ÉÉN De Zevende Dag

Squidward

Redacteur
Zijn er nog mensen die de gravitas van de ‘oude’ Zevende Dag missen? Elke zondag rollen mijn ogen bijna uit mijn hoofd door de tamme vragen, de commentaren die echt super simpel blijven, de algemene ondertoon van ‘gezellig, é’ tussen de twee presentatoren.
Als kind leek het programma mij eindeloos en oh zo saai maar als ik er op terug denk was het echt wel beter.

Voorbeeld: discussie over Oekraïne met enkele Oekraïnse Belgen. ‘We gaan uw achternaam niet geven… is dat omdat u… bang bent?’ ‘U zit hier want u bent… Oekraïnsche?’ Djeeeeezes.
 
Men vrouw zet dit dikwijls op op de achtergrond en ik kom echt onnozel van al hun onderbrekingen in het midden van een antwoord van hun gasten. Maar echt elke keer he...
 
Zelfs bij het pleidooi van de Oekraïnse ambassadeur hoorde je die presentatrice al de hele tijd zoeken om te onderbreken. Dan een debatje van 15 minuten tussen 4 man, alles gerusht. Trekt echt nergens (meer) op.
 
Men vrouw zet dit dikwijls op op de achtergrond en ik kom echt onnozel van al hun onderbrekingen in het midden van een antwoord van hun gasten. Maar echt elke keer he...
Het begin vond ik vandaag nog wel interessant met die Oekraïense ambassadeur. Je zag echt de wanhoop van die man in zijn ogen. Zeer pakkend moment.

Echter wanneer de discussie werd verlegd naar de 4 gasten van 4 politieke partijen ben ik alweer snel afgehaakt. Vroeger keek ik al wel eens regelmatig naar de Zevende Dag, maar tegenwoordig erger ik mij echt zot aan hoe zowel Imbo als Verstraete hun gasten continue onderbreken.
 
Zijn er nog mensen die de gravitas van de ‘oude’ Zevende Dag missen? Elke zondag rollen mijn ogen bijna uit mijn hoofd door de tamme vragen, de commentaren die echt super simpel blijven, de algemene ondertoon van ‘gezellig, é’ tussen de twee presentatoren.
Als kind leek het programma mij eindeloos en oh zo saai maar als ik er op terug denk was het echt wel beter.

Voorbeeld: discussie over Oekraïne met enkele Oekraïnse Belgen. ‘We gaan uw achternaam niet geven… is dat omdat u… bang bent?’ ‘U zit hier want u bent… Oekraïnsche?’ Djeeeeezes.
Ik snap wat je wil zeggen.
De duidingsprogramma‘s staan en vallen natuurlijk met de opkomst van de gasten. Ook willen ze het programma toegankelijk maken voor vele kijkers.
Hun vooraf voorbereide vraagjes op hun blad moeten natuurlijk ook aan bod komen.

Ik mis presentatoren die eens echt een politieker pakken. Ik denk dan spontaan aan de interviews in het vroegere Ter Zake met Phara de Aguirre en Walter Zinzen, die konden nog eens iemand op de rooster leggen. Maar op den duur ziet niemand het dan nog zitten om daar in de stoel te gaan zitten.
Canvas heeft nu wel een mooie tandem nu met eerst Ter zake en dan De afspraak, alhoewel Bart Schols soms tegen de ene gast veel minder kritisch is tov andere gasten. (Hij kon best wat kritischer zijn tegen Michael (Younes) Delefortrie, en pakte recent nog Wouter Verschelden wel heel hard aan omdat hij als enige Vlaamse journalist een halve bladzijde in zijn boek wijde aan De Croo/Eveline Dellai.)
 
(Hij kon best wat kritischer zijn tegen Michael (Younes) Delefortrie, en pakte recent nog Wouter Verschelden wel heel hard aan omdat hij als enige Vlaamse journalist een halve bladzijde in zijn boek wijde aan De Croo/Eveline Dellai.)
Daar zit wel 6 jaar tussen en het format van De Afspraak is helemaal omgegooid: van 1-op-1-interviews naar een volle tafel gasten. Niet echt intellectueel eerlijk.
 
Terug
Bovenaan