Pretparkreview: SeaWorld San Antonio

Wanneer men denkt aan SeaWorld, dan komt er niet direct pretpark in ons hoofd, maar eerder aquarium. Dit geldt niet voor de SeaWorld-parken in de Verenigde Staten. Zo zijn er meerdere te vinden in Florida, Texas en Californië. Voor ons eerste pretparkbezoek in de Verenigde Staten had ik de kans om SeaWorld San Antonio te bezoeken, een mix tussen pretpark en dierentuin. Alhoewel dat specifiek deze meer als een pretpark aanvoelt.

Ik zou SeaWorld San Antonio ook niet classificeren als themapark, aangezien er niet echt duidelijke immersieve zones zijn in het park. Dit is echter spijtig aangezien het park hiervoor veel potentieel heeft. Zo voelt het nu aan alsof de attracties willekeurig geplaatst zijn rondom het centrale meer waar het park rond gebouwd is.

Mijn beleving van het park was tijdens hun Christmas Celebration, dus dit zal anders zijn wanneer je bv. in de zomer zou gaan.

De aankomst​

Vanaf het moment dat ik bij de ingang stond, was het duidelijk aan de massa mensen die het park binnenliep, dat het een erg populaire bestemming is. De hoofdingang bestaat uit drie metalen bogen met in het midden een logo met een orka op (zie foto hieronder). Tijdens de dag ziet het er niet echt impressionant uit. ’s Avonds als het verlicht is in het blauw en wit, ziet het er echter prachtig uit en past het bij het thema van de zee.

SanAntonio_Figure1_SeaWorldEntrance.jpg

Attracties in een waterwereld​

De eerste attractie waar ik absoluut op moest, was de pas geopende Texas Stingray (zie foto hieronder), een GCI houten rollercoaster. Deze is spijtig genoeg niet echt gethematiseerd. Zo is het station een gewone houten cabine en is het stuk grond waar de achtbaan op staat schaars bekleed met wat bosjes en stenen. De baan zelf is eerder wel impressionant. De baan is niet de grootste of langste ter wereld, maar is erg intens. Door de lage heuvels vol met scherpe bochten, waarvoor GCI gekend is, is het geen enkele seconde saai en plaatst Texas Stingray zich tussen een van de beste houten achtbanen ter wereld. Een pareltje waarmee het park kan stoefen. Om toch een punt van verbetering te zoeken, kon de achtbaan bekleed zijn met wat meer thema van de Stingray. Zo kon het station bijvoorbeeld een onderzoeksfaciliteit zijn waar de stingray onderzocht wordt, of kon het zich situeren in een havendorpje.

SanAntonio_Figure2_Stingray.jpg

Orca Encounter​

Hierna werd mij aangeraden om de Orca Encounter-show te zien (zie foto hieronder), die zich naast de Texas Stingray bevindt. Dit is vergelijkbaar met de vroegere Shamu-show waar er heel veel controverse rond was. De show bevindt zich in een erg groot stadion dat aan beide kanten rond een groot rechthoekig waterreservoir gebouwd is. De show, of presentatie zoals het park dit noemt, was erg gefocust om op een informatieve manier te tonen wat voor dieren orka’s zijn. Zo werd er gesproken over hun habitat, wat voor roofdieren het zijn en wat ze allemaal kunnen. Middendoor deze weetjes lieten de trainers de orka’s kunstjes doen zoals uit het water springen en het publiek nat maken. Al bij al was dit een prachtige show om naar te kijken en blijft het impressionant om deze magnifieke dieren te zien.

SanAntonio_Figure3_OrcaEncounter.jpg

Achtbanen​

Ik besloot om dan tegenwijzerzin het park verder af te lopen en belandde bij The Great White, een Bolliger & Mabillard Batman-kloon. Deze is te vinden in meerdere parken over heel de wereld. Ook al is de achtbaan intens en zeker niet slecht, de trein in dit park voelde een beetje versleten aan en het was soms pijnlijk. Het was ook niet echt handig dat er maar één trein ingeschakeld werd aangezien het een drukke dag was. Ook hier mistte er een overheersend thema. Het station was gebouwd als soort surfhut, maar dan bij de uitgang kwam ik uit in een speelhal die er niet echt onderhouden uitzag. Zo waren sommige spellen kapot, was de grond gewoon een metalen plaat en bevond het zich in een grote hal. Hierdoor ben je direct de atmosfeer van de achtbaan kwijt en voel je je al zeker niet meer in SeaWorld.

Elke show heeft zijn eigen magische momenten.


Dan werd het tijd om Wave Breaker te testen, een unieke achtbaan gemaakt door Intamin. De trein bestaat namelijk uit nagemaakte jetski’s waarop je zit. Ook hier is er niet echt een thema, ook al wordt er op de achtbaan gesuggereerd dat je dieren gaat redden. Behalve die vijf seconden is het niet echt duidelijk waar je bent of wat er gaande is. Het station is gewoon een hut zonder iets van decoratie. De plaatsing van de baan over het meer is echter wel origineel en leuk aangezien het voelt alsof je echt met jetski’s op het water gaat.

De meest opmerkelijke achtbaan van SeaWorld San Antonio is Steel Eel (zie foto hieronder), een D.H. Morgan hypercoaster. Deze was echter heel de dag gesloten toen ik er was. Pas een kwartier voor sluiting ging die open. Ik moest bijgevolg rennen van de ene kant van het park naar de andere om de achtbaan te kunnen halen. Hij was wel echt leuk door de enorm veel airtime die je kan voelen als de trein over de heuvels vliegt. Een van de weinige minpunten van mijn dag was wel dat deze attractie gesloten was tot op het laatste moment.

SanAntonio_Figure4_SteelEel.jpg

Dierenshows en Kerstmis​

Tussen Wave Breaker en Steel Eel is er normaal gezien een gebouw waar men pinguïns kan gaan zien, maar deze was spijtig genoeg ook gesloten. Hiernaast was wel een kamer waar men Puffins kan zien. Het was leuk hoe ze kwamen zwemmen naar het raam om naar de mensen te komen kijken.

Na alle achtbanen gedaan te hebben, was het tijd om de rest van de shows te zien. De volgende op mijn lijstje was Ocean Discovery, de dolfijn- en belugapresentatie (zie foto hieronder). Vanuit het verleden wist ik dat dolfijnenshows meestal spectaculair zijn en dit was deze keer ook zo. Gelijkaardig aan de Orca Encounter-show was dit ook een informatieve voostelling, maar vanaf het begin was duidelijk dat we hier meer kunstjes zouden zien. Zo kwamen de dolfijnen en de beluga’s al snel voor het publiek gezwommen aan grote snelheden en sprongen de dolfijnen uit het water met allerlei salto’s op indrukwekkende hoogte. Het leukste deel vond ik echter toen de trainers het water ingingen om te zwemmen met de dieren. Dit bracht de show op een persoonlijk niveau en zorgde voor een balans tussen spektakel en emotie.

Compressed_SanAntonio_Dolphins.jpg


De volgende show op mijn lijst was de Sea Lion & Otter Spotlight. Eerlijk gezegd de beste show van SeaWorld San Antonio. Dit komt doordat ik niet alleen iets te weten kwam over de dieren maar ook doordat dit werd vertoond onder leiding van een verhaal en een fantastische acteerprestatie van de ‘stagiair’ die stijlvol op het publiek inwerkte. Het beste moment van de show, dat ik ook niet verwachtte, was toen er een heleboel water los op het publiek werd geschoten. Ik had ook het enorme geluk dat er in de lucht achter het podium een regenboog tevoorschijn kwam doordat het in de verte wat regende. Het was een magische belevenis.

De laatste show van de dag was O Wondrous Night, een show over de geboorte van Jezus dat in thema Kerstmis is. Ik verwachtte, omdat ik in SeaWorld was, een show met dieren. Spijtig genoeg gebeurde dit niet tot op de laatste seconde. Dit was erg teleurstellend aangezien er heel de show gebruik werd gemaakt van onnozele poppen. De show zelf duurde ook veel te lang en was erg monotoon. Zo waren er sommige momenten waar ik wou dat het ophield. Ik was niet de enige aangezien er mensen uit het publiek wegstapten. Dit kwam zeker niet door het talent van de zangers. De stemmen en liedjes waren prachtig en deden me denken aan een typisch Amerikaanse gospelkerk. Maar na een kwartier was het wel genoeg geweest, zeker doordat de enige dieren op de show de stomme poppen waren. Gelukkig kwamen er op het einde tijdens de finale verscheidene dieren zoals geiten, ezels, schapen, dromedarissen en een alpaca tevoorschijn. Wat erg schattig was en leuk om deze dieren te zien.

SanAntonio_Figure5_SeaWorldSign.jpg

Vrolijk kerstfeest!​

Dan werd het ’s avonds tijd om eens in het park rond te stappen met alle kerstverlichting. Dit is altijd een magische ervaring en de reden waarom de kerstperiode een van de beste is om een pretpark te bezoeken. Het is moeilijk om een andere plek te vinden waar je zoveel leuke lichtjes zal zien die je helemaal in de kerstsfeer trekken. De leukste plekken met verlichting waren de tunnel naast Texas Stingray die helemaal rondom bekleed was met witte lichten die de hele tijd flikkerden en de hoofdingang waarover ik al eerder gesproken heb.

De afsluiter van de dag was de Sesamstraat-parade, die door het Sesamstraat-gebied van het park ging. Het was leuk om de verschillende karren te zien met personages die dansten, maar het is zeker niet een van de beste parades die ik gezien heb. Hij was ook redelijk kort spijtig genoeg.

Conclusie

Al bij al, het grootste positieve punt aan SeaWorld San Antonio zijn de shows. Er is een grote keuze en elke show heeft zijn eigen magische momenten. Ik had het genoegen om ze allemaal te kunnen beschouwen. Niet elke show is voor iedereen bestemd, maar de dierenshows zijn het zeker waard. Zo leer je enorm veel bij over de dieren die je ziet en kan je bewonderd zijn door alle kunstjes die ze je tonen.

De achtbanen van dit park zijn zeker ook een bezoek waard. Zo zijn Texas Stingray, Steel Eel en Wave Breaker fantastisch. Tenminste, als je het geluk hebt dat Steel Eel niet kapot is de dag van je bezoek. The Great White is niet echt een must, maar is zeker geen slechte achtbaan. Het enige spijtige aan de achtbanen en de omgeving rondom, is dat er amper iets van thema of immersie te vinden is. Het voelt bijna aan alsof de attracties op een willekeurige plek neergezet zijn zonder enige samenhang tussen elk. Hierdoor vind ik dat het park wat meer moeite kan doen om ten minste een beetje meer decoratie en thema rond hun attracties te steken waardoor je de mensen echt kan transporteren naar een ‘SeaWorld’. Dit zou ervoor zorgen dat het park tussen een van de topparken ter wereld zou kunnen belanden omdat het erg veel onaangetast potentieel heeft.

Pro

  • Heel toffe shows
  • Fantastische achtbanen
  • Leerrijke ervaring over de dieren
  • Leuke kerstsfeer
  • Veel potentieel

Con

  • Niet genoeg decoratie
  • Kan meer immersieve ervaringen hebben
  • Attracties zijn regelmatig gesloten
8

Over

 
Redactie
Nooit van mijn leven dat ik nog naar een park ga waar er orka's of gelijk welke dier tegen hun wil in een te kleine basins zitten om de mens te vermaken.

De rest van het park ziet er wel de moeite uit maar puur omdat er shows met dieren zijn is een no go voor mij, zeker achter het zien van deze docu https://www.rottentomatoes.com/m/blackfish_2013 echt schrijnend wat ze die beesten aandoen.
Dat is begrijpelijk.

De attracties zelf zijn wel echt de moeite waard!
 
Nooit van mijn leven dat ik nog naar een park ga waar er orka's of gelijk welke dier tegen hun wil in een te kleine basins zitten om de mens te vermaken.

De rest van het park ziet er wel de moeite uit maar puur omdat er shows met dieren zijn is een no go voor mij, zeker achter het zien van deze docu https://www.rottentomatoes.com/m/blackfish_2013 echt schrijnend wat ze die beesten aandoen.

Dit ja!
Hier zou toch wel ietsje meer aandacht naar mogen gaan in deze review, naar mijn mening.
 
Terug
Bovenaan