www.vrt.be
Zie het stuk vanaf 12m49s met de uitleg van luitenant - generaal Frederik Vansina. Die zegt duidelijk dat de omstandigheden (en de opdracht van Defensie) in 2018 helemaal anders is als hetgeen wat wij verwachten van defensie op dit moment. Rekening houdende met ( al zegt hij dit niet letterlijk):
1) oekraïne
2) bescherming van Amerika die wordt weggetrokken.
Het WAS op dat moment de intentie om een andere invulling te geven aan onze capaciteiten. Minder klassieke oorlogsvoering meer die taken laten in te vullen door andere entiteiten (al klinkt integratie altijd goed, en is dat in de realiteit helemaal anders). Maar het is ook pas met Oekraïne dat de drones in een zeer snel tempo opgang hebben gehad en een wijziging hebben gegeven in de noden en behoeften in de toekomst.
Het is echter manifest oneerlijk om te gaan zeggen dat je dit maar moest weten. Wie had in 2018 voorspeld dat in 2020 en 2021 er een inflatie was van +/- 8 - 10% per jaar. Wie had verwacht dat we in 2025 even 2-3% moeten gaan investeren in defensie in plaats van dat geld te kunnen gebruiken voor het betalen van de pensioenen. En wie had in 2018 voorspeld dat Trump eventjes de kant van Rusland ging kiezen in een conflict waarmee het aanvoelt alsof men de NAVO en de alliantie zo goed als opblaast.
Hoezo kun jij hier dan met een uitgestreken gezicht komen vermelden van : dat je wel enige hindsight kon verwachten.
Ik zou op geen enkel manier in 2018 hebben kunnen voorspellen dat voor investeringen in 2022 ik 20% extra mocht rekenen voor herzieningen. Ipv de voorspelbare 2 - 3% op grote projecten en uitgaven hetgeen de ECB als intentie heeft om aan te houden.
Men had niet verwacht om dat materiaal te gebruiken in Rusland. Maar eerder in een omgeving waar wegen deftig in orde zijn en bruikbaar. Zodanig dat je ook geen speciale treinladers nodig hebt. Dat was vb ook 1 van de redenen waarom men wielen heeft voorzien op dat materiaal IPV rupsbanden. Maar veel geluk als je in Oekraïene zonder rupsbanden zou zitten...
Voor de rest ken ik geen enkele kostprijsberekening van de TCO die op lange termijn effectief correct is. Men zit er ALTIJD langs. Dat is ook gewoon niet realistisch om dat te verwachten. De werken aan Oosterweel... geloof jij echt dat de totaalkost overeen komt met de raming die men in al die jaren heeft opgesteld ? Is er iemand die bij de opstart van Oosterweel had kunnen voorspellen (linkeroever opstart in 2018) dat we een indexatie van 20% op 2 jaar hadden of hebben ?
Al die berekeningen die zijn uitgevoerd. Gaat er na 20 jaar effectief ook maar 1 zijn die correct is ? De realiteit is neen. Zo weinig heb je dan ook aan TCO's.
Op 1 - 3 jaar kan je nog een beetje iets inschatten. Al ben je nooit 100% zeker.
Het enige waarbij een TCO helpt is in het opstellen van een lange termijn strategie. Om iets te plannen van de grootteorde of percentage van de kosten die je op termijn gaat hebben. Als je echter zoals de persoon hierboven stelt dat het rekenhof niet echt correct is, omdat deze zaken in andere budgetten werden meegerekend. Ik laat in het midden in welke mate dat dit correct is. Maar ik kan mij dat wel perfect inbeelden. En ik kan mij ook inbeelden dat de oorzaak van die berekening ook wel een andere intentie heeft... met name om te tonen aan de bevolking dat als wij onze capaciteiten terug moeten opbouwen na al die decennia van verwaarlozing dat daar significante en andere budgetten tegenover gaan moeten staan afhankelijk van welke taken wij op ons nemen.
Al kan ik mij ook inbeelden dat als ik als defensieambtenaar had gezegd in 2018 voor de aankoop van die wagens heb ik 15 miljard nodig (voor alles dat in die oplijsting stond). Dat ze eens goed gaan gelachen hebben voor men dat ging bestellen.
Of dat men toen gewoon gezegd heeft van :
1) aankoop ok want we moeten iets voorzien en zware tanks aankopen of in dienst houden is niet meer van die tijd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/VBMR_Griffon
2) onderhoud -> lopende kosten onderhoud materiaal. Desnoods kannibaliseren bestaand materiaal voor wisselstukken in de toekomst (na vb 5 - 10j) .
3) gebouwen -> lopende budgetten van renovaties (afstoten van kazernecapaciteit en bouwen van op 2 plaatsen maar een kazerne met opslagplaats) over de jaren heen
4) munitie -> bestaande budgetten voor aankoop munitie om om het jaar eens een paar keer te knallen en voor de rest pang te roepen. (ik zeg het met een kwinkslag)
5)...
Wij hebben ook gewoon nieuwe initiatieven die ons worden opgelegd waar wij geargumenteerd hebben dat we voor de wensen van de regering (ik zeg niet vorige of huidige) zoveel miljoen € extra nodig hebben. En waar het antwoord is van doe het maar met het bestaand personeel en de bestaande middelen. Waardoor je roofbouw pleegt op uw andere verplichtingen of noden. Maar als er geen extra check klaar ligt... dan heb je niet veel keuze natuurlijk en roei je met de riemen die je hebt. En ledig je de hoogstnoodzakelijke noden eerst. Ongeacht wat die zijn. De rest moet dan maar wachten.