Snel warm water

Toestel staat ook in eco, denk dat je die op comfort kunt zetten om rapper warm water te krijgen

Dit is dus geen boiler, maar een doorstromer. Er bestaan wel doorstromers met een ingebouwde kleine boiler.
Ik denk het beste in uw geval is een elektrische boiler waar ge uw warm water wilt hebben.
Boilers zijn echt energieverslinders tbh
Euhm wtf? Ik vroeg indertijd naar een boiler aan mijn loodgieter en kreeg een doorstromer? Ben je daar zeker van? Ik heb hier €4500 voor betaald.

alvorens in mij kwaad maak op die man, wat is het verschil tussen een boiler en een doorstromer?

Een doorstromer warmt enkel water op het moment dat ge warm water vraagt.
Ne boiler warmt een grotere hoeveelheid water in een reservoir.
Verbruikt meer energie omdat die de hele hoeveelheid warm moet houden gedurende een langere tijd én maar een beperkte hoeveelheid warmwater.
Ge hebt wel onmiddellijk warmwater.
Bij ne doorstromer duurt het ffkes voordat uw water warm is, maar wel onbeperkte hoeveelheid.
Ge hebt er die een klein boilerke vanbinnen hebben om ook zo goed als direct warm water te hebben.

Bon, de loodgieter zegt dat dit géén doorstromer is.
Dit is het model: junkers cerapur smart zwsb 30-4 a

Wat is het nu?

Wij hadden een doorstromer staan, zelfde en ander probleem.
Werd traag warm en kon niet eens een half bad vullen met warm water.
Douche was snel, snel ander kreeg je koud water.

Dan nieuwe ketel met boilervat naast gezet, je betaald inderdaad meer elektriciteit maar het comfort is wel aanzienlijk gestegen.

Bon, de loodgieter zegt dat dit géén doorstromer is.
Dit is het model: junkers cerapur smart zwsb 30-4 a

Wat is het nu?

tijd voor nieuwe loodgieter zou ik zeggen

Condensatieketel voor gas met geïntegreerde boiler

Dus geen effectieve boiler maar er zit zoals remake zegt een reservoir van 48liter in.

Er zit een klein reservoir in, maar in eco stand gaat hij dat reservoir niet warm houden en gewoon als doorstromer functioneren. Daarom dat ik schreef om die ecostand uit te schakelen...

Laatst bewerkt:
Kdenk da ge ook beter nen andere loodgieter zoekt ;-)

In theorie kan je bepaalde tijdstippen instellen in de doorstromer zodat hij begint met dat klein reservoir al op te warmen. Dat je voor groot deel van de dag toch nog "eco" stand hebt.

That being said, zoveel verschil gaat het niet geven in je verbruik als je hem gewoon normaal hebt staan.

Kheb ook redelijk veel moeten foefelen met mijn doorstromer vooraleer ik die perfect kreeg. Loodgieters zetten die meestal op een standaardwaarde en dan ist voor hen gedaan.
En zoals je zelf al gemerkt hebt, sommige weten echt niet waarover ze bezig zijn.

48l lijkt me wel geen klein reservoir meer, daar kan je toch al een snelle douche mee nemen?

Ja, we hebben daar geen problemen mee. Alleen die 60sec wachten iedere keer... ik zal eens zien of ik de instelingen kan wijzigen

Maar zelfs 60 sec wachten bij ne doorstromer is veel. Bij ons hangt die id kelder en dat duurt max 30 seconden tegen dat het water aanvaardbaar warm is.
Eco mode uit zal idd al veel doen. Maar dan gaat uw ketel wel om de scheet aanschieten voor die interne boiler warm te houden.

Dit is dus geen boiler, maar een doorstromer. Er bestaan wel doorstromers met een ingebouwde kleine boiler.
Ik denk het beste in uw geval is een elektrische boiler waar ge uw warm water wilt hebben.
Boilers zijn echt energieverslinders tbh
Kheb hier een boiler van 200 liter staan van Vaillant. Die is 24/7 op 60 graden. Als ik in de zomer 0.75m³ gas verbruik per dag ist veel geweest. (Wij douchen hier dagelijks)

Toch niet bepaald een energieverslinder imo.

Kheb hier een boiler van 200 liter staan van Vaillant. Die is 24/7 op 60 graden. Als ik in de zomer 0.75m³ gas verbruik per dag ist veel geweest. (Wij douchen hier dagelijks)

Toch niet bepaald een energieverslinder imo.
Heb hier zelf ook een boiler van 200L en heb het hier zelf ook al eens getest. (2 weken verbruik in het oog gehouden, terwijl er geen warm water werd afgenomen en geen verwarming opstaat. ik woonde nog niet in het huis).
Verbruik kwam overeen met 1,5kwh op 24 uur en dat is ook voor boiler 24/7 op 60°C te houden. (fabrikant zegt 1,2kwh per 24 uur)

Wat dus wilt zeggen op jaarbasis 1,5kwh x 365 dagen= 547,5kwh. Ik betaal een €0,034 per kwh aan gas (all in)
547,5kwh x €0,034 = €18,61 op jaarbasis of €1,55 per maand om 200 liter op 60°c te houden.
Qua branderstars zal het wel lager liggen vermoed ik, omdat de ketel niet moet aanspringen voor het minst dat er maar ergens warm water gevraagd moet worden.

Zelfde verhaal met "onbeperkt hoeveelheid warm water", dat heb je evengoed met een boiler. Boiler staat hier ingesteld dat die constant 60°c moet zijn, wanneer die onder een bepaald temperatuur komt warmt die het water op. De boiler blijft steeds volledig gevuld en koelt af omdat je warm water uitneemt en koud pidpa water in komt (afhankelijk van het seizoen rond de 10°C) en uiteraard de 1,5kwh verlies per 24uur aan de ruimte.
Wanneer de ketel op pakt 48°C komt (weet niet meer op welk temperatuur die aanspringt) springt de ketel op en gaat die de boiler terug willen opwarmen naar 60°C. Of je nu een doorstromer hebt van 24kw of een ketel van 24kw met een boiler, beide opstellingen leveren evenveel vermogen. Als u doorstromer van 24kw u constant warm water kan leveren onder de douche, dan kan de opstelling met boiler op zijn minst de temperatuur in de boiler gelijk houden.
Ik denk dat die gedachte iets is van vroeger, toen de mensen hun water met een elektrische boiler op nacht tarief opwarmde en overdag niet meer liet opwarmen. Dan heb je kans dat u warm water opraakt uiteraard.

OT:
Ik zou ook luisteren naar Brecht en chauffagist, uiteindelijk zijn dat loodgieters. Lijkt mij ook wel logisch als die in eco staat en u boiler vatje van 48L? te fel laat afkoelen. Waardoor de eerste 60sec dus gewoon kouder water is dat komt van dat vatje, omdat u ketel wel even tijd nodig heeft om die massa op te warmen. (van uit gaan dat u douche niet al te ver weg staat)

Ik denk dat die gedachte iets is van vroeger, toen de mensen hun water met een elektrische boiler op nacht tarief opwarmde en overdag niet meer liet opwarmen. Dan heb je kans dat u warm water opraakt uiteraard
Met die gedachte hebben wij idd voor een doorstromer gekozen.

Vorige zomer zijn we naar een vakantiehuisje in de Ardennen geweest voorzien van een elektrische boiler (leeftijd en vermogen mij niet bekend).
Gezin met 3 kinderen + het dochtertje van mijn schoonbroer.
Tegen dat het mijn beurt was om te douchen kon ik het met koud water doen.

Maar uw uitleg over een gasbrander, die met hetzelfde vermogen dezelfde hoeveelheid water al dan niet doorstromend warm houdt, klinkt logisch.

Laatst bewerkt:
Wij hebben een boiler van 120l die ingesteld staat op 60°C en hebben in de 6 jaar dat we hier woonden nog nooit een tekort aan warm water gehad. Mijn vrouw durft geregeld een half uur douchen aan vol debiet dus is zeker al goed getest :)

Terug
Bovenaan