Apparaten in een huurwoning

Een alternatief - bovenop de ingebrekestelling hierboven vermeld - is x euro van de maandelijkse huurprijs inhouden tot de verhuurder zijn verplichting is nagekomen (waarbij je dat ook duidelijk communiceert aan de verhuurder). Moet natuurlijk enigszins in verhouding zijn (dus wanneer je huurprijs 800€ bedraagt, kan je bv. 150€ afhouden maar wel geen 400€ o.d.).

Op die manier creëer je zelf wat leverage en kan je druk zetten op de verhuurder (niets dat zo vlot werkt als aan iemand zijn portefeuille zitten). Dit kan je uiteraard enkel doen wanneer je de verhuurder in gebreke hebt gesteld en deze in gebreke blijft iets te ondernemen. Is natuurlijk een iets minder 'propere' werkwijze maar ik zou het persoonlijk zelf zo durven aanpakken.

@Horse: gewoon vragen dat de vrederechter een dwangsom koppelt aan zijn vonnis. Er zal snel nieuw materiaal inzitten :).
Ik dacht toch dat nog altijd verschillende rechters daar géén oren naar hebben, vaak gewoon al omdat het bedrag te hoog is. 150 euro per maand voor toestellen die alles samen mss maar 2000 euro kosten en 8 jaar meegaan, dat lijkt me bvb er al férm over.

Als je even de toestellen erbij neemt waarover hij sprak:
"De frigo sluit niet meer goed af en heb ik al 9 maanden geleden uit dienst gezet." => werkt nog, maar minder goed. Gezien voedselveiligheid, kan je dit wel als 'volledig' defect beschouwen, dus 400 euro aankoop nieuwe frigo zeker waard.
"De afsluitrubbers vd vaatwas zijn verduurd en sluiten niet meer 100% af. De deur vliegt meermaals per wascyclus open. "=> werkt nog, maar minder goed en zeker ook te vervangen. 450 euro.
"De oven werkt nog wel maar heeft duidelijk te lijden onder z'n ouderdom. "=> werkt nog, maar minder goed. Op zich niet te vervangen, maar neem hier nu ook nog 400 voor.
"De thermostaat in de living is stuk. Die is niet meer uit te zetten. Blijft constant signaal geven dat er warmtetoevoer moet zijn. "=> is al een duurdere kost, dus hier mag zéker iets voor afgehouden worden.

Hoe ik zou werken:

- ingebrekestelling aan de verhuurder, met termijn van 1 maand (gaat maar over aankoop toestellen, dus geen hersteller nodig ofzo), waarbij je zegt dat je 50 euro per maand minder huur zal betalen vanaf de volgende maand. Ook thermostaat vermelden en dat dit dringend is gezien de energieprijzen.
- nieuwe rekening openen (een gratis van een bank), waarop je de 50 euro per maand stort. Rekeninguitttreksels aan de rechter tonen.
- herstelling/nieuwe thermostaat kopen na 2 maand, aftrekken van de huur (geen fancy toestel, gewoon vergelijkbaar).

en natuurlijk de procedure voor de vrederechter beginnen, te beginnen met een verzoening indien de ingebrekestelling niks oplevert.
 
Even situatie in het kort :
Wij huren al 15 jaar een appartement.
We zijn de eerste bewoners van dat appartement. Het was nieuwbouw.
Er stond/staat een basic keuken in met afwasmachine , keramisch vuur, combi oven en een inbouwfrigo (klein model)

Nu zijn die apparaten na 15 jaar natuurlijk stilaan op hun laatste benen aan't lopen.
De frigo sluit niet meer goed af en heb ik al 9 maanden geleden uit dienst gezet.
De afsluitrubbers vd vaatwas zijn verduurd en sluiten niet meer 100% af. De deur vliegt meermaals per wascyclus open.
De oven werkt nog wel maar heeft duidelijk te lijden onder z'n ouderdom.
De thermostaat in de living is stuk. Die is niet meer uit te zetten. Blijft constant signaal geven dat er warmtetoevoer moet zijn.
Nu steken we de stekker vh verwarmingstoestel in als we warm water of CV nodig hebben.

En zo heb ik nog wel zaken.
Dit is al meermaals mondeling en via sms gemeld ad huisbaas.
Probleem is dat de brave man al wat ouder wordt en het allemaal niet meer zo snel gaat als hij zelf zou willen.

Wat zijn onze rechten hier in ?
Hij beweerd dat de keukenapparaten een geste waren toen we er in trokken maar ik kan me moeilijk van de gedachte ontdoen dat je
als huurder zelf alle toestellen in een keuken moet aanschaffen en vervangen als ze stuk zijn.
Wij hebben het appartement altijd onderhouden alsof het van onszelf was.
Om de 3 jaar wordt hier praktisch alles opnieuw professioneel geverfd , alles wordt verlucht en verwarmd , nergens schimmel of zo.

We hebben ook nooit een plaatsbeschrijving gedaan , we hebben ook geen huurwaarborg betaald.
Er staat dus nergens iets van op papier hoe het hier uitzag.
Hij heeft hier een 5 jaar geleden eens achter gevraagd om dit uit te voeren maar dat is er dus nooit van gekomen.

Hoe kunnen we dit best oplossen ?
Aangetekende ingebrekestelling , vrederechter , ....
Schriftelijke in gebreke stelling, sms, mail, aangetekende brief worden de laatste jaren allemaal aanvaard als bewijs van uw meldingsplicht.

Je huurt al 15 jaar, hierdoor kan de verhuurder je om 3 jaar eruit zetten wegens einde huurovereenkomst.

Als de index nooit is toegepast, kan de verhuurder dit nu wel doen en met terugwerkende kracht maw kan het verschil meer dan 100 EUR zijn.
 
Eenmaal je als huurder aangetekende brieven begint te sturen kan je je inderdaad aan elke indexering verwachten.

Ik heb daar vaak moeite mee, op juridisch forum staan vaak huurders die een ellenlange post maken met al dan niet ernstige gebreken. (Terwijl ze vaak met amper opzeg kunnen vertrekken) Niet geregistreerde contracten enzo..

Waarom vertrek je dan niet? ,ja “het is hier goedkoop”
 
Kijk eerst na wat er in uw contract staat. Bij mijn grootouders staat er al jaar en dag expliciet in dat keukentoestellen, niet inclusief zijn in de gestelde huurprijs. En als er zijn deze voor ons als onbestaande in het kader van het huurcontract dienen gezien te worden en daarom ook niet opgenomen zijn in de statusbepaling van het huurgoed.

Voor vredegerecht nog nooit een discussie gehad over het feit dat wij er zogezegd nieuwe moesten voorzien omdat die toestellen te oud waren.
 
Kleine update.
Had dus alles in een sms gestoken omdat hij niet reageert op mails en ik zelfs niet weet of hij die bekijkt.
Daarin alle gebreken opgesomd.
Ik kreeg daar eergisteren antwoord op dat hij ging langst komen.
Dat was dus gisteren. Hij heeft alles nog eens bekeken en wist me te vertellen dat de afdichtingsrubber vh afwastoestel besteld is.
Kort samengevat , de rubber is besteld maar ik verwacht dat niet gemaakt te zien binnen een half jaar.
Al de rest wordt op de lange baan geschoven.

De frigo werd bekeken , de oven was geen probleem volgens hem.
Zo'n thermostaat had hij mss nog ergens liggen bij hem thuis maar had nog geen tijd om te checken.
Rond de keukentoestellen die warmte produceren komt de laminaat van de kastjes omhoog. Deze breekt en zwelt lichtjes op.
Daar wist hij niet wat er mee aan te vangen.

Alles wat hier geplaatst is was basis en zeker niet van de beste kwaliteit.
Op zich geen probleem natuurlijk maar met de loop der tijd gaat dit wel vlugger stuk dan kwalitatief spul.
En dan kan je in de meeste niet veel meer doen dan gewoon te vervangen.


Ondertussen is er nog iets anders gebeurt.
Gisteren tijdens het douchen (douchestang in de badkuip) merkte ik dat de afvoer verzakt was.
Bij nadere inspectie bleek deze afgebroken te zijn.
Onmiddellijk gestopt met douchen natuurlijk want dat water liep niet allemaal meer in de afvoer maar gewoon onder het bad in.
Ik bel de kerel op om dit te melden zodat de buurvrouw beneden niet nat werd van mijn douche.
Zegt hij dat het wss is omdat het (goedkope polyester) bad een steunvoet in het midden te weinig had.
Dit was bij de installatie 15 jaar geleden al geweten maar ze hebben dit dan maar zo gelaten.
Dat stuk heeft het dus nog lang volgehouden maar door een verkeerde drukverdeling is dat uiteindelijk na zoveel tijd afgebroken.
Hij ging dit proberen plakken met een straffe lijm. (zijn woorden)
Daar wordt je toch onnozel van als je zoiets hoort. Belt een loodgieter en laat dat fatsoenlijk repareren.
Voor 'tzelfde geld schiet dat terug los en merk je dat te laat.
Maar is er ondertussen wel een paar honderd liter water bij de onderbuurvrouw terecht gekomen.
Zal een pak meer kosten dan de loodgieter denk ik dan.



Ik ga er geen tijd en energie meer in steken.
Als alles volgens plan verloopt hoop ik een huis gekocht te hebben eind volgende maand.
Tijd om te vertrekken hier.
Kerel heeft toch geen poot om op te staan.
Heb geen plaatsbeschrijving en geen waarborg moeten betalen bij intrek 15 jaar geleden.

Some people. :rolleyes:
 
Mja, zelf verhuurder zijnde wil ik het ook in orde hebben voor mijn huurder, maar tegelijkertijd kan ik me inbeelden dat het prikt als je iets nieuws moet kopen dat niet voor jezelf is.
Dit dus .
Ik heb op die 15 jaar al dik 140 000€ afgelegd aan die kerel. (doet verdomme pijn nu ik dat bedrag zie :sop:).
Wat is dan (ruim geschat) 5000€ aan nieuwe toestellen ?
Dat is toch peanuts.
Ik heb da heel kot al afbetaald. Huisbaas heeft dat grotendeels zelf gezet en heeft me vroeger zelfs eens de kostprijs per appartement weten vertellen. Zijn er 4 in een blok. Als ik het me goed herinner was dat iets van een 90000 per appartement.

Dan wordt je toch onnozel als ze moeilijk doen over een afwastoestel en ne frigo.
 
Soms is het inderdaad erg gesteld met huisbazen. Ik huur deze woning ook sinds 2008. Sindsdien eigenlijk nooit gebeld over iets dat stuk is ofzo.

Onlangs 1 keer gebeld omdat de keukenkraan echt volledig niet meer ok was. Eerst hoop geklaag. Nadien is er toch iemand langsgekomen voor een kraan te installeren (dezelfde kerel waar ik onderhoud gasketel laat doen). Zegt die kerel "ja ze had eerst gevraagd of ik nog ergens een tweedehands kraan op overschot had liggen, maar heb toch nieuwe kraan voor jou bij hoor".
Echt al zo besparen op een simpele keukenkraan.

Enige voordeel is dat ze nog nooit geïndexeerd heeft. Betaal al jaren 500 euro. Maar onlangs liet ze me weten dat ze wel ging opslaan. Contract is op 1feb2008 ingegaan, nog geen aangetekende brief gehad sinds 1feb2023.

Hoop dat ze de prijs gewoon behoud. Besef uiteraard dat ik vrij goedkoop huur. Maar anderzijds is't ook oude woning (badkamer is gewoon 2 vierkante meter met douche en lavabo, geen oven, geen afwasmachine, geen koelkast).
 
Dat is toch echt belachelijk. Als verhuurder zinde doe die index dan en als er iets kapot gaat wees dan zo eerlijk om het deftig te doen.

1.Ik, de verhuurder, mag niet zomaar meer vragen aan jou.
2. Maar ik heb wel het maximale aan huur zodat ik deftig kan repareren als er iets stuk is.

Zo een gezever. Kleinzielige huizbazen.

Je moet natuurlijk geen 500 euro stoelen gaan halen, maar intensief gebruikte goederen mogen toch wel iets beter zijn.

Ik weet natuurlijk niet wat voor huurders ik ga krijgen, maar vanaf een bepaalde huurprijscategorie veronderstel ik dat de kans op huurders die met niets rekening houden minimaal is.
 
Je verhuurde is een zeveraar.

Toestellen kunnen na 15 jaar slijtage vertonen en stukgaan. Dat dit na 15 jaar gebeurt zal waarschijnlijk niet liggen aan nalatigheid van de huurder.

Toen ik zelf nog een appartementje verhuurde liet ik zulke zaken altijd meteen repareren. Dat was redelijk éénvoudig, ik liet de huurder weten dat hij/zij iemand kon bellen en de factuur mocht laten doorsturen. Of als het om kleine reparaties ging met onmiddellijke betaling dat gewoon te laten uitvoeren en van de huur aftrekken.

Ging allemaal perfect. Ik heb enkel geweigerd toen iemand vroeg om alle kraanwerk te vervangen wegens kalk. Er was immers een ontkalker aanwezig in het appartement, die perfect functioneerde maar gewoon niet werd gebruikt.
 
Terug
Bovenaan