Bart De Pauw

Er is geen kat die dat programma wil kopen/uitzenden.

Vraag me toch af of dit het geval zou zijn of niet.

De VRT mag je vergeten, maar bij Play4 ofzo denk ik toch "waarom niet". Ondanks alles heeft BDP heel wat top televisie bedacht.
Hij zou dan vooral een klein team moeten vinden dat nog met hem wil werken om een nieuw programma in elkaar te botsen. Want helemaal alleen, dat is onwaarschijnlijk.

In ieder geval: ik denk niet dat het mensen interesseert wie een programma bedacht heeft. Als het goed is, dan wordt er gekeken.
Ik kijk wekelijks naar de mol, waarvan BDP 1 van de bedenkers was.

BDP schreef ook het scenario van Loft, dus ja, ook daar zie ik niet in waarom hij niet opnieuw een scenario zou kunnen schrijven met succes (achter de schermen).
 
Eerste keer zei hij het langs z'n neus weg en dan ik dat hij het geen goed idee vond dat het 3 vrouwelijke rechters waren.
Nadien vroeg Gert erachter en toen antwoordde hij dat hij blij was dat het 3 vrouwen waren die hem op 20 van de 26 aanklachten hadden vrijgesproken na een zeer grondig onderzoek.

zoals nemesis zegt
En kwam er precies op neer dat uitspraak van mannen minder echt zo geweest zijn.
“Mannen onder elkaar”..
Maar dat is mss mijn interpretatie
Ik blijf het heel vreemd vinden om daar op te gaan hameren. Het lijkt mij vooral een manier te zijn om te gaan benadrukken dat hij voor 20/26 feiten dan toch eigenlijk helemaal onschuldig is, volgens hemzelf, want zie, zelfs vrouwelijke rechters hebben hem niet veroordeeld. Ik denk dat het onderhand wel duidelijk is dat geen veroordeling niet betekent dat ge geen fouten hebt gemaakt. Vooral in dit geval niet waar ze zeer bewust ervoor gekozen hebben om elk geval apart te bekijken alsof ze in een vacuüm bestonden (waar ze zo hun redenen voor zullen heb gehad maar ik niet begrijp).

Ik zou niet liever hebben dat bdp de kans grijpt om waardig te laten zien dat hij het begrepen heeft, en ik wil zelfs nog ergens geloven dat hij jarenlang in een waas zat en zich van geen kwaad bewust was (hoewel, moet ik echt geloven dat ge enkel een nee kunt begrijpen die expliciet N-E-E is gespeld?), maar ik denk niet dat ik daar mijn adem voor moet inhouden.
 
zoals nemesis zegt
En kwam er precies op neer dat uitspraak van mannen minder echt zo geweest zijn.
“Mannen onder elkaar”..
Maar dat is mss mijn interpretatie
Ik interpreteer het ook zo. "Hadden het 3 mannelijke rechters geweest, die gingen daar zo geen spel van hebben gemaakt." zie je hem denken.
 
Kan je vertellen hoe hij het dan kaderde? Ik heb het interview niet gezien en niet direct mogelijkheid toe maar die focus op het geslacht van de rechters vind ik nogal vreemd (op zijn zachtst gezegd)

Eerste keer zei hij het langs z'n neus weg en dan ik dat hij het geen goed idee vond dat het 3 vrouwelijke rechters waren.
Nadien vroeg Gert erachter en toen antwoordde hij dat hij blij was dat het 3 vrouwen waren die hem op 20 van de 26 aanklachten hadden vrijgesproken na een zeer grondig onderzoek.

Ik interpreteer het ook zo. "Hadden het 3 mannelijke rechters geweest, die gingen daar zo geen spel van hebben gemaakt." zie je hem denken.
Het is toch duidelijk dat hij wou benadrukken dat hij niet, voor een aantal aanklachten, door 3 oude blanke mannen is vrijgesproken. Dat verwijt zie je vaak als het gaat over diversiteit en discriminatie.
Als er op de oscars niet genoeg vrouwen winnen is het "de jury zit vol met oude blanke mannen". Als er niet genoeg vrouwelijke managers zijn dan is het "het zit daar vol met oude mannen die geen vrouwen de kans willen geven, het is een mannenwereld". etc.
 
Maar hij wou ook de andere zaken in deze affaire belichten en dat is ook zijn goed recht.
Zoals dat de documentaire een eenzijdig verhaal is waar onwaarheden in geslopen zijn. En dat men hem neerzet als de Weinstein van Vlaanderen, wat niet zo is natuurlijk.
De documentaire was op tegenspraak. Tegenspraak die hij niet wou (allez, wel, maar op zijn voorwaarden, o.a. het verwijderen van stukken van de documentaire).

Het interview met BDP was eenzijdig omdat er geen tegenspraak gevraagd werd, noch serieus kritisch doorgevraagd op hem. Jammer, niet dat je van Gert serieuze journalistiek moet verwachten.
 
Als er op de oscars niet genoeg vrouwen winnen is het "de jury zit vol met oude blanke mannen". Als er niet genoeg vrouwelijke managers zijn dan is het "het zit daar vol met oude mannen die geen vrouwen de kans willen geven, het is een mannenwereld". etc.

De jury zat (en zit nog altijd, maar in mindere mate) met oude blanke mannen. Dat is een feit en maakt het moeilijker om als vrouw verkozen te geraken. Moeilijk is dat niet om die link te leggen (die in vele zaken ook héél objectief bewezen kan worden, bij een verkiezing a la oscars is direct bewijs natuurlijk moeilijk).
 
Ik blijf het heel vreemd vinden om daar op te gaan hameren. Het lijkt mij vooral een manier te zijn om te gaan benadrukken dat hij voor 20/26 feiten dan toch eigenlijk helemaal onschuldig is, volgens hemzelf, want zie, zelfs vrouwelijke rechters hebben hem niet veroordeeld. Ik denk dat het onderhand wel duidelijk is dat geen veroordeling niet betekent dat ge geen fouten hebt gemaakt. Vooral in dit geval niet waar ze zeer bewust ervoor gekozen hebben om elk geval apart te bekijken alsof ze in een vacuüm bestonden (waar ze zo hun redenen voor zullen heb gehad maar ik niet begrijp).

Ik zou niet liever hebben dat bdp de kans grijpt om waardig te laten zien dat hij het begrepen heeft, en ik wil zelfs nog ergens geloven dat hij jarenlang in een waas zat en zich van geen kwaad bewust was (hoewel, moet ik echt geloven dat ge enkel een nee kunt begrijpen die expliciet N-E-E is gespeld?), maar ik denk niet dat ik daar mijn adem voor moet inhouden.
Zijn grootste probleem was de kwalificatie "misdadige intentie".
Dat hij iets verkeerd had gedaan is 1, dat hij daarmee de bedoeling had die vrouwen kapot te maken is iets volledig anders. Dat lijkt zijn grootste zorg te zijn.
Er is een verschil tussen wat we in de gazet lezen en wat men men hem in de rechtszaak voor heeft aangeklaagt. BDP zit in alle 2 en redeneert ook in alle 2.
De meeste mensen zoals jij en ik redeneren enkel in het gedeelte dat we lezen in de gazet.


De jury zat (en zit nog altijd, maar in mindere mate) met oude blanke mannen. Dat is een feit en maakt het moeilijker om als vrouw verkozen te geraken. Moeilijk is dat niet om die link te leggen (die in vele zaken ook héél objectief bewezen kan worden, bij een verkiezing a la oscars is direct bewijs natuurlijk moeilijk).
Daar gaat het toch helemaal niet over.
Hij wil niet dat mensen achteraf kunnen zeggen dat hij vrijgesproken is door oude blanke mannen.
 
Daar gaat het toch helemaal niet over.
Hij wil niet dat mensen achteraf kunnen zeggen dat hij vrijgesproken is door oude blanke mannen.
Gezien er ook niemand tot nu toe claimt dat hij een "gunstig" vonnis gekregen heeft door connecties of sociale afkomst, lijkt me zijn uitspraak over die vrouwen en specifiek het feit dat hij zegt dat het vrouwelijke rechters zijn, wel niet nodig.
 
Gezien er ook niemand tot nu toe claimt dat hij een "gunstig" vonnis gekregen heeft door connecties of sociale afkomst, lijkt me zijn uitspraak over die vrouwen en specifiek het feit dat hij zegt dat het vrouwelijke rechters zijn, wel niet nodig.

Dat moet je hem vertellen. Dat is voor deze topic niet relevant.
Ik kan alleen maar aangeven dat de degene waar ik op gereplyed hebben BDP verkeerd hebben begrepen.
 
Ik hoop dat iemand eens aan Bart zegt dat als hij zijn reputatie wil redden, dat hij het niet gaat doen met interviews geven. Zeker interviews met weinig tot geen weerwoord waar hij dan ook nog op momenten niet zuiver uit komt.

Zwijg er gewoon over. Hij graaft telkens opnieuw zijn eigen graf terwijl eigenlijk voor die polemiek rond die docu (die al járen op Streamz staat!) niemand er echt nog wakker van lag. Moest hij dan sereen aangekondigd hebben dat hij met een nieuw programma komt en zo wat vertrouwen wil terugwinnen, zou er waarschijnlijk geen haan naar kraaien. En nu is iedereen er weer over bezig - exact wat hij probeerde te vermijden.

Ja maar voor alle duidelijkheid heeft niet iedereen streams, dus niet iedereen kan of heeft het gezien.
Als je het op de VRT brengt dan push je het naar een massa mensen, als je dit dan nog met de nodige bombarie doet dan gaan ineens veel mensen dat zien ja.
Men heeft hem medegedeeld dat ze het gingen brengen op de VRT, waarop hij zei dat hij zelf graag ook zijn verhaal wou brengen en hij zich wou inzetten om de fouten die hij gemaakt heeft te gebruiken om grensoverschrijdend gedrag in al zijn facetten en nuances wou belichten. Maar hij wou wel graag dat de zaken in de documentaire die niet juist zijn eruit gehaald werden.
Dat is iets helemaal anders dan de documentaire mag niet uitgezonden worden.

Ik denk dat we wel enkel zaken moeten verduidelijken.
Het lijkt mij heel duidelijk dat hij inziet dat wat hij deed fout was, hij kadert van waar het kwam. Dat maakt niet dat het niet meer laakbaar of fout is, wel dat er enige nuance is.
Nog voor alles losbarstte wou hij al een gesprek met de dames, maar daarop kwam geen reactie en er kwam een rechtszaak.
Zoals hij zelf ook zei gaat het dan niet meer over iets verkeerd doen maar dan over strafbare feiten plegen. Natuurlijk ga je dan in volle verdediging want voor zijn gevoel deed hij enkel maar laakbare feiten en geen strafbare.
Wat de rechtbank ook bekrachtigde door hem vrij te spreken van 20 van de 26 ten lasten leggingen.

Zoals in alle verhalen heb je altijd twee kanten aan een verhaal. Ook in deze is dat het geval.
Wat hij deed was fout, dat geeft hij ook zelf toe. Daar gaat het hem ook niet over.
Het gaat hem erover dat het geen zuiver zwart-wit verhaal is en dat zijn kant ook recht heeft van bestaan en vooral dat het gedeeld mag worden.
 
Tenenkrullend interview. Duidelijk dat Verhulst die al geen kritische interviewer is enkel de vragen mocht stellen die hij gesteld heeft.

BDP is nog steeds dezelfde zieligaard als ervoor en gek genoeg heeft die precies nog altijd niet door waarom het zou fout was wat hij deed. Als hij nu gewoon zijn excuses eens had aangeboden ipv steeds nieuwe excuses te verzinnen en te minimaliseren was hij veel beter uit de verf gekomen.
 
BDP is een intelligent persoon denk ik.

En bovenal, naar mijn gevoel, een manipulator en sociopaat eerste klas.

De 1000den smsjes, steeds afsluiten met 3 puntjes, machtsmisbruik, invloed uitoefenen etc..
 
Tenenkrullend interview. Duidelijk dat Verhulst die al geen kritische interviewer is enkel de vragen mocht stellen die hij gesteld heeft.

BDP is nog steeds dezelfde zieligaard als ervoor en gek genoeg heeft die precies nog altijd niet door waarom het zou fout was wat hij deed. Als hij nu gewoon zijn excuses eens had aangeboden ipv steeds nieuwe excuses te verzinnen en te minimaliseren was hij veel beter uit de verf gekomen.
Ik denk dat het gewoon voor sommige mensen nooit goed genoeg zal zijn.
 
Tenenkrullend interview. Duidelijk dat Verhulst die al geen kritische interviewer is enkel de vragen mocht stellen die hij gesteld heeft.

BDP is nog steeds dezelfde zieligaard als ervoor en gek genoeg heeft die precies nog altijd niet door waarom het zou fout was wat hij deed. Als hij nu gewoon zijn excuses eens had aangeboden ipv steeds nieuwe excuses te verzinnen en te minimaliseren was hij veel beter uit de verf gekomen.
Hij heeft maar 7 keer schuld bekend en 5 keer benadrukt dat hij graag persoonlijk aan de vrouwen zijn excuses wil aanbieden.
Maar voor de rest oké hoor...

Ik herhaal het nog maar eens, dat hij fout zat dat heeft hij wel door hoor. Eveneens de reden waarom hij zich heeft neergelegd met de veroordeling voor 6 feiten.
Wat hij doet is kaderen dat het nooit zijn expliciete bedoeling was om die vrouwen te belagen. Noch was hij zich bewust dat hij zijn macht misbruikte.
Wat niet wegneemt dat hij dit wel effectief deed en er een bepaalde macht in het spel was. Dat is iets wat hij nu wel beseft, en hij ook in het interview heeft toegegeven.

Maar ik zal u de vraag stellen. Welke kritische vragen dienden er dan gesteld te worden die niet gesteld zijn geweest?
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Volgens mij wordt er zwaar onderschat hoe dikwijls hij en zijn gezin (privé) nog worden lastig gevallen.
Ik ken dat: Sommige mensen zijn op dat vlak haatdragend en men vergeet niet snel.

Of hij geleerd heeft uit zijn fouten? Als ik het interview zo hoor dan vrees ik helaas deels van niet. Op bepaalde vlakken wel. Op andere vlakken: Mmm ... nah .. (maar goed ieder zijn eigen mening hierover)

En of dit interview in zijn voordeel uitdraait? Ik denk van niet.
Neen Bart je doet hier jezelf geen plezier mee.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft maar 7 keer schuld bekend en 5 keer benadrukt dat hij graag persoonlijk aan de vrouwen zijn excuses wil aanbieden.
Maar voor de rest oké hoor...

Ik herhaal het nog maar eens, dat hij fout zat dat heeft hij wel door hoor. Eveneens de reden waarom hij zich heeft neergelegd met de veroordeling voor 6 feiten.
Wat hij doet is kaderen dat het nooit zijn expliciete bedoeling was om die vrouwen te belagen. Noch was hij zich bewust dat hij zijn macht misbruikte.
Wat niet wegneemt dat hij dit wel effectief deed en er een bepaalde macht in het spel was. Dat is iets wat hij nu wel beseft, en hij ook in het interview heeft toegegeven.

Maar ik zal u de vraag stellen. Welke kritische vragen dienden er dan gesteld te worden die niet gesteld zijn geweest?

Ergens kan ik me er niet van ontdoen dat dit zo een beetje de hedendaagse variant van de chinese struggle session begint te worden. De publieke opinie is zowaar nog harder te dragen in deze zaak. 'ik hoop dat je dochter zo een pervert tegenkomt als je vader' zal wel hard binnengekomen zijn net als alle commentaren dat de desbetreffende vrouwen een soort van horizontale promotie wilden maken.
Tis gebeurd, dat gaan we niet meer veranderen, de gerechtelijke uitspraak is er, iedere partij heeft zijn eenzijdig zegje kunnen doen dus het zou leuk zijn moest ik niet elke keer mijn gazet moeten open doen en 30 artikels over bart de pauw moeten doorscrollen eer het over het nieuws in oekraine of gaza gaat....
 
Zijn grootste probleem was de kwalificatie "misdadige intentie".
Dat stuk overbrengen kan zonder die nadruk op vrouwelijke rechters en die 20/26, toch? Voor mij blijft een groot stuk toch bij 'ik ben enkel veroordeeld voor x dus ik moet mij enkel daarvoor excuseren'. Moest hij dat al eens loslaten en gewoon een algemene mea culpa slaan waarbij hij erkent dat zijn acties een bepaald effect hadden, ookal had hij geen misdadige intenties. Dat zou al veel zijn hé
 
Als zelf slachtoffer zijnde van grensoverschrijdend gedrag (weliswaar totaal andere context en intussen al enkele jaren geleden, maar waarvan ik nu nog steeds de gevolgen draag), zou ik maar al tevreden zijn mocht ik dusdanige excuses krijgen van de dader, zoals gisteren BDP die bracht.

Gedwongen onder druk van de media, ongetwijfeld.
Niet altijd even oprecht, ongetwijfeld.
Goed voorbereid en elk woord gewikt en gewogen, ongetwijfeld.

Maar hij stond daar wel met een boodschap dat hij excuses wil aanbieden en dat hij toegeeft dat hij in de fout is gegaan.

Helaas, heel veel slachtoffers krijgen hun dader nooit tot zo'n punt.
Gewoon omdat er geen haan naar kraait wanneer het niet-publieke figuren betreft.
Een ellenlanfe struggle om één en ander een plaats te kunnen geven en een straffeloosheid voor de daders.

Dus ik hoop dat de dames in kwestie, in de zaak BDP, maar heel goed beseffen dat zij zich in een uitzonderingssituatie bevinden, wat hen na dit interview zou moeten toelaten om de feiten mentaal af te ronden.
Een eindpunt waar anderen nooit toe zullen komen.
 
Terug
Bovenaan