Huurhuis/appartement verlaten zonder waarborg

eigenlijk de omgekeerde redenering he, dat "alles is nieuw, jullie zijn de eerste huurders, waarborg is niet nodig"
misschien daarom dat hij lastig doet over dat raam: dat vervangen zou hij normaal kunnen doen met die waarborg.
Niet als er geen plaatsbeschrijving is, dan zal hij als er een waarborg was die volledig moeten terug betalen
 
eigenlijk de omgekeerde redenering he, dat "alles is nieuw, jullie zijn de eerste huurders, waarborg is niet nodig"
misschien daarom dat hij lastig doet over dat raam: dat vervangen zou hij normaal kunnen doen met die waarborg.

Maar dat venster vervangen was voor de TS geen issue toen het gebeurde. Dat het niet gebeurd is, is de verhuurder zijn schuld.
Zou in zijn plaats daar nu ook niet meer mee gediend zijn om ineens kosten te betalen.

Als het voor TS als huurder maar goed moet zijn met een stukje tape, dan moet dat voor de volgende huurder ook maar goed zijn. Het lijkt trouwens een designfout afgaande op de uitleg. Eigenlijk moet daar een heel nieuw systeem in.

Geen plaatsbeschrijving en/of geen geregistreerd contract maakt je als verhuurder machteloos om enige kost te verhalen.
 
Heb je over het glas iets op mail dat het kapot was? Anders kan dat "toch ook al geweest zijn' als er geen plaatsbeschrijving is?
Dat heb ik via sms gemeld. Die heb ik ook bewaard.
Is uw huurcontract überhaupt geregistreerd geweest door de huisbaas?
Geen idee eigenlijk. Kan je dat ergens checken ?
Dus:

- je woont er al 15j en betaalde altijd netjes je huur veronderstel ik
- de huisbaas heeft weinig tot geen kosten gemaakt in die periode ondanks je meldingen
van slijtage

Dan is die huisbaas een muggenzifter imo als hij moeilijk gaat doen om een gebarsten raam.
Niet dat dit je iets verder gaat helpen, maar ik wou dat even kwijt :)
Idd , die kerel heeft 1x een kraan vervangen in de badkamer op die 15jaar. Voorts een rubbertje in de oven. Verder heeft die totaal geen last of kosten van ons gehad.
Als er geen plaatsbeschrijving is bij intrede, dan heeft een plaatsbeschrijving bij uittrede geen nut. Met wat ga je het vergelijken :p?
Dat dacht ik dus ook maar ik ben nog van de oude stempel en heb graag dat alles in orde is. Zonder discussie.
eigenlijk de omgekeerde redenering he, dat "alles is nieuw, jullie zijn de eerste huurders, waarborg is niet nodig"
misschien daarom dat hij lastig doet over dat raam: dat vervangen zou hij normaal kunnen doen met die waarborg.
Zijn redenering is eerder van : jullie zijn de eerste bewoners en alle schade die nadien vastgesteld wordt is dus sowieso van jullie.
 
Maar dat venster vervangen was voor de TS geen issue toen het gebeurde. Dat het niet gebeurd is, is de verhuurder zijn schuld.
Zou in zijn plaats daar nu ook niet meer mee gediend zijn om ineens kosten te betalen.

Als het voor TS als huurder maar goed moet zijn met een stukje tape, dan moet dat voor de volgende huurder ook maar goed zijn. Het lijkt trouwens een designfout afgaande op de uitleg. Eigenlijk moet daar een heel nieuw systeem in.

Geen plaatsbeschrijving en/of geen geregistreerd contract maakt je als verhuurder machteloos om enige kost te verhalen.
Dit dus , ik heb graag dat alles direct in orde is gemaakt. Korte pijn en oplossen die handel.
Ik had al aangifte bij mijn verzekering gedaan. Dossier was opgestart , maar de huisbaas heeft nooit iets aan mijn verzekering laten weten.
Hij ging zijn verzekering er op zetten. Dat is nu ondertussen al bijna een jaar geleden.
 
Ik kreeg trouwens net bericht van hem dat hij morgen ging proberen langskomen met zijn lijstje.
Ik ben ns benieuwd.
Maar voor alle duidelijkheid , ik moet dus nergens mee akkoord gaan want geen plaatsbeschrijving of waarborg ?
Niet dat dit een probleem mag zijn want zoals eerder gezegd , alles is hier zelfs na 15 jaar pico bello.
Alles terug proper wit geverfd (zoals ik elke 2 jaren deed). Alles proper gekuist , etc....

Eigenlijk is het schandalig hoe zo'n mensen nog vanalles proberen uit geldgewin.
En dan tijdens corona , sociaal tarief aanvragen en krijgen terwijl hij 4 appartementen verhuurd.
 
Laatst bewerkt:
Slijtage is nooit te beschouwen als schade, en zoals reeds gezegd: geen plaatsbeschrijving bij intrede geeft in principe geen mogelijkheid tot vergelijken. Wil hij toch schade verhalen, dient er rekening gehouden te worden met de vetusteit, want op een bepaald moment beschouw je zoiets als keukenkastjes gewoon als te verouderd om nog enige waarde te vertegenwoordigen. Concreet zal de verhuurder dus met bewijsmiddelen moeten komen om toch aan te tonen dat je het niet hebt achtergelaten in de staat zoals je het ontvangen hebt. Reken er maar niet op dat hij die heeft, en dan nog zal een vrederechter hem niet snel volgen gezien het gebrek van plaatsbeschrijving bij intrede. Hij wil het hard spelen, laat dat deksel dus maar ferm op zijn neus knallen. Zelfs herschilderen moet je enkel doen als er schade is aan de muren, niet als er verkleuringen ontstaan door ouderdom (=slijtage). Wil hij iets van jou PROBEREN krijgen, zal hij je eerst in gebreke moeten stellen en daarna naar de vrederechter stappen. Laat je niet doen!
 
Zelfs herschilderen moet je enkel doen als er schade is aan de muren, niet als er verkleuringen ontstaan door ouderdom (=slijtage). Wil hij iets van jou PROBEREN krijgen, zal hij je eerst in gebreke moeten stellen en daarna naar de vrederechter stappen. Laat je niet doen!
Miljaar , ben gisteren aan mijn 3de emmer (van 10l) Levis gebroken wit begonnen.
Had ik dat geweten.
Heb eerst alle gaatjes van schroeven opgevuld , gewassen en geverfd.
Veel te goed.
 
Miljaar , ben gisteren aan mijn 3de emmer (van 10l) Levis gebroken wit begonnen.
Had ik dat geweten.
Heb eerst alle gaatjes van schroeven opgevuld , gewassen en geverfd.
Veel te goed.
Net daarom dat ik het zeg, je bent duidelijk een goede huurder geweest, wil dat nu netjes afsluiten en nu wil hij een beetje profiteren. Gaatjes van schroeven moet je wel herstellen, de muren eens afwassen ook. Je moet maar eens kijken in https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/44343, vanaf pagina 98. Let op, dat boekje is van toepassing op het Vlaams Woninghuurdecreet, van toepassing op overeenkomsten gesloten vanaf 01/01/2019 maar die indicatieve lijst wordt bij mijn weten ook toegepast voor contracten die vallen onder de federale huurwet (contracten gesloten voor 01/01/2019).
 
Nog ff 1 vraagje , kan ik het pand zo verlaten ? Ik bedoel dan , moet ik de huisbaas iets laten tekenen dat alles in orde is ?
Voor 't zelfde geld breekt hij nadien zelf iets af en probeert hij alsnog geld te trekken als hij hiervan foto's presenteert ad rechtbank.
Allee , ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.
Ik heb wel een hoop foto's gemaakt maar 't kan zijn dat ze zeggen woord tegen woord of zo .

Kan ik de sleutels gewoon afgeven op het einde vd maand en zeggen , salut en de kost ?

Pfft , zal ik blij zijn dat ik binnen 2 weken van dat gezeik af ben. Onbewust steek je dat toch in je hoofd.

Bedankt al voor alle reacties.
 
Nog ff 1 vraagje , kan ik het pand zo verlaten ? Ik bedoel dan , moet ik de huisbaas iets laten tekenen dat alles in orde is ?
Voor 't zelfde geld breekt hij nadien zelf iets af en probeert hij alsnog geld te trekken als hij hiervan foto's presenteert ad rechtbank.
Allee , ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.
Ik heb wel een hoop foto's gemaakt maar 't kan zijn dat ze zeggen woord tegen woord of zo .

Kan ik de sleutels gewoon afgeven op het einde vd maand en zeggen , salut en de kost ?

Pfft , zal ik blij zijn dat ik binnen 2 weken van dat gezeik af ben. Onbewust steek je dat toch in je hoofd.

Bedankt al voor alle reacties.
Normaalgezien organiseer je een overdrachtmoment met elkaar waar je de overdrachtformulieren voor de meterstanden samen invult en tekent en jullie samen een handtekening zetten op het formulier voor vrijgave van de waarborg (maar naar ik begrijp is dat laatste bij u geen issue).

Zoals jij het in dit topic beschrijft heeft de verhuurder zich in een zeer zwakke positie geplaatst om nog dingen van u te kunnen bekomen of forceren. Er is geen waarborg die hij u kan onthouden en voor een rechtbank heeft hij geen intredende plaatsbeschrijving om naar te kunnen verwijzen.

Ps: geen verhuurder gaat zijn eigendom zelf afbreken om zich nadien in een kostelijke, langdurige juridische procedure met onzekere uitkomst te storten waar ze waarschijnlijk minder vergoeding zouden uithalen dan wat het hun kost.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
eigenlijk de omgekeerde redenering he, dat "alles is nieuw, jullie zijn de eerste huurders, waarborg is niet nodig"
misschien daarom dat hij lastig doet over dat raam: dat vervangen zou hij normaal kunnen doen met die waarborg.
In een nieuwbouwwoning zijn de bakstenen nieuw, de rest valt moeilijk te bewijzen. Rechters zullen dit niet rap aanvaarden dat de huurwoning door niemand beschadigd kan worden tot het verhuurd wordt. Genoeg bouwvakkers die tijdens een nieuwbouw schade aanbrengen.

Van het raam bestaat sms verkeer, dat is natuurlijk logisch dat dit wel nog geregeld wordt via de verzekering.
Net daarom dat ik het zeg, je bent duidelijk een goede huurder geweest, wil dat nu netjes afsluiten en nu wil hij een beetje profiteren. Gaatjes van schroeven moet je wel herstellen, de muren eens afwassen ook. Je moet maar eens kijken in https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/44343, vanaf pagina 98. Let op, dat boekje is van toepassing op het Vlaams Woninghuurdecreet, van toepassing op overeenkomsten gesloten vanaf 01/01/2019 maar die indicatieve lijst wordt bij mijn weten ook toegepast voor contracten die vallen onder de federale huurwet (contracten gesloten voor 01/01/2019).
klopt
 
Update . Kerel is juist hier geweest met een hele checklijst.:oink:
Maar het was te donker om alles te checken. Gaat morgen terug komen zei em.
Hij wist me te vertellen dat dit nog niet de definitieve rondgang was maar een voorlopige.
Zo kunnen we alle gebreken en fouten nog oplossen voor we vertrekken. :wallbash:

Ik weet niet wat die nog van zin is maar ik ben alleszins curieus.
Die denkt na 15 jaar hier een spiksplinternieuw appartement terug te krijgen.
Het zal niet veel schelen maar toch , n beke serieus blijven hé.

Terloops wist hij ook te melden dat er een plaatsbeschrijving is , maar ik kan me begot niet herinneren zoiets getekend te hebben.
 
Check of je huurcontract geregistreerd is .

Volgens FOD financiën moet de plaatsbeschrijving ook toegevoegd zijn aan de registratie van het huurcontract .
Dus best eens checken op myfinfin

U moet de plaatsbeschrijving laten registreren. De registratie zal gratis zijn als:

  • u de plaatsbeschrijving tegelijk met het huurcontract aanbiedt
  • u de plaatsbeschrijving later aanbiedt, maar het origineel of een kopie van het gratis geregistreerde huurcontract bij de plaatsbeschrijving bijvoegt
  • u de plaatsbeschrijving later aanbiedt, maar een schriftelijke vermelding bij de plaatsbeschrijving bijvoegt waarin staat dat ze betrekking heeft op een al gratis geregistreerd huurcontract
Bron: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/woning/huren-verhuren/registratie-huurcontract#q12
 
Update . Kerel is juist hier geweest met een hele checklijst.:oink:
Maar het was te donker om alles te checken. Gaat morgen terug komen zei em.
Hij wist me te vertellen dat dit nog niet de definitieve rondgang was maar een voorlopige.
Zo kunnen we alle gebreken en fouten nog oplossen voor we vertrekken. :wallbash:

Ik weet niet wat die nog van zin is maar ik ben alleszins curieus.
Die denkt na 15 jaar hier een spiksplinternieuw appartement terug te krijgen.
Het zal niet veel schelen maar toch , n beke serieus blijven hé.

Terloops wist hij ook te melden dat er een plaatsbeschrijving is , maar ik kan me begot niet herinneren zoiets getekend te hebben.

Maar zelfs met een plaatsbeschrijving is normale verbruiksschade ten koste van de verhuurder. Dat na 15 jaar dingen niet meer in nieuwstaat zijn is logisch en dat kan hij niet op jullie verhalen. Dus ik zou me daar niet te veel zorgen over maken. Als je geen dingen echt stuk hebt gemaakt en alle gaatjes in de muur weer hebt opgevuld, heeft hij geen poot om op te staan.

Een plaatsbeschrijving moet trouwens ook geregistreerd worden. Dus als die er is zou je die ook via myminfin moeten kunnen terug vinden.
Moet ik de plaatsbeschrijving en de verplichte bijlagen bij een huurcontract laten registreren?


En blijkbaar is dat al zo sinds 2007.
Gezien je er 15 jaar woont en dat 16 jaar geleden is, ga ik er van uit dat als er eentje is, je die dus had tegen gekomen wanneer je ging opzoeken of je huurcontract geregistreerd was, want dan had die daar vlak onder gestaan.
 
Net even op My minfin gekeken.

Wij wonen sinds 2008 in het appartement.
In 2010 is het contract pas geregistreerd.
Geen plaatsbeschrijving terug te vinden.

In 2019 is het contract opnieuw geregistreerd. Ik vermoed omdat er 9 jaar voorbij waren.
In 2019 is er een plaatsbeschrijving geregistreerd. Dus 11 jaar na intrekken.
Daarin staat dat we een nieuw appartement betrekken , dat alles dus nieuw is en dat er geen beschadigingen bij aanvang van het contract zijn.
Blijkbaar heeft de vriendin dat ondertekend.

Geen idee of dit alles rechtsgeldig is maar de chronologie is op z'n minst vreemd te noemen.
Zal wel iets meegemaakt hebben met een ander appartement dat hij verhuurd en zal zich zo willen indekken hebben.
 
Laatst bewerkt:
Plaatsbeschrijving is enkel geldig als het ondertekent is door de verhuurder/huurder, als dat het geval is krijg je wel een heel ander verhaal.
Staat je vriendin ook in het contract als huurder/ondertekend door haar?
 
Plaatsbeschrijving is enkel geldig als het ondertekent is door de verhuurder/huurder, als dat het geval is krijg je wel een heel ander verhaal.
Staat je vriendin ook in het contract als huurder/ondertekend door haar?
Ja , die staat er bij .
 
Terug
Bovenaan