Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024

Energieke Joe Biden oogt opeens tien jaar jonger en haalt uit in State of the Union

Geen Sleepy Joe, maar eentje die met veel bravado zijn laatste State of the Union uitsprak. Als hij dit 8 maanden kan volhouden kan hij het tij misschien wel eens keren want hij staat 5% achter in de peilingen. Hij zal goed hebben geoefend met zijn team (of een lijntje coke? :unsure: ). Geen klassieke verzoenende toespraak, maar krachtdadig en bij momenten vrij agressief naar zijn voorganger Donald Trump toe.
Maar verbaast dat dan zo erg? Heel het Sleepy-Joe narratief is toch vooral een republikeinse propagandaconstructie? Voor zover ik weet staat Joe Biden al meer dan 20 jaar gekend voor allerlei 'gaffes', zoals dat dan genoemd wordt.
Als je kijkt wie meer wartaal en incoherente zinnen uitkraamt, steekt Trump er vér, vér bovenuit.

Iedereen die met een valse analogie komt als 'twee wauwelende bejaarden' of 'seniele mannen' doet naar mijn mening gewoon mee aan partijpropaganda.
 
Maar verbaast dat dan zo erg? Heel het Sleepy-Joe narratief is toch vooral een republikeinse propagandaconstructie? Voor zover ik weet staat Joe Biden al meer dan 20 jaar gekend voor allerlei 'gaffes', zoals dat dan genoemd wordt.
Als je kijkt wie meer wartaal en incoherente zinnen uitkraamt, steekt Trump er vér, vér bovenuit.

Iedereen die met een valse analogie komt als 'twee wauwelende bejaarden' of 'seniele mannen' doet naar mijn mening gewoon mee aan partijpropaganda.
Goh, het is toch wel zeer duidelijk dat het optreden van Biden gisteren veel energieker, scherper en strijdvaardiger was dan we al een tijdje van hem gewend zijn. Dat lees je zelfs in de Amerikaanse, democratisch gezinde pers.
 
Maar verbaast dat dan zo erg? Heel het Sleepy-Joe narratief is toch vooral een republikeinse propagandaconstructie? Voor zover ik weet staat Joe Biden al meer dan 20 jaar gekend voor allerlei 'gaffes', zoals dat dan genoemd wordt.
Als je kijkt wie meer wartaal en incoherente zinnen uitkraamt, steekt Trump er vér, vér bovenuit.

Iedereen die met een valse analogie komt als 'twee wauwelende bejaarden' of 'seniele mannen' doet naar mijn mening gewoon mee aan partijpropaganda.
Het is geen geheim dat de gemiddelde leeftijd van het Congress (House + Senate) stijgt en dat de groeiende gerontocratie zorgen baart. De retoriek dat Biden te oud is geldt trouwens ook voor Trump, vind ik. Dat krasse zeventigers en tachtigers nog altijd genoeg energie hebben om zo'n zware job aan te kunnen kan misschien wel zijn, maar het is jammer dat de keuze nu valt op twee bejaarde mannen in plaats van twee vijftigers of veertigers. Zelfs de gerontocraten van de USSR waren niet zo oud toen ze leider werden. Theodore Roosevelt, John F. Kennedy, Bill Clinton, Barack Obama, ... waren nog geen vijftig jaar toen ze aan hun presidentschap begonnen.

Overigens zeg ik niet dat 65+'ers geen plaats hebben in toppolitiek. Ik denk dat een gezonde mix aan leeftijden belangrijk is, zodat elke generatie zich vertegenwoordigd kan voelen. T
 
Ze zijn beiden te oud, maar ik heb wel meer vertrouwen in de staf en omgeving van Biden om hem te behoeden van catastrofale beslissingen, dan de staf en omgeving van Trump. Daarvoor alleen al zou de leeftijd van Biden niet tegen hem gebruikt mogen worden.
Moest Trump nu onder de 60 jaar zijn, tot daar aan toe.
Je hoeft maar te kijken naar de termijn van Trump. Hoeveel mensen van zijn staf zijn er toen niet opgestapt of ontslagen?
 
Helaas flaterde hij wel met de voornaam. “Lincoln (terwijl het dus Laken moest zijn; nvdr)

Ik zou mij ook kunnen vergissen van voornaam en ik ben amper 49 jaar oud. :tongue:
Ik kan namelijk moeilijk elke naam uit het hoofd weten of leren.
Ja das eerder een who cares voor mij. Mijn grootvader vergiste zich constant in mijn voornaam zelfs op zijn 65, maar hij kon wel nog Latijn lezen toen. Ik vond dat een helder unscripted response van hem. Ik moet het Trump nog zien doen,
 
Ja das eerder een who cares voor mij. Mijn grootvader vergiste zich constant in mijn voornaam zelfs op zijn 65, maar hij kon wel nog Latijn lezen toen. Ik vond dat een helder unscripted response van hem. Ik moet het Trump nog zien doen,
Eerst zegt hij Laken en dan lincoln of toch iets dat daar op trekt. Lijkt me duidelijk gewoon door zen stotter te zijn hoor. Hele sterke speech van Biden.
 
Echt een schaamteloze stuk van Biden in zijn State of the Union over Gaza die enkel bedoeld is om boze kiezers te paaien zonder iets te veranderen op de grond.
 
Echt een schaamteloze stuk van Biden in zijn State of the Union over Gaza die enkel bedoeld is om boze kiezers te paaien zonder iets te veranderen op de grond.

Waarover heb je het dan precies. Ik heb geen schaamteloze uitlatingen gehoord.
 
Waarover heb je het dan precies. Ik heb geen schaamteloze uitlatingen gehoord.
Stellen dat hij non-stop werkt aan een ceasefire en dat de V.S. de leiding neemt om meer humanitaire goederen in Gaza te krijgen, is een Trumpiaanse voorstelling van de realiteit. Biden heeft driemaal zijn veto gesteld voor een ceasefire proposal van de VN veiligheidsraad en weigert druk te zetten om Israël om de land crossings te openen om hulpgoederen binnen te laten. In plaats daarvan worden inefficiënte verkiezingsstunts gelanceerd zoals airdrops van voedselpakketten (die ook nog gevaarlijk zijn ook en reeds dode burgers hebben veroorzaakt) en de constructie van een kaai voor hulpgoederen waarvan constructie nog minstens twee maanden zal duren en die ook gecontroleerd zal worden door Israël.

De meest efficiënte, makkelijkste en meest humanitaire oplossing is de land crossings terug te openen die nu geblokkeerd worden door Israël en een handjevol demonstranten.


Netanyahu weet ook al lang dat hij kan doen met Biden wat hij wil want die weigert toch om de vele hefbomen die de V.S. bezit om druk uit te oefenen op Israël te gebruiken.

 
Het zou niemand verwonderen dat hij dat zou doen, maar het zo openlijk verkondigen en er nog een draai aan geven ('hostages') tart alle verbeelding:

Trump vanop zijn social media platform Thruth Social:
My first acts as your next President will be to Close the Border, DRILL, BABY, DRILL, and Free the January 6 Hostages being wrongfully imprisoned!
 
Is er eigenlijk nog iemand die deze verkiezingen nog "goed" ziet aflopen? Puur subjectieve invulling van goed nu natuurlijk maar ik zie eigenlijk geen andere uitkomst meer dan Trump die de overwinning claimt. Misschien terecht omdat hij effectief gewonnen is maar anders evengoed omdat ik gewoon zeer sterk betwijfel dat hij nu wel gracieus zijn nederlaag zou toegeven.

Of we moeten echt over gigantisch, niet te ontkennen, landslide cijfers spreken (pak 80/20 ofzo) en zelfs dan gaat hij dat waarschijnlijk spinnen als zijnde zo ongeloofwaardig dat het wel vervalst moet zijn.
 
Is er eigenlijk nog iemand die deze verkiezingen nog "goed" ziet aflopen? Puur subjectieve invulling van goed nu natuurlijk maar ik zie eigenlijk geen andere uitkomst meer dan Trump die de overwinning claimt. Misschien terecht omdat hij effectief gewonnen is maar anders evengoed omdat ik gewoon zeer sterk betwijfel dat hij nu wel gracieus zijn nederlaag zou toegeven.

Of we moeten echt over gigantisch, niet te ontkennen, landslide cijfers spreken (pak 80/20 ofzo) en zelfs dan gaat hij dat waarschijnlijk spinnen als zijnde zo ongeloofwaardig dat het wel vervalst moet zijn.
Ik weet niet of Trump nog een herhaling kan forceren van 6 januari als hij zou verliezen. 8 maanden is nog lang, er kan nog heel veel gebeuren.
 
Klopt toch gewoon. Hij is nog niet de officiële kandidaat van de Republikeinse Partij 😬
Hij heeft, net als Biden, wel genoeg afgevaardigen verzameld om de nominatie binnen te halen. Biden is daarmee de oudste president-kandidaat en Trump heeft voor het eerst in 80 jaar de nominatie van zijn partij binnengerijfd. 5 november is nog ver en ik verwacht dat ik tegen dan geen popcorn meer kan zien, want dit gaat geen saaie verkiezingscampagne worden. Bring it on!
 
Terug
Bovenaan