Klimaatregelen

Li1quid

Well-known member
Crowdfunder FE
Goed initiatief. Ongetwijfeld zitten hier in het brutoloontopic veel BG'ers die denken dat hun jacuzzi, zwembad en sauna en gazonbesproeiing basisbehoeften zijn en hier erg over gaan klagen, en dat maakt het natuurlijk een extra mooi initiatief.
Bwa, we zijn in Belgie al kampioen in belastingen heffen.
Hier weer meer geld voor vragen en nergens anders de lasten verlagen is gewoon absurd. De werkende Belg wordt al genoeg uitgeperst.
(ik heb geen zwembad, sauna of groene gazon)

In Belgie lijkt de oplossing altijd maar belastingen heffen. Ik word daar stilaan gek van.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het eigenlijk niet beter uitleggen dan gewoon het wiki artikel over 'normalisering' te citeren.

Elke opportuniteit om fascisten te 'normaliseren' moet hen ontnomen worden. Een actief signaal moet telkens gestuurd worden dat dergelijk gedachtegoed niet aanvaardbaar is.


Goed initiatief. Ongetwijfeld zitten hier in het brutoloontopic veel BG'ers die denken dat hun jacuzzi, zwembad en sauna en gazonbesproeiing basisbehoeften zijn en hier erg over gaan klagen, en dat maakt het natuurlijk een extra mooi initiatief.

Laat u toch niet zo afleiden. Hoeveel mensen zijn er in België met zwembaden en Jaccuzi's en hoeveel leidingwater verbruiken die netto meer daardoor? BG's zitten doorgaans in de bovenste laag van de bevolking.


Volgens de VMM zijn gezinnen verantwoordelijk voor 1/3de van alle waterverbruik. Kijk je alleen maar naar grondwater dan zakt dat tot 5%. Wat grondwater betreft is meer dan de helft landbouw en nog eens 1/3de industrie. Misschien moet men eerst daar eens gaan kijken alvorens particulieren wederom meer te willen laten betalen.

Dit is dezelfde manipulatieve (niet jij) logica als recyclage-campagnes voor plastiek. De proportionaliteit van de eindverantwoordelijkheid wat betreft de watercrisis in dit land wordt (doelbewust) compleet scheefgetrokken door mensen als Berckx. Niet toevallig gouverneur van de meest geïndustrialiseerde provincie van het land...
 
Goed initiatief. Ongetwijfeld zitten hier in het brutoloontopic veel BG'ers die denken dat hun jacuzzi, zwembad en sauna en gazonbesproeiing basisbehoeften zijn en hier erg over gaan klagen, en dat maakt het natuurlijk een extra mooi initiatief.

Ja, want mensen met een Intex opzet zwembadje van 200€ in de tuin, voor de nodige verkoeling en verstrooiing voor de kindjes tijdens deze hete maanden, dat zijn de vermogenden waar we het geld gaan moeten halen...
 
Ja, want mensen met een Intex opzet zwembadje van 200€ in de tuin, voor de nodige verkoeling en verstrooiing voor de kindjes tijdens deze hete maanden, dat zijn de vermogenden waar we het geld gaan moeten halen...
Het water voor een opblaasploeterbadje kan perfect binnen de basisbehoefte vallen als je er wat slim mee omspringt. In plaats van ze in je gazon leeg te kappen kan je emmers vullen om schoon te maken, toilet mee door te spoelen, planten water te geven, etcetera.

Anders, echt wel grappig hoe je post bijna een perfecte weergave is van de tijdsgeest. Een zwembad met een inhoud van 4.5 kuub als een basisbehoefte voorstellen omdat de kindjes anders te veel zouden afzien. Alles zit er zowat in: de typische individualistische focus op het eigen gezin ten koste van verdere maatschappelijke verantwoordelijkheid, een verregaande luxeverslaving, en compleet gebrek aan schaamte of besef over het feit dat je luxeproblemen iets zijn waar zowat 99% van de mensheid in het verleden en het heden je enorm mee zouden uitlachen.
 
Laatst bewerkt:
Lezen jullie die gelinkte artikelen eigenlijk wel? Ook bedrijven worden daarin "geviseerd" é. En er is sprake van een drempel voor gezinnen, net omdat water een basisbehoefte is... Dat er iets zal moeten gebeuren, is hopelijk wel voor iedereen duidelijk. Dat dit dé oplossing zou zijn, wordt nergens beweerd.
 
Goed initiatief. Ongetwijfeld zitten hier in het brutoloontopic veel BG'ers die denken dat hun jacuzzi, zwembad en sauna en gazonbesproeiing basisbehoeften zijn en hier erg over gaan klagen, en dat maakt het natuurlijk een extra mooi initiatief.
Enerzijds akkoord dat drinkwater eigenlijk spotgoedkoop is (ik denk dat comfort hier momenteel rond de 4 EUR incl. BTW per 1000 liter zit) en er dus weinig motivatie is om minder te verbruiken. Anderzijds is de vraag toch ook vooral wat de limieten van dat basistarief/comforttarief dan moeten zijn. Zoals je ondertussen zelf aangeeft uiteraard.

Wie een ouder huis bezit/huurt heeft vaak alles op leidingwater hé. Hier is dat hetzelfde, de waterput is zo'n oud, klein geval, waar je met een mobiele pomp water uit kan trekken. Een circuit voor gebruik van regenwater is er niet. Uiteraard zou in een ideale wereld er dan een grote put in de tuin kunnen worden geplaatst, met leiding naar een circuit daarvoor. Een hoop duur breekwerk.

Maar leg dat tijdens de huidige ontwikkelingen eens naast de nood voor meer isolatie, efficiëntere verwarming, enz.

Op een bepaald moment mag men ook eens richting "overheid" kijken vind ik. In een ontwikkeld, rijk land (dat we nog altijd zijn) vind ik het nogal schaamtelijk hoe blijkt dat we achterlopen op vlak van waterbeheer (en als je zien hoe bedrijven zoals Farys werken, mja). Dit terwijl de gemiddelde burger hier toch relatief spaarzaam is opgevoed. Dat er hier en daar mensen zijn die "niet mee" zijn en hun gazon met leidingwater besproeien is zeker iets dat mag aangepakt wordt, maar over hoeveel mensen en welk meerverbruik gaat dat uiteindelijk.
Ik ken mensen uit Latijns-Amerika, die niet begrijpen waarom wij hier zo "oppassen" met waterverbruik en een uur douchen of gewoon afwassen onder de lopende kraan normaal vinden. Water is toch een basisbehoefte die niets kost, redeneren die. Die fase zijn we hier toch al even voorbij.
 
Laatst bewerkt:
Dat ze eerst eens gaan kijken bij de watermaatschappijen die miljarden liters water laten weglopen i.p.v. weer platvloerse taksen voor te stellen.


Cathy kwam tijdens Corona ook met van die belachelijke voorstellen. Profileringsdrang van de zoveelste incapabele politicus.
 
Ja, want mensen met een Intex opzet zwembadje van 200€ in de tuin, voor de nodige verkoeling en verstrooiing voor de kindjes tijdens deze hete maanden, dat zijn de vermogenden waar we het geld gaan moeten halen...
Uiteindelijk is dit net zoals met bedrijfswagens alweer eens een bepaalde groep mensen (die zelf hard gewerkt hebben voor een zwembad) gaan viseren en mensen tegen elkaar opzetten: 'haha die blaas van hiernaast gaat dubbel mogen betalen om zijn zwembad te vullen'.

Zo een zwembad laat men trouwens ook niet elk jaar leeg lopen, oké dat zal moeten bijgevuld worden tijdens de zomermanden omdat er altijd wel wat water verdampt of uitgespetterd wordt, maar het is niet dat er jaarlijks ettelijke kubieke meters water in verloren gaan. Kan trouwens in de wintermaanden perfect gevuld worden met overtollig regenwater waardoor de impact op het waterniveau nóg kleiner is. Maar laten we vooral de rijken met een zwembad viseren en extra laten betalen, een makkelijker slachtoffer vind je natuurlijk niet en de HLN meute kan weer los gaan.

Trouwens hoe gaan ze dat dan doen, iedereen die een zwembad heeft standaard meer laten betalen voor het water, of gewoon nog een extra tarief invoeren bovenop het comforttarief en enkel dat duurder maken?
 
Ja, want mensen met een Intex opzet zwembadje van 200€ in de tuin, voor de nodige verkoeling en verstrooiing voor de kindjes tijdens deze hete maanden, dat zijn de vermogenden waar we het geld gaan moeten halen...
In mei schreef ik:
⬇️
Voor iedereen die een digitale watermeter heeft, zou je met verbruiksschijven kunnen werken. Wil je overmatig veel water gebruiken omdat je tijdens droogte perse je zwembad wil laten vollopen, dan betaal je aan de watergroep bv. het dubbel. Zo blijven mensen die het niet breed hebben en een normaal verbruik hebben buiten schot terwijl je mensen die een zwembad willen vullen aanmoedigt om dat in een periode van voldoende watervoorraad te doen.
Goed gelezen, Cathy Berx.

Dus ja, ik blijf dit een goed idee vinden om toe te passen tijdens periodes van extreme droogte. Niet daarbuiten want dan is het een zoveelste belastingsheffing, wat niet de bedoeling mag zijn.
 
In mei schreef ik:
⬇️

Goed gelezen, Cathy Berx.

Dus ja, ik blijf dit een goed idee vinden om toe te passen tijdens periodes van extreme droogte. Niet daarbuiten want dan is het een zoveelste belastingsheffing, wat niet de bedoeling mag zijn.

Ik heb 50 kuub water in mijn zwembad gekapt in nov/dec als het extreem nat was. De rest van het jaar vul ik bij met regenwater. En mijn 50 kuub valt perfect binnen basistarief want gezin van 4. Systeem is dus niet.... komt ie... waterdicht.
 
Uiteindelijk is dit net zoals met bedrijfswagens alweer eens een bepaalde groep mensen (die zelf hard gewerkt hebben voor een zwembad) gaan viseren en mensen tegen elkaar opzetten: 'haha die blaas van hiernaast gaat dubbel mogen betalen om zijn zwembad te vullen'.
Monetair gezien geeft 'hard werken' je meer recht op basisgrondstoffen zodat anderen er geen gebruik van kunnen maken. Moreel gezien vind ik echter niet dat je anderen het recht op basisgrondstoffen mag ontzeggen door dat jij op een totaal ongerelateerd vlak meer werk levert. Ik hoop dat de meeste mensen het daar mee eens zijn. Vooralsnog kunnen we in België geen drinkbaar water uit het niets bijmaken (ontzilting), dus lijkt het me niet meer dan logisch dat we grote verbruikers viseren. Ongeacht hoe veel 'harder ze werken'.
 
In mei schreef ik:
⬇️

Goed gelezen, Cathy Berx.

Dus ja, ik blijf dit een goed idee vinden om toe te passen tijdens periodes van extreme droogte. Niet daarbuiten want dan is het een zoveelste belastingsheffing, wat niet de bedoeling mag zijn.
Is het dan ook goedkoper wanneer er water in overvloed is?

Anders zouden je een grote tank kunnen vullen met water tijdens perioden wanneer het veel regent (beetje zoals een waterput, maar dan met leidingwater). Alleen weet ik niet of je dan nog mag drinken van dat water, als dat weken/maanden stilstaat in een tank.
 
Is het dan ook goedkoper wanneer er water in overvloed is?

Anders zouden je een grote tank kunnen vullen met water tijdens perioden wanneer het veel regent (beetje zoals een waterput, maar dan met leidingwater). Alleen weet ik niet of je dan nog mag drinken van dat water, als dat weken/maanden stilstaat in een tank.
Hoeveel van je water gebruik je effectief om te drinken/jezelf te wassen? Zet gewoon een grote regenwaterput (10 000L en meer) en zorg dat je wasmachine/buitenkraantjes/toiletten daar allemaal op aangesloten zijn. Dan ben je al heel goed bezig.
 
Hoeveel van je water gebruik je effectief om te drinken/jezelf te wassen? Zet gewoon een grote regenwaterput (10 000L en meer) en zorg dat je wasmachine/buitenkraantjes/toiletten daar allemaal op aangesloten zijn. Dan ben je al heel goed bezig.
Ik vroeg me in feite eerder af of dat technisch mogelijk zou zijn, of het interessant zou zijn is iets anders.
Maar ik vind dat, wanneer water duurder wordt bij schaarste (met digitale meter) , het ook moet goedkoper worden wanneer er drinkwater in overvloed is. Anders is het een verdoken manier om alles weer duurder te maken.
 
Ik vroeg me in feite eerder af of dat technisch mogelijk zou zijn, of het interessant zou zijn is iets anders.
Maar ik vind dat, wanneer water duurder wordt bij schaarste (met digitale meter) , het ook moet goedkoper worden wanneer er drinkwater in overvloed is. Anders is het een verdoken manier om alles weer duurder te maken.
Ik denk niet dat we nog snel in een situatie zullen komen waarbij het drinkwater "in overvloed" aanwezig is.
 
Ik vroeg me in feite eerder af of dat technisch mogelijk zou zijn, of het interessant zou zijn is iets anders.
Maar ik vind dat, wanneer water duurder wordt bij schaarste (met digitale meter) , het ook moet goedkoper worden wanneer er drinkwater in overvloed is. Anders is het een verdoken manier om alles weer duurder te maken.
Mijn eerste intuitie zegt dat je dan sowieso best voor een kunststof ton gaat, en dat je dan best ook een speciale filter installeert. Maar met die gedachtekronkel over die filter ben ik eens gaan kijken of je dan niet ineens je regenwater kunt omzetten naar drinkbaar water; en hoezee, het bestaat: https://ecosave.com/regenwater-filteren-tot-drinkbaar-water/. Logishc ook, gezien offgrid-woningen dat moeten kunnen.
Dus als dat kan, moet je zeker ook je stadswater kunnen gebruiken, tenzij die filters eisen dat de hardheid van je water veel lager moet zijn.
 
Lijkt mij alleszins veel eenvoudiger dan offgrid te gaan qua elektriciteit. Maar dat vergt wel wat onderhoud, als je elke 10000L een nieuwe filter moet steken. Dus 1x per 1-2 maand een nieuwe filter steken.
 
Hoeveel van je water gebruik je effectief om te drinken/jezelf te wassen? Zet gewoon een grote regenwaterput (10 000L en meer) en zorg dat je wasmachine/buitenkraantjes/toiletten daar allemaal op aangesloten zijn. Dan ben je al heel goed bezig.
Als het zo 'gewoon' gemakkelijk zou zijn (bij bestaande huizen) dan zou dat bij het merendeel van de huiseigenaars al in de grond steken en aangesloten zijn. Zoals @Sylverscythe reeds aangaf komt dat neer op breekwerk en het deels renoveren van je huis.
Naast de isolatie, zonnepanelen, warmtepompen... komt deze kost er dan ook nog eens bij.
Kan je al die 'gewone' veranderingen niet betalen? Dan val je te prooi aan de torenhoge energieprijzen en bekijken de meer gefortuneerden je meer en meer als een onwillig persoon.

Naar een groene samenleving gaan, zeker en vast. Maar op zo'n korte tijd te veel van die groene hysterie (want dat is het aan het worden) willen doorduwen gaat pijn doen. Veel gezinnen gaan lange tijd die pijn mogen/moeten ondervinden (weinig geld voor verandering door te voeren en/of te hoge prijzen voor basisbehoeften) en gaan aan comfort moeten inboeten (b.v. geen jaarlijkse reis met het gezin naar de kust. Al zal dat voor velen hier als 'pech' en/of 'luxe' aanzien worden).

En binnenkort moeten we ook allemaal met een elektrische wagen rijden.
Wie gaat dat (blijven) betalen...
 
Terug
Bovenaan