algemene discussie | sim racing

als ge het geld kunt missen, allemaal goed. het voelt gewoon als een community waarin veel geld wordt uitgegeven aan FOMO.

Elke community is zo hoor, niet alleen deze.

De ene wil racen voor 200 euro tegen zichzelf of de AI, de andere ziet dat als een serieuze hobby, racet alleen online en geeft daar 5-10k aan uit. En dan heb je alles daartussen en mss nog meer. Zolang iedereen maar plezier heeft.

Je moet vooral doen wat je zelf wil en waar je je mee amuseert aan het budget dat je zelf voor ogen hebt. Denk dat niemand hier het tegendeel gaat beweren.

Het punt dat ik wil maken, want zo te zien begrijpen sommige het niet.
Beginners mogen niet de illusie krijgen dat ze meteen veel geld moeten neertellen voor te racen.

Je kan perfect snel zijn met een gewoon stuur en goede pedalen.
Dat een dure rig allemaal leuk is, natuurlijk. Je gaat er ook enorm veel plezier uit halen als je echt fan bent van te racen.
De meeste zijn ook gestart met een stuur aan hun bureau en hebben alles stap voor stap geupgrade.

Sommige willen meteen alles van het beste en kopen dat allemaal aan.
Voor dan op een punt te komen, het is toch niet mijn dada.
De resultaten vallen tegen omdat ze dachten met dure gear ga ik hier iedereen op 10 sec rijden.

Jammer genoeg is de realiteit in racen wel iets anders.

Daarom wil ik aantonen aan beginners, laat je niet gek maken door al die fancy sturen en rigs.
Het gaat je geen Max Verstappen maken, maar het gaat wel goed aanvoelen.
Niets beter dan een DD stuur, dat is gewoon allemaal waar.
Het voelt gewoon enorm leuk van te racen op 3 schermen of sommige zweren bij VR.

Toen ik van gewone pedals naar loadcells ging, dat was enorm leuke ervaring.

Laatste dat ik er over kwijt wil, het gaat anders toch maar met modder gooien worden.

Het punt dat ik wil maken, want zo te zien begrijpen sommige het niet.
Beginners mogen niet de illusie krijgen dat ze meteen veel geld moeten neertellen voor te racen.

Je kan perfect snel zijn met een gewoon stuur en goede pedalen.
Dat een dure rig allemaal leuk is, natuurlijk. Je gaat er ook enorm veel plezier uit halen als je echt fan bent van te racen.
De meeste zijn ook gestart met een stuur aan hun bureau en hebben alles stap voor stap geupgrade.

Sommige willen meteen alles van het beste en kopen dat allemaal aan.
Voor dan op een punt te komen, het is toch niet mijn dada.
De resultaten vallen tegen omdat ze dachten met dure gear ga ik hier iedereen op 10 sec rijden.

Jammer genoeg is de realiteit in racen wel iets anders.

Daarom wil ik aantonen aan beginners, laat je niet gek maken door al die fancy sturen en rigs.
Het gaat je geen Max Verstappen maken, maar het gaat wel goed aanvoelen.
Niets beter dan een DD stuur, dat is gewoon allemaal waar.
Het voelt gewoon enorm leuk van te racen op 3 schermen of sommige zweren bij VR.

Toen ik van gewone pedals naar loadcells ging, dat was enorm leuke ervaring.

Laatste dat ik er over kwijt wil, het gaat anders toch maar met modder gooien worden.

Dat is in dit topic ook allemaal al eens gezegd hoor. Dat die DD's etc je niet sneller gaan maken (hoogstens wat consistenter) maar dat het puur beleving is. Iedereen hier snapt dat.

Is dat niet voor bijna elke hobby geldig?
Die koersfiets van €2000 bolt niet noodzakelijk beter dan die van €12.000. Ga je het verschil voelen? Zeker wel, ga je meteen 5km/h sneller? Nope!
Zelfde voor loopschoenen, darts, andere hardware rond gaming,…

Bwaaa, met die duurdere fiets zal je allicht wel iets sneller zijn want die gaat lichter zijn :geek:
Het gesprek heeft hier een rare evolutie gekregen want niemand was hier aan het zeggen dat de dd's u beter maken of dat het een must is.

Soit, gisteren was ik blij dat alles bij wonder ineens bleef werken. Is het vanavond weer van hetzelfde. Dan eens driveclub opgezet en eveneens... dus aan de game ligt het ook al niet wat me zou verwonderd hebben maar hey, beter alles uitsluiten.
Na wat zoekwerk op het cronusforum heb ik er wat over gevonden. Ben dus niet de enige, het zou te maken hebben met de bluetooth connectie die de DS4 maakt met de console. Die moet blijkbaar uitgezet worden in de settings van de console. Morgen eens proberen, nu kan ik het niet meer testen want de vriendin ligt in de kamer ernaast te slapen...

Als uw DS4 bekabeld is (veronderstel dat), dan maakt die toch geen bluetooth connectie meer?

Mocht het niet werken, ik heb nog ergens een Xim4 liggen als je dat wil testen.

Is dat niet voor bijna elke hobby geldig?
Die koersfiets van €2000 bolt niet noodzakelijk beter dan die van €12.000. Ga je het verschil voelen? Zeker wel, ga je meteen 5km/h sneller? Nope!
Zelfde voor loopschoenen, darts, andere hardware rond gaming,…
Of zoals gisteren op Zolder, de ene komt daar af met een Ferrari van 250k, de andere met een Rolls Royce van 400k, en de andere met een C1 van 10k. En die hebben alle 3 gewoon plezier gehad hoor, maar die hebben gewoon datgene gekocht waarvan zij vonden dat het hun geld waard was.

Bwaaa, met die duurdere fiets zal je allicht wel iets sneller zijn want die gaat lichter zijn :geek:
Ik zou durven opperen dat bij de meeste mensen het economischer is om 500 gram af te vallen dan een extra 2000 euro te investeren :tongue:

Maar wanneer je liefhebber bent van iets wil je gewoon goed materiaal. We leven ook maar 1 keer he.

Ik heb een vriendin die fotografie als hobby heeft. Haar pa is jarenlang voorzitter geweest van een fotoclub en zij is van kinds af aan opgegroeid in een huis vol fototoestellen en had snel de microbe ook te pakken. Mijn totale sim incl gamePC + originele Mini omgebouwd voor het echte ciruit is nog goedkoop vergeleken met haar hobby zelfs. Zoals Shaddix zei: je leeft maar één keer.

Ik ben er zeker van dat je met een stuur + pedalenset van 200 euro op een PS5 ook veel plezier kunt beleven en zelfs een goeie tijd kunt rijden maar het zal minder aanvoelen alsof je echt aan het racen bent. Als je weet dat je maar eens om de paar weken een half uurtje gaat racen dan heeft het ook geen nut om vele duizenden euro te investeren. Als je maar eens af en toe moet bellen koop je ook geen highend smartphone. Als je maar af en toe en toe eens een simpel spelletje speelt koop je ook geen highend gamePC.

Ik heb een vriendin die fotografie als hobby heeft. Haar pa is jarenlang voorzitter geweest van een fotoclub en zij is van kinds af aan opgegroeid in een huis vol fototoestellen en had snel de microbe ook te pakken. Mijn totale sim incl gamePC + originele Mini omgebouwd voor het echte ciruit is nog goedkoop vergeleken met haar hobby zelfs. Zoals Shaddix zei: je leeft maar één keer.

Ik ben er zeker van dat je met een stuur + pedalenset van 200 euro op een PS5 ook veel plezier kunt beleven en zelfs een goeie tijd kunt rijden maar het zal minder aanvoelen alsof je echt aan het racen bent. Als je weet dat je maar eens om de paar weken een half uurtje gaat racen dan heeft het ook geen nut om vele duizenden euro te investeren. Als je maar eens af en toe moet bellen koop je ook geen highend smartphone. Als je maar af en toe en toe eens een simpel spelletje speelt koop je ook geen highend gamePC.

Je bent toch ook gestart met iets gewoon en niet meteen met alle toeters en bellen ?
Snap zelf niet dat er nu constant vergelijkt moet worden met dure dingen.
Ja het gaat beter, ja het gaat beter aanvoelen. Maar de meeste zijn toch gewoon laag gestart voor te zien dat het effectief iets is de hobby.

Heel veel fotograven starten ook met een simpele kit en gaan dan later upgraden.
Veel starten met sim vliegen en kopen een joystick en upgraden later.
Zelfde met fietsen, zelfde met alles eigenlijk.

Er zijn maar weinige die meteen de grand de la creme kopen van het begin.
Mogen ze het doen, hell yeah doe maar als je er tegen kan.
Maar achteraf dan te moeten lezen, meh de hobby is niets voor mij.

Tjah, daar kon je voor gewaarschuwd geweest zijn. Dat is net mijn hele punt ook, start klein en werk je op naar iets beter.
Leer aan der hand de hobby en stap voor stap ben je er.

Dan nog even terug komen op die fotografie, denk je dat een beginner met een 4k camera prachtige foto's maakt ?
Als hij nog niet weet van belichting, compositie ? Nee, maar dat kon hij allemaal leren met een minder duurdere camera.
Het zijn die valkuilen dat ik bedoel dat mensen bewust moeten van zijn als ze in een hobby stappen.

Ze verwachten gewoon van die prijs, ik ga ier de beste foto's maken.
Met mijn uber rig, ik rijd hier iedereen naar de maan.
Nog eens herhalen dat ik over beginners spreek, niet ervaren racers.

Denk je dat ik meteen 1k betaald heb aan mijn eerste 3d printer ?
Nee, ben klein gestart en mijn voetjes nat gemaakt in de hobby.
Nu ben ik zo gevorderd, dat ik wel een smak geld wil betalen voor iets beter.

Het zelfde geld trouwens voor sim racen, ik race al enkele jaren.
En ja als ik meer plaats had, dan stond mijn uber rig er al en DD stuur.
Zoals al gezegd, ik heb een kind en moet daar ook rekening mee houden.

Gaat het mij sneller maken, nowp. Moet ik het kopen ? Nowp, wil ik het kopen yes.
Maar gewoon omdat ik al jaren in de hobby zit en er enorm van geniet.

Nu, de reden waarom DD tegenwoordig zoveel vaker wordt aangeraden, is gewoon het feit dat het zoveel goedkoper geworden is he.
Een volledige set bij Fanatec kost u 400€ en een Logitech G920 kost 250€. Dat is 150€ verschil dus.
Toen ik destijds mijn G25 kocht, kostte de goedkoopste DD 10x meer dan mijn G25 he... En dat was dan nog zonder pedalen etc.

Ik ben er zeker van dat je met een stuur + pedalenset van 200 euro op een PS5 ook veel plezier kunt beleven en zelfs een goeie tijd kunt rijden maar het zal minder aanvoelen alsof je echt aan het racen bent.
Met het meeste akkoord behalve met die zin. Jij zegt dat de ervaring minder zou zijn? Wie weet er hier wat racen is? Hoe een echte racewagen aanvoelt? Op een uitzondering na niemand toch, zeker hoe het zit in een echte race? Ik zou niet kunnen zeggen of ik met mijn G27 of mijn CSL DD er nu net dichter aan zit. Ik heb het grootste deel van mijn jeugd met een toetsenbord of bakje zitten spelen. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik aan het racen was, of dat met een stuur is of met een bakje was. Ik ben vorig jaar eens in de buurt van de Nordschleife geweest, heb mij dan ook eens aan een rondje gewaagd met mijn seat. En dat gevoel dat ik toen had van in een "race"-omgeving te zitten, kwam verdomd goed overeen met het gevoel dat ik heb als ik op mijn pc zit te racen. En ik had daar ook geen dikke Porsche of BMW voor nodig.
Als ik op straat een groep wielertoeristen zie rijden maakt dat ook niet uit of die ene 2000€ betaald heeft voor zijn fiets en de andere 10000€, die rijden allemaal alsof ze in het midden van de tour de France zitten.

Je bent toch ook gestart met iets gewoon en niet meteen met alle toeters en bellen ?
Snap zelf niet dat er nu constant vergelijkt moet worden met dure dingen.
Ja het gaat beter, ja het gaat beter aanvoelen. Maar de meeste zijn toch gewoon laag gestart voor te zien dat het effectief iets is de hobby.

Heel veel fotograven starten ook met een simpele kit en gaan dan later upgraden.
Veel starten met sim vliegen en kopen een joystick en upgraden later.
Zelfde met fietsen, zelfde met alles eigenlijk.

Nee, in de zomer van vorig jaar kreeg het in mijn hoofd dat ik wou gaan simracen. Maar ik reed toen al af en toe op het echte circuit met de Mini. Na enkele weken opzoekwerk had ik besloten wat ik wou bestellen en heb ik gewacht tot Black Friday. Ik heb ineens mijn DD, rig, triple screens, gamePC en alles besteld in één keer. Ik ging van sporadisch F1 22 met de PS5 controller naar mijn sim op PC. Flinke investering ja, dat wel.

Mijn vriendin als fotografe ging wel van oude fototoestellen en lenzen die ze kon gebruiken van haar pa naar gaandeweg haar eigen duurdere toestellen. Maar zij heeft die hobby al 25 jaar en had toen een veel kleiner budget dan we nu hebben natuurlijk ...

Nee, in de zomer van vorig jaar kreeg het in mijn hoofd dat ik wou gaan simracen. Maar ik reed toen al af en toe op het echte circuit met de Mini. Na enkele weken opzoekwerk had ik besloten wat ik wou bestellen en heb ik gewacht tot Black Friday. Ik heb ineens mijn DD, rig, triple screens, gamePC en alles besteld in één keer. Ik ging van sporadisch F1 22 met de PS5 controller naar mijn sim op PC. Flinke investering ja, dat wel.

Mijn vriendin als fotografe ging wel van oude fototoestellen en lenzen die ze kon gebruiken van haar pa naar gaandeweg haar eigen duurdere toestellen.
Jij was al op circuit bezig, dus dat is in mijn ogen logisch dat jij geen G29 stuur gaat kopen.
Ik zou je wel zot verklaren, want dat racen op circuit kost pakken meer dan virtueel.
Dan wil je natuurlijk zo dicht mogelijk tegen realisme zitten.

Dat is wat ik bedoel van je vriendin, en ze heeft ook leren werken met de limieten van de camera en lens.
Net zoals sommige racers de limiet moeten leren van hun stuur.
In u geval wel iets anders, maar bon.

Ja maar ik wil het hier niet laten uitschijnen alsof ik een nieuwe Belgisch kampioen ben of talent heb om het te worden. Het is recreatief rijden, niet competitief.

Ja maar ik wil het hier niet laten uitschijnen alsof ik een nieuwe Belgisch kampioen ben of talent heb om het te worden. Het is recreatief rijden, niet competitief.
Denk dat we allemaal hier openlijk mogen zijn, wij rijden voor het plezier.
Velen starten met sim racen en gaan naar het circuit en jij komt van het circuit.

Daar is ook gewoon niets mis mee, en natuurlijk zijn we allemaal beetje competitief.
Echt een race kampioen worden, zullen er hier niet veel zitten.
Zou al blij zijn mocht ik kampioen worden op Iracing.

We dromen er van, maar dat is ook goed.
Dat houd onze hobby in leven, ale toch bij mij.

Bij fanatec koopjes te doen bij black friday?
Toen ik mijn "Podium Racing Wheel F1" bundle kocht ging die van 1899 euro naar 1699 euro. Goedkoop zou ik het niet noemen maar toch 200 euro uitgespaard. Op de ClubSport V3 pedalen, shifter, emergency stop en handbrake en het CSL Elite WRC steering wheel was geen korting.

Bij Sim-Lab heb ik ook een hele hoop besteld die dag: stoel, rig, triple monitor mount, keyboard tray,... Daar was geen korting maar ik ben de bestelling daar wel gaan afhalen in Nederland ipv laten opsturen wat 100 euro verzending scheelde.

De 3 monitoren en 3 DisplayPort kabels kwamen van Coolblue en waren ook zonder korting als ik mij nog goed herinner.

Mijn gamePC kwam van alternate en de enige korting daar zat op de 2e SSD die in mijn PC zit. Dat is dus verwaarloosbaar qua korting.

Nvdr: die emergency stop zou ik zeker terug opnieuw kopen. Mijn stuur heeft nog nooit geflipt dat ik die als noodstop nodig had maar ik gebruik die als powerknop. Op de DD1 zit de powerknop heel ongemakkelijk achteraan de wheelbase. Dat is onhandig om aan en uit te zetten, zeker omdat het middelste scherm bijna tegen die wheelbase staat en ik mijn hand daar niet tussen kan wringen anders.

Laatst bewerkt:
Nvdr: die emergency stop zou ik zeker terug opnieuw kopen. Mijn stuur heeft nog nooit geflipt dat ik die als noodstop nodig had maar ik gebruik die als powerknop. Op de DD1 zit de powerknop heel ongemakkelijk achteraan de wheelbase. Dat is onhandig om aan en uit te zetten, zeker omdat het middelste scherm bijna tegen die wheelbase staat en ik mijn hand daar niet tussen kan wringen anders.

Bij de clubsport DD(+) zit die van voor.
Ik denk sterk dat ik daarvoor ga gaan ipv nog voor de oude DD1. Als je ze in liniair mode gebruikt zijn ze even krachtig. De DD1 kan wel meer power leveren in peak mode.

Om de tijd te overbruggen heb ik gisteren een PS5 gekocht voor spiderman 2...

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten