algemene discussie | sim racing

Allé deals zijn rond.
Het is een TX wheelbase geworden met alcantara rond ferrari stuur voor 230euro en nog 11 maanden garantie. In het begin zal ik dat het meeste gebruiken dus indien problemen zal ik het snel weten.
+ de tlcm pedalen voor 130euro. Deze zijn nog echt in nieuwstaat.
Ben tevreden met deze deals en voor wat casual forza te spelen zal dit wel volstaan voor mij.
Vanavond alles eens testen.
Ga je enorm lang plezier van hebben, zelf mocht je wat dieper willen gaan in het sim racen en naar pc gaan.
Geniet alvast van de aankoop, happy racing :clap:

Ga je enorm lang plezier van hebben, zelf mocht je wat dieper willen gaan in het sim racen en naar pc gaan.
Geniet alvast van de aankoop, happy racing :clap:
Stiekem droom ik ook wel van een dikke 3 screen setup maar dat krijg ik niet meer uitgelegd aan de wederhelft.
Ben nog actief in het circuit vrij rijden met de moto en daar kan voorlopig geen simulator tegenop😁
Moest ik daar ooit mee stoppen komt er budget vrij.

Simracing is toch heel anders dan IRL racing hoor. Ik rijd zelf ook op circuit met een auto en diezelfde auto op hetzelfde circuit in de sim is...anders. Het is zeker goed om het circuit zelf te leren en als je een beetje een deftige game speelt voelt de auto realistisch aan. Maar je mist de G-krachten van optrekken en remmen (zelfs met motion), je mist de angst, je mist de geuren, je mist de échte spanning als je naast elkaar een bocht in gaat,...

Stiekem droom ik ook wel van een dikke 3 screen setup maar dat krijg ik niet meer uitgelegd aan de wederhelft.
Ben nog actief in het circuit vrij rijden met de moto en daar kan voorlopig geen simulator tegenop😁
Moest ik daar ooit mee stoppen komt er budget vrij.
VR gaan, dat is de beste optie als je geen 3 schermen kan plaatsen.
Maar je moet er wel tegen kunnen, persoonlijk kom ik misselijk ervan.

Grote ultrawide is ook een optie in combo met een head tracker.
Werkt eigenlijk gewoon perfect voor in je spiegels te kijken en naast je.
Heb zo een setup voor te vliegen, en als eens getest op ACC ook.
Werkt zonder enige delay bij mij.

VR gaan, dat is de beste optie als je geen 3 schermen kan plaatsen.
Maar je moet er wel tegen kunnen, persoonlijk kom ik misselijk ervan.

Grote ultrawide is ook een optie in combo met een head tracker.
Werkt eigenlijk gewoon perfect voor in je spiegels te kijken en naast je.
Heb zo een setup voor te vliegen, en als eens getest op ACC ook.
Werkt zonder enige delay bij mij.

Ik denk nog steeds aan een 49" ultrawide (mede ondat ik die aan 50% kan kopen). Is net wat smaller dan tripple screens aangezien mijn bureau net wat te klein is om echt groter te gaan. Aangezien de oudste hier nog maar 11 jaar is zal ook die niet snel het huis uitgaan :p.

Ik denk nog steeds aan een 49" ultrawide (mede ondat ik die aan 50% kan kopen). Is net wat smaller dan tripple screens aangezien mijn bureau net wat te klein is om echt groter te gaan. Aangezien de oudste hier nog maar 11 jaar is zal ook die niet snel het huis uitgaan :p.
Zou het meteen doen moest ik kunnen, zeker met die korting. Al heel veel mensen gezien met zo een scherm voor te racen en zijn daar heel content van. Bespaard ook gewoon enorm in plaats, en toch zie je genoeg rondom u. Heb zelf een 34 inch ultrawide voor te racen en vliegen. Doet enorm zijn dienst bij mij.

Kunt ge via uw werk ook niet gewoon 3x 27" of 32" monitor bestellen?

Een 49" ultrawide is volgens wat ik hier online lees 121,5cm breed. Dat is een aardig scherm ja. Maar de afstand van mijn triple 32" van helemaal links tot rechts is 160cm. Het scheelt dus geen 40cm. Size does matter. :)

Een 49" ultrawide is volgens wat ik hier online lees 121,5cm breed. Dat is een aardig scherm ja. Maar de afstand van mijn triple 32" van helemaal links tot rechts is 160cm. Het scheelt dus geen 40cm. Size does matter. :)

Het is wat je er mee doet :offtopic:

Als plaats gebrek een probleem is, dan is 49 inch toch al heel deftig.
Weet enkel niet hoe belastend een 49inch 1440p scherm tov 3 x 1440p schermen voor te racen.
Pc moet het natuurlijk ook kunnen trekken allemaal, en dat krijgt hij al helemaal niet meer uitgelegd aan zijn wederhelft :unsure:

Kunt ge via uw werk ook niet gewoon 3x 27" of 32" monitor bestellen?

1 monitor om de 2 jaar maar volgens mij, gaat middels bonus systeem en daar zijn restricties aan. Maar zal het eens navragen :).
Heb zo ook mijn bureaustoel voor een appel en een ei gekocht (330 euro netto), maar dat kan maar om de 10 jaar.

Het is wat je er mee doet :offtopic:

Als plaats gebrek een probleem is, dan is 49 inch toch al heel deftig.
Weet enkel niet hoe belastend een 49inch 1440p scherm tov 3 x 1440p schermen voor te racen.
Pc moet het natuurlijk ook kunnen trekken allemaal, en dat krijgt hij al helemaal niet meer uitgelegd aan zijn wederhelft :unsure:

Volgens mij is zo een 49" gelijk aan 2x1440p qua pixelcount. Dus zou beter moeten gaan.

Triple 1440p en zeker triple 4K vergt wel een flinke GPU. Dat ga ik zeker niet ontkennen...

49" ultrawide = 5120 x 1440 = 7 372 800 pixels
single 27 of 32" 1440p = 2560 x 1440 = 3 686 400 pixels
triple 27" 1440p = 3 x 2560 x 1440 = 11 059 200 pixels
single 4K = 3840 x 2160 = 8 294 400 pixels
triple 32" 4K = 3 x 3840 x 2160 = 24 883 200 pixels
Zoals @HUSKE zei: 2x 1440p is ongeveer gelijk aan 49" ultawide qua pixels.

Laatst bewerkt:
Ik had eerst 24" triples. Die waren 125cm breed omdat de zijschermen op 55° staan. M'n maat had een 49" ultrawide die evenbreed was. Toen we eens vergeleken hebben, kwamen we beiden tot de conclusie dat triples veel meer immersive zijn dan 49" ultrawide.
Die zijschermen staan echt naast je waardoor je links en rechts van kunt kijken. Het is alsof je in de cockpit zit en als er iemand naast je rijdt, kun je hem zien. Ook haarspeldbochten vallen nooit buiten beeld wat helpt.

Ik heb nu een 27" quad monitors en dat is voor mijn perfect in combinatie met een kleine shaft extension. De monitors hangen nu zo'n 10cm achter mijn stuur en net boven de stuur as. Dat geeft echt een cockpit gevoel en houdt het compact.
Ik heb plaats voor 32" en toch 27" gekozen nadat ik bij 3 verschillende rigs heb getest met 32". Bij de 32" triples moet je best achter de base zetten omdat ze anders te hoog komen als ze boven de shaft hangen. En dan is dat cockpit gevoel wat weg.
De FOV is uiteindelijk hetzelfde door het verschil in afstand en de footprint is kleiner.

Triple 1440p en zeker triple 4K vergt wel een flinke GPU. Dat ga ik zeker niet ontkennen...

49" ultrawide = 5120 x 1440 = 7 372 800 pixels
single 27 of 32" 1440p = 2560 x 1440 = 3 686 400 pixels
triple 27" 1440p = 3 x 2560 x 1440 = 11 059 200 pixels
single 4K = 3840 x 2160 = 8 294 400 pixels
triple 32" 4K = 3 x 3840 x 2160 = 24 883 200 pixels
Zoals @HUSKE zei: 2x 1440p is ongeveer gelijk aan 49" ultawide qua pixels.
Je mag niet enkel uitgaan van pixels.
De PC rendert enkel wat het beeldscherm laat zien. Zit jij met 90° FOV of 180° FOV te racen, dan moet de PC 2x zoveel gaan renderen en dat is een serieuze hit op uw CPU. + voor triples moet het beeld op zijschermen vervormd worden omdat ze onder een hoek staan en dan is ook eens dikke hit kwa performance. Nvidia heeft SMP ondersteuning waardoor het efficienter verloopt (vanaf de 2000 serie), maar bij AMD zijn triples een dikke FPS hit.

1440p Ultrawide vs 1440p triples is in iracing en ACC ongeveer 50% minder FPS geloof ik. Met een deftige game PC geen probleem, maar met een wat oudere PC gaat het niet vloeiend werken.
Ik zou een 12e generatie i5 met 2080 of beter adviseren voor een goeie ervaring met triples.

Ik ben van een 8700k met 3070 naar 7800x3D met 3070 en mijn FPS is met 30-40% gestegen de lows met 50%. Mijn 3070 draait maar op 60-70% omdat de 8700k een bottleneck was met triples. Ook al was die overclocked naar 5ghz op alle cores.

Hoe zit dit met DLSS en FSR voor dat op te vangen ?
Mocht je pc wat sputteren, is toch daarvoor dat die techniek dient ?
Dat lager renderen en terug upscalen naar 1440p / of 4k.

Hoe zit dit met DLSS en FSR voor dat op te vangen ?
Mocht je pc wat sputteren, is toch daarvoor dat die techniek dient ?
Dat lager renderen en terug upscalen naar 1440p / of 4k.
Dat helpt enkel als je de GPU de bottleneck is en de game moet het dan wel ondersteunen. ACC is volgens mij een van de weinige die dit heeft. Ik heb wel gemerkt dat de scherpte in de verte dan een stuk minder is.
Als de CPU de bottleneck is, zal DLSS of FSR daar weinig aan doen.

Ik heb hier voor het werk een 49" ultrawide voor mij staan. Het verschil met triple screen is dat zo'n ultrawide veel minder rond uw hoofd draait he. Als je de schaal juist wilt, dan ga je uw rechterspiegel niet zien. Het is een goeie middenweg bij plaatsgebrek, maar triple geeft wel een veel betere immersie (is dat een Nederlandstalig woord?).

Mja, ik heb een AMD R5 7600 met een RX6750XT, momenteel speel ik 4k@60fps aangezien die niets anders deftig ondersteund.
Zo tripples is leuk, maar mijn bureau is vooral een werkplek en nu zit ik deftig en niet met mijn snuit naar een muur. Ik ga dat niet opgeven voor de SIM RIG, hoe vet dat ook zou zijn. Ik zit meer op mijn bureaustoel dan in mijn RIG. Die 49" kan ik met een mount aan de rig maken en dan kan de RIG nog eens 40cm naar voor zodat ik nog meer plaats krijg in mijn bureau.

Dat ik 1 spiegel niet zie en minder dan tripples ben ik me van bewust, maar het zal beter zijn als een 43" Medion TV op 1 meter van mijn base.

Maar laten we maar eerst eens beginnen met een wheelbase, nog 1,5 maand+ eer ik er eentje heb. Zit af en toe zelfs te kijken om niet terug een CSL DD te kopen voor een tijdje... Maar heb al een PS5 gekocht om te overbruggen natuurlijk. Kan niet alles hebben zeker.

Dat er gradaties in zijn zal niemand ontkennen. Maar voor mij valt Wreckfest in dezelfde categorie als Carmageddon vroeger.
Dat vind ik toch niet.
Wreckmest met stuur speelt echt wel best netjes. Goede physics vind ik.
Met controller wordt het precies een compleet ander spel. Ook goed maar veel meer arcade.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten