Huurhuis/appartement verlaten zonder waarborg

Stomme vraag, staat er een datum op die plaatsbeschrijving?
Staat bij : datum handtekening 09/2008
registratiedatum 12/2019
Maar volgens mij klopt dat van geen kanten.
Ach , zal wel zien morgen. Mss doet de brave man normaal en is er niks ad hand.
 
En de handtekening op de plaatsbeschrijving is van haar?
Ik vrees van wel. Ze zegt zich het niet te herinneren maar ik kan me al inbeelden hoe het gegaan is.
Ja , madammeke , dit document moet nog ondertekend worden om dat in orde te brengen. Anders kunt ge in de problemen komen.
enz...
 
Maar zelfs met een plaatsbeschrijving is normale verbruiksschade ten koste van de verhuurder. Dat na 15 jaar dingen niet meer in nieuwstaat zijn is logisch en dat kan hij niet op jullie verhalen. Dus ik zou me daar niet te veel zorgen over maken. Als je geen dingen echt stuk hebt gemaakt en alle gaatjes in de muur weer hebt opgevuld, heeft hij geen poot om op te staan.

Een plaatsbeschrijving moet trouwens ook geregistreerd worden. Dus als die er is zou je die ook via myminfin moeten kunnen terug vinden.
Moet ik de plaatsbeschrijving en de verplichte bijlagen bij een huurcontract laten registreren?


En blijkbaar is dat al zo sinds 2007.
Gezien je er 15 jaar woont en dat 16 jaar geleden is, ga ik er van uit dat als er eentje is, je die dus had tegen gekomen wanneer je ging opzoeken of je huurcontract geregistreerd was, want dan had die daar vlak onder gestaan.
@Greny Sorry dat ik dit even hijack...

Blijkbaar is ons huurcontract van ons huidig appartement niet geregistreerd. Een plaatsbeschrijving is er ook niet geregistreerd maar die is er wel schriftelijk op papier, zowel van mijn kant als van de eigenaar. Daar kom ik nu achter na 15 jaar 😋
 
Ik vrees van wel. Ze zegt zich het niet te herinneren maar ik kan me al inbeelden hoe het gegaan is.
Ja , madammeke , dit document moet nog ondertekend worden om dat in orde te brengen. Anders kunt ge in de problemen komen.
enz...
Klinkt niet goed.
 
@Greny Sorry dat ik dit even hijack...

Blijkbaar is ons huurcontract van ons huidig appartement niet geregistreerd. Een plaatsbeschrijving is er ook niet geregistreerd maar die is er wel schriftelijk op papier, zowel van mijn kant als van de eigenaar. Daar kom ik nu achter na 15 jaar 😋
Als een niet geregistreerde plaatsbeschrijving getekend is is ze rechtsgeldig, geldt ook voor een huurcontract ook al is dat niet geregistreerd.

Het niet registreren heeft wel een aantal gevolgen maar het blijft nog steeds een rechtsgeldig contract.
 
Als een niet geregistreerde plaatsbeschrijving getekend is is ze rechtsgeldig, geldt ook voor een huurcontract ook al is dat niet geregistreerd.

Het niet registreren heeft wel een aantal gevolgen maar het blijft nog steeds een rechtsgeldig contract.
Dat dacht ik wel dat het rechtsgeldig was.

Blijkbaar ben ik hierdoor wel niet verplicht van de opzegtermijn te moeten uitdoen.
https://financien.belgium.be/nl/particulieren/woning/huren-verhuren/registratie-huurcontract#q11

Enfin, ik ga niet moeilijk doen als zij ook niet moeilijk doen.
 
.
In 2019 is er een plaatsbeschrijving geregistreerd. Dus 11 jaar na intrekken.
Daarin staat dat we een nieuw appartement betrekken , dat alles dus nieuw is en dat er geen beschadigingen bij aanvang van het contract zijn.
Blijkbaar heeft de vriendin dat ondertekend.
Zoals je dit hier schrijft is dit geen geldige plaatsbeschrijving. Een geldige plaatsbeschrijving moet immers gedetailleerd zijn.
 
Ik las daarstraks een zaak waarbij de verhuurder 2000€ extra vroeg. (naast het feit dat ze de huurwaarborg ook niet terug kregen)

Wacht hier is de link

Ik ken het eindresultaat van de zaak niet (altijd jammer dat men dit zelden laat weten), maar ik kan me toch niet voorstellen dat ondanks een plaatsbeschrijving zoiets gemakkelijk te winnen in door een verhuurder voor de vrederechter?
(en dan bedoel ik het volledig opgeëiste bedrag)

Dan ga je toch echt moeten aantonen dat de huurder onredelijk was en bewust alles kapot gemaakt heeft?
 
Ik las daarstraks een zaak waarbij de verhuurder 2000€ extra vroeg. (naast het feit dat ze de huurwaarborg ook niet terug kregen)

Wacht hier is de link

Ik ken het eindresultaat van de zaak niet (altijd jammer dat men dit zelden laat weten), maar ik kan me toch niet voorstellen dat ondanks een plaatsbeschrijving zoiets gemakkelijk te winnen in door een verhuurder voor de vrederechter?
(en dan bedoel ik het volledig opgeëiste bedrag)

Dan ga je toch echt moeten aantonen dat de huurder onredelijk was en bewust alles kapot gemaakt heeft?
Wat in dat topic wordt beschreven is inderdaad niet redelijk. En in zo'n absurde situatie speel je het best gewoon hard terug. Je hebt weinig te verliezen want of je de huurwaarborg nu kwijt bent, of ze voor lange tijd vast zit is voor u niet zo'n verschil.
Dan moet je ook niet bang zijn van een externe plaatsbeschrijving te vragen. Die kosten worden gedeeld, de verhuurder beseft (hopelijk) dat een hele boel van wat ze claimen daardoor zal worden weerlegd en er zijn ook voor de verhuurder kosten mee gemoeid wat misschien de bereidheid tot compromis wat verhoogt.

En terug naar de topic starter: een correcte plaatsbeschrijving is een gedetailleerde beschrijving per kamer met foto's. Het kost dan ook pakweg 350 euro ofzo, daar mag wel een rapportje voor worden opgeleverd... Die van het appartement dat ik verhuur is een document van 95 pagina's. Een A4 waarop staat: alles in goede staat, zonder foto's van het moment van intrede (in uw geval 2008) is weinig waard. (Was er bij oplevering al een vlekje op dat kastje? Was die kras er al?, ...).
 
Ik ben al vollenbak aan het verhuizen momenteel. Ik laat de uitkomst volgende week weten.
Vandaag ging em komen maar heb niets gezien of gehoord. :shutup:
 
Als ex medewerker van een huurdersbond wil my 2 cents geven.

Geen intredende plaatsbeschrijving: vermoeden dat huurder het pand in dezelfde staat teruggeeft als hij deze heeft gekregen. Met andere woorden alle bewijslast ligt bij de verhuurder.

Echter gaat het om nieuwbouw, indien verhuurder kan aantonen dat de ramen vlak voor intrede huurder zijn geplaats en er geen meldingen zijn van schade door zowel de eigenaar naar de plaatser van de ramen als de huurder bij intrede, kan een vrederechter de opleveringsdatum wel zien als een geldig bewijs dat de ramen in nieuwstaat waren bij intrede. Is er een redelijke termijn verstreken tussen plaatsing ramen en intrede huurder, heeft de verhuurder het moeilijk om te bewijzen dat de schade er niet was bij aanvang.

In verband met andere schade is het idem, opleveringsverslag/installatiedatum dicht bij intrede, kan als bewijs worden gebruikt dat het bij intrede in nieuwstaat was. Maar de verhuurder kan nooit verwachten dat hij zijn goed terug krijgt in nieuwstaat. Er moet altijd rekening gehouden worden met slijtage.

Verf is na 9 jaar afgeschreven, waardoor zelfs vlekken op de muur niet meer beschouwd kunnen worden als huurschade, een keuken heeft een afschrijfwaarde van 30 jaar, sommige vloeren 9 jaar enz...

Bovenstaande is theorie in praktijk gaat het erom wie moet wie geld en hoeveel. In uw situatie sta je als huurder sterker gezien je geen waarborg hebt betaald en geen geld van je verhuurder moet krijgen. Indien de verhuurder je kosten wilt aanrekenen voor enige huurschade, vraag je naar de bewijslasten dat de schade niet aanwezig was bij intrede en ze niet zijn veroorzaakt door slijtage of overmacht.

Eist hij echter 200 EUR en je wil ervanaf zijn, ga akkoord om niet naar de rechtbank te moeten gaan.

Zorg bij uittredende plaatsbeschrijving dat je zeker je sleutels en nutsvoorzieningen overdraagt en hiervan een schriftelijk bewijs hebt. Zolang jij geen bewijs hebt dat je effectief je sleutels hebt afgegeven, kan de verhuurder van jou huurgeld eisen. Weigert hij je iets op papier te zetten dat je de sleutels hebt afgeven, de sleutels per aangetekend schrijven opsturen naar de verhuurder.
 
Mail die ik vandaag kreeg ;
Beste,

blijkbaar is het jullie vorige vrijdag 21/07/2023 niet gelukt om een afspraak te maken om een verkennende eindopmaak te maken. We zijn nu meer dan 2 dagen verder en ik heb nog niets vernomen om een ander moment vast te leggen.
Het is nochtans de bedoeling, (indien er zaken zouden zijn die beschadigd, gereinigd of hersteld moeten worden) u de kans te geven dit nog te doen voor de definitieve eindopmaak gebeurt op 31/07/2023.
Voor sommige herstellingen kan de verhuurder eisen aanwezig te zijn om het goede verloop vast te stellen.
Komen huurder(s) en verhuurder(s) niet tot een overeenkomst op 31/07/2023, zal een deurwaarder de nodige vaststellingen komen doen op een later tijdstip. De kosten zijn dan voor de huurder(s) indien er schade vastgesteld wordt.
Om gemakkelijker tot een overeenkomst te komen, kan de aanwezigheid van een onafhankelijke persoon gevraagd worden die beroepsmatig ervaring heeft met het opmaken van de eindopmaak. Ook een deurwaarder kan gevraagd worden, (naargelang de beschikbaarheid van de personen). De kosten worden door beide partijen gedeeld.
Kies je ervoor om op 31/7/2023 de eindopmaak te doen, zonder aanwezigheid van één van bovenvermeld perso(o)n(en), dan zal er bij een gebrek aan een overeenkomst geen teruggave van de sleutels aanvaard worden. Het huurcontract zal dan blijven verder lopen. Dit gaat per maand.
Bij afgifte van de sleutels wordt ook direct daarvan een schriftelijk bewijs overhandigd of vermeld op de overeenkomst.
Bij de eindopmaak zijn er mogelijks ook zaken bij waarvan er op het moment geen vergoeding van kan worden bepaald. Dit zal dan later meegedeeld worden (de duur kan afhankelijk zijn van offertes, verlof enz.).

Dit alles is u al mondeling in grote lijnen meegedeeld, maar voor alle duidelijkheid nog eens bevestigd.
Ik stuur u ook een SMS zodat u op de hoogte bent van het versturen van deze email.
Ik verwacht een schriftelijk antwoord via email terug voor dinsdag 25/7/2023 12 uur.



Wtf zelfs. Hij is net hier geweest en gaat me morgen via mail zijn bevindingen meedelen.
 
Mail die ik vandaag kreeg ;
Beste,

blijkbaar is het jullie vorige vrijdag 21/07/2023 niet gelukt om een afspraak te maken om een verkennende eindopmaak te maken. We zijn nu meer dan 2 dagen verder en ik heb nog niets vernomen om een ander moment vast te leggen.
Het is nochtans de bedoeling, (indien er zaken zouden zijn die beschadigd, gereinigd of hersteld moeten worden) u de kans te geven dit nog te doen voor de definitieve eindopmaak gebeurt op 31/07/2023.
Voor sommige herstellingen kan de verhuurder eisen aanwezig te zijn om het goede verloop vast te stellen.
Komen huurder(s) en verhuurder(s) niet tot een overeenkomst op 31/07/2023, zal een deurwaarder de nodige vaststellingen komen doen op een later tijdstip. De kosten zijn dan voor de huurder(s) indien er schade vastgesteld wordt.
Om gemakkelijker tot een overeenkomst te komen, kan de aanwezigheid van een onafhankelijke persoon gevraagd worden die beroepsmatig ervaring heeft met het opmaken van de eindopmaak. Ook een deurwaarder kan gevraagd worden, (naargelang de beschikbaarheid van de personen). De kosten worden door beide partijen gedeeld.
Kies je ervoor om op 31/7/2023 de eindopmaak te doen, zonder aanwezigheid van één van bovenvermeld perso(o)n(en), dan zal er bij een gebrek aan een overeenkomst geen teruggave van de sleutels aanvaard worden. Het huurcontract zal dan blijven verder lopen. Dit gaat per maand.
Bij afgifte van de sleutels wordt ook direct daarvan een schriftelijk bewijs overhandigd of vermeld op de overeenkomst.
Bij de eindopmaak zijn er mogelijks ook zaken bij waarvan er op het moment geen vergoeding van kan worden bepaald. Dit zal dan later meegedeeld worden (de duur kan afhankelijk zijn van offertes, verlof enz.).

Dit alles is u al mondeling in grote lijnen meegedeeld, maar voor alle duidelijkheid nog eens bevestigd.
Ik stuur u ook een SMS zodat u op de hoogte bent van het versturen van deze email.
Ik verwacht een schriftelijk antwoord via email terug voor dinsdag 25/7/2023 12 uur.



Wtf zelfs. Hij is net hier geweest en gaat me morgen via mail zijn bevindingen meedelen.
Je kan hiermee verschillende richten uit.

Je kan zeggen dat je niet begrijpt vanwaar deze email komt aangezien hij vandaag bij jullie is geweest en je op zijn bevinden wacht per email.

Of

Je kan hem erop wijzen dat er geen intrede de plaatsbeschrijving is opgemaakt waardoor er een wettelijk vermoeden bestaat dat jij het pand teruggeeft in dezelfde staat als je dit hebt gekregen bij aanvang. Bijkomend vraag je zijn bevinden op email te zetten samen met de nodige bewijsstukken, waaruit zou blijken dat de schade niet aanwezig was bij aanvang en niet veroorzaakt was door slijtage of overmacht.
 
Je kan hiermee verschillende richten uit.

Je kan zeggen dat je niet begrijpt vanwaar deze email komt aangezien hij vandaag bij jullie is geweest en je op zijn bevinden wacht per email.

Of

Je kan hem erop wijzen dat er geen intrede de plaatsbeschrijving is opgemaakt waardoor er een wettelijk vermoeden bestaat dat jij het pand teruggeeft in dezelfde staat als je dit hebt gekregen bij aanvang. Bijkomend vraag je zijn bevinden op email te zetten samen met de nodige bewijsstukken, waaruit zou blijken dat de schade niet aanwezig was bij aanvang en niet veroorzaakt was door slijtage of overmacht.
Even verduidelijken. Ik heb hem vanmiddag gecontacteerd na het lezen van bovenstaande mail.
Nadien is hij dus hier geweest voor een rondgang.
Heeft vanalles zitten noteren en zou dus zijn bevindingen morgen op mail zetten en deze delen met ons.
Ik ben eens benieuwd. Het zal zeker gaan over het gebarsten glas en wie weet wat nog allemaal.

To be continued ...
 
Even verduidelijken. Ik heb hem vanmiddag gecontacteerd na het lezen van bovenstaande mail.
Nadien is hij dus hier geweest voor een rondgang.
Heeft vanalles zitten noteren en zou dus zijn bevindingen morgen op mail zetten en deze delen met ons.
Ik ben eens benieuwd. Het zal zeker gaan over het gebarsten glas en wie weet wat nog allemaal.

To be continued ...
Dan inderdaad afwachten op zijn bevindingen.

Maar onthoud dat jij in een sterkere positie staat dan hij.
 
Zou je hem dat ook niet op mail zetten als antwoord? Iets in de aard van "na telefonisch contact hadden we vandaag samen rondgang, u zet uw bevindingen zoals afgesproken morgen op mail"
Kwestie van toch iets paper trail te hebben als hij verder zou gaan met zijn loze (?) dreigementen, dat hij niet kan zeggen dat je de mail gewoon genegeerd hebt en hij toch nog met deurwaarders op de proppen komt.
 
Terug
Bovenaan