Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024

Wat ik dan nog het gekste vind: er zijn republikeinen die extact hetzelfde denken over Trump en er toch nog op zouden stemmen.
Deze week nog een stukje van Jordan Keppler op een Nikki Haley rally gezien waarin ge mensen ziet die letterlijk zeggen dat hij de ondergang van het land zou betekenen maar ze er toch nog op zouden stemmen als het tussen hem en Biden gaat.
Je kan stemmen op een bepaalde partij om chaos te creëren en nadien een machtsvacuüm? Dat is stemmen met de middelvinger, zou je kunnen zeggen. Dus ik begrijp wel die logica. Om diezelfde reden zou ik ook op VB kunnen stemmen omdat ik weet dat een zeer groot VB veel stokken in de wielen kan steken van het politieke systeem en niet omdat ik de ideeën van VB genegen zou zijn.

Vote Trump, vote chaos.

Wanneer kwam die film Civil War nu weer uit? :unsure:
 
Je kan stemmen op een bepaalde partij om chaos te creëren en nadien een machtsvacuüm? Dat is stemmen met de middelvinger, zou je kunnen zeggen. Dus ik begrijp wel die logica. Om diezelfde reden zou ik ook op VB kunnen stemmen omdat ik weet dat een zeer groot VB veel stokken in de wielen kan steken van het politieke systeem en niet omdat ik de ideeën van VB genegen zou zijn.

Vote Trump, vote chaos.

Wanneer kwam die film Civil War nu weer uit? :unsure:
Met die vier jaar durende middelvinger zaag je misschien wel de poten onder je eigen stoel weg, waarbij het systeem zo verrot wordt dat het ook nog eens langer duurt dan vier jaar. Niks chaos of machtsvacuüm, maar gewoon een autoritaire, ultranationalistische regering waar white supremacy als een normale manier van denken wordt voorgesteld. Ook iets makkelijker om (tijdelijk) te slikken als je niét tot een van de geviseerde bevolkingsgroepen behoort, natuurlijk.

Maar in tegenstelling tot de eerste keer, is het heel duidelijk waar Trump voor staat. Dus als ze hem nu verkiezen, is dat de president die de VS graag wil. Wat @Creeping Death zegt, is de polarisatie in de praktijk, en die is al een hele poos voor Trump aan de gang. Pakweg sinds halverwege de jaren 90, en Trump bespeelt die gewoon uitstekend. Want zelfs ouder dan dat is de verdeeldheid binnen de Reps, wat je nu nog altijd ziet: Romney en McConnell staan echt niet aan dezelfde kant als Trump. Maar hij trekt die kampen op één lijn door naar de enige Grote Vijand te wijzen: liberalism. Raar genoeg verkracht Trump daarbij zelfs de basisprincipes van het Republikeinse gedachtegoed, waardoor je zou denken dat iedereen hem zou achterlaten, maar het werkt. Hij maakt een neorepublikeinse partij, en al wie niet mee is, is voor de vijand. Dat voedt alleen maar het "party over country"-idee dat bij de tegenstander heerst, en zo blijft de kloof.
 
Met die vier jaar durende middelvinger zaag je misschien wel de poten onder je eigen stoel weg, waarbij het systeem zo verrot wordt dat het ook nog eens langer duurt dan vier jaar. Niks chaos of machtsvacuüm, maar gewoon een autoritaire, ultranationalistische regering waar white supremacy als een normale manier van denken wordt voorgesteld. Ook iets makkelijker om (tijdelijk) te slikken als je niét tot een van de geviseerde bevolkingsgroepen behoort, natuurlijk.

Maar in tegenstelling tot de eerste keer, is het heel duidelijk waar Trump voor staat. Dus als ze hem nu verkiezen, is dat de president die de VS graag wil. Wat @Creeping Death zegt, is de polarisatie in de praktijk, en die is al een hele poos voor Trump aan de gang. Pakweg sinds halverwege de jaren 90, en Trump bespeelt die gewoon uitstekend. Want zelfs ouder dan dat is de verdeeldheid binnen de Reps, wat je nu nog altijd ziet: Romney en McConnell staan echt niet aan dezelfde kant als Trump. Maar hij trekt die kampen op één lijn door naar de enige Grote Vijand te wijzen: liberalism. Raar genoeg verkracht Trump daarbij zelfs de basisprincipes van het Republikeinse gedachtegoed, waardoor je zou denken dat iedereen hem zou achterlaten, maar het werkt. Hij maakt een neorepublikeinse partij, en al wie niet mee is, is voor de vijand. Dat voedt alleen maar het "party over country"-idee dat bij de tegenstander heerst, en zo blijft de kloof.
Of je de poten onder je stoel wegzaagt hangt af hoe je zelf in het leven staat, niet? Als ik conservatieve ideeën heb ga ik minder problemen hebben met een conservatieve dictatuur dat een beleid uitdraagt dat meer in de lijn ligt van mijn ideeën dan met een progressief beleid. Orbans autoritaire bestel in Hongarije is corrupt en de vele rechts-autoritaire aanhangers hebben ook weet van die corruptie, maar zij voelen wel de nodige vrijheid om hun ideeën uit te dragen. Stond enkele maanden geleden nog een artikel van in De Standaard: Hongarije als een vrijhaven voor rechtsradicaal denken. Je geeft het zelf aan dat het allemaal makkelijker te slikken is als de overheid jou niet viseert, ook al wordt de rechtszekerheid in je land aangetast.
 
Of je de poten onder je stoel wegzaagt hangt af hoe je zelf in het leven staat, niet? Als ik conservatieve ideeën heb ga ik minder problemen hebben met een conservatieve dictatuur dat een beleid uitdraagt dat meer in de lijn ligt van mijn ideeën dan met een progressief beleid. Orbans autoritaire bestel in Hongarije is corrupt en de vele rechts-autoritaire aanhangers hebben ook weet van die corruptie, maar zij voelen wel de nodige vrijheid om hun ideeën uit te dragen. Stond enkele maanden geleden nog een artikel van in De Standaard: Hongarije als een vrijhaven voor rechtsradicaal denken. Je geeft het zelf aan dat het allemaal makkelijker te slikken is als de overheid jou niet viseert, ook al wordt de rechtszekerheid in je land aangetast.
Zeker, ik wil het ook niet afdoen als minder legitiem. Ik bedoelde eigenlijk meer: als je dit (toegegeven, ik ben biased) o zo mooie systeem zo laat verkrachten tot een dictatuur, is de kans er ook dat je de ideeën van de dictator hierna minder leuk vindt. En dan gaan er misschien wel zijn die spijt hebben van die poten... Want rechtszekerheid aangetast, is aangetast. No way back. En dat laatste is wel het idee dat ik bij deze verkiezingen heb, dat dat de inzet wordt.
 
Zeker, ik wil het ook niet afdoen als minder legitiem. Ik bedoelde eigenlijk meer: als je dit (toegegeven, ik ben biased) o zo mooie systeem zo laat verkrachten tot een dictatuur, is de kans er ook dat je de ideeën van de dictator hierna minder leuk vindt. En dan gaan er misschien wel zijn die spijt hebben van die poten... Want rechtszekerheid aangetast, is aangetast.
Spijt komt dan inderdaad te laat. Ik herinner me nog gesprekken met Iraniërs die de revolutie hebben meegemaakt en Khomeini hebben gesteund, maar er dan toch spijt van hebben dat het is uitgedraaid in zo'n autoritair systeem met veel corruptie en dubbele standaarden. Dan komt er schaamte voor in de plaats. Voor minder dramatische keerpunten kan je ook naar de Brexit kijken.
 
Die polarisatie op vlak van IMO minder belangrijke zaken zie je werkelijk overal. Mijn vrouw ziet graag "Love is Blind", zo'n datingshow met grote nadruk op sensatie. Daar heb je dan goed opgeleide Amerikanen die dus een lief zoeken, en hoor je zaken zoals "we matchen heel goed voor belangrijke zaken zoals onze mening over abortus of same sex marriage". Ik denk toch dat we hier nog niet zo ver zijn dat we als belangrijke factor voor relatiepotentieel denken aan waar de mogelijke partner zich bevindt op de as conservatief-progressief

Als iemand getrouwd met wat best te omschrijven valt als een hondsdolle Trump-fanaat (waarbij je Trump kan inwisselen voor eender welke conservatieve en eventueel katholieke politicus) beklaag ik het me toch dat ik nooit op voorhand daarnaar geinformeerd heb en pas achteraf voor de onaangenaame verrassing kwam te staan. Ik kan hier thuis geen enkele normale discussie over politiek voeren want het wordt direct persoonlijk, veralgemend, ontwijkend, overdrijvend, etc.
Bv, er was een fragment op TV over protesterende boeren die de politie bestookten met stenen en een politieagent die een item terugwierp naar de boeren. De politieagent was een slecht persoon die zijn macht uitbuit, typerend voor de huidige overheid die ze absoluut niet kan smaken, terwijl de gewelddadige boeren (de groep die ze genegen is) geen echte boeren waren maar provocerende infiltranten van de overheid om de boeren in een slecht daglicht te zetten.
 
Maar was ze wel al zo toen je elkaar leerde kennen? Je ziet het tegenwoordig wel meer dat mensen die lange tijd eerder apolitiek doorheen het leven staptten plots op latere leeftijd 'geradicaliseerd' worden. We leven echt in een tijd van samenzweringstheorieen en het in twijfel trekken van alle oude waarheden. Enorm frustrerend want eens dat iemand te diep in zo'n rabbithole verzeild raakt, krijg je ze er niet meer uit.
 
Dat moet echt niet gemakkelijk zijn om met zo iemand samen te leven. Meestal komen zo'n gekke uitspraken van mensen die single zijn.
Ik ken ook zo 2 mensen en die zijn allebei single en hebben niemand die hun visies countert. Ze leven zowaar in een echokamer.
 
Energieke Joe Biden oogt opeens tien jaar jonger en haalt uit in State of the Union

Geen Sleepy Joe, maar eentje die met veel bravado zijn laatste State of the Union uitsprak. Als hij dit 8 maanden kan volhouden kan hij het tij misschien wel eens keren want hij staat 5% achter in de peilingen. Hij zal goed hebben geoefend met zijn team (of een lijntje coke? :unsure: ). Geen klassieke verzoenende toespraak, maar krachtdadig en bij momenten vrij agressief naar zijn voorganger Donald Trump toe.
 
Inderdaad, dit is de Biden die nodig is om de verkiezingen te winnen. Het zal er de komende maanden op aan komen de juiste momenten te kiezen waarbij hij voldoende geprepped wordt om dit te kunnen neerzetten. Hier zie je een president en niet een klein, verongelijkt kind dat bij de andere partij een bolletje voor zijn naam krijgt.
 
geen ongegronde medische diagnoses
Energieke Joe Biden oogt opeens tien jaar jonger en haalt uit in State of the Union

Geen Sleepy Joe, maar eentje die met veel bravado zijn laatste State of the Union uitsprak. Als hij dit 8 maanden kan volhouden kan hij het tij misschien wel eens keren want hij staat 5% achter in de peilingen. Hij zal goed hebben geoefend met zijn team (of een lijntje coke? :unsure: ). Geen klassieke verzoenende toespraak, maar krachtdadig en bij momenten vrij agressief naar zijn voorganger Donald Trump toe.
Inderdaad, dit is de Biden die nodig is om de verkiezingen te winnen. Het zal er de komende maanden op aan komen de juiste momenten te kiezen waarbij hij voldoende geprepped wordt om dit te kunnen neerzetten. Hier zie je een president en niet een klein, verongelijkt kind dat bij de andere partij een bolletje voor zijn naam krijgt.
Wanneer je naar de mentale geschiktheid van beide kandidaten kijkt, kan je niet anders zeggen dan dat Trump al in een veel verder gevorderde cognitieve achteruitgang zit (kijk maar eens naar interviews van hem van 20 jaar geleden, hij sprak toen nog in echte zinnen).
Biden heeft nooit de duidelijkste spreker geweest (stotteraar), en dat zal ook nooit veranderen, maar hij is en blijft gewoon erg gevat. Ik heb deze hier al enkele weken geleden gepost, maar dit is onvoorbereid, en echt wel suppergrappig
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, dit is de Biden die nodig is om de verkiezingen te winnen. Het zal er de komende maanden op aan komen de juiste momenten te kiezen waarbij hij voldoende geprepped wordt om dit te kunnen neerzetten. Hier zie je een president en niet een klein, verongelijkt kind dat bij de andere partij een bolletje voor zijn naam krijgt.
De verkiezingen zijn in dat opzicht vooral een strijd op perceptie dan om de eigenlijke ideeën die ze willen implementeren.
 
Energieke Joe Biden oogt opeens tien jaar jonger en haalt uit in State of the Union

Geen Sleepy Joe, maar eentje die met veel bravado zijn laatste State of the Union uitsprak. Als hij dit 8 maanden kan volhouden kan hij het tij misschien wel eens keren want hij staat 5% achter in de peilingen. Hij zal goed hebben geoefend met zijn team (of een lijntje coke? :unsure: ). Geen klassieke verzoenende toespraak, maar krachtdadig en bij momenten vrij agressief naar zijn voorganger Donald Trump toe.
Dit is dan ook pas het startschot voor de campagne bij de meeste presidentsverkiezingen. De zittende president hoeft tot nu niks te doen, het grote voordeel van een incumbent. Tot nu toe heeft Trump oppositie kunnen voeren en een karikatuur kunnen ophangen over een president die bij zijn eerste toespraak toch iets minder karikaturaal blijkt.
 
Dit is dan ook pas het startschot voor de campagne bij de meeste presidentsverkiezingen. De zittende president hoeft tot nu niks te doen, het grote voordeel van een incumbent. Tot nu toe heeft Trump oppositie kunnen voeren en een karikatuur kunnen ophangen over een president die bij zijn eerste toespraak toch iets minder karikaturaal blijkt.
Biden en zijn team zal wel verdomd goed geweten hebben dat een klungelige toespraak een mooi cadeau was voor Trump.
 
Dit jaar gaan we ons niet vervelen. Dat is zeker.
Nu kan het moddergooien pas echt beginnen :) House of Cards feelings
 
Energieke Joe Biden oogt opeens tien jaar jonger en haalt uit in State of the Union

Geen Sleepy Joe, maar eentje die met veel bravado zijn laatste State of the Union uitsprak. Als hij dit 8 maanden kan volhouden kan hij het tij misschien wel eens keren want hij staat 5% achter in de peilingen. Hij zal goed hebben geoefend met zijn team (of een lijntje coke? :unsure: ). Geen klassieke verzoenende toespraak, maar krachtdadig en bij momenten vrij agressief naar zijn voorganger Donald Trump toe.
ik heb net een korte clip ervan gezien waarbij Biden unscripted ( maar mss wel voorbereid) reageert op MTG ivm die Riley. Zelfs met het gestotter waren die paar zinnen van Biden daar coherenter dan eender wat van Trump de laatste 8 jaar, zelfs als Trump wel iets voorbereid heeft.
 
ik heb net een korte clip ervan gezien waarbij Biden unscripted ( maar mss wel voorbereid) reageert op MTG ivm die Riley. Zelfs met het gestotter waren die paar zinnen van Biden daar coherenter dan eender wat van Trump de laatste 8 jaar, zelfs als Trump wel iets voorbereid heeft.
Er zit inderdaad wel een verschil tussen perceptie en realiteit - Trump spreekt ook maar gibberish, maar het draait erom wie de strijd om perceptie wint.

Ik hoop nogmaals dat beide heren goed nadenken over hun vicepresident.
 
Er zit inderdaad wel een verschil tussen perceptie en realiteit - Trump spreekt ook maar gibberish, maar het draait erom wie de strijd om perceptie wint.

Ik hoop nogmaals dat beide heren goed nadenken over hun vicepresident.
Gaat Biden niet opnieuw met Harris dan? Heb het nog niet opgezocht, maar zijn er gevallen waarbij een zittende president zijn herverkiezingscampagne ingaat met een andere kandidaat vicepresident?
 
Gaat Biden niet opnieuw met Harris dan? Heb het nog niet opgezocht, maar zijn er gevallen waarbij een zittende president zijn herverkiezingscampagne ingaat met een andere kandidaat vicepresident?
Het is al eens gebeurd dat FDR Wallace heeft vervangen met Truman in 1944. Biden kan die switch dus ook wel maken, als hij en zijn team dat nodig vinden. De keuze is wel belangrijk om twee redenen: een extra stem in de Senate en presidentiële death watch. Vooral dat laatste baart zorgen.
 
Terug
Bovenaan