Preview: Diablo IV

Afgelopen vrijdag kreeg ik plots de kans nog om de early access van de open bèta van Diablo IV te spelen. Dat is al een hele mondvol, maar wie de game dus in preorder kocht, kreeg al een weekend eerder toegang tot de beta. Met andere woorden een closed beta dus ...? Tijdens het weekend van 24 maart is de bèta open en dus vrij toegankelijk voor iedereen, ook als je de game nog niet hebt aangeschaft. Ideaal voor wie al eens wil proberen en ikzelf kan dat alleen maar aanraden. Ik ben wel benieuwd of de servers dit aankunnen, maar afgelopen weekend was enkel vrijdag problematisch, de andere dagen had ik geen probleem en ook geen wachttijden.

De kans om Diablo IV te testen kon ik echt niet laten liggen, dus moest alles plots wijken om toch een kwalitatieve preview op jullie los te kunnen laten. Aangezien ik zelf alle voorgaande games in de reeks talloze uren gespeeld heb, was ik benieuwd of deze laatste versie toch dichter bij Diablo 2 zou aanleunen. Ik kan in elk geval zeggen dat ik niet teleurgesteld ben, want de algemene sfeer is grimmig en onheilspellend. Diablo 3 heeft die sfeer naar mijn gevoel nooit kunnen evenaren en bleef iets meer aan de luchtigere kant.

DiabloIV-02.jpg


Enkel wie vrij is van zonde ...

... zal ontkomen aan de klauwen van Lilith. Diablo IV speelt zich deze keer niet af in de krochten van de hel, dit in tegenstelling tot de andere telgen in de reeks, waar het verhaal wel in of rond de hel draait. Nee, nu komt de hel eerder naar onze wereld en dit in de vorm van Lilith. Het verhaal start ook met een meeslepende cinematic, waarin duidelijk wordt hoe ze in onze wereld terechtkomt. Niet lang daarna heeft ze haar eerste volgers beet, want haar invloed is vooral sterk op mensen die al zonden op hun kerfstok hebben. Haat is één van de grootste pijlers en dat wordt al snel duidelijk in dit openwereldspel.

Het verhaal, de sfeer en de open wereld lijken de juiste richting uit te gaan.


Ja, je leest het goed: één van de grootste veranderingen, zo niet de grootste, is dat alles plaatsvindt in een open wereld. In de closed beta was het eerste gedeelte genaamd Fractured Peaks beschikbaar, en kon het verhaal tot het einde van Act 1 gespeeld worden. Er zijn ook wereldbazen die volgens een vast schema verschijnen, en dit op vaste plaatsen. Het concept van een open wereld voelt alvast goed en er zijn nog verschillende andere toevoegingen. Zo zijn er heel wat events in de wereld te vinden en zijn er veel dungeons toegevoegd, die elk een extra beloning bieden in de vorm van een aspect voor een specifieke klasse. Een aspect kan toegepast worden op specifieke onderdelen van je uitrusting, en zorgen voor een extra toevoeging aan een bepaald skill. Het is een grote wereld waar veel te ontdekken valt en gelukkig zijn er nu ook paarden die dienst doen als vervoersmiddel, maar die zijn niet beschikbaar tijdens de bèta.



Verschillende speelstijlen

Tijdens dit eerste weekend hadden we de mogelijkheid tot het testen van de Barbarian, Rogue of Sorcerer. Ikzelf heb vooral de Barbarian-klasse gespeeld, maar ook met de andere klassen wat tijd doorgebracht. Ze hebben elk hun eigen speelstijl en spelen enorm verschillend. Mijn favoriet tussen die drie was al snel duidelijk, aangezien de Barbarian goed bij mijn voorkeur past. De Sorcerer is meestal wel sterker tijdens boss fights, aangezien je sterke aanvallen vanop afstand hebt, maar je moet ook wel het nodige gevaar kunnen ontwijken. Met een Rogue moest er dan meer gewisseld worden tussen de verschillende skills, zeker bij moeilijke gevechten, om bijvoorbeeld beter te kunnen aanvallen vanop afstand.

Elke klasse heeft dus terug een eigen unieke skill tree. De Sorcerer heeft de keuze tussen verschillende elementen, met vooral bliksem, vuur en ijs als keuzes. Rogue heeft een boog of daggers ter beschikking en de skills reflecteren dit ook. Verwacht je dus aan aanvallen vanop afstand en van dichtbij. De Barbarian kan met verschillende type wapens vechten en de bijhorende stijlen zoals dual wield of met grote, zware wapens. Alle skills zullen ook automatisch het juiste type wapen gebruiken, zelf hoef je dus niet te wisselen tussen verschillende wapens. Het is trouwens eenvoudig om te experimenteren met de samenstelling van je skills, mits het betalen van een klein bedrag.

Over

Beschikbaar vanaf

6 juni 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Hack and slash
  3. RPG

Ontwikkelaar

  1. Blizzard Entertainment

Uitgever

  1. Blizzard Entertainment
 
Terug
Bovenaan