Special: Diablo IV Season 1 Q&A

Tien jaar hebben fans van Diablo moeten wachten op deel vier van hun geliefde game. Liefhebbers van Gran Turismo herkennen het gevoel. Dat er op een Q&A pas een zestal weken na de release al de vraag kwam hoe lang het zou duren voor Diablo V, toont hoe hard het spel wel leeft onder de fans. Dat de man van Blizzard enkel een beetje bleek rond de neus wegtrok, spreekt voor zijn composure. Wij mochten meezoomen met een vraag- en antwoordsessie met twee medewerker van Blizzard, niet zozeer rond Diablo IV zelf, maar rond het nieuwe concept van seasons. Een nieuwe ervaring voor fans én newbies, lees mee wat we konden leren.

Het eerste seizoen van Diablo IV start vandaag. Hieronder kan je lezen wat dit zo allemaal zal inhouden en wat het voor je spelervaring van de basisgame kan gaan betekenen. The Season of Malignant is het startschot voor de eerste drie maanden van een concept waar Blizzard zwaar op inzet.

1689768681387.png

The gates of hell have opened

Er is geen ontsnappen aan, games worden ouder en onze leeftijd begint zich te tonen. Ik bedoel maar: Diablo kwam voor het eerst onder onze aandacht in 1997 en dat is niet - zoals mijn gevoel zegt - tien jaar terug maar al een dikke zesentwintig jaar! Over de vier games heen zijn er al meer dan honderd miljoen exemplaren verkocht. Een succes dus. Er zijn drie realms in het universum van Diablo: de High Heavens, de Burning Hells en Sanctuary (waar mensen thuis zijn). Sinds hun ontstaan zijn hemel en hel al in oorlog met elkaar. Sanctuary is er gekomen toen moegestreden engelen en demonen een eigen, oorlogsvrije plek stichtten. Uit de eerste generatie kinderen, de Nephalem, kwam de mensheid voort. 'Diablo' of de Heer der Terreur is de hoofdantagonist van de reeks. Hij schopt het zelfs tot Prime Evil. Hij gaat de Nephalem zien als een bedreiging omdat zij - door hun gemengde afkomst - zowel goed als kwaad kunnen verslaan. Dat blijkt niet loos te zijn, Diablo wordt - tijdelijk, hij kan ontsnappen - gevangen gezet.

In het vers gereleasete Diablo IV (666 miljoen in opbrengst binnen de eerste vijf dagen, spooky) springen we vijftig jaar vooruit in de tijd. Men is er in geslaagd om Lilith, dochter van Mephisto, op te wekken. Door de zware gevechten van vorige gebeurtenissen lijkt het moment ideaal voor haar om de macht over Sanctuary te grijpen. De speler kruipt in de huid van Wanderer die doorheen vijf gebieden van Sanctuary reist (Scosglen, Fractured Peaks, Dry Steppes, Hawezar en Kehjistan) tot in de hel zelf. Verschillende dungeons (je kan tenslotte geen dungeon crawler zijn zonder) en epische gevechten zijn je deel om te voorkomen dat Lilith oppermachtig kan worden. En nu komt Blizzard dus met een nieuwe manier om in de wereld van Diablo IV te duiken, of je nu een gepokt en gemazelde speler of nieuwkomer bent.

1689776742371.png

Season of the Malignant

Malignant. Pracht van een woord. Kwaadaardig. Het heeft toch iets. Het eerste seizoensevenement van Diablo IV speelt met malignant hearts. Vanaf 20 juli kunnen gamers via een battle pass op een nieuwe manier deze game gaan spelen. De seizoenen gaan voortborduren op het volledige verhaal van deel vier, je kan dit dus gaan spelen als vervolg máár voorkennis is ook weer niet echt nodig - de verhalen staan uitstekend op zich - dus is het ook aantrekkelijk voor wie nieuw is en een teen in het water wil doppen. Bij de Q&A waren Joseph Piepiorce (Assistant Game Director) en Madeleine James (Quest Designer en Base Game designer voor seizoen één) van de partij en zij maakten graag duidelijk dat wie al lang Diablo speelt, wie veel werk in builds en personage heeft gestoken, al die moeite niet kwijt is. Je personage en builds blijven, blijven ook werkbaar en aanpasbaar, in Diablo IV. Maar voor seizoen één ga je dus wel aan de slag met een volslagen nieuw karakter. Het is een kans om eens met een geheel nieuwe strategie aan de slag te gaan. Dit zal je ook elk seizoen (ruwweg om de drie maanden) kunnen gaan aanpassen.

De monsters worden aangedreven door een malignant heart (er zijn er in totaal 32).


Wat houdt seizoen één nu precies in? Er hangt een gevaarlijke nieuwe energie in Sanctuary, inderdaad 'de malignants': geweldadige gruwels die zonder onderscheid iedereen aanvallen. Overblijfselen van Lilith's pure haat. Nu de Church of Light er niet meer is om raad en bijstand te bieden, zoeken de inwoners van Sanctuary hun toevlucht bij wanderers. Zij (en dat wil zeggen 'jij') gaan met de hulp van priester Cormond op zoek naar een oplossing tegen de verschrikking. De monsters worden aangedreven door een malignant heart (er zijn er in totaal 32). Deze kan men onderverdelen in vier categorieën: Vicious (oranje, offensive power), Brutal (blauw, defensive power), Devious (roze, utility power) en Wrathful (zwart, super power). Gezellig. Deze moet je dus gaan verzamelen en kan je gebruiken om jezelf sterker te maken en vijanden te verslaan.

Joseph Piepiorce gaf aan dat je met deze harten je eigen aanvallen kan gaan superchargen in dat je doelwit alle schade die jij toebrengt zal gaan opslaan - als een ladende batterij - die dan tot ontploffing kan komen en niet enkel de vijand maar ook de omgeving veel schade kan toebrengen. Alleen blijft bovengenaamde vijand wel iets langer leven tot zijn 'rugzakje' vol is. Volgens Blizzard heb je de hearts zeker niet 'nodig' voor jezelf maar ze kunnen je build dus wel een niet te onderschatten voordeel opleveren. Deze monsters zijn een geheel nieuw soort vijand, veel sneller en dodelijker dan wat je tot nu toe gezien hebt. Er zijn nu ook malignant tunnels waar er natuurlijk dikke kans is om monsters te vinden en te bestrijden. Of het op zich een goed idee is, is een interessante vraag naar de toekomst toe, want wie Diablo IV uitspeelde weet wat er komend is.

1689779585376.png

A definite change of pace

Aangezien de seizoenen op een ongeveer drie maanden geschat worden, is de pacing van deze verhalen een stukje sneller dan de klassieke game. Elke missie heeft zeven hoofdstukken en Blizzard heeft even en oneven teams, die werken aan seizoen één, drie, vijf of twee, vier, zes enzovoort. Dit geeft hen alle tijd om de focus op hun werk te houden zonder al te zware deadlines om de hoek. Bedoeling is om het afwerken van de missie als doenbaar te houden, ook voor wie geen uren per dag gaat spelen. Zo ongeveer om de twee weken is men ook zinnens om patches uit te brengen voor eventuele issues. Daarom houdt men van Blizzards kant ook sterk gamekanalen en feedback in de gaten. Er zullen ook wel bekende gezichten uit de basisgame verschijnen, maar daar wou men nog niet veel over kwijt (wat begrijpelijk is). Madeleine vertelde wel dat er een heel team is rond Diablo-lore en dat ze zo een enorme en fascinerende basis hebben om verhaallijnen en personages uit te putten, waardoor het een heel aangenaam werken is om dit soort seizoen op te bouwen. Creatief geeft het veel voldoening. Op de vraag of er dan ook nieuwe klasses konden komen, was het antwoord dat ze daar erg mee bezig zijn maar dat zoiets volgens hen beter past in de eventuele expansie packs, omdat het gewoonweg te groot is voor een seizoen. Men is zich ook bewust dat er een grote vraag is naar rankings en een competitief element, hierover wilden ze ook niet veel kwijt maar er wordt precies wel aan gewerkt. Ook het kunnen raadplegen van je stats kwam over als een goed idee en zal worden doorgegeven aan de andere devs.

Men is zich ook bewust dat er een grote vraag is naar rankings en een competitief element.


De obligate vraag over Blizzards negatieve nieuwscyclus werd natuurlijk ook gesteld. Antwoorden waren vaag (tja ...) maar men probeerde bij de ontwikkeling van Diablo IV de neus op het werk te houden en de ruis te negeren. Als je de ambitie bekijkt waarmee men aan dit seizoensconcept is begonnen, is dat wel de beste taktiek. Vanaf vandaag kan iedereen het dus zelf gaan ervaren. De klassieke battle pass (negentig tiers waarvan zevenentwintig gratis en drieënzestig premium. Al krijg je bij de premium enkel cosmetische beloningen en geen extra kracht) kan je opwaarderen naar een Premium versie of een Accelerated versie. Bij de Accelerated versie krijg je ook twintig tier skips en een emote. Voor wie de digitale deluxe of ultimate versie van de core game gekocht heeft, zit toegang tot de Premium battle pass inbegrepen. Anders staat de kost voorlopig op $ 10 voor Premium en $ 25 voor Accelerated (prijs in euro nog niet gekend). Het is nu uitkijken naar hoe gamers dit nieuw - voor dit spel - concept zullen ontvangen. Blizzard Entertainment zegt het zelf: ze luisteren. Dus laat zeker horen wat je ervaring is.

Over

Beschikbaar vanaf

20 juli 2023

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5
  3. Xbox One
  4. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Blizzard Entertainment

Uitgever

  1. Blizzard Entertainment
 
Terug
Bovenaan