Huurhuis/appartement verlaten zonder waarborg

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
Binnen 2 weken verhuizen we naar onze woning.
Wonen momenteel reeds 15 jaar in een huurappartement.
Supergoed onderhouden maar slijtage begint hier en daar de kop op te steken.
Huisbaas heeft hier steeds weinig tot geen gevolg aan gegeven.

Enkele voorbeelden :
Laminaat van keukenkastjes is aan het lossen op sommige plaatsen. Vooral in de omgeving van vocht zoals boven de vaatwasser en onder de oven.
Hangtoilet is 10 jaar geleden een goei 5 cm gezakt waardoor rond de bevestiging enkele barstjes in de tegels zijn.
10 maanden geleden is het raam van een schuifdeur gebarsten. Dit gemeld aan onze verzekering. Die schoot direct in actie.
Huisbaas wou dit echter aangeven bij z'n eigen verzekering. Tot op heden is er nog steeds niets aan gebeurt.
Van alle probleemkes en akkefietjes is er wel steeds een melding gemaakt.
Meestal telefonisch dus achteraf bekeken had ik dat best via mail of sms gedaan om 'iets' in handen te hebben.

Nu was hij gisteren hier om wat te overlopen en kwam het raam terug ter sprake. Hij beweert dat wij een franchise gaan moeten betalen.
Terwijl onze verzekering dat toen wou regelen zonder franchise. Enfin , om het verhaal kort te houden.
Ik vermoed dat de kerel vanalles gaat proberen om ons toch nog op kosten te jagen.
Maar hij kwam eerst een rondgang doen om eventuele kosten te noteren.
Hij sprak ook van een onafhankelijke keurder als we er samen niet uitkwamen.

Wat zijn in dit geval onze rechten?
Alles is spic en span geverfd de voorbije weken. Kortom , hij kan eigenlijk niets aanhalen volgens mij.
We hebben het altijd onderhouden alsof het van onszelf was.
Wat toch redelijk zeldzaam is in deze tijden als ik de verhalen van sommige (ver)huurders lees en hoor.

Belangrijke note , we hebben nooit een huurwaarborg betaald.
Volgens hem maakte dat niet uit omdat we eerste bewoners waren van het appartement en dat alles splinternieuw was bij onze intrek.
Ik heb zelfs nog de primer op alle muren aangebracht. (Die de huisbaas wel voorzien had.)

Kan mijnheer de huisbaas ons kosten aansmeren ?
We hebben aangetekend opgezegd. Tot einde van deze maand.

Kan ik gewoon vertrekken ook al zijn we niet akkoord met de (eventuele) argumenten vd huisbaas?

Ik heb geen zin om daar ook nog wakker van te moeten liggen want zit momenteel in een drukke periode op 't werk.
Zit met de verhuis en aankomende verbouwingen in de nieuwe woonst dus gezever van de huisbaas kan ik missen als kiespijn.
 
Binnen 2 weken verhuizen we naar onze woning.
Wonen momenteel reeds 15 jaar in een huurappartement.
Supergoed onderhouden maar slijtage begint hier en daar de kop op te steken.
Huisbaas heeft hier steeds weinig tot geen gevolg aan gegeven.

Enkele voorbeelden :
Laminaat van keukenkastjes is aan het lossen op sommige plaatsen. Vooral in de omgeving van vocht zoals boven de vaatwasser en onder de oven.
Hangtoilet is 10 jaar geleden een goei 5 cm gezakt waardoor rond de bevestiging enkele barstjes in de tegels zijn.
10 maanden geleden is het raam van een schuifdeur gebarsten. Dit gemeld aan onze verzekering. Die schoot direct in actie.
Huisbaas wou dit echter aangeven bij z'n eigen verzekering. Tot op heden is er nog steeds niets aan gebeurt.
Het lijkt me ook straf dat uw eigen verzekering iets op zich wil nemen wat eigenlijk voor een andere partij (de verhuurder) is om in orde te brengen.
Van alle probleemkes en akkefietjes is er wel steeds een melding gemaakt.
Meestal telefonisch dus achteraf bekeken had ik dat best via mail of sms gedaan om 'iets' in handen te hebben.
Inderdaad...
Nu was hij gisteren hier om wat te overlopen en kwam het raam terug ter sprake. Hij beweert dat wij een franchise gaan moeten betalen.
Lijkt me straf. Tenzij je die schade opzettelijk veroorzaakt hebt is dit niet echt gebruiksschade/normale slijtage. Zijn verzekeringen (premie/franchise) moet hij zelf regelen
Terwijl onze verzekering dat toen wou regelen zonder franchise. Enfin , om het verhaal kort te houden.
Ik vermoed dat de kerel vanalles gaat proberen om ons toch nog op kosten te jagen.
Maar hij kwam eerst een rondgang doen om eventuele kosten te noteren.

Hij sprak ook van een onafhankelijke keurder als we er samen niet uitkwamen.
Dat kan zeker. Dan delen jullie de kosten. Dat kost jullie beiden zo'n 200€.
Wat zijn in dit geval onze rechten?
Alles is spic en span geverfd de voorbije weken. Kortom , hij kan eigenlijk niets aanhalen volgens mij.
We hebben het altijd onderhouden alsof het van onszelf was.
Wat toch redelijk zeldzaam is in deze tijden als ik de verhalen van sommige (ver)huurders lees en hoor.

Belangrijke note , we hebben nooit een huurwaarborg betaald.
Volgens hem maakte dat niet uit omdat we eerste bewoners waren van het appartement en dat alles splinternieuw was bij onze intrek.
Ik heb zelfs nog de primer op alle muren aangebracht. (Die de huisbaas wel voorzien had.)
Rare redenering om geen waarborg te vragen, maar des te beter voor jullie natuurlijk :).
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me ook straf dat uw eigen verzekering iets op zich wil nemen wat eigenlijk voor een andere partij (de verhuurder) is om in orde te brengen.

Inderdaad...

Lijkt me straf. Tenzij je die schade opzettelijk veroorzaakt hebt is dit niet echt gebruiksschade/normale slijtage. Zijn verzekeringen (premie/franchise) moet hij zelf regelen

Glasbreuk is altijd ten laste van de huurder tenzij hij zich kan ontlasten bijvoorbeeld (spanningsbreuk doordat raam niet goed geplaatst is).

De brandverzekeraar van de eigenaar zal verhalen op de brandverzekering van de huurder die zullen terugbetalen - een eventuele franchise die dan zal verhaald worden op de topicstarter.

In principe kan de brandverzekering van de huurder ook tussenkomen mits akkoord van de eigenaar.
 
Wat @JPV vraagt is zowat het belangrijkste: is er een plaatsbeschrijving gemaakt bij intrede? Zoniet is het aan de eigenaar om te bewijzen dat bepaalde schade effectief is veroorzaakt door de huurder. Wat gewoon heel erg moeilijk is.

Wat die waarborg betreft, op zich is een waarborg niet verplicht en het gebrek eraan is in het nadeel van de eigenaar. Maar, zelfs al zou er een waarborg zijn, deze mag niet zomaar ingehouden worden omwille van schade en vergoeding daarin.

Zoals @Genius aangeeft, glasbreuk is idd wel doorgaans voor de huurder, dit zal wellicht wel zo in de huurovereenkomst staan. Probeer dit alsnog in orde te brengen via jouw verzekering.
 
Als er geen geregistreerde plaatsbeschijving is (kan je nakijken op je minfin) en geen waarborg, zou ik me niet al te veel zorgen maken.
 
Is er iets van een plaatsbeschrijving gemaakt?

Wat @JPV vraagt is zowat het belangrijkste: is er een plaatsbeschrijving gemaakt bij intrede? Zoniet is het aan de eigenaar om te bewijzen dat bepaalde schade effectief is veroorzaakt door de huurder. Wat gewoon heel erg moeilijk is.

Als er geen geregistreerde plaatsbeschijving is (kan je nakijken op je minfin) en geen waarborg, zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Er is geen plaatsbeschrijving gemaakt en er is geen waarborg betaald.
 
Glasbreuk is altijd ten laste van de huurder tenzij hij zich kan ontlasten bijvoorbeeld (spanningsbreuk doordat raam niet goed geplaatst is).

De brandverzekeraar van de eigenaar zal verhalen op de brandverzekering van de huurder die zullen terugbetalen - een eventuele franchise die dan zal verhaald worden op de topicstarter.

In principe kan de brandverzekering van de huurder ook tussenkomen mits akkoord van de eigenaar.

Wat @JPV vraagt is zowat het belangrijkste: is er een plaatsbeschrijving gemaakt bij intrede? Zoniet is het aan de eigenaar om te bewijzen dat bepaalde schade effectief is veroorzaakt door de huurder. Wat gewoon heel erg moeilijk is.

Wat die waarborg betreft, op zich is een waarborg niet verplicht en het gebrek eraan is in het nadeel van de eigenaar. Maar, zelfs al zou er een waarborg zijn, deze mag niet zomaar ingehouden worden omwille van schade en vergoeding daarin.

Zoals @Genius aangeeft, glasbreuk is idd wel doorgaans voor de huurder, dit zal wellicht wel zo in de huurovereenkomst staan. Probeer dit alsnog in orde te brengen via jouw verzekering.

Dat is dus het probleem. Wij hebben dat via onze verzekering in orde willen brengen.
Dat dossier is ondertussen zelfs afgesloten omdat de huisbaas niets had laten weten.
Daarmee dat ik het zo straf vindt van hem om dat nu zelfs nog op onze nek te willen schuiven.

De glasbreuk is in een schuifraam . Geen gewoon maar zo eentje dat je naar voren kantelt om het daarna verder te kunnen openen.
Raar systeem maar op een keer viel me die barst dus op. Hoe die zelfs ontstaan is is me een raadsel.
Die werd wel groter met de tijd omdat het raam dus kantelt en telkens een slag krijgt als je het sluit.

De huisbaas is hier dus een half jaar geleden met brede plakband een strook over komen plakken zodat de barst niet verder ging.
 
Kan dit verplicht worden ? Want dan kan die kerel nog zeggen wat hij wil.
Het idee van een plaatsbeschrijving is dat een externe partij "objectief" vast stelt wat de toestand is van het goed, en welke schade aanvaardbaar is en welke niet.
Komen jullie er niet uit en eindig je voor een vredegerecht dan zal er wel vnl gekeken worden wat er in het verslag van die plaatsbeschrijving staat.
 
Het idee van een plaatsbeschrijving is dat een externe partij "objectief" vast stelt wat de toestand is van het goed, en welke schade aanvaardbaar is en welke niet.
Komen jullie er niet uit en eindig je voor een vredegerecht dan zal er wel vnl gekeken worden wat er in het verslag van die plaatsbeschrijving staat.
Dus best onmiddellijk met zo'n onafhankelijke dit laten doen dan ?
 
Een plaatsbeschrijving nu heeft geen enkel nut. Die kan immers niet oordelen of de schade al aanwezig was voor dat je het huurde. Enkel voor die glasbreuk ga je de franchise moeten betalen, maar dat bespreek je best met je makelaar hoe en wat. Al de rest zou ik laten voor wat het is.
 
Heb je over het glas iets op mail dat het kapot was? Anders kan dat "toch ook al geweest zijn' als er geen plaatsbeschrijving is?
 
Is uw huurcontract überhaupt geregistreerd geweest door de huisbaas?
 
Dus:

- je woont er al 15j en betaalde altijd netjes je huur veronderstel ik
- de huisbaas heeft weinig tot geen kosten gemaakt in die periode ondanks je meldingen
van slijtage

Dan is die huisbaas een muggenzifter imo als hij moeilijk gaat doen om een gebarsten raam.
Niet dat dit je iets verder gaat helpen, maar ik wou dat even kwijt :)
 
De rest van de schade is eigenlijk sowieso gebruiksschade. Dat een keuken na 15 jaar zijn laminaat lost is zeer goed mogelijk, afhankelijk van de kwaliteit van de keuken.
Dat raam had gewoon hersteld moeten worden toen er melding van gemaakt was. Nu is dat inderdaad gewoon pech.

Best inderdaad eens controleren of je huurcontract geregistreerd is, anders kan je zelfs vandaag gewoon vertrekken zonder enig weerwoord van de verhuurder.
 
Als er geen plaatsbeschrijving is bij intrede, dan heeft een plaatsbeschrijving bij uittrede geen nut. Met wat ga je het vergelijken :p?
 
eigenlijk de omgekeerde redenering he, dat "alles is nieuw, jullie zijn de eerste huurders, waarborg is niet nodig"
misschien daarom dat hij lastig doet over dat raam: dat vervangen zou hij normaal kunnen doen met die waarborg.
 
Terug
Bovenaan