Blizzard deelt feature: Een helse rit: De weg naar Diablo IV

De release van Diablo IV loert om de hoek, maar we moeten nog heel even geduld uitoefenen. In afwachting van die langverwachte lancering, publiceerde Blizzard een feature. Deze deel ik dan ook graag integraal met jullie.

De populaire Diablo-serie maakt zijn langverwachte terugkeer met Diablo IV. Terwijl we reikhalzend de dagen aftellen tot 6 juni 2023, de dag waarop het helse meesterwerk wordt losgelaten op de gamewereld, is het tijd om ons te verdiepen in de totstandkoming van de nieuwe reeks.

Het Verhaal
In Diablo IV gaat het verhaal verder op de gebeurtenissen van Diablo III, voortbouwend op de conclusie van Diablo III. Het einde van Diablo III liet de wereld in een bepaalde staat achter, waarbij twee belangrijke plotlijnen cruciaal werden voor het vervolg van het verhaal. Ten eerste moest het lot van de Prime Evils, de machtige demonische wezens, worden aangepakt na de gebeurtenissen van Diablo III. Ten tweede richtte het verhaal zich op de jonge en veelbelovende Lorath de Haradrim, een hoofdpersonage dat in Diablo III werd geïntroduceerd. Daarnaast was de toestand van de wereld zelf een belangrijke factor, aangezien de mensheid zwaar te lijden had onder de acties van de Reapers en de voortdurende demonische dreiging.

De impact van de Prime Evils op de wereld en de gevolgen daarvan speelden een belangrijke rol bij het vormgeven van de sfeer en setting van Diablo IV. De staat van Sanctuary en de open wereld aspecten werden beïnvloed door de aanwezigheid van deze machtige entiteiten. De wereld werd een sombere en gevaarlijke plek, met talloze religieuze sites die werden vernietigd, en de mensheid die worstelde om opnieuw op te bouwen en te overleven in de chaos. Ondanks de algehele grimmige situatie ontstonden er kleine momenten van hoop en veerkracht, als bakens van licht en normaliteit te midden van de duisternis.

De Tijdlijn
Diablo IV speelt zich ongeveer 50 jaar na de gebeurtenissen van Diablo III: Reaper of Souls af, waardoor de jonge en idealistische Lorath the Haradrim in de loop der tijd kan worden onderzocht. Dit personage, een belangrijke vertegenwoordiger van de Horadrim-orde, vertegenwoordigt de verboden kennis en voogdij die centraal staan in het Diablo-universum. Het verhaal gaat dieper in op zijn ervaringen, gedachten en motivaties, en biedt inzicht in zijn groei en de uitdagingen waarmee hij wordt geconfronteerd.

De terugkeer van de Prime Evils was eerder een kwestie van "wanneer" en "hoe" dan van "of". Hun aanwezigheid en invloed waren vitale elementen om de essentie van de Diablo-serie te behouden. Zonder de Prime Evils zou er geen Diablo-universum zijn. Daarom richtte het ontwikkelingsteam zich eerder op de gevolgen van de terugkeer van de Prime Evils dan op hun bestaan alleen.

Diablo IV ontwikkelen op basis van het einde van Diablo III was een complex proces. Het ging erom de verschillende richtingen van de vorige games met elkaar te verzoenen en te bepalen hoe het verder moest. De creatieve beslissing werd genomen om terug te keren naar de duisternis en sfeer die doet denken aan Diablo I en II, terwijl de beste aspecten van Diablo III, zoals de actiegerichte gevechten, werden overgenomen. Het doel was om een evenwicht te vinden dat de essentie van de eerdere games vastlegde en tegelijkertijd een superheld-achtige sfeer vermeed. De openingsscènes van het spel, vooral in de proloog, moesten de toon, het geweld en het epische gehalte van Diablo IV bepalen.

De Karakters
Lilith, een hoofdpersonage in Diablo IV, brengt als dochter van Hatred een intrigerend perspectief in het verhaal. Liliths verzet tegen de gevestigde orde en haar onwrikbare visie op de toekomst, maken van haar een fascinerend personage om te verkennen. Haar ontwerp weerspiegelt haar dubbele aard, die zowel het kwaad als een vooruitziende blik belichaamt.

De beslissing om naast Lilith ook terugkerende personages uit eerdere games op te nemen, is ingegeven door de wens om zowel nieuwe als oude spelers aan te spreken. Deze personages zijn uitgebreid herontworpen om te passen in het veranderende verhaal en de wereld van Diablo IV. Hun aanwezigheid voegt diepte en vertrouwdheid toe, terwijl ze tegelijkertijd ruimte bieden voor nieuwe verhaallijnen en karakterontwikkeling.

Sanctuary, de primaire setting van de Diablo-serie, speelt een vitale rol in Diablo IV. Het doel was om een wereld te creëren die vertrouwd aanvoelde voor de spelers, terwijl nieuwe locaties werden gepresenteerd en de veranderingen werden uitgelegd die zich in de loop van 50 jaar hebben afgespeeld. De Prime en Lesser Evils, die onsterfelijk zijn en zich kunnen aanpassen, hebben het nieuwe tijdperk omarmd en dragen bij aan de ontwikkeling van Sanctuary en de uitdagingen die het biedt.

Voor de creatie van de NPC's ("non-player characters") in Diablo IV moest zorgvuldig worden nagedacht over hun motieven, problemen en twijfels. Deze factoren moesten aansluiten bij de hoofdthema's van het spel en bijdragen aan de dramatische spanning in hun respectieve scènes. Het ontwerp van de personages speelde een cruciale rol bij het effectief overbrengen van hun doelen en motieven. Het doel was om dynamische en meeslepende interacties te creëren die spelers zouden betrekken en het verhaal dramatischer en boeiender zouden maken.

De Verhaallijn
De campagne van Diablo IV bevat verschillende verleidelijke elementen. De opzet introduceert meteen de terugkeer van belangrijke personages en roept vragen op over hun motieven en conflicten. De kerngedachte van Diablo, het eeuwige conflict tussen licht en duisternis, blijft een prominent thema. Terwijl spelers dit conflict als menselijke personages doorkruisen, staan ze voor de uitdaging hun weg te vinden in het dreigende conflict tussen machtige krachten. De aanwezigheid van personages als Lorath de Haradrim en hun motieven voegt diepte toe aan het verhaal en biedt spelers een uniek perspectief.

De richting en het verhaal van de campagne werden bepaald door zorgvuldig rekening te houden met het overkoepelende verhaal en de betrokken personages. Het team werkte samen in een brainstormproces, waarbij creatieve ideeën werden gecombineerd terwijl de gevestigde principes en de Lore van de Diablo-serie werden gerespecteerd. De ervaringen uit eerdere games vormden de basis voor de ontwikkeling van Diablo IV, zodat de kernelementen van de serie behouden bleven en er tegelijkertijd nieuwe en boeiende content werd geïntroduceerd.

Samengevat gaat Diablo IV verder met het verhaal van Diablo III, met de nasleep van de acties van de Prime Evils en het verkennen van de evoluerende wereld van Sanctuary. De ontwikkeling van het spel was een delicaat evenwicht tussen de terugkeer naar de donkere en sfeervolle oorsprong van de serie en de integratie van succesvolle elementen uit Diablo III. De toevoeging van nieuwe personages, zoals Lilith, samen met herontworpen terugkerende personages, verrijkt het verhaal en biedt zowel nieuwe als oude spelers een meeslepende ervaring. De verleidelijke elementen van de campagne liggen in de directe opzet, het eeuwige conflict tussen licht en duisternis, en de uitdagingen waarmee menselijke personages te maken krijgen als zij tussen deze machtige krachten staan. Het ontwikkelingsproces berustte op teamwork, doordacht karakterontwerp en het behoud van de kernthema's en principes van het Diablo-universum.

 
Terug
Bovenaan