algemene discussie | sim racing

Richard Towler heeft ook op een basic bureau setup wereldtitels gehaald in iracing.

Dus dat ge duizenden euro's moét investeren... nee, eigen talent is nog altijd belangrijler
Moeten zeker niet. Maar het helpt wel. En zeker aan de beleving. Belangrijkste blijft de goede lijnen rijden, je rempunten en op de baan blijven.

Dan zijn er fameus kosten aan u zelf, of ge vind simracen gewoon niet zo heel leuk 🙂. (Niet slecht bedoeld, happy voor u hè)

Maar er zijn ook mensen die geen verschil zien tussen 30fps 1080p en 60fps 4k.

Ik moet er niet meer aan denken om te racen met een controller 😂🙈
🤣

Er was ook een fulltime motion sim bij...
4k boeit me inderdaad ook niet echt. 60FPS wel. En ne controller gaat er wel over.

Richard Towler was inderdaad ook een naam waar ik niet op kwam.

Edit: deze dus

Ik vind simracen overigens wel geweldig. Maar ik vind zo een setup als bij Sparkx niet echt plezanter als mijn basic setup met een basic cockpit en basic ffb stuur. En zeker het geld niet waard.

VR vind ik wel een gigantische plus. Véél meer dan drie gigantische schermen waar ge nog steeds geen dieptezicht op hebt.

Laatst bewerkt:
Niemand zegt dat je zoveel MOET investeren. Maar ik zou ook niet besparen op die laatste 100 euro en toch voor de voeding van Fanatec zelf gaan. Ik moet, net als u waarschijnlijk, ook geen boterham laten door 100 euro extra uit te geven en behalve dat je dan 100% zeker geen gezever zult krijgen bij een eventuele garantieclaim koop je daarmee ook nog eens gemoedsrust. Dat is mij wel 100 euro extra waard.

Ik weet ook wel dat er mensen zijn die bij de top van de simracingwereld zijn zonder tienduizenden euro (of dollar) uitgegeven te hebben. Ik heb ook nergens gezegd dat dat nodig is om goed te zijn of om plezier te hebben. Maar ik raad mensen wel aan de officiële voeding van Fanatec te kopen ja. Die 100 euro extra weegt op het geheel van een gamepc (of console) + scherm(en) (of tv) + game(s) + wheelbase + pedalen + eventuele rig niet zo zwaar meer door dat het mij niet waard is daar Chinese brol voor te riskeren of heel de straat zonder elektriciteit te zetten als ik zoiets zelf probeer in elkaar te flansen.

Laatst bewerkt:
Niemand zegt dat je zoveel MOET investeren. Maar ik zou ook niet besparen op die laatste 100 euro en toch voor de voeding van Fanatec zelf gaan. Ik moet, net als u waarschijnlijk, ook geen boterham laten door 100 euro extra uit te geven en behalve dat je dan 100% zeker geen gezever zult krijgen bij een eventuele garantieclaim koop je daarmee ook nog eens gemoedsrust. Dat is mij wel 100 euro extra waard.

Ik weet ook wel dat er mensen zijn die bij de top van de simracingwereld zijn zonder tienduizenden euro (of dollar) uitgegeven te hebben. Ik heb ook nergens gezegd dat dat nodig is om goed te zijn of om plezier te hebben. Maar ik raad mensen wel aan de officiële voeding van Fanatec te kopen ja.

Wat moet die garantieclaim dan inhouden, niemand kan zien of de voeding een officiële is of niet? Dat is dikke zever.
Je koopt een LED voeding van 300W, maakt er een molex aan en that's it. Meer is er niet aan die voeding.

Dat gezegd zijnde gebruik ik zelf de officiele voeding, maar heb een maat van mij geholpen zijn voeding te maken. We halen beide de rig van het stroomnet als we gedaan hebben overigens. Die voeding van Fanatec wordt behoorlijk heet (heter als een 300W LED-voeding).
Nu, heb een 1 jaar oude set voor de helft van de nieuwprijs gekocht, dat is de grootste besparing. Heb een rseat B1 cockpit, geen alu rig, maar zeker wel zonder flex (is volledig van staal).

Moeten zeker niet. Maar het helpt wel. En zeker aan de beleving. Belangrijkste blijft de goede lijnen rijden, je rempunten en op de baan blijven.
Ik ben kleine 2 jaar terug van een G27 naar een CSL DD met load cell pedalen gegaan. Wat ik toen op het randje van een zotte investering vond voor de vrije tijd die ik ervoor kan vrijmaken. Ik ben misschien een uitzondering maar met die duurdere setup ben ik zeker niet sneller. Ik dacht ook LC pedalen: nu ga ik hier 2 seconden van mijn tijden doen. Niet dus, ik kan eens een snellere ronde rijden, maar gemiddeld en consequent gezien zit ik nog altijd net boven mijn tijden die ik met de G27 reed en die laatste fractie kan ik er niet meer afkrijgen. En als ik naar toptijden in bv AC, F1... kijk en waarmee die gezet zijn zie ik dikwijls de G25/27/29 terugkomen. Dus ik geloof ook niet dat een duurdere setup u beter maakt, als ik puur naar tijden kijk.

Heb ik daarom spijt ervan? Nee, ik voel inderdaad met die DD meer en kan erop reageren. Ik kan nu bijna elke slip opvangen waar ik met de G27 100% zeker achterstevoren stond. Op dat technisch vlak heeft die mij wel wat beter gemaakt.

Heb ik ermee een betere beleving? Dat zou ik ook niet durven stellen. De grootste stap heb ik gemaakt van controller naar G27 in beleving. Het verschil van G27 naar CSL DD was kleiner. Ik geloof ook niet dat een stuur van 15-20nm zoveel meer beleving gaat brengen. Ik ga waarschijnlijk wel nog beter de wagen aanvoelen, maar om de beleving te vergroten heb ik geen beter stuur meer nodig.
ik heb al eerder gezegd: voor mij moet ik mij op het moment dat ik race Schumacher, Verstappen of Hamilton kunnen voelen. Dat kon ik met een controller al, dat kon ik met die G27, dat kan ik nog altijd met de CSL DD. Ik heb nog nooit een F1/WRC/GT3 of wat dan ook wagen bestuurd dus ik weet niet hoe het voelt. En daarnaast zijn er zoveel opties en parameters in te stellen zowel in het stuur zelf als in-game die de gewaarwording beïnvloeden dat ik nogal sceptisch ben of het allemaal wel realistisch benaderd kan worden.

Fanatec heeft al niet de beste naam als het op support aankomt wat betreft garantieclaims. Als je dan kijkt naar de manual op https://fanatec.com/media/pdf/75/8e/6f/P1904A-CSL-DD-Manual-EN_03.pdf dan zie je daar letterlijk in staan "Only original power supply units from FANATEC® may be used with the CSL DD.Either the standard 90W PSU or the Boost Kit 180. The use of any third party powersupplies may cause damage to the CSL DD, connected peripherals, and presenta serious safety hazard to the user. The use of any third party power supplies willvoid the CSL DD warranty and any connected Fanatec peripheral warranties!"

Het zou mij niet verwonderen dat Fanatec niet enkel uw wheelbase maar ook ook uw voeding vraagt als je die wheelbase onder garantie wil laten herstellen.

Het feit dat je zegt dat die warm wordt is al alarmerend genoeg om daar geen Chinese brol voor te willen kopen. Ik heb zelf een DD1 met de bijhorende officiële Fanatec voeding van 480V en die wordt niet eens warm. Ik zou het omschrijven als lauw, maar zeker niet warm.

Ik weet ook wel dat er mensen zijn die bij de top van de simracingwereld zijn zonder tienduizenden euro (of dollar) uitgegeven te hebben. Ik heb ook nergens gezegd dat dat nodig is om goed te zijn of om plezier te hebben. Maar ik raad mensen wel aan de officiële voeding van Fanatec te kopen ja. Die 100 euro extra weegt op het geheel van een gamepc (of console) + scherm(en) (of tv) + game(s) + wheelbase + pedalen + eventuele rig niet zo zwaar meer door dat het mij niet waard is daar Chinese brol voor te riskeren of heel de straat zonder elektriciteit te zetten als ik zoiets zelf probeer in elkaar te flansen.
Daar ben ik wel volledig mee akkoord.
Ik ga ook geen voedingen van Ali gebruiken, of liggen prutsen aan voedingen.

Ik ben kleine 2 jaar terug van een G27 naar een CSL DD met load cell pedalen gegaan. Wat ik toen op het randje van een zotte investering vond voor de vrije tijd die ik ervoor kan vrijmaken. Ik ben misschien een uitzondering maar met die duurdere setup ben ik zeker niet sneller.

Ge zijt zeker geen uitzondering.

Ik heb ooit Lando Norris op een 45min race in iracing verslagen en dat ook maar met Fanatec pedaalkes :p It did feel good :LOL:

Ik had van de week ook eigenlijk niet door dat het een esporter was.
Tot ik daarna op twitch keek...

Ik heb eigenlijk wel bij al mijn hobby's: dit geld steek ik erin dat ik een goed basispakket heb (stuurke, eenvoudige stoel, groot scherm). En voor mij is dat voldoende.

Bij MTB-en heb ik dat ook. Ik fiets zeer vaak. Ik ga ieder weekend naar de Ardennen. Mijn duurste fiets was €1600. Ik voel compleet niks voor zo ne fiets van €5000. Als ik dan anderen hier toertochtjes in Limburg zie rijden met van die fietsen..... Snap het niet echt.

Heb hier wel eens iRacing gespeeld op het laagste detail en een oculus quest1. Dat is wel iets waar ik nog geld zou insteken want dat is echt een gigantische meerwaarde vond ik. Veel meer dan die fullmotion sim.

Ik had van de week ook eigenlijk niet door dat het een esporter was.
Tot ik daarna op twitch keek...

In 2019 zat ik vaak in sessie's mee Verstappen en Norris. Toen reed Norris ook nog F2 denk

Max_lando_spengler.jpg

Op iRacing Billy Monger wel eens tegengekomen. Maar dat is helemaal niet niveau Verstappen/Norris.
Kan niet direct op anderen komen maar ik zal er nog wel hebben gezien :)

Greger Huttu vroeger wel vaak tegen "geraced". Tussen quotes want ik weet niet of dat echt telt als die een pak sneller is als u en het nooit op racen aankomt.

Vooral tegen veel hollanders vroeger LFS en rFactor1 in een league voor enkel NL sprekende mensen
Een aantal zijn ondertussen redegelijk gekend: Marcel Offermans, Jeffrey Rietveld, Rudy Van Buren, ...

Friendly reminder voor iedereen: de trailer is nu beschikbaar. Het ziet er wel leuk uit allemaal. Maar ik ga toch reviews afwachten. Pre-orderen doe ik principieel sowieso nooit.

"Confirming an earlier leak, it will be released on November 3, 2023, with early access for digital pre-order customers beginning on October 31."

Laatst bewerkt:
Fanatec heeft al niet de beste naam als het op support aankomt wat betreft garantieclaims. Als je dan kijkt naar de manual op https://fanatec.com/media/pdf/75/8e/6f/P1904A-CSL-DD-Manual-EN_03.pdf dan zie je daar letterlijk in staan "Only original power supply units from FANATEC® may be used with the CSL DD.Either the standard 90W PSU or the Boost Kit 180. The use of any third party powersupplies may cause damage to the CSL DD, connected peripherals, and presenta serious safety hazard to the user. The use of any third party power supplies willvoid the CSL DD warranty and any connected Fanatec peripheral warranties!"

Het zou mij niet verwonderen dat Fanatec niet enkel uw wheelbase maar ook ook uw voeding vraagt als je die wheelbase onder garantie wil laten herstellen.

Het feit dat je zegt dat die warm wordt is al alarmerend genoeg om daar geen Chinese brol voor te willen kopen. Ik heb zelf een DD1 met de bijhorende officiële Fanatec voeding van 480V en die wordt niet eens warm. Ik zou het omschrijven als lauw, maar zeker niet warm.

Dat is natuurlijk om de officiele te verkopen, wie wil nu niet iets van 5-10 euro verkopen aan 150 euro.
Als je een kwalitatief goede 300W LED-driver pakt met 2 uitgangen (niet Ali express brol idd) en de voeding zelf maakt ben je 70 euro kwijt en heb je een voeding die koud blijft. Het warm worden is omdat de voeding maar krap bemeten is natuurlijk en geen zorg om er een betere voeding voor te maken.
Kan je dat niet zelf, koop dan de officiele inderdaad, ook al is die way overprized.

Wil op termijn ergens wel eens een DD1/2 proberen om het verschil in gevoel te ervaren met de DD CSL, maar ik denk dat ik dan PS5 support verlies. (Al heb ik geen PS5, dat scheelt wel).
Maar zit het verschil dan in dat je die bvb op 10-11Nm piek instelt en de fijne details gewoon veel sterker worden doorgegeven? Ik heb het gevoel dat ik alles reeds voel, maar ik kom van een G920 uiteraard.
Als ik merk hoe bezweet ik uit de rig kom na een half uur en hoe mijn polsen na een uur aanvoelen kan ik met niet voorstellen dat ik 1 uur met 15Nm piek kan rijden.

De bundel die ik heb gekocht wel: https://fanatec.com/eu-en/racing-wheels-direct-drive-bases/racing-wheels/podium-racing-wheel-f1
Ik heb het ooit op PS5 geprobeerd in het begin. Zowel Dirt Rally 2.0 als F1 22 heb ik op PS5 en PC maar het detailverschil in feedback tussen PS5 en PC is dag en nacht. Na 2 min hetzelfde spel op PC gespeeld te hebben heb ik die PS5 niet meer opgezet...

Maar discontinued. Dus niet nieuw te krijgen. Zou anders wel een scherpe prijs zijn voor de combo aangezien het stuur en de shifters die erbij zijn.

Ik heb die nog 1799 euro betaald :( Maar toch is het elke cent waard. Ik zie idd dat de DD1 enkel PC + Xbox compatibel is, en uitverkocht is.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten