen en dan snijden. Voor de werknemers kan je dan bijvoorbeeld een jet pack maken, of de mascotte veranderen in een gigantische eekhoorn of robot. Je krijgt wel altijd de keuze om een realistisch park te bouwen of een onrealistisch impossified park. Dit is dus iets dat nog nooit werd gedaan en zorgt voor een unieke speelervaring waarmee je je park over-the-top kan maken.

Nog iets wat deze game zo speciaal maakt, zijn de mappen waar je kan bouwen. Zo is er heel erg veel variatie van milieus en de mappen zelf hebben gigantische hoogteverschillen, dit is iets dat ik in het verleden nog niet gezien heb in een pretparksim en zorgt ervoor dat je op een unieke manier je park moet bouwen. Hierdoor kan je ook de attracties laten vliegen rond rotsen als je geen weg vindt om errond te bouwen.

Park Beyond is een prachtige game die alle juiste emotionele snaren van pretparkfans raakt.


Er is echter wel een probleem wanneer je een achtbaan wil bouwen. Zo is de builder heel onhandig en krijg je nooit echt specifiek wat je wil. Doordat de locatie van het volgende stuk baan aan je cursor hangt, kan het hele element naar de vaantjes gaan wanneer je geen goed zicht hebt en de camera draait. Ook gebeurt het soms dat je denkt een goed stuk baan geplaatst te hebben, maar dit in een ander zicht niet zo is. Als je dan het stuk per ongeluk zou verwijderen, kan je het nooit op exact dezelfde manier bouwen, zo zal de baan nooit meer smooth zijn. Dit is wel een groot probleem voor een pretparksim, aangezien achtbanen bouwen het focuspunt is. Als je geen controle hebt over de builder en je de voorgebouwde elementen zoals loopings wil zetten, dan zijn deze ook niet juist en zien ze er heel slordig uit. Dus als je graag esthetisch mooie parken wilt bouwen, zoals ik het bijvoorbeeld graag heb, dan moet je veel geduld hebben in de builder en kan je niet voorgebouwde dingen gebruiken. Het is ook een beetje spijtig dat wanneer ik de kleur van de baan veranderd heb, het automatisch terug naar blauw ging. Maar dit zal gewoon een glitch zijn in de bèta.


Bloed, zweet en tranen​

Niet alleen de coaster builder is erg onhandig om te gebruiken. Het zal je ook veel bloed, zweet en tranen kosten om een mooi pad te bouwen. Dit is erg het geval bij het plaatsen van in- en uitgangen van attracties, zo kan je haast onmogelijk een pad bouwen dat exact evenwijdig loopt met de attractie en zal het er dus altijd raar uit zien. De pad builder wordt zelfs nog erger wanneer je werkt met verschillende hoogtes, bruggen of slopen. Dan werkt het soms niet om paden te connecteren met elkaar. Het meest irritante is spijtig genoeg wel de environment builder. Bijvoorbeeld wanneer je wat bloemen in een struikje wilt zetten is dit onmogelijk en zullen er zwevende objecten zijn. Dit gebeurt bij ongeveer alles. Er zijn een paar uitzonderingen waar het wel lukt, maar vanaf je met grotere objecten werkt, of een speciale ingang wilt bouwen, dan zal dit niet lukken.

Wat het ergste hieraan is, dat ctrl+z (beter bekend als undo) niet werkt. Dus wanneer je een fout gemaakt hebt met de achtbaan-, pad- of environment builder dan kan je niet gewoon snel ctrl+z doen om je laatste fouten te verwijderen. Dit is niet echt acceptabel, zeker niet wanneer je grote projecten aan het bouwen bent en per ongeluk iets aangepast hebt. Wat er wel goed werkt qua builder is de terrain editor. Het is heel makkelijk om mooie heuvels, putten en kliffen te maken. Het toevoegen van water is ook redelijk voor de hand liggend. Hierdoor kan je met de originele mappen heel leuke en mooie terreinen maken voor je attracties.

Conclusie

Park Beyond is een prachtige game die alle juiste emotionele snaren van pretparkfans probeert te raken, maar helaas wat te kort komt in de belangrijke aspecten van het bouwen van je park. Het is wel fantastisch dat er een verhaalmodus is waar je probeert om een falend pretparkbedrijf te redden. Door de unieke kijk op attracties bouwen met de impossify-optie brengt Park Beyond wel een originele kijk op pretparksims en is er veel potentieel op heel erg leuke attracties te bouwen. Spijtig genoeg zijn er nog net iets te veel negatieve punten aan de achtbaan-, pad- en environment builders waardoor het soms frustrerend kan zijn terwijl je je park probeert te bouwen. Maar eens het na veel vloeken wel gelukt is, dan geeft het je erg veel voldoening om naar je gebouwde park te kijken. Hierdoor geloof ik dat de game het potentieel heeft om fantastisch te zijn, maar spijtig genoeg nog heel veel werk aan de winkel heeft. Ik weet niet of het volgende maand al speelbaar genoeg zal zijn om released te worden.

Over

Beschikbaar vanaf

16 juni 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Limbic Entertainment

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan