Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024

Hij heeft, net als Biden, wel genoeg afgevaardigen verzameld om de nominatie binnen te halen. Biden is daarmee de oudste president-kandidaat en Trump heeft voor het eerst in 80 jaar de nominatie van zijn partij binnengerijfd. 5 november is nog ver en ik verwacht dat ik tegen dan geen popcorn meer kan zien, want dit gaat geen saaie verkiezingscampagne worden. Bring it on!
Buiten kilo's en kilo's modder die naar elkaar gegooid worden verwacht ik er niet zoveel van.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Buiten kilo's en kilo's modder die naar elkaar gegooid worden verwacht ik er niet zoveel van.
Voor Biden ben ik benieuwd of hij zijn scherpte kan bewaren en dat hij de gaffes tot een aanvaardbaar niveau kan krijgen. Bij Trump zal het erop aankomen dat hij uit het vizier van justitie kan blijven. Hij claimt dat Biden seniel is, maar wie Trump bezig hoort kan toch ook niet ontkennen dat die man in het ijle leeft.

FUBAR-scenario zou zijn dat die tijdens een debat net voor de verkiezingen een simultane hartaanval krijgen.
 
Voor Biden ben ik benieuwd of hij zijn scherpte kan bewaren en dat hij de gaffes tot een aanvaardbaar niveau kan krijgen. Bij Trump zal het erop aankomen dat hij uit het vizier van justitie kan blijven. Hij claimt dat Biden seniel is, maar wie Trump bezig hoort kan toch ook niet ontkennen dat die man in het ijle leeft.

FUBAR-scenario zou zijn dat die tijdens een debat net voor de verkiezingen een simultane hartaanval krijgen.
Stel u nu voor dat die 2 allebei een hartaanval krijgen en het loodje leggen. Wat gebeurt er dan? Vicepresident neemt tijdelijk over en opnieuw verkiezingen?
 
Stel u nu voor dat die 2 allebei een hartaanval krijgen en het loodje leggen. Wat gebeurt er dan? Vicepresident neemt tijdelijk over en opnieuw verkiezingen?
Dat denk ik niet. Als dat gebeurt voor 5 november zal het Harris zijn die president wordt en gaan de verkiezingen gewoon door. Tussen 5 november en de inauguratie weet ik niet zo goed, maar zal ook wel gelijkaardig zijn: de vicepresident-elect wordt dan president. President Johnson was vice-president toen hij het moest overnemen van Kennedy die in 1963 werd vermoord.

Allez, we moeten er ook niet te ver over uitweiden maar het kan gebeuren.
 
Voor Biden ben ik benieuwd of hij zijn scherpte kan bewaren en dat hij de gaffes tot een aanvaardbaar niveau kan krijgen. Bij Trump zal het erop aankomen dat hij uit het vizier van justitie kan blijven. Hij claimt dat Biden seniel is, maar wie Trump bezig hoort kan toch ook niet ontkennen dat die man in het ijle leeft.

FUBAR-scenario zou zijn dat die tijdens een debat net voor de verkiezingen een simultane hartaanval krijgen.
Even om zot te doen. Stel dat ze beiden voor de verkiezingen komen te sterven..hoe zit het dan juist? Wordt de verkiezingsdatum dan verzet zodat nieuwe kandidaten zich kunnen aanmelden?
 
Even om zot te doen. Stel dat ze beiden voor de verkiezingen komen te sterven..hoe zit het dan juist? Wordt de verkiezingsdatum dan verzet zodat nieuwe kandidaten zich kunnen aanmelden?
Dat is eigenlijk superinteressant :) Los van het persoonlijke natuurlijk, dat wens je niemand toe. Maar we zullen het hebben over "wegvallen" uit de race. Bij Trump zit de kans erin dat dat gebeurt om juridische redenen, bij Trump en Biden om gezondheidsredenen. Dat hoeft niet altijd een sterfgeval te betekenen, unfit om president te worden kan ook.

Het hangt er volledig vanaf wanneer het gebeurt. Tijdens de primaries, dat is dus waar we nu zijn, kan er nog rap een tweede kandidaat terug bijkomen die dan nog stemmen haalt. Misschien is Haley daarom gestopt: zij heeft wel al stemmen op zak en er is al een zaak voor te maken dat zij gekozen is door Rep voters als vertegenwoordiger op dat moment. Maar het zal heel moeilijk worden. Bij de grote party convention wordt pas écht beslist wie de kandidaat is, maar dat mag niet zonder stemmen. Reps in juli, Dems in augustus. En dàt is waar de delegates dan waarschijnlijk de opvolger zullen kiezen.

Het zou nog nooit zo belangrijk geweest zijn wié de delegate voor een staat wordt: normaal voert die gewoon uit wat de stemming aangeeft. Maar in dit uitzonderlijke geval zou die echt zelf kunnen kiezen. Uiteindelijk mag die zelfs kiezen voor DeSantis of Kayne West. En er is iets voor te zeggen dat ze Haley net niét zouden kiezen omdat zij 'n verliezer is. Bij de Dems kunnen de Superdelegates ook nog kiezen, maar daar is de keuze voor Harris héél waarschijnlijk (ook al heeft die dus nog niet meegedaan).

Het kan ook tussen juli-augustus en november, dus stel dat de Convention Trump aanduidt, en hij moet stoppen voor de verkiezingen. Dan mag de DNC en de RNC zelf kiezen. Dat is het énige moment waarop "de partij" zelf mag kiezen. Tegen dan is er wel een running mate, dus dan zal het die worden. Misschien Sarah Huckabee Sanders voor Trump.

De moeilijkste is raar genoeg nog daarna, na de verkiezingen. Want in de VS werken ze niet met rechtstreekse verkiezingen, maar mandaten aan kiesmannen. Dus jij zegt met jouw stem wat je vindt dat jouw kiesman moet doen. En dan gaat je kiesman naar het Capitool en zegt hij: Ik moet voor Trump kiezen. Maar wat als er geen Trump meer is om voor te kiezen, wat moet die kiesman dan doen? Is Trump een president-elect voor de kiesman zijn stem heeft uitgebracht? Dan wordt het zijn vicepresident/running mate. Maar beschouw je hem nog als onverkozen voor de kiesman zijn stem heeft uitgebracht, dan moet de kiesman misschien zelf kiezen? Dat is nog een héél grijs gebied, maar het zou natuurlijk moeten lukken dat het tussen november en januari nog gebeurt.

Tijdje geleden oa hier gelezen en toen in een rabbit hole gedoken :D
https://edition.cnn.com/2024/02/12/politics/presidential-candidate-race-drop-what-matters/index.html

Edit: @Avondland , godverdikke!
 
Is het in sommige(ik dacht zelfs nog redelijk veel) Staten zelfs niet zo dat de kiesmannen ook echt vrij mogen kiezen en niet de popular vote moeten volgen?
Ik moet het even terug opzoeken maar heel dat kiesmannen systeem is ook enorm divers tot zelfs een beetje schimmig toe, net omwille van die zeer sterk staten-gebaseerde republikeinse opbouw van de VS
 
Is het in sommige(ik dacht zelfs nog redelijk veel) Staten zelfs niet zo dat de kiesmannen ook echt vrij mogen kiezen en niet de popular vote moeten volgen?
Ik moet het even terug opzoeken maar heel dat kiesmannen systeem is ook enorm divers tot zelfs een beetje schimmig toe, net omwille van die zeer sterk staten-gebaseerde republikeinse opbouw van de VS
In theorie wordt de verkiezing echt alleen bepaald door wat de kiesman zegt. En de oorsprong is dat dat de slimste mensen zijn die het beste kunnen oordelen over wie een goede president is, en dus verkozen worden in hun staat om vrij te kiezen. Tegenwoordig echter niet meer, en moeten ze de algemene stemming volgen. Wat jij beschrijft, is een Faithless elector.

Dat is in de meeste staten strafbaar, en in veel staten word die faithless stem dan ongeldig. In andere dan weer niet. Dat mogen staten inderdaad zelf bepalen. Het is echter nog nooit van belang geweest in een verkiezing.
 
Trump is zijn retoriek wel op de spits aan het drijven!

Zijn pareltjes van de laatste speech in Ohia:
  • Immigranten zijn geen mensen maar "beesten". Dehumanizing is belangrijk, op die manier conditioneer je de mensen dat immigranten niet als mensen moeten behandeld worden. Beetje zoals de Russen doen met Oekraïense burgers, zijn ook geen mensen dus mag je verkrachten en in de rug schieten...
  • Beweert (ongesubstantieerd) dat andere landen hun gevangenen rechtstreeks uit de gevangenis naar Amerika stuurt als immigranten (Congo).
  • De bestormers van het Capitool zijn helden, patriotten en worden door de Biden administratie als gevangenen "gegijzeld".
    Hij saluteerde al degenen die aangeklaagd en/of veroordeeld werden in de bestorming van het Capitool:
    trump-warns-bloodbath.webp
  • De 2020 verkiezingen waren uiteraard gestolen.
  • Wanneer hij in 2024 niet wint dan zullen er geen verkiezingen meer zijn (of toch geen betekenisvolle).
  • Biden is een "stupid son of a ***", de "bitch" slikte hij nog net in...
  • 100% invoertaks op geimporteerde wagens.
  • Gevolgd door "als ik niet wordt verkozen wordt het een bloedbad". Rep's zeggen dat hij het over de wagenindustrie had met dat bloedbad, de Dem's uiteraard beweren dat het over een algeheel bloedbad zal gaan.
Ben geen geschiedenisexpert, maar in Amerika en de Westerse wereld in het algemeen denk ik niet dat er al veel vuilere campagnes gehouden zijn.
Werkelijk schrikwekkend dat er zoveel mensen in meegaan!

 
Trump is zijn retoriek wel op de spits aan het drijven!

Zijn pareltjes van de laatste speech in Ohia:
  • Immigranten zijn geen mensen maar "beesten". Dehumanizing is belangrijk, op die manier conditioneer je de mensen dat immigranten niet als mensen moeten behandeld worden. Beetje zoals de Russen doen met Oekraïense burgers, zijn ook geen mensen dus mag je verkrachten en in de rug schieten...
  • Beweert (ongesubstantieerd) dat andere landen hun gevangenen rechtstreeks uit de gevangenis naar Amerika stuurt als immigranten (Congo).
  • De bestormers van het Capitool zijn helden, patriotten en worden door de Biden administratie als gevangenen "gegijzeld".
    Hij saluteerde al degenen die aangeklaagd en/of veroordeeld werden in de bestorming van het Capitool:
    trump-warns-bloodbath.webp
  • De 2020 verkiezingen waren uiteraard gestolen.
  • Wanneer hij in 2024 niet wint dan zullen er geen verkiezingen meer zijn (of toch geen betekenisvolle).
  • Biden is een "stupid son of a ***", de "bitch" slikte hij nog net in...
  • 100% invoertaks op geimporteerde wagens.
  • Gevolgd door "als ik niet wordt verkozen wordt het een bloedbad". Rep's zeggen dat hij het over de wagenindustrie had met dat bloedbad, de Dem's uiteraard beweren dat het over een algeheel bloedbad zal gaan.
Ben geen geschiedenisexpert, maar in Amerika en de Westerse wereld in het algemeen denk ik niet dat er al veel vuilere campagnes gehouden zijn.
Werkelijk schrikwekkend dat er zoveel mensen in meegaan!

Dat belooft voor de komende 8 maanden. Dat is meer dan krasse taal. Biden klonk strijdvaardig, maar dit is schuimbekkende raaskalderij. En dan zou Biden de seniele kandidaat zijn ...
 
Dat belooft voor de komende 8 maanden. Dat is meer dan krasse taal. Biden klonk strijdvaardig, maar dit is schuimbekkende raaskalderij. En dan zou Biden de seniele kandidaat zijn ...
Yup,

Dit is niet campagne voeren, maar onrust stoken en oproer kraaien...Héél ander niveau!
 
Zoals ik dus al zei, ik zie het daar eigenlijk niet meer goed komen. Tenzij ze beiden tussen nu en dan het loodje leggen, en dan nog
 
Alweer die ontmenselijking van migranten. Schild&Vrienden, maar dan door een ex-president met invloed over tientallen miljoenen mensen. Zum kotsen :puke:
Shitstorm....

Verontschuldig mij, maar dit is een Amerikaanse "Dutroux" die (een tweede keer) voor president wil gaan, en voor de één of andere reden enorme tractie krijgt, zover zo, dat alle voorgaande "misstappen" hem totaal en met blinde overtuiging vergeven wordt, door een héél groot deel van de bevolking...

Gek eigenlijk, want het was net Trump die héél overtuigd een groot stuk van de democratische overheid beschuldigde van deel te maken van een alles overheersende pedofilie netwerk (QAnon)!

Niettegenstaande de rechter in Epsteins' zaak héél duidelijk maakte dat al de vernoemde namen zeer zeker geen automatische connectie met pedofilie moesten krijgen,, ging Trump gelijk in de aanval dat alles wat hem in connectie bracht met Epstein, door democratisch gecoördineerde AI gegenereerd was...
 
Trump is zijn retoriek wel op de spits aan het drijven!

Zijn pareltjes van de laatste speech in Ohia:
  • Immigranten zijn geen mensen maar "beesten". Dehumanizing is belangrijk, op die manier conditioneer je de mensen dat immigranten niet als mensen moeten behandeld worden. Beetje zoals de Russen doen met Oekraïense burgers, zijn ook geen mensen dus mag je verkrachten en in de rug schieten...
  • Beweert (ongesubstantieerd) dat andere landen hun gevangenen rechtstreeks uit de gevangenis naar Amerika stuurt als immigranten (Congo).
  • De bestormers van het Capitool zijn helden, patriotten en worden door de Biden administratie als gevangenen "gegijzeld".
    Hij saluteerde al degenen die aangeklaagd en/of veroordeeld werden in de bestorming van het Capitool:
    trump-warns-bloodbath.webp
  • De 2020 verkiezingen waren uiteraard gestolen.
  • Wanneer hij in 2024 niet wint dan zullen er geen verkiezingen meer zijn (of toch geen betekenisvolle).
  • Biden is een "stupid son of a ***", de "bitch" slikte hij nog net in...
  • 100% invoertaks op geimporteerde wagens.
  • Gevolgd door "als ik niet wordt verkozen wordt het een bloedbad". Rep's zeggen dat hij het over de wagenindustrie had met dat bloedbad, de Dem's uiteraard beweren dat het over een algeheel bloedbad zal gaan.
Ben geen geschiedenisexpert, maar in Amerika en de Westerse wereld in het algemeen denk ik niet dat er al veel vuilere campagnes gehouden zijn.
Werkelijk schrikwekkend dat er zoveel mensen in meegaan!

Punt 1: tja, hij speelt hiermee handig in op de enorme illegale migratiegolf (en de toename in het aantal gewelddadige misdaden door diezelfde illegalen) als gevolg van het quasi opengrenzenbeleid van de Biden admin. De bevolking is dat kotsbeu.

Punt 2: lijkt inderdaad BS te zijn. Maar je kan niet ontkennen dat er heel wat asociale en zelfs criminele elementen in die migrantengroep zitten. Landen zoals Venezuela, Mexico, etc. Hebben niets liever dat die mannen opkrassen naar de VS.

Punt 3: Ik vind heel dat Jan 6 gedoe fel overtrokken. Democraten demoniseren die mensen, en sommige Republikeinen zoals Trump zien ze als helden. Beiden zijn imo fout.

Punt 4: dat is z’n gekende standpunt, niets nieuws. Dat hij dat blijft herhalen is inderdaad irritant. Let the past be the past.

Punt 5: akkoord dat die uitspraak op niets steunt.

Punt 6: Niet klassevol. Triestig om te zien dat het politieke debat tot dat niveau is gezakt. Maar Trump will be Trump.

Punt 7: hij sprak van 100% importtaks op Chinese wagens die in Mexico zouden geproduceerd worden. Of dat nu goed of slecht is… China zit nu eenmaal in een economische oorlog met de VS. In die context is het logisch dat Trump zo’n uitspraken maakt, zeker omdat de autosector zo’n grote werkgever is in de VS.

Punt 8; Er was/is helemaal geen verwarring. Hij sprak wel degelijk over een economisch bloedbad in de autosector. Maar natuurlijk moest de MSM (ja ook de Belgische) zijn uitspraak weer volledig verdraaien. Degoutant.
 
Punt 1: tja, hij speelt hiermee handig in op de enorme illegale migratiegolf (en de toename in het aantal gewelddadige misdaden door diezelfde illegalen) als gevolg van het quasi opengrenzenbeleid van de Biden admin. De bevolking is dat kotsbeu.

Punt 2: lijkt inderdaad BS te zijn. Maar je kan niet ontkennen dat er heel wat asociale en zelfs criminele elementen in die migrantengroep zitten. Landen zoals Venezuela, Mexico, etc. Hebben niets liever dat die mannen opkrassen naar de VS.

Punt 3: Ik vind heel dat Jan 6 gedoe fel overtrokken. Democraten demoniseren die mensen, en sommige Republikeinen zoals Trump zien ze als helden. Beiden zijn imo fout.

Punt 4: dat is z’n gekende standpunt, niets nieuws. Dat hij dat blijft herhalen is inderdaad irritant. Let the past be the past.

Punt 5: akkoord dat die uitspraak op niets steunt.

Punt 6: Niet klassevol. Triestig om te zien dat het politieke debat tot dat niveau is gezakt. Maar Trump will be Trump.

Punt 7: hij sprak van 100% importtaks op Chinese wagens die in Mexico zouden geproduceerd worden. Of dat nu goed of slecht is… China zit nu eenmaal in een economische oorlog met de VS. In die context is het logisch dat Trump zo’n uitspraken maakt, zeker omdat de autosector zo’n grote werkgever is in de VS.

Punt 8; Er was/is helemaal geen verwarring. Hij sprak wel degelijk over een economisch bloedbad in de autosector. Maar natuurlijk moest de MSM (ja ook de Belgische) zijn uitspraak weer volledig verdraaien. Degoutant.
Punt 3: Zie niet waarom dat perse overtrokken is, de inval van het capitool was een gewelddadig incident. Die mensen moeten gestraft worden en niet vereerd.
Punt 6: Trump will be Trump? :unsure: Je verwacht dat een leider toch tactvoller en diplomatisch is. Zo'n uitspraken duiden volgens mij gewoon van ontbreken van fatsoen en zelfs intelligentie. Niemand die jouw leider zou moeten zijn.
Punt 7 en 8: Een intelligent persoon weet toch dat hij zijn woorden zorgvuldig moet kiezen bij publieke toespraken. Niet iedereen heeft dezelfde capaciteiten en kan zoiets anders interpreteren. Misschien moet hij duidelijker communiceren?
Dus ik kan mezelf er wel in vinden dat de media hier aandacht voor heeft.
 
Punt 1: tja, hij speelt hiermee handig in op de enorme illegale migratiegolf (en de toename in het aantal gewelddadige misdaden door diezelfde illegalen) als gevolg van het quasi opengrenzenbeleid van de Biden admin. De bevolking is dat kotsbeu.

Punt 2: lijkt inderdaad BS te zijn. Maar je kan niet ontkennen dat er heel wat asociale en zelfs criminele elementen in die migrantengroep zitten. Landen zoals Venezuela, Mexico, etc. Hebben niets liever dat die mannen opkrassen naar de VS.

Punt 3: Ik vind heel dat Jan 6 gedoe fel overtrokken. Democraten demoniseren die mensen, en sommige Republikeinen zoals Trump zien ze als helden. Beiden zijn imo fout.

Punt 4: dat is z’n gekende standpunt, niets nieuws. Dat hij dat blijft herhalen is inderdaad irritant. Let the past be the past.

Punt 5: akkoord dat die uitspraak op niets steunt.

Punt 6: Niet klassevol. Triestig om te zien dat het politieke debat tot dat niveau is gezakt. Maar Trump will be Trump.

Punt 7: hij sprak van 100% importtaks op Chinese wagens die in Mexico zouden geproduceerd worden. Of dat nu goed of slecht is… China zit nu eenmaal in een economische oorlog met de VS. In die context is het logisch dat Trump zo’n uitspraken maakt, zeker omdat de autosector zo’n grote werkgever is in de VS.

Punt 8; Er was/is helemaal geen verwarring. Hij sprak wel degelijk over een economisch bloedbad in de autosector. Maar natuurlijk moest de MSM (ja ook de Belgische) zijn uitspraak weer volledig verdraaien. Degoutant.
Bronnen voor punt 1 & 2 aub.
 
Terug
Bovenaan