Review: Park Beyond

Vorige maand kregen we de kans om de bèta van Park Beyond te testen en te reviewen. Nu heb ik de tijd genomen om de volledige release voluit te testen en te zien of er veel veranderd is sindsdien, aangezien er nog veel werk aan de winkel was. Is Park Beyond de game geworden die het potentieel heeft om te zijn?

In Park Beyond heb je de keuze om de campaign met verhaallijn te spelen of om in de sandbox je gekste pretparkideeën te verwezenlijken. In het verhaal ben je een dromer die wordt aangenomen door een falende pretparkbaas omdat je gekke circusideeën kunnen worden gebruikt om zijn pretparken een nieuwe twist te geven en om hem uit financiële crisis te redden. Park Beyond is een van de eerste pretparksims die een echte verhaallijn heeft waar je missie na missie speelt en meer over de personages te weten komt.



De fantastische impossify​

Tijdens de aankondiging van de game werd Park Beyond gepromoot als een innovatief spel waar je kan bouwen wat je maar wil. Maar na tientallen uren gameplay wordt het al snel duidelijk dat er te veel limieten zijn voor wat je kan zetten in je park. Zo zijn er maar drie verschillende rollercoastertypes die je kan bouwen en elk is een stalen baan. Je kan wel de stijl van de trein veranderen, maar ze voelen allemaal wat gelijkaardig aan.

Impossify zorgt ervoor dat je fantastische attracties kan bouwen.


Het is wel zo dat de impossify optie die geshowcased werd in de bèta een erg fantastisch idee is voor een pretparksim. De game kwam met dit nieuw concept waarmee je dagdagelijks realistische attracties kan omtoveren tot waanzinnige, gekke machines. Zo kan je bijvoorbeeld de trein van je achtbaan laten vliegen door de lucht, of met een kanon afschieten. Je kan ook de karretjes laten opsplitsen en later terug aan elkaar laten hangen. Er zijn meerdere mogelijkheden om van je realistische achtbanen een impossified versie te maken.


Toch wat frustraties​

Spijtig genoeg is er een groot probleem bij het bouwen. Dit was al aanwezig tijdens de bèta en is jammer genoeg niet verbeterd. Zo is het systeem van de constructie erg onhandig en kan je bijvoorbeeld bijna onmogelijk een recht stuk baan bouwen. Bij het plaatsen van een nieuw stuk baan, hangt deze altijd vast aan je muis. Doordat je de locatie niet van alle aanzichten kunt bekijken, kan je hierdoor nooit een juiste positie kiezen waar je het stuk baan wilt zetten. Want als je de camera ronddraait, dan verplaatst de baan zich ook. Als je wilt beginnen met inversies toe te voegen, worden deze heel erg ruw en lelijk. Hierdoor word je in een hoek geforceerd doordat je niet elke type element kan bouwen dat je wil. Zo gebeurt het vaak dat je kettinglift helemaal krom loopt of dat een treintje zoals een 8-bit pixel game door bochten gaat, ook al zou de trein vlot door alle bochten moeten rollen. Eens je dan na al het gezwoeg je gewenste achtbaan hebt gebouwd, is het erg leuk om de trein van ver te volgen en te zien hoe deze vliegt over de baan en alle elementen doorjaagt. Spijtig genoeg is de first-person camera een tegenvaller. Eens de baan gebouwd is en je op de trein wil zitten, glitcht de camera heen en terug door de stoel waardoor je helemaal uit de ervaring getrokken wordt. Dit is spijtig niet de enige glitch in het spel. De game voelt nog niet echt klaar aan.


Wat een variatie

Wat er buiten de verhaallijn en impossify optie nog fantastisch is aan het spel, zijn de verschillende mappen waarop je kan spelen. In de sandbox-modus heb je keuze tussen 27 verschillende voorgebouwde mappen waar je zelf nog een en ander aan kan veranderen met de terrain editor. Ik moet ook wel toegeven dat de path editor verbeterd is: zo voelt het aan alsof ik meer controle over het plaatsen hiervan had. De eerste paar dagen was het wel zo dat ik geen stukken van het pad kon verwijderen, maar na een van de vele updates was het wel mogelijk. De mappen liggen ook heel erg uiteenlopend qua stijl en hebben allemaal heel interessante plekjes om je attracties te bouwen. Je hebt een keuze tussen meerdere mappen in stijlen van bijvoorbeeld Oost-Azië, de woestijn, de Alpen en de Middellandse zee.


Crash na crash, bug na bug​

Elke dag dat ik de game opstartte, was er wel een nieuwe update die een halfuurtje duurde. Eens de game dan opstartte, crashte het. Dit gebeurde elke dag toch één à twee keer vooraleer het spel uiteindelijk opstartte. Dit was iets waarvoor je stalen zenuwen nodig hebt. Hieraan is spijtig genoeg duidelijk dat het spel nog niet klaar is, maar toch uitgebracht werd. Dit is iets dat we recent vaak zien.

Eens je dan de irritante bouwconstructiegameplay een beetje onder de knie hebt en je een paar attracties in je park gebouwd hebt, komt er een volgend groot probleem. Doordat je attracties impossified, gaat de upkeep kost enorm omhoog. Je kan natuurlijk wel de prijzen van je shops en attracties verhogen, maar toch blijf je geld verliezen. Dit wordt dan nog erger wanneer er willekeurig attracties niet meer populair beginnen te zijn en er geen mensen meer op gaan. Dit gebeurt net te vaak en zelfs wanneer je de prijzen van de attracties enorm verlaagt, zullen mensen er nog steeds niet op gaan. Ik heb opgemerkt dat dit door de AI van de gasten komt. Ze zullen soms vastlopen en zeggen dat er te veel mensen staan aan te schuiven, hoewel er maar een tiental mensen in de rij staan. Zo zal je nooit veel mensen hebben die staan aan te schuiven, wat enorm jammer is. Dat is toch wat de vorige pretparksims, zoals RollerCoaster Tycoon en Planet Coaster, zo leuk maakt: een park bouwen en zorgen dat er zo veel mogelijk mensen in je park op de attracties gaan.

Niet alleen de AI van de gasten werkt niet goed, maar ook die van de werknemers. In elk park dat ik bouwde, kreeg ik na een tweetal uur hetzelfde probleem: alle paden lagen vol vuil. Nochtans had ik een overvloed aan poetsmannen- en vrouwen alsook vuilbakken op elke paar meter, maar ik had het gevoel dat er niet gekuist werd waardoor alles er lelijk bij lag. Hetzelfde probleem is er ook bij de klusjesmannen: na een tijdje zullen al je attracties kapot zijn en in brand staan, maar toch worden ze niet gerepareerd.

Dit is spijtig aangezien er heel veel potentieel in het spel zat. Ik heb het gevoel dat er nog een paar maanden werk aan is. Het spel voelt ook aan alsof het meer voor console gemaakt is dan voor pc. Dit kan leuk zijn, maar ik prefereer om pretparksims op pc te spelen en toch wat meer controle te hebben om heel gethematiseerde pretparken te bouwen.


Rondom de attracties​

De graphics zijn speels en zien er oké uit. Zo kan je mooie parken bouwen en is de decorbouwer sinds de bèta wel verbeterd. In de bèta kon je spijtig genoeg decorstukken niet dicht bij elkaar bouwen waardoor er vliegende objecten in je park waren. Ook met de planten die beschikbaar zijn, kan je mooie floraparken bouwen rondom je attracties. Het is wel zo dat de game niet echt motiverend is om attracties te themen/decoreren. Zo had ik in Park Beyond liever gewoon de attractie geplaatst en de volgende gebouwd, terwijl ik normaal gezien in andere games wel heel graag mijn attracties compleet decoreer. Er zijn wel leuke details: zo kan je op de mappen van de Middellandse Zee krekels horen als je met je camera dicht bij de bosjes gaat. Het zijn deze kleine details die ervoor zorgen dat ik toch nog hoop heb dat de game veel kansen heeft om fantastisch te worden eens alle bugs en glitches weg zijn.

Conclusie

Park Beyond is een game dat heel speels en fun aanvoelt, maar waar er toch wel heel wat mee mis is. Zo is het spijtig dat de game helemaal niet klaar is. Dit is duidelijk bij bijna elk aspect van de game door alle glitches en bugs.

Het impossifyen van de attracties is echter wel iets waar Park Beyond mee uitstraalt. Het zorgt ervoor dat je echt fantastische attracties kan bouwen en zo gekke ongeloofwaardige parken kan hebben. Hierbij is de keuze van mappen ook erg leuk. Elke map is heel interessant door grote niveauverschillen met verscheidene reliëfs waardoor je bij elke map een compleet andere bouwervaring zal hebben. Hierdoor blijft het leuk. Het verhaal van de campaign is ook leuk om te volgen, maar de personages worden snel een beetje saai en dit is spijtig.

Je mag wel niet verwachten dat je een gelijkaardige ervaring zal hebben zoals bij andere pretparksims, aangezien deze game echt puur op het concept van impossify gefocust is en de rest van het pretparken bouwen een beetje op de achtergrond duwt. Hierdoor is het aanbevolen om niet zo realistische parken te bouwen en je meer te focussen op de gekke attracties. Je kan wel tientallen uren veel plezier hebben met het bouwen van ongeloofwaardige pretparken.

Pro

  • Impossify is een fantastisch concept
  • Leuke atmosfeer in de game door de graphics
  • Veel keuze aan mappen
  • Leuke theme song
  • Verhaallijn is fun

Con

  • Enorm veel glitches en bugs
  • Niet veel keuze aan attracties
  • Achtbaanbouwer is irritant en onhandig
  • De AI van de gasten en werknemers werkt niet goed
  • Geen motivatie om te themen
6

Over

Beschikbaar vanaf

16 juni 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Limbic Entertainment

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan