Film Academy Awards 2024

DwightSchrute

Well-known member
Resources:


GettyImages-1473097817-H-2024.jpg
 
Elk jaar opnieuw bekijk ik de nominees voor de academy awards, voorlopig heb ik enkel nog Maestro en The Zone of Interest te bekijken (ga ik nu aan beginnen).

Wat vonden jullie opvallende keuzes voor de nominees ?
Zijn er uitschieters in één van de categorieën die je wilt belichten ?
 
Ik beschouw de Oscars als een leuke gelegenheid om wat meer over film te praten en lezen maar hecht niet zoveel belang aan wie wint of wie genomineerd is. Onlangs nog eens toevallig een overzicht van de winnaars en genomineerden van vorig decennium gezien en daar heb ik toch veel mijn schouders bij opgehaald. Het is dit jaar wel een vrij sterke reeks in de voornaamste categorieën, waarbij meerdere genomineerden een goeie winnaar zouden zijn. Hieronder zet ik mijn favorieten met tussen haakjes wie ik verwacht dat gaat winnen.

Beste film: Poor Things (Oppenheimer)
Beste regisseur: Jonathan Glazer (Christopher Nolan)
Beste acteur in een hoofdrol: Cillian Murphy (Cillian Murphy)
Beste actrice in een hoofdrol: Emma Stone (Emma Stone)
Beste acteur in een bijrol: Mark Ruffalo (Robert Downey Jr.)
Beste actrice in een bijrol: Da’Vine Joy Randolph (Da'Vine Joy Randolph)
Beste niet-Engelstalige film: The Zone of Interest (The Zone of Interest)
Beste animatiefilm: Spider-Man: Across The Spider-Verse

rangschikking voor beste film: Poor Things > The Zone of Interest (deze kunnen evengoed andersom) > Past Lives > Anatomie D'Une Chute > Killers of the Flower Moon > Oppenheimer > The Holdovers > Barbie > American Fiction > Maestro (ik zou Maestro vervangen door May December, de voornaamste snub, die zou dan voor Oppenheimer komen ofzo)

American Fiction staat sinds deze week trouwens op Amazon Prime.
 
Van 't weekend wil ik Poor Things bekijken, ben zéér benieuwd!
American Fiction wil ik ook nog zien maar Maestro zegt mij zoveel niet.
Al de rest al bekeken en ik moet zeggen dat het een moeilijke keuze is, er zijn zoveel toppers bij. Killers Of The Flower Moon of misschien The Holdovers?
 
Iedereen is aan het focussen op Poor Things en Oppenheimer, maar ik ga het nu al callen...American Fiction.
 
Ik ben wel vrij zeker dat Oppenheimer de grote prijs zal pakken.

Mijn ranking komt nagenoeg overeen met @FlyingHorseman

1. The Zone of Interest
2. Poor Things
3. The Holdovers
4. Past Lives

Deze 4 vond ik geweldig, The Holdovers zal waarschijnlijk de nieuwe kerstfilm worden hier.
 
Grootste snubs: Charles Melton voor beste bijrol in May December, Roter Himmel voor buitenlandse film (alhoewel, Duitsland heeft een andere ingezonden en die is nu genomineerd, ben wel benieuwd eigenlijk)


Ik probeer nog enkele van de genomineerde films te zien, maar voorlopig is mijn ranking:
Past Lives
Anatomy of a Fall
The Holdovers
Spider-man Across the Spider-verse
May December
American Fiction
Oppenheimer
Society of the Snow
The Creator
Napoleon
Indiana Jones and the Dial of Destiny

Hoog op mijn watchlist staan:
Killers of the Flower Moon
Barbie
The Zone of Interest
Poor Things
Perfect Days
The Wonderful Story of Henry Sugar
Godzilla Minus One
Mission: Impossible - Dead Reckoning Part 1
The Teacher's Lounge
Robot Dreams
 
Net Poor Things gezien, Stone pakt sowieso dat beeldje voor beste actrice mee naar huis. Van de nominaties voor beste film moet ik enkel Anatomy of a Fall nog zien maar zoals het nu staat mag Poor Things van mij ook dat beeldje mee naar huis nemen.

voorlopige ranking;
Poor Things
The Zone of Interest
American Fiction
Oppenheimer
The Holdovers
Past Lives
Maestro
Barbie
Killers of the Flower Moon

Heel de categorie is fantastisch dit jaar. Voor mij geen enkele die er niet tussen hoort. Zelf had ik er 3 vervangen door Beau is Afraid, Saltburn en Infinity Pool maar hoe dan ook blij met de selectie zoals ze is.
 
Van 't weekend wil ik Poor Things bekijken, ben zéér benieuwd!
American Fiction wil ik ook nog zien maar Maestro zegt mij zoveel niet.
Al de rest al bekeken en ik moet zeggen dat het een moeilijke keuze is, er zijn zoveel toppers bij. Killers Of The Flower Moon of misschien The Holdovers?
Bij deze dus beide ook bekeken vorig weekend.
Het maakt de keuze nog moeilijker, American Fiction is misschien wel mijn favoriet en Emma Stone verdiend het beeldje als beste actrice!
 
Net Poor Things gezien, Stone pakt sowieso dat beeldje voor beste actrice mee naar huis. Van de nominaties voor beste film moet ik enkel Anatomy of a Fall nog zien maar zoals het nu staat mag Poor Things van mij ook dat beeldje mee naar huis nemen.

voorlopige ranking;
Poor Things
The Zone of Interest
American Fiction
Oppenheimer
The Holdovers
Past Lives
Maestro
Barbie
Killers of the Flower Moon

Heel de categorie is fantastisch dit jaar. Voor mij geen enkele die er niet tussen hoort. Zelf had ik er 3 vervangen door Beau is Afraid, Saltburn en Infinity Pool maar hoe dan ook blij met de selectie zoals ze is.
Niet zo fan van KOTFM, toch vergeleken met de rest? Ik vond dat een zeer goeie film die de hele tijd een hoog niveau aanhield maar wel weinig pieken over de runtime bood die me echt bij bleven, als dat ergens op slaat. Vandaar dat Poor Things en The Zone of Interest meer indruk gemaakt hebben.

American Fiction vond ik heel goed maar ik vond eigenlijk het komisch familiedrama beter dan de satire, ik had daar meer van willen zien.

Ik zou enkel Maestro vervangen door May December en die film ook wat meer nominaties geven in de acteercategorieën, vooral Charles Melton was geweldig. Voor de rest kan ik me nog steeds in de andere nominaties vinden.
 
KOTFM was best goed en verveelde nooit ondanks zijn lange runtime maar idd voor mij wel de minste van de hoop. May December had trouwens van mij ook gerust nominatie over KOFTM mogen krijgen. Echt een goed jaar in feite.
 
Voor een overzichtje van alle winnaars:
 
Oppenheimer terechte winnaar al had Killers of the flower moon ook wel een paar beeldjes mogen binnenhalen. Maar goed lijst van genomineerden was wel echt straf dit jaar
Meh, Cillian Murphy de enige terechte win voor Oppenheimer, al de overige categorieen hadden sterkere competitie. Ik wil niet zeggen dat ik Oppenheimer een slechte film vind, het was een goede selectie dit jaar.

Mijn favoriete Oscars deze editie waren imo:
Beste bijrol actrice boor DaVine Randolph
Best Sound voor The Zone of Interest
Beste scenario voor Anatomy of a Fall
Beste VFX voor Godzilla Minus One (niet gezien, maar hopelijk leert Hollywood de les dat ze geen honderden miljoenen dollars moeten pompen in een project om spectaculaire blockbusters te produceren)
Beste kortfilm voor Wes Anderson (niet gezien, maar de film ziet er fingerlickin' good uit en Wes heeft zich al vaak genoeg bewezen)
 
Vrij voorspelbare winnaars, enkel tussen Lily Gladstone en Emma Stone was het misschien nog spannend.

Oppenheimer heeft de gouden combo van biopic en historisch drama, daar krijgen ze bij de Academy altijd een boner van. Zoals hierboven al gezegd verre van mijn favoriet maar zeker geen slechte winnaar. Ook wel tof dat Nolan zijn naam kan bijzetten op het lijstje van beste regisseurs, toch wel iemand die zijn stempel op het filmlandschap de laatste 15 jaar gedrukt heeft, op een zeer zichtbare manier.

Om de Oscars ook nog een beetje in perspectief te plaatsen: Martin Scorsese heeft de laatste 10 jaar 26 nominaties gekregen voor 4 films en geen enkele ervan verzilverd.
 
Terug
Bovenaan