Bart De Pauw

Ik weet niet op welk punt in het proces hij die verontschuldigingen heeft geuit die je citeert, maar laten we in ieder geval ook niet vergeten dat je voor een rechter gedaagd wordt ter verantwoording en juist om de kans te krijgen je te verdedigen. Het kan hem niet verweten worden dat hij dat dan ook effectief doet. Dat hij voor 20 van de 26 aanklachten vrijgesproken werd, toont dat het verschaffen van enige nuance zeker wel nuttig was.

Als de rechters dan zouden gevonden hebben dat hij daarmee een al te grote vlucht van de werkelijkheid nam en op een psychopatische wijze geen schuldinzicht toonde en effectief de zaken ten onrechte "minimaliseerde", dan zou hem dat zeker in het vonnis verweten worden en juist in het voordeel van een veroordeling en niet in dat van een vrijspraak gespeeld hebben.

In een rechtzaal verdedig je u zo goed als je kan, zelfs al krijg je er backlash voor. De uitvoerige en persoonlijk excuses worden best in alle sereniteit, ver weg van de pers, tussen de partijen onderling en onder vier ogen, bv in het kader van een bemiddeling geuit.


Een aantal zaken die je in het vet markeert, lees ik persoonlijk ook niet als een of ander geslepen geminimaliseer. Je staat voor een rechtbank om jouw kant van het verhaal te vertellen. Als je dan zegt "ik had een moeilijke periode en ging owv dit naar een psychiater", dan toont dat juist dat je wakker bent geschud. Met de hooivork en toorts in de hand roepen dat hij hiermee minimaliseert en dus geen schuldbesef heeft, vind ik een verkeerde interpretatie.


Persoonlijke anecdote. Ik heb zelf ook al eens aan de verkeerde kant van de wet gestaan, waarbij een klacht tegen mij werd ingediend. Mijn eerste contact met mijn advocaten was met een oprechte, persoonlijke spijtbetuiging, zonder geminimaliseer, in de hand. En die hebben me aangeraden dat niet te versturen... Schuldig of niet, de boodschap was dat er nu een proces in gang was gestoken waarbij ik eerst en vooral aan mezelf moest denken en niet aan de tegenpartij. Verontschuldigen kon later nog. Bv bij een bemiddeling (wat er bij BDP nooit is mogen zijn.)
Dit was na de uitspraak
 
Terug
Bovenaan