Het Belgisch leger - Voorwaarts, mars!

Als ze griffons en jaguars gaan bijkopen, hopelijk een betere deal, want blijkt dat het dossier niet zo goed was uitgewerkt.

Als het artikel +/- correct is: "niet zo goed uitgewerkt" is nogal een understatement imo - dat zou eigenlijk moeten resulteren in een totaal verbod om ooit nog maar in de buurt van een functie voor de overheid te komen. Dat is geen foutje maar een zeer bewuste keuze.

Ik begrijp het eigenlijk niet. Het CaMo project ("Capacité Motorisée") is van superdichtbij opgevolgd, vanop niveau minister, veel aandacht in de pers etc (als er eens geld uitgegeven wordt, zit iedereen erop natuurlijk).
Lijkt mij dan ook zéér onwaarschijnlijk dat dit allemaal niet gekend was, politiek gezien.
Mogelijks een manier om al geld uit te geven, vooraleer budget beschikbaar was, _in de aanname dat er sowieso in een paar jaar budget zou bijkomen_?

Het zou ook kunnen dat het ABL gewoon imcompetent is, en zich inderdaad heeft laten rollen.

https://beldefnews.mil.be/een-nieuwe-bladzijde-in-de-geschiedenis-van-het-camo-project/ (2024)
https://beldefnews.mil.be/camo-stand-van-zaken-en-vooruitzichten/ (2021)

Ik begrijp het eigenlijk niet. Het CaMo project ("Capacité Motorisée") is van superdichtbij opgevolgd, vanop niveau minister, veel aandacht in de pers etc (als er eens geld uitgegeven wordt, zit iedereen erop natuurlijk).
Lijkt mij dan ook zéér onwaarschijnlijk dat dit allemaal niet gekend was, politiek gezien.
Mogelijks een manier om al geld uit te geven, vooraleer budget beschikbaar was, _in de aanname dat er sowieso in een paar jaar budget zou bijkomen_?

Idd wat ik ook bedoelde - het is een zeer bewuste keuze geweest, maar er kunnen diverse achterliggende redenen zijn - voor de perceptie is dit wel zeer pijnlijk en toont het ook aan dat het beleid gewoon faalt - het kan toch niet de bedoeling zijn om op deze manier dergelijke dossiers te behandelen.

Het zou ook kunnen dat het ABL gewoon imcompetent is, en zich inderdaad heeft laten rollen.

https://beldefnews.mil.be/een-nieuwe-bladzijde-in-de-geschiedenis-van-het-camo-project/ (2024)
https://beldefnews.mil.be/camo-stand-van-zaken-en-vooruitzichten/ (2021)
Dit was natuurlijk allemaal gekend.
Ik ga thuis eens zoeken maar ik heb verslagen van organisaties en denk zelf ook parlementaire vragen hierover.
Vooral het niet budgetteren van munitie en onderhoud viel op.
Maar ook zaken als bv de Griffon die te hoog is om te transporteren met de trein. Frankrijk heeft daar speciaal diepladers voor voorzien. België niet. Enkel voor op de weg. Die op de weg zijn tof voor oefeningen maar natuurlijk een logistieke probleem als je straks effectief moet ontplooien in het buitenland. Daar gebruik je treinen voor.

Dat ze zich hebben laten rollen is natuurlijk bullshit.
Het Franse leger hun munitie komt ook toch niet uit de lucht gevallen.

CaMo is niet de enige.
Zie naar de nieuwe fregatten. 500 miljoen per fregat gerekend. De Nederlanders 1 miljard. (3x duurder dan vergelijkbare Deense of Japanse fregatten! 2x zo duur als de Frans/Italiaanse!)
Het blijkt uiteindelijk 1 miljard te zijn. Oeps?
Om toch binnen budget te blijven wilden ze de fregatten korter ontwerpen. (letterlijk) Uiteindelijk is dat toch niet doorgegaan.
Maar ze worden weer met minder opties (uitbreidbaar in mooie woorden) geleverd en zonder raketten meegerekend.

Dit is puur bedrog.
Het is niet ongewoon om aankoopkosten, vaste kosten en verbruikskosten te scheiden.
Het is wel abnormaal om daar over te zwijgen en de volgende voor voldonge feiten stelt.
ATB's maken onder je goedkeuringsniveau om dan er boven te laten factureren is in een normaal bedrijf trouwens misbruik. Toch voor zo'n bedragen.

Wat ik ook niet snap in het CaMo project is dat FN herstal normaal het boordkannon mocht voorzien voor één van de twee voor zowel de Belgische als Franse voertuigen, maar dat Frankrijk toen gewoon één van hun eigen bedrijven heeft gepakt voor hun voertuigen.

Zou op zich toch contractbreuk zijn?

Hoe Frankrijk ons goed liggen heeft enerzijds, tot zover Europese samenwerking weer. Over materiaal dat wsl nog weinig te betekenen heeft in moderne oorlogsvoering.

En dan hier weer een zootje ongeregeld dat er eens gauw een rekenmachine had bijgehaald.
Kafka in het kwadraat wederom.

Ze zijn te licht bewapend en gepantserd om in te zetten in een klassieke oorlog.
...
"De generaals van de landmacht zijn een zootje ongeregeld. En het zijn de andere componenten die moeten toezien hoe nu grote delen van de budgetten noodgedwongen wel naar de uitvoering van het probleemdossier moeten. Een gebrek aan visie, eenheid en competentie", zegt een officier.
:cheer::hurrr:

Ach ja, defensie, al genoeg verhalen van gehoord.
Doorheen de jaren wel wat militairen leren kennen.
Je kan het je allemaal niet gek genoeg voorstellen.
De top bereik je louter via ons-kent-ons.

Ene die nu op een project zit. Is zelf burger, een ambtenaar dus. Moet nu samenwerken met officieren, maar die vallen nu door de mand uiteraard. Ze weten totaal niet waar de klepel hangt, incompetent tot en met. Compleet hopeloos.

Laatst bewerkt:
Het leger kuis je natuurlijk niet zomaar op, militairen zijn statutairen en we zitten niet in Amerika. Het hogere kader bestaat voornamelijk uit officieren die er reeds zaten van toen de dienstplicht nog bestond.

Wat ik ook niet snap in het CaMo project is dat FN herstal normaal het boordkannon mocht voorzien voor één van de twee voor zowel de Belgische als Franse voertuigen, maar dat Frankrijk toen gewoon één van hun eigen bedrijven heeft gepakt voor hun voertuigen.

Zou op zich toch contractbreuk zijn?

We rekenen het mee maar contractueel staan ze nergens...

Gewoon, 15 miljard uiteindelijk voor spul dat niets betekent bij een echte oorlog.

De Vlad haalt zijn drone boven van 1000 euro, en boem.
Dat klopt niet hé.

Het is 3 miljard. Met name 1.5 miljard voor de aankoop. En 1.5 miljard voor het onderhoud over 25 jaar. Wat eigenlijk eerder thuishoort in de lopende kosten aangezien onderhoud nu eenmaal altijd moet gedaan worden en inherent is aan het kopen van zaken.
Je kan dan zeggen dat de munitie ook daarbij hoort. Maar ook dat is gewoon een onderdeel van de werkingsbudgetten.

Al zou je kunnen zeggen dat je die meeneemt. om een TCO te berekenen. Echter zijn TCO's redelijk moeilijk om juist te hebben aangezien je een toekomstberekening maakt. En dat blijft toch nogal een gok. Wie weet wat de indexfactor is binnen dit en 20 jaar. Hell wie weet welke wapens we binnen dit en 20 jaar hebben waardoor als Vlad zijn drone bovenhaalt die boem zegt tegen het kinetisch schild dat er rond dit voertuig voor een fractie van de kost van die drone kan gemaakt worden. Of door een anti drone wapen dat gemonteerd is of wordt op deze voertuigen. Uiteindelijk als dat de redenering is die je hebt dan zeg je eigenlijk : doe niets want dan kan je ook niet mis zijn.

Lijkt mij nogal een rare opinie en spreken met captain hindsight in gedachten is makkelijk.

Hell de gevangenis van Haren had een TCO van 1 miljard. En dat is 1 gevangenis. Niet 400 zware voertuigen. En geen idee of dat die kostenberekening nog correct is met de actuele indexaties die van toepassing zijn.

De rest van die 15 miljard zijn zaken die of je nu deze voertuigen had gekocht of andere voertuigen had gekocht je ook moest doen. En die zijn of lijken mij toch nu ook niet echt gelieerd aan het type voertuig dat je kocht. En zijn dan ook niet van belang in het maken van de keuze.

Al kan men toen gedacht hebben dat ze die voertuigen gewoon in 1 van de bestaande hangars konden droppen die al 50 jaar zitten te verkrotten wegens de opgelegde besparingen. Waar men nu dacht van de opportuniteit te gebruiken van de verhoging van de navo bijdrage om dat terug in orde te stellen. Waarbij men ervoor eerder de opinie had van ach we zullen nog 25 jaar gebruik maken van die oude 50+ jaar oude hangar.

Dat klopt niet hé.

Het is 3 miljard. Met name 1.5 miljard voor de aankoop. En 1.5 miljard voor het onderhoud over 25 jaar. Wat eigenlijk eerder thuishoort in de lopende kosten aangezien onderhoud nu eenmaal altijd moet gedaan worden en inherent is aan het kopen van zaken.
Je kan dan zeggen dat de munitie ook daarbij hoort. Maar ook dat is gewoon een onderdeel van de werkingsbudgetten.

Al zou je kunnen zeggen dat je die meeneemt. om een TCO te berekenen. Echter zijn TCO's redelijk moeilijk om juist te hebben aangezien je een toekomstberekening maakt. En dat blijft toch nogal een gok. Wie weet wat de indexfactor is binnen dit en 20 jaar. Hell wie weet welke wapens we binnen dit en 20 jaar hebben waardoor als Vlad zijn drone bovenhaalt die boem zegt tegen het kinetisch schild dat er rond dit voertuig voor een fractie van de kost van die drone kan gemaakt worden. Of door een anti drone wapen dat gemonteerd is of wordt op deze voertuigen. Uiteindelijk als dat de redenering is die je hebt dan zeg je eigenlijk : doe niets want dan kan je ook niet mis zijn.

Lijkt mij nogal een rare opinie en spreken met captain hindsight in gedachten is makkelijk.

Hell de gevangenis van Haren had een TCO van 1 miljard. En dat is 1 gevangenis. Niet 400 zware voertuigen. En geen idee of dat die kostenberekening nog correct is met de actuele indexaties die van toepassing zijn.

De rest van die 15 miljard zijn zaken die of je nu deze voertuigen had gekocht of andere voertuigen had gekocht je ook moest doen. En die zijn of lijken mij toch nu ook niet echt gelieerd aan het type voertuig dat je kocht. En zijn dan ook niet van belang in het maken van de keuze.

Al kan men toen gedacht hebben dat ze die voertuigen gewoon in 1 van de bestaande hangars konden droppen die al 50 jaar zitten te verkrotten wegens de opgelegde besparingen. Waar men nu dacht van de opportuniteit te gebruiken van de verhoging van de navo bijdrage om dat terug in orde te stellen. Waarbij men ervoor eerder de opinie had van ach we zullen nog 25 jaar gebruik maken van die oude 50+ jaar oude hangar.
De beslissing werd genomen in 2018 he, niet 1998 of zo, je mag op dat niveau wel enig hindsight verwachten.
Een ontzettend duur programma op termijn, voor voertuigen die blijkbaar niet eens kunnen dienen voor klassieke oorlogsvoering, laat dan staan voor moderne. Waarom?
Tenzij ze die voertuigen nu gaan dumpen, en weer een andere piste opgaan, gaat er wel van die 15 miljard bespaard worden/nuttig besteed worden, maar daar is men zelf nog niet aan uit blijkbaar.

Alé, uw betoog staat nogal redelijk haaks op dat van het rekenhof. Tenzij je gelooft, dat men bewust niet alles ingecalculeerd heeft, om nadien toch te kunnen schuiven met centen. "Het is moeilijk om een TCO op te stellen", lijkt me nogal kort door de bocht.
Andere componenten gaan er nu wsl de dupe van worden, en er zal met geld moeten geschoven worden, als ze verder gaan met dit programma.

Rekenhof: "Wat de landmacht uitgeeft, zal de marine of de luchtmacht niet meer kunnen uitgeven"

"Als je alles samen rekent, wordt dit een van de duurste capaciteiten van de krijgsmacht. Véél duurder dan bijvoorbeeld de veelbesproken vervanging van de F-16's door 34 F-35's,

Voor wat? Voor: "Ze zijn te licht bewapend en gepantserd om in te zetten in een klassieke oorlog."

De beslissing werd genomen in 2018 he, niet 1998 of zo, je mag op dat niveau wel enig hindsight verwachten.
Een ontzettend duur programma op termijn, voor voertuigen die blijkbaar niet eens kunnen dienen voor klassieke oorlogsvoering, laat dan staan voor moderne. Waarom?
Tenzij ze die voertuigen nu gaan dumpen, en weer een andere piste opgaan, gaat er wel van die 15 miljard bespaard worden/nuttig besteed worden, maar daar is men zelf nog niet aan uit blijkbaar.

Alé, uw betoog staat nogal redelijk haaks op dat van het rekenhof. Tenzij je gelooft, dat men bewust niet alles ingecalculeerd heeft, om nadien toch te kunnen schuiven met centen. "Het is moeilijk om een TCO op te stellen", lijkt me nogal kort door de bocht.
Andere componenten gaan er nu wsl de dupe van worden, en er zal met geld moeten geschoven worden, als ze verder gaan met dit programma.

Rekenhof: "Wat de landmacht uitgeeft, zal de marine of de luchtmacht niet meer kunnen uitgeven"

"Als je alles samen rekent, wordt dit een van de duurste capaciteiten van de krijgsmacht. Véél duurder dan bijvoorbeeld de veelbesproken vervanging van de F-16's door 34 F-35's,

Voor wat? Voor: "Ze zijn te licht bewapend en gepantserd om in te zetten in een klassieke oorlog."

Zie het stuk vanaf 12m49s met de uitleg van luitenant - generaal Frederik Vansina. Die zegt duidelijk dat de omstandigheden (en de opdracht van Defensie) in 2018 helemaal anders is als hetgeen wat wij verwachten van defensie op dit moment. Rekening houdende met ( al zegt hij dit niet letterlijk):

1) oekraïne
2) bescherming van Amerika die wordt weggetrokken.

Het WAS op dat moment de intentie om een andere invulling te geven aan onze capaciteiten. Minder klassieke oorlogsvoering meer die taken laten in te vullen door andere entiteiten (al klinkt integratie altijd goed, en is dat in de realiteit helemaal anders). Maar het is ook pas met Oekraïne dat de drones in een zeer snel tempo opgang hebben gehad en een wijziging hebben gegeven in de noden en behoeften in de toekomst.

Het is echter manifest oneerlijk om te gaan zeggen dat je dit maar moest weten. Wie had in 2018 voorspeld dat in 2020 en 2021 er een inflatie was van +/- 8 - 10% per jaar. Wie had verwacht dat we in 2025 even 2-3% moeten gaan investeren in defensie in plaats van dat geld te kunnen gebruiken voor het betalen van de pensioenen. En wie had in 2018 voorspeld dat Trump eventjes de kant van Rusland ging kiezen in een conflict waarmee het aanvoelt alsof men de NAVO en de alliantie zo goed als opblaast.
Hoezo kun jij hier dan met een uitgestreken gezicht komen vermelden van : dat je wel enige hindsight kon verwachten.
Ik zou op geen enkel manier in 2018 hebben kunnen voorspellen dat voor investeringen in 2022 ik 20% extra mocht rekenen voor herzieningen. Ipv de voorspelbare 2 - 3% op grote projecten en uitgaven hetgeen de ECB als intentie heeft om aan te houden.

Men had niet verwacht om dat materiaal te gebruiken in Rusland. Maar eerder in een omgeving waar wegen deftig in orde zijn en bruikbaar. Zodanig dat je ook geen speciale treinladers nodig hebt. Dat was vb ook 1 van de redenen waarom men wielen heeft voorzien op dat materiaal IPV rupsbanden. Maar veel geluk als je in Oekraïene zonder rupsbanden zou zitten...

Voor de rest ken ik geen enkele kostprijsberekening van de TCO die op lange termijn effectief correct is. Men zit er ALTIJD langs. Dat is ook gewoon niet realistisch om dat te verwachten. De werken aan Oosterweel... geloof jij echt dat de totaalkost overeen komt met de raming die men in al die jaren heeft opgesteld ? Is er iemand die bij de opstart van Oosterweel had kunnen voorspellen (linkeroever opstart in 2018) dat we een indexatie van 20% op 2 jaar hadden of hebben ?
Al die berekeningen die zijn uitgevoerd. Gaat er na 20 jaar effectief ook maar 1 zijn die correct is ? De realiteit is neen. Zo weinig heb je dan ook aan TCO's.
Op 1 - 3 jaar kan je nog een beetje iets inschatten. Al ben je nooit 100% zeker.

Het enige waarbij een TCO helpt is in het opstellen van een lange termijn strategie. Om iets te plannen van de grootteorde of percentage van de kosten die je op termijn gaat hebben. Als je echter zoals de persoon hierboven stelt dat het rekenhof niet echt correct is, omdat deze zaken in andere budgetten werden meegerekend. Ik laat in het midden in welke mate dat dit correct is. Maar ik kan mij dat wel perfect inbeelden. En ik kan mij ook inbeelden dat de oorzaak van die berekening ook wel een andere intentie heeft... met name om te tonen aan de bevolking dat als wij onze capaciteiten terug moeten opbouwen na al die decennia van verwaarlozing dat daar significante en andere budgetten tegenover gaan moeten staan afhankelijk van welke taken wij op ons nemen.

Al kan ik mij ook inbeelden dat als ik als defensieambtenaar had gezegd in 2018 voor de aankoop van die wagens heb ik 15 miljard nodig (voor alles dat in die oplijsting stond). Dat ze eens goed gaan gelachen hebben voor men dat ging bestellen.

Of dat men toen gewoon gezegd heeft van :
1) aankoop ok want we moeten iets voorzien en zware tanks aankopen of in dienst houden is niet meer van die tijd. https://nl.wikipedia.org/wiki/VBMR_Griffon
2) onderhoud -> lopende kosten onderhoud materiaal. Desnoods kannibaliseren bestaand materiaal voor wisselstukken in de toekomst (na vb 5 - 10j) .
3) gebouwen -> lopende budgetten van renovaties (afstoten van kazernecapaciteit en bouwen van op 2 plaatsen maar een kazerne met opslagplaats) over de jaren heen
4) munitie -> bestaande budgetten voor aankoop munitie om om het jaar eens een paar keer te knallen en voor de rest pang te roepen. (ik zeg het met een kwinkslag)
5)...

Wij hebben ook gewoon nieuwe initiatieven die ons worden opgelegd waar wij geargumenteerd hebben dat we voor de wensen van de regering (ik zeg niet vorige of huidige) zoveel miljoen € extra nodig hebben. En waar het antwoord is van doe het maar met het bestaand personeel en de bestaande middelen. Waardoor je roofbouw pleegt op uw andere verplichtingen of noden. Maar als er geen extra check klaar ligt... dan heb je niet veel keuze natuurlijk en roei je met de riemen die je hebt. En ledig je de hoogstnoodzakelijke noden eerst. Ongeacht wat die zijn. De rest moet dan maar wachten.

Zie het stuk vanaf 12m49s met de uitleg van luitenant - generaal Frederik Vansina. Die zegt duidelijk dat de omstandigheden (en de opdracht van Defensie) in 2018 helemaal anders is als hetgeen wat wij verwachten van defensie op dit moment. Rekening houdende met ( al zegt hij dit niet letterlijk):

1) oekraïne
2) bescherming van Amerika die wordt weggetrokken.

Het WAS op dat moment de intentie om een andere invulling te geven aan onze capaciteiten. Minder klassieke oorlogsvoering meer die taken laten in te vullen door andere entiteiten (al klinkt integratie altijd goed, en is dat in de realiteit helemaal anders). Maar het is ook pas met Oekraïne dat de drones in een zeer snel tempo opgang hebben gehad en een wijziging hebben gegeven in de noden en behoeften in de toekomst.

Het is echter manifest oneerlijk om te gaan zeggen dat je dit maar moest weten. Wie had in 2018 voorspeld dat in 2020 en 2021 er een inflatie was van +/- 8 - 10% per jaar. Wie had verwacht dat we in 2025 even 2-3% moeten gaan investeren in defensie in plaats van dat geld te kunnen gebruiken voor het betalen van de pensioenen. En wie had in 2018 voorspeld dat Trump eventjes de kant van Rusland ging kiezen in een conflict waarmee het aanvoelt alsof men de NAVO en de alliantie zo goed als opblaast.
Hoezo kun jij hier dan met een uitgestreken gezicht komen vermelden van : dat je wel enige hindsight kon verwachten.
Ik zou op geen enkel manier in 2018 hebben kunnen voorspellen dat voor investeringen in 2022 ik 20% extra mocht rekenen voor herzieningen. Ipv de voorspelbare 2 - 3% op grote projecten en uitgaven hetgeen de ECB als intentie heeft om aan te houden.

Men had niet verwacht om dat materiaal te gebruiken in Rusland. Maar eerder in een omgeving waar wegen deftig in orde zijn en bruikbaar. Zodanig dat je ook geen speciale treinladers nodig hebt. Dat was vb ook 1 van de redenen waarom men wielen heeft voorzien op dat materiaal IPV rupsbanden. Maar veel geluk als je in Oekraïene zonder rupsbanden zou zitten...

Voor de rest ken ik geen enkele kostprijsberekening van de TCO die op lange termijn effectief correct is. Men zit er ALTIJD langs. Dat is ook gewoon niet realistisch om dat te verwachten. De werken aan Oosterweel... geloof jij echt dat de totaalkost overeen komt met de raming die men in al die jaren heeft opgesteld ? Is er iemand die bij de opstart van Oosterweel had kunnen voorspellen (linkeroever opstart in 2018) dat we een indexatie van 20% op 2 jaar hadden of hebben ?
Al die berekeningen die zijn uitgevoerd. Gaat er na 20 jaar effectief ook maar 1 zijn die correct is ? De realiteit is neen. Zo weinig heb je dan ook aan TCO's.
Op 1 - 3 jaar kan je nog een beetje iets inschatten. Al ben je nooit 100% zeker.

Het enige waarbij een TCO helpt is in het opstellen van een lange termijn strategie. Om iets te plannen van de grootteorde of percentage van de kosten die je op termijn gaat hebben. Als je echter zoals de persoon hierboven stelt dat het rekenhof niet echt correct is, omdat deze zaken in andere budgetten werden meegerekend. Ik laat in het midden in welke mate dat dit correct is. Maar ik kan mij dat wel perfect inbeelden. En ik kan mij ook inbeelden dat de oorzaak van die berekening ook wel een andere intentie heeft... met name om te tonen aan de bevolking dat als wij onze capaciteiten terug moeten opbouwen na al die decennia van verwaarlozing dat daar significante en andere budgetten tegenover gaan moeten staan afhankelijk van welke taken wij op ons nemen.

Al kan ik mij ook inbeelden dat als ik als defensieambtenaar had gezegd in 2018 voor de aankoop van die wagens heb ik 15 miljard nodig (voor alles dat in die oplijsting stond). Dat ze eens goed gaan gelachen hebben voor men dat ging bestellen.

Of dat men toen gewoon gezegd heeft van :
1) aankoop ok want we moeten iets voorzien en zware tanks aankopen of in dienst houden is niet meer van die tijd. https://nl.wikipedia.org/wiki/VBMR_Griffon
2) onderhoud -> lopende kosten onderhoud materiaal. Desnoods kannibaliseren bestaand materiaal voor wisselstukken in de toekomst (na vb 5 - 10j) .
3) gebouwen -> lopende budgetten van renovaties (afstoten van kazernecapaciteit en bouwen van op 2 plaatsen maar een kazerne met opslagplaats) over de jaren heen
4) munitie -> bestaande budgetten voor aankoop munitie om om het jaar eens een paar keer te knallen en voor de rest pang te roepen. (ik zeg het met een kwinkslag)
5)...

Wij hebben ook gewoon nieuwe initiatieven die ons worden opgelegd waar wij geargumenteerd hebben dat we voor de wensen van de regering (ik zeg niet vorige of huidige) zoveel miljoen € extra nodig hebben. En waar het antwoord is van doe het maar met het bestaand personeel en de bestaande middelen. Waardoor je roofbouw pleegt op uw andere verplichtingen of noden. Maar als er geen extra check klaar ligt... dan heb je niet veel keuze natuurlijk en roei je met de riemen die je hebt. En ledig je de hoogstnoodzakelijke noden eerst. Ongeacht wat die zijn. De rest moet dan maar wachten.
Het is natuurlijk het woord van het rekenhof versus de woorden van een generaal die de brand nog wat probeert te blussen.
+ heersende onenigheid binnen de landmacht zelf over het feit.
Andere gelijkaardige cases van die grootorde bij de andere componenten, waren wel beter ingeschat, wordt aangehaald.

De militaire vakbond ACMP-CGPM maakt er ook brandhout van, +- het hele verhaal wordt verteld. Van de handtekening, tot de politiek die dan mss toch werd voorgelogen.
ACMP-CGPM reageert op Radio 1:

Tekorten eigenlijk aan vanalles, maar ettelijke miljarden gaan naar dit bedenkelijk project.

Je hebt een TCO onderschatten, en je hebt onderschatten, inflatie whatever, vergeten kosten, ...om tot zomaar 10 maal hoger te eindigen. Tot hoever kan je het verdedigen?

Over dat men andere prioriteiten had, nog voor de inval in Oekraïne, vind ik ook maar flou.
Waarom heel veel geld wedden op...prul??
(Je kan natuurlijk een hele zijdiscussie starten over dat Putin niet aan zijn proefstuk bezig was, en zelfredzaamheid van Europa...)

Dit is een blunder die enorm veel geld wegslurpt als men er mee verder gaat.
(Wsl worden die stilletjes ergens gedumpt in een hangaar, hoor je er binnen een paar maand al niets meer van.)

Het is natuurlijk het woord van het rekenhof versus de woorden van een generaal die de brand nog wat probeert te blussen.
+ heersende onenigheid binnen de landmacht zelf over het feit.
Andere gelijkaardige cases van die grootorde bij de andere componenten, waren wel beter ingeschat, wordt aangehaald.

De militaire vakbond ACMP-CGPM maakt er ook brandhout van, +- het hele verhaal wordt verteld. Van de handtekening, tot de politiek die dan mss toch werd voorgelogen.
ACMP-CGPM reageert op Radio 1:

Tekorten eigenlijk aan vanalles, maar ettelijke miljarden gaan naar dit bedenkelijk project.

Je hebt een TCO onderschatten, en je hebt onderschatten, inflatie whatever, vergeten kosten, ...om tot zomaar 10 maal hoger te eindigen. Tot hoever kan je het verdedigen?

Over dat men andere prioriteiten had, nog voor de inval in Oekraïne, vind ik ook maar flou.
Waarom heel veel geld wedden op...prul??
(Je kan natuurlijk een hele zijdiscussie starten over dat Putin niet aan zijn proefstuk bezig was, en zelfredzaamheid van Europa...)

Dit is een blunder die enorm veel geld wegslurpt als men er mee verder gaat.
(Wsl worden die stilletjes ergens gedumpt in een hangaar, hoor je er binnen een paar maand al niets meer van.)

Het rekenhof doet een berekening na de feiten. De IF doet een controle en berekening op het moment. De berekening van het rekenhof mag niet gebruikt worden om nu te schieten op de gemaakte keuze. Wat je wel moet doen is hier uit leren hoe je dit in de toekomst wenst aan te pakken in het maken van keuzes.
Ik weet niet op welke manier dit tot stand gekomen is. Wat mij wel opvalt is dat het gemakkelijk schieten is zonder dat men echt de feiten weet.

In de door u gelinkte uitleg hoor ik vooral veel, ik heb van horen zeggen... de werkingskosten zitten er nog niet in en het kan dus meer worden (terwijl duidelijk vermeld is dat in die aantal miljard het noodzakelijke onderhoud inclusief munitie en wisselstukken inzit). Moeten we ook de verbruikte naft hier gaan bijtellen ? De opleidingskost van de mensen die er gebruik van gaan maken ?
Men weet het niet. En het enige dat die vakbond hier deelt is het ongenoegen van de mensen. Je kan dan zeggen van jamaar ze hadden het geld in iets anders moeten steken. Maar ook dan zou er geklaagd worden. Je had eventueel uw oude tanks kunnen opkalafateren en upgraden. Maar er is toen een specifieke keuze gemaakt om dat niet meer te doen omdat het voorzien van een tankdivisie niet meer tot die tijd behoorde. Er is toen gekozen om een verkenningsgroep te voorzien in het kader van de samenwerking. En dat kan perfect een keuze geweest zijn. Ik kan mij ook inbeelden dat de kosten bij een F35 of een schip van een ander niveau zijn dan, om eerlijk te zijn, het in dienst houden van een truck met wat bewapening en beschermingsplaten. En dat daardoor ook minder waarde gehecht is aan die totaalberekening dan bij dergelijke zaken. Zeker wanneer het bij een F35 dan ook nog eens gaat over hoogtechnologische zaken waar de gemiddelde technieker niet durft aan te komen. Wat bij mijn inbeeldingskracht bij zo'n truck toch wel heel andere koek is.

Daarnaast, maar ik val in herhaling, In die berekening van die 14 miljard zitten gewoon beslissingen die er niets mee te maken hadden. Het oprichten van 2 nieuwe kazernes. Had toch noegabollen te maken met de aankoop van die tanks? Het voorzien van renovatiewerken voor die garages om die voertuigen te stallen. Dat zou toch ook uitgegeven geweest zijn als ze gewoon hun oude tanks hadden geupgrade. Of andere materiaal hadden gekocht ? De kost van die munitie. Als er een algemeen tekort is van munitie en er een beslissing genomen is om daar geen extra geld aan te spenderen maar wel de nood te hebben aan het materiaal om mee te kunnen rondrijden. Dan moet dat anders toch ook gewoon van de werkingsbudgetten komen. Waarom zou je dat nog eens apart gaan meetellen? Heck ik val in herhaling maar het is toch gewoon perfect valabel dat het niet is omdat je iets nieuw gekocht hebt dat je daarom de werkingsbudgetten of exploitatiebudgetten nog eens extra berekent om extra geld te vragen? Als je beslist om uw lopend budget daarmee toe te komen. Dan is dat even valabel. Niet ? Dat ik begrijp dat dat wringt voor mensen die gewoon de titel lezen van 14 miljard voor wat tanks. En dan niet verder komen als schandalig en ik moet hier met oude brol verder werken. Ja sorry daar haal ik mijn schouders eens van op. Dat doet er geen sikkepit toe. Er is destijds een strategie uitgewerkt door de verantwoordelijken. En die strategie kan verkeerd zijn.

Je kan dan kijken of je die strategie nog kan terugdraaien (al kon je u de vraag stellen waarom die niet herbekeken is het moment dat Oekraïne werd ingevallen). Maar, zoals den Connor had vermeld en in de tekst vermeld stond dat die pas in 2025 werden uitgeleverd in België, het zijn contracten. Net zoals je niet even gemakkelijk kan zeggen zonder schadevergoeding van steek die items waar de zon niet schijnt. Ga je niet even die beslissing terugdraaien omdat er wat heisa is over 14 miljard. Waarbij in die 14 miljard men maar vanalles er heeft ingestoken omdat het misschien ooit nuttig is om die in te zetten en die 14 miljard gewoon van lopende budgetten komen die vroeger evengoed aan vergelijkbaar ander materiaal werd besteed. Had je die berekening vroeger gemaakt voor de F16's of de leopard tanks of whatever dat men vroeger had gebruikt en omgezet naar huidige euro's... dan viel je evengoed achterover. Dat is nu eenmaal wat een TCO doet.

Voor de rest zeg jij dat dit prul is. Dat is een waardeoordeel dat noch jij noch ik kunnen maken. Dat kan het geval zijn. Ik weet dat niet. Maar dan zeg je tegelijkertijd eigenlijk ook dat Frankrijk prul gebruikt. Want laat ons eerlijk zijn het wordt in Frankrijk gemaakt en gebruikt. Hoezo is het dan prul ? Het heeft gewoon een bepaalde usecase. Waar jij het niet mee eens bent. En met de gewijzigde omstandigheden kan dat perfect het geval zijn. Maar dat maakt het daarom geen prul. https://militarnyi.com/en/news/france-to-order-additional-jaguar-and-griffon-armored-vehicles/
Maar als je dan toch prul wil zeggen. Dan kan je dat zeggen van AL het materiaal voor defensie dat we nooit gebruiken. En misschien hadden we beter geïnvesteerd in iets anders... maar dat is vijgen na pasen. Ik ga er echter vanuit dat dit type van materiaal toch wel potentieel, desnoods met een upgrade (zoals men ook in Oekraïne heeft gedaan door extra bescherming te voorzien) even nuttig kan zijn als het materiaal dat Frankrijk naar Oekraïne had gestuurd. In Oekraïne waren de tanks, desondanks dat ze nuttig waren, toch ook niet noodzakelijk het materiaal dat ze het meeste inzetten. Al had dit mogelijks beter geweest : https://www.msn.com/nl-be/nieuws/ot...ss-AA1BnbUl?ocid=finance-verthp-feeds#image=1

Maar opnieuw dit heeft mogelijks een heel andere usecase.
Indien we het toch niet willen. Dan kunnen we misschien dat materiaal schenken aan Oekraïne terwijl we 1.5 miljard terug uit te europese pot halen om dan aan iets anders te geven. Oekraïne zal tevreden zijn. En wij beperken onze kosten dan maar tot 1.5 miljard. Want al die andere uitgaven die leiden tot die 14 miljard zijn dan ook niet echt noodzakelijk.

Als we niet bereid zijn om dat te doen, dan wil dat misschien zeggen dat dat materiaal toch wel nuttig is.

Als ze griffons en jaguars gaan bijkopen, hopelijk een betere deal, want blijkt dat het dossier niet zo goed was uitgewerkt.
Wat mij nog het meeste zorgen baart is dit: "Ook tot de Franse beveiligde communicatiemiddelen kreeg ons land geen toegang, alhoewel dat aanvankelijk een hoeksteen was voor de samenwerking."
Betekent dit dat het hele concept van onderlinge steun van voertuigen niet mogelijk is?

Het lijkt dat het 5% gaat worden als streefcijfer van het BNP.
De wever zou al gezegd hebben dat als dat breed gedragen is en wordt, dat we er ons bij moeten gaan neerleggen. Maar als dat er effectief komt... dan gaat het pijn doen...
De federale regering, die nog maar pas besliste om dit jaar de 2 procent te halen, zal zich bij die beslissing moeten neerleggen, gaf premier Bart De Wever (N-VA) dinsdagavond in Den Haag aan. "Als daar consensus over is binnen de NAVO, lijkt het mij redelijk onvermijdelijk dat je daar uitvoering aan geeft", zei hij.

Terug
Bovenaan