Snel warm water

Horse

Well-known member
Wij hebben onze loodgieter nu al 3 maal gevraagd om een oplossing te bieden zodat we snel warm water hebben.

Oplossing 1: buizen afzagen omdat het water onnodige afstanden moest afleggen alvorens het naar de badkamer ging (richting tuin)
Oplossing 2: buizen afzagen omdat het water onnodige afstanden moest afleggen alvorens het naar de badkamer ging (richting zolder, daar zal nooit een badkamer komen)
Oplossing 3: gewoon niet meer reageren


Iemand enig idee? We moeten iedere morgen 60 seconden wachten, dan pas wordt het een beetje warm.
De afstand tussen de boiler en onze badkamer is ondertussen verminderd tot enkele meters.
 
De oplossing :

Voorzie een elektrische boiler vlak langs de locatie waar je warm water wilt. Dan moet die enkel de afstand tussen de boiler en de douchekop/warmwaterpunt ledigen voordat er warm water door komt.

Kan natuurlijk lelijk zijn.

Of zoals mijn grootmoeder dat vroeger deed : een grote opvangbak (versie van 5l ijscrème - ja dat bestond vroeger :p), die vulde ze eerst met dat water, en daarna was het dan warm.

Dat water dat ze opving gebruikte ze dan in een waterkoker om de afwas te doen of thee te maken of...
 
Bij onze doorstromer hielp het om de temp van het sanitaire water veel lager te zetten. Nu kan ik gewoon douchen op de warmste stand van de douchekraan. Als je de kraan tussen koud en warm zet, gaat er eerst onnodig veel koud water gemengd worden met het nog koude water dat van je doorstromer komt, waardoor het nog langer duurt voordat je warm water uit je kraan krijgt.
 
Bij onze doorstromer hielp het om de temp van het sanitaire water veel lager te zetten. Nu kan ik gewoon douchen op de warmste stand van de douchekraan. Als je de kraan tussen koud en warm zet, gaat er eerst onnodig veel koud water gemengd worden met het nog koude water dat van je doorstromer komt, waardoor het nog langer duurt voordat je warm water uit je kraan krijgt.
Mag je dus niet doen vanwege bacterie ontwikkeling.



.de bacterie is enkel gevaarlijk als je die inademt. Een slok besmet water drinken kan eigenlijk geen kwaad, het is ook niet besmettelijk van mens op mens. Het is wél gevaarlijk in neveltoestand. Dan adem je de bacterie in en komt die terecht bij de longblaasjes.

Dus net waar jij het voor gebruikt, is het op zijn gevaarlijkst en speel je met je leven want dat is een dodelijke bacterie. Dan verlies je toch liever wat water dan je leven, denk ik.
 
Mag je dus niet doen vanwege bacterie ontwikkeling.





Dus net waar jij het voor gebruikt, is het op zijn gevaarlijkst en speel je met je leven want dat is een dodelijke bacterie. Dan verlies je toch liever wat water dan je leven, denk ik.
Dit klopt voor boilers, omdat het water daar stilstaand wordt opgeslagen. Bij een doorstromer wordt geen water opgeslagen, maar bij vraag naar warm water wordt het meteen verwarmd. Bij een doorstromer is er dus geen gevaar voor Legionella.
 
Bij onze doorstromer hielp het om de temp van het sanitaire water veel lager te zetten. Nu kan ik gewoon douchen op de warmste stand van de douchekraan. Als je de kraan tussen koud en warm zet, gaat er eerst onnodig veel koud water gemengd worden met het nog koude water dat van je doorstromer komt, waardoor het nog langer duurt voordat je warm water uit je kraan krijgt.
Een beetje deftige thermostatische kraan sluit de koude kant af tot het water warm genoeg is om te beginnen mengen.

Oplossing voor het probleem is beetje moeilijk zonder de situatie te zien. Zijn de leidingen naar de badkamer niet veel te dik?
 
Dit klopt voor boilers, omdat het water daar stilstaand wordt opgeslagen. Bij een doorstromer wordt geen water opgeslagen, maar bij vraag naar warm water wordt het meteen verwarmd. Bij een doorstromer is er dus geen gevaar voor Legionella.
OP heeft een boiler. Dus is wel nuttige info om te vermelden. Maar idd voor u niet van toepassing.
 
De ervaring leert mij dat mensen een ketel ook een boiler noemen. Een boiler is voor mij nog altijd een reservoir waar het water op temperatuur gehouden wordt, al dan niet met een tijdsprogramma. Volgens mij gaat het hier eerder om een doorstromer/ combi cv ketel met platenwisselaar? Indien dit effectief een boiler is zou dit zeker geen 60 seconden mogen duren voor een paar meter leiding. Het zal hier wel eerder een doorstromer zijn. Sowieso zou ik eerst eens aan de lavabo met gewone mengkraan testen of dit hier ook het geval is. Vervolgens zou ik eerder denken richting een verkalkte platenwisselaar...maar zonder te weten over welk toestel het gaat....
 
Dit klopt voor boilers, omdat het water daar stilstaand wordt opgeslagen. Bij een doorstromer wordt geen water opgeslagen, maar bij vraag naar warm water wordt het meteen verwarmd. Bij een doorstromer is er dus geen gevaar voor Legionella.
Je hebt nog stagnerend water in de leidingen. ik dacht dat de temperatuursrange tussen de 25 en 55° is waar deze bacterie zich vermenigvuldigd.
Maar in woningen dien je toch niet te voldoen aan de legionella wetgeving so who cares :p Anders is het 3l water inhoud in de buizen of een buislengte van maximaal 15 meter.
Nee alle gekheid op een stokje. Douche wordt te frequent gebruikt om problematisch te zijn.
 
Puur mechanisch ja.
Dus in mijn geval, zijnde een doorstroomboiler met een ouderwetse mengkraag in de douche, zou een thermostatische kraan eigenlijk sneller voor warm water kunnen zorgen (dan gewoon een mengsetting te kiezen en te wachten - als ik de mengkraan volledig in het warm zet zou het verschil kleiner zijn)?
 
Dus in mijn geval, zijnde een doorstroomboiler met een ouderwetse mengkraag in de douche, zou een thermostatische kraan eigenlijk sneller voor warm water kunnen zorgen (dan gewoon een mengsetting te kiezen en te wachten - als ik de mengkraan volledig in het warm zet zou het verschil kleiner zijn)?
Mengkraan volledig op warm, en maar half open ga je rapst warm water hebben met doorstromer.
 
Terug
Bovenaan