Snel warm water

Ok, dus toestel met geïntegreerde boiler. Simpele test, zoek de buis met het warm water die vertrekt aan uw toestel. Voel aan die buis, en laat ondertussen uw vrouw of iemand anders het warm water open zetten. Is die buis na enkele seconden warm, zijn uw buizen te lang of te dik naar uw kraan. Duurt het wel lang, ligt het aan het toestel. Weet nu wel niet wat die eco stand precies doet bij toestel met ingebouwde laadboiler, daarvoor zou de manual eens moeten gecheckt worden. Toestel met kleine boiler ingebouwd geeft zelfde comfort als grote boiler die er naast staat.

Doorstromers zijn inderdaad een ramp om snel warm water te hebben. Hier ook het geval (doorstromer staat op zolder), duurt al snel een minuut eer het water goed warm is. Met comfortstand aan zou het iets beter moeten zijn, maar merk daar eerlijk gezegd niet veel van hier.

Tip: zet de warmwaterkraan even een paar seconden aan en dan uit. Dan merkt de doorstromer dat er een vraag naar warm water is en kan die beginnen opwarmen. Als je nadien de kraan opent ga je sneller warm water hebben.

Tip: zet de warmwaterkraan even een paar seconden aan en dan uit. Dan merkt de doorstromer dat er een vraag naar warm water is en kan die beginnen opwarmen. Als je nadien de kraan opent ga je sneller warm water hebben.
Neen. Als jij de kraan weer dicht zet stopt hij opnieuw met opwarmen als het een gewone doorstromer is. Toestel met laadboiler wacht met opwarmen tot de boilertemperatuur zakt, dus die "ziet" zelfs niets als je maar efkes de kraan open zet.

Ik heb een Junkers Cerapur Compact ZWB 28-1 DE 23, geen aparte boiler en bij mij werkt het nochtans exact op de manier die ik in mijn vorige post beschreef. Meer zelfs: het staat expliciet in de handleiding vermeld om sneller warm water te hebben. Je hebt sneller warm water op die manier dan de hele tijd de kraan open te zetten tot er warm water uit komt.

Ik weet dat jij dit als job doet, dus ik ben benieuwd wat de verklaring is!

Laatst bewerkt:
Werkt hier niet (aan uit op voorhand) Nog steeds 70sec voor warm water. Morgen de leidingen eens testen.

Ik heb een Junkers Cerapur Compact ZWB 28-1 DE 23, geen aparte boiler en bij mij werkt het nochtans exact op de manier die ik in mijn vorige post beschreef. Meer zelfs: het staat expliciet in de handleiding vermeld om sneller warm water te hebben. Je hebt sneller warm water op die manier dan de hele tijd de kraan open te zetten tot er warm water uit komt.

Toch ook wel raar eigenlijk, je doet de kraan dicht, er is geen vraag naar warm water en toch gaat de boiler gaan opwarmen?

Doorstromers zijn inderdaad een ramp om snel warm water te hebben. Hier ook het geval (doorstromer staat op zolder), duurt al snel een minuut eer het water goed warm is. Met comfortstand aan zou het iets beter moeten zijn, maar merk daar eerlijk gezegd niet veel van hier.
Hier nochtans geen problemen mee. Na een halve minuut warm water. Die korte tijd heb ik er best voor over om niet constant een watervat warm te hoeven houden. En dan moet je ook geen plaats opofferen voor een lompe boiler. Bij mijn ouders hebben ze een boiler en daar hadden we regelmatig het probleem dat het warm water op was. Dat probleem heb je met een doorstromer ook niet. Het duurt bij mijn ouders ook altijd een halve minuut voor er warm water uit de kraan komt, net zoals onze doorstromer. Ik zie dus eigenlijk geen nadelen aan een doorstromer (tenzij je dikwijls op veel punten tegelijk veel warm water nodig hebt, maar wij hebben 1 badkamer en dus maar 1 douche/bad), waar ik wel nadelen zie bij een boiler (groot en lomp, water dat je constant warm moet houden, warm water dat op kan geraken, duurder in aankoop).

Ik heb net eens rap die handleiding doorlezen, ik zie dat precies toch niet staan ze.
Sowieso als je terug dicht zet gaat uw brander stoppen op een moment, zelfs al zit daar een of andere comfortfunctie op. Op mijn manier blijft de brander aan.

Hier nochtans geen problemen mee. Na een halve minuut warm water. Die korte tijd heb ik er best voor over om niet constant een watervat warm te hoeven houden. En dan moet je ook geen plaats opofferen voor een lompe boiler. Bij mijn ouders hebben ze een boiler en daar hadden we regelmatig het probleem dat het warm water op was. Dat probleem heb je met een doorstromer ook niet. Het duurt bij mijn ouders ook altijd een halve minuut voor er warm water uit de kraan komt, net zoals onze doorstromer. Ik zie dus eigenlijk geen nadelen aan een doorstromer (tenzij je dikwijls op veel punten tegelijk veel warm water nodig hebt, maar wij hebben 1 badkamer en dus maar 1 douche/bad), waar ik wel nadelen zie bij een boiler (groot en lomp, water dat je constant warm moet houden, warm water dat op kan geraken, duurder in aankoop).
Was het bij uw ouders een elektrische boiler? Bij mijn ouders moest je ook opletten dat het warm water op was maar dat was omdat deze alleen snachts verwarmde.
Wij hebben een boiler op gas en hier nog nooit zonder warm water gezeten, als de temperatuur zakt van het water dan begint hij opnieuw te warmen waardoor je in principe niet zonder warm water kan vallen. Het duurt hier ook maar 10s om warm water te krijgen. Bimmer heeft hier ook al berekend hoeveel het kost om de boiler op temperatuur te houden en dat is peanuts imo.

Was het bij uw ouders een elektrische boiler? Bij mijn ouders moest je ook opletten dat het warm water op was maar dat was omdat deze alleen snachts verwarmde.
Wij hebben een boiler op gas en hier nog nooit zonder warm water gezeten, als de temperatuur zakt van het water dan begint hij opnieuw te warmen waardoor je in principe niet zonder warm water kan vallen. Het duurt hier ook maar 10s om warm water te krijgen. Bimmer heeft hier ook al berekend hoeveel het kost om de boiler op temperatuur te houden en dat is peanuts imo.
Het is een boiler op mazout, dus deze verwarmt ook instant volgens mij als de temperatuur daalt?

Bin doorstromers moet je er ook op letten dat er niet teveel haakse bochten in uw gasleiding zitten (als het ene op gas is dan héé) , hier ook voorgehad dat de doorstromer lange tijd nodig had om op,te warmen en het water niet echt warm werd ….junkers gebeld en die zijn komen zien want was een nieuwe ) ….uitleg gekregen over het hoe en waarom (dus de gasleiding had teveel bochten ) …die heeft dan gedaan wat hij kon (iets met een thermische begrenzer eruit gehaald ) en we kregen dan inderdaad veel sneller en warmer water .
Dan met verbouwing de gasleiding aangepakt (minder en vloeiende bochten + van 18 naar 22 mm gegaan voor het grootste deel tot tegen de boiler ) en nu totaal geen probleem meer ….

Het is een boiler op mazout, dus deze verwarmt ook instant volgens mij als de temperatuur daalt?
Dan zullen u ouders werken met een tijdsprogramma van warm water (mijn ouders hadden dat eerst ook, maar in de praktijk bespaard u dat amper iets).
Zoals je hier ook leest zijn er vele van gedacht dat een vat water op temperatuur houden handen vol geld kost. Je komt dat dan ook nog wel eens tegen dat mensen hierdoor een programma zetten, zodat de boiler enkel tijdens bepaalde tijdstippen opwarmt (omdat ze dan denken dat hun dat veel gaat besparen). Bij ons thuis was dat in de ochtend en avond. Als jij dan een douche of bad neemt buiten die tijdstippen, dan gaat de boiler niet opwarmen en koelt het vat uiteraard af.
Uiteindelijk hebben ze dat na vele jaren afgezet, omdat het in de praktijk toch weinig verschil is en u comfort ferm daalt.

Als je u vat laat afkoelen moet je de energie dat die verloren heeft er toch terug insteken. En uiteindelijk de energie die dan verliest geeft die toch af aan u binnenruimte in de woning, dus echt verloren is het niet (afhankelijk waar de boiler dan staat. Bij mij staat die op eerste verdiep).

Uiteindelijk is er niet iets dat altijd de beste is (tussen doorstromer en boiler), je moet naar de behoefte kijken wat er nodig is. Ik heb een boiler, omdat een doorstromer in mijn geval minder comfort geeft en serieus zal gaan pendelen om de woning te verwarmen. Mijn broer heeft een doorstromer, want daar is een boiler overkill en gaat daar niks bij winnen, dus daar is een doorstromer beter.
Om enkel instant warm water te hebben zou ik ook niet kiezen voor een boiler, want de doorstromer van vriendin haar woning gaf ook vrij snel warm water vond ik.

Bin doorstromers moet je er ook op letten dat er niet teveel haakse bochten in uw gasleiding zitten (als het ene op gas is dan héé) , hier ook voorgehad dat de doorstromer lange tijd nodig had om op,te warmen en het water niet echt warm werd ….junkers gebeld en die zijn komen zien want was een nieuwe ) ….uitleg gekregen over het hoe en waarom (dus de gasleiding had teveel bochten ) …die heeft dan gedaan wat hij kon (iets met een thermische begrenzer eruit gehaald ) en we kregen dan inderdaad veel sneller en warmer water .
Dan met verbouwing de gasleiding aangepakt (minder en vloeiende bochten + van 18 naar 22 mm gegaan voor het grootste deel tot tegen de boiler ) en nu totaal geen probleem meer ….
Sorry maar das nu eens de grootste zever die ik in lange tijd gelezen heb, haakse bochten in gasleidingen? :') diameter te klein ja, maar die bochten hebben daar geen zak mee te zien :rofl:

Tja , doe ermee wat ge wilt maar ik heb warm water . ;)

(had toen ook eerst de mannen van de gas laten komen omdat er iemand dacht dat het wel eens aan de meter kon liggen die te weinig gas doorliet …dus niet en toen opperde die mens ook al zoiets …dus denk wel dat die gasten wel weten waar ze mee bezig zijn . ;)

T’is niet omdat het gas is dat het daarom niet stroomt . ;)

Laatst bewerkt:
Tja , doe ermee wat ge wilt maar ik heb warm water . ;)

(had toen ook eerst de mannen van de gas laten komen omdat er iemand dacht dat het wel eens aan de meter kon liggen die te weinig gas doorliet …dus niet en toen opperde die mens ook al zoiets …dus denk wel dat die gasten wel weten waar ze mee bezig zijn . ;)

T’is niet omdat het gas is dat het daarom niet stroomt . ;)
Ik zal bellen naar cerga dat ze hunne cursus aanpassen dan, meen mij niet te herinneren dat dit in de theorie stond voor mijn examen gecertificeerd gastechnicus.

Ahja, 😉😉😉😉

Ik zal bellen naar cerga dat ze hunne cursus aanpassen dan, meen mij niet te herinneren dat dit in de theorie stond voor mijn examen gecertificeerd gastechnicus.
Uw cursus zal verouderd geweest zijn. Het is pas sinds dat nieuwe, dikkere gas, dat er problemen zijn met haakse bochten. Ze gebruiken dat nog niet overal ook, da's hier en daar een woning dat ze daarmee nu voorzien als test. Skoebiedoe zal daarbij gezeten hebben.

Terug
Bovenaan