Amerikaanse presidentsverkiezingen 2024

Avondland

Well-known member
Amerikaanse Hooggerechtshof oordeelt nét voor Super Tuesday: Trump mag deelnemen aan voorverkiezingen in Colorado

Het Amerikaanse Hooggerechtshof (Engels: Supreme Court) heeft geoordeeld dat de oud-president Donald Trump wel degelijk mag deelnemen aan de Republikeinse voorverkiezingen in de staat Colorado. Die staat had hem eerder geschrapt van het stembiljet, omdat de staat Trump beschuldigt van een poging tot staatsgreep op 6 januari 2021. Toen bestormden aanhangers van Trump het Amerikaanse Capitool in de hoofdstad Washington, D.C.

De staat Colorado krijgt dus geen gelijk. Met een unanieme beslissing oordeelde het Hooggerechtshof dat enkel het Amerikaanse Congres iemand mag diskwalificeren op basis van Amendement 14, paragraaf 3 van de Amerikaanse grondwet. Volgens de rechters ligt die macht dus niet bij de individuele staten. Amendement 14, paragraaf 3 stelt dat iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan "opstand of rebellie" niet meer verkozen kan worden.

Belangrijk: het Hof oordeelt dat Trump wel op het stembiljet mag staan, maar pleit hem niét vrij voor de beschuldigingen van een opstand tegen de staat. Later moet het Hooggerechtshof oordelen of Trump onschendbaar is voor de daden die hij als president heeft gesteld.

Met deze meevaller voor Trump gaat de Super Tuesday morgen van start. Wat die dag juist is lees je hier:

Super Tuesday (Nederlands: Superdinsdag) is een begrip uit de Amerikaanse voorverkiezingen (primaries), waarbij verschillende partijen een presidentskandidaat kiezen. Op Super Tuesday (ergens in februari of maart) mogen negen staten stemmen waarbij een kwart van de delegatieleden te verdelen zijn. Dit is altijd de belangrijkste dag van de voorverkiezingen.

De staten waarin op Super Tuesday traditioneel gestemd wordt, zijn Californië, Connecticut, Georgia, Maryland, Massachusetts, New York, Ohio, Rhode Island en Vermont. Minnesota en North Dakota houden partijbijeenkomsten (caucuses) op deze dag.

Tijd dus voor een toegewijd verkiezingstopic voor Murricah. Ditmaal gaat de strijd opnieuw tussen Biden en Trump, tenzij een van hen iets overkomt. Het zijn beide ouwe knakkers op vergevorderde leeftijd en een ervan heeft een hele resem rechtszaken aan zijn broek hangen, die hij hoopt uitgesteld te krijgen tot hij onder de paraplu van onschendbaarheid valt als president van de Verenigde Staten.
 
Die Super Tuesday is ditmaal toch compleet irrelevant? Trump is met straatlengte voorsprong de favoriet onder de Reps en bij de Dems heb je enkel Biden. Je hebt dan wel de Never Trumpers onder de Republikeinen, dat lijkt me vooral grootspraak te zijn en wanneer puntje bij paaltje komt gaan ze uit angst en eigenbeland toch gewoon Trump stemmen.

Ben de laatste weken wat op YT naar de talkshows aan het kijken en een paar "onafhankelijke" YT stations en het is toch echt waanzinnig wat die Trump allemaal uit zijn botten kan slagen zonder daarvoor een sikkepit steun te verliezen. Zelfs als die fans geconfronteerd worden met de echte uitspraken van Trump, doen ze het af als fake of geloven ze het niet. Hallucinant.
 
Die Super Tuesday is ditmaal toch compleet irrelevant? Trump is met straatlengte voorsprong de favoriet onder de Reps en bij de Dems heb je enkel Biden. Je hebt dan wel de Never Trumpers onder de Republikeinen, dat lijkt me vooral grootspraak te zijn en wanneer puntje bij paaltje komt gaan ze uit angst en eigenbeland toch gewoon Trump stemmen.

Ben de laatste weken wat op YT naar de talkshows aan het kijken en een paar "onafhankelijke" YT stations en het is toch echt waanzinnig wat die Trump allemaal uit zijn botten kan slagen zonder daarvoor een sikkepit steun te verliezen. Zelfs als die fans geconfronteerd worden met de echte uitspraken van Trump, doen ze het af als fake of geloven ze het niet. Hallucinant.
Er is inderdaad weinig verrassends aan deze Super Tuesday, maar het is wel het startschot van 8 maanden campagnevoeren tot en met 5 november. En dan is het tijd voor de belangrijkste verkiezingen van dit jaar en misschien ook dit decennium? 4 jaar Biden betekent continuïteit terwijl 4 jaar Trump op zijn minst verrassend kan uitdraaien. In beide gevallen nog te bekijken of ze geen heup breken en ze moeten terugvallen op hun vicepresidenten.

Daarom een apart topic.
 
Voor iedereen die de behoefte heeft om reeds vanaf nu heel de Amerikaanse verkiezingscampagne van dichtbij te volgen , raad ik deze website aan.
4 jaar geleden de fout gemaakt dat allemaal veel te dichtbij te volgen, maar daar word je gegarandeerd echt alleen maar ongelukkig van. Mogelijks is de keuze van onze Amerikaanse neefjes en nichtjes wel belangrijker voor Europa dan ooit, met een Trump die Nato ondermijnt.
 
Je hebt gelijk dat het niet zo goed is voor je bloeddruk als je de verkiezingscampagnes volgt. Vooral de onzin die uit het MAGA kamp komt.
Onbegrijpelijk dat mensen die meer dan 3 hersencellen hebben Trump een goede keuze vinden.
 
Onbegrijpelijk dat mensen die meer dan 3 hersencellen hebben Trump een goede keuze vinden.
Dat laatste is toch niet zo? De meeste hoger opgeleide mensen die republikeins stemmen, stemmen op Haley.
Je overschat gewoon het percentage van de Amerikaanse bevolking dat méér dan 3 hersencellen heeft. :tongue:
 
Het ziet er ondertussen behoorlijk dystopisch uit allemaal vind ik.


Gewoon al het feit dat het echt opnieuw Biden vs Trump wordt. Je kan het niet verzinnen...
Twee wauwelende bejaarden. Dan was Haley nog een jong veulen, maar die zou de handdoek in de ring gooien las ik?
 
geen ongegronde medische diagnoses
Twee wauwelende bejaarden. Dan was Haley nog een jong veulen, maar die zou de handdoek in de ring gooien las ik?

We komen bijna op het punt dat politieke standpunten niet meer van belang zijn. Je wil toch gewoon dat er een helder denkende en beredeneerde president komt. In de plaats daarvan is er de keuze tussen een leugenachtige narcist of een seniele man.

Eigenlijk moeten ze Mitch McConnell ook nog overtuigen om toch te blijven, dan kan die daar ergens in een hoekje al kwijlend in het ijle voor zich uit staren terwijl de rest gewoon wat onzin roept.
 
We komen bijna op het punt dat politieke standpunten niet meer van belang zijn. Je wil toch gewoon dat er een helder denkende en beredeneerde president komt. In de plaats daarvan is er de keuze tussen een leugenachtige narcist of een seniele man.

Eigenlijk moeten ze Mitch McConnell ook nog overtuigen om toch te blijven, dan kan die daar ergens in een hoekje al kwijlend in het ijle voor zich uit staren terwijl de rest gewoon wat onzin roept.
Als ik Trump zie speechen moet ik toch ook aan seniliteit denken. Alleszins ben ik benieuwd welke vicepresidenten er mogen inspringen als de hoogbejaarde president van de VS de pijp aan Maarten geeft.

Biden-Obama was nog een tandem met een vrij zichtbare Biden als vicepresident. Kamala Harris is hier quasi onzichtbaar en irrelevant.
 
Een tandem met president en vice is ook eerder de uitzondering dan regel. Maar gaan ze nu niet Kamala Harris meer in de schijnwerpers zetten, omdat ze, wel ja, de backup is?

En Trump; die moest het nooit van zijn coherentie hebben dus seniel of niet maakt wrs niet zo veel uit. Hij heeft bakken energie en dat is vaak genoeg.
 
Als ik Trump zie speechen moet ik toch ook aan seniliteit denken. Alleszins ben ik benieuwd welke vicepresidenten er mogen inspringen als de hoogbejaarde president van de VS de pijp aan Maarten geeft.

Biden-Obama was nog een tandem met een vrij zichtbare Biden als vicepresident. Kamala Harris is hier quasi onzichtbaar en irrelevant.

Trump is bij momenten zalig om naar te kijken/luisteren- maar dan in een context van stand-up comedy, inhoudelijk is er ... ja, meestal gewoon niets/overdrijving/fantasie - maar de stijl vind ik echt grappig.

Vraag is wat er gaat gebeuren als Biden voor publiek/camera's wederom eens de mist in gaat - hij zal niet anders kunnen dan meer publiek op het toneel verschijnen en dan is het een kwestie van tijd alvorens er incidenten zijn en hoe die kunnen uitgesmeerd worden.

Wat ik ook moeilijk kan begrijpen: economisch heeft de VS het fantastisch gedaan onder Biden - maar dat lijkt voor veel Amerikanen niet zo aan te voelen als ik mag geloven wat er te lezen valt. Ik ken de VS te weinig om daar een verklaring voor te bedenken - je zou verwachten dat een bloeiende economie voor het gros van de bevolking toch een positieve impact zou hebben. Dat zou een belangrijke troef kunnen en moeten zijn.
 
Trump is bij momenten zalig om naar te kijken/luisteren- maar dan in een context van stand-up comedy, inhoudelijk is er ... ja, meestal gewoon niets/overdrijving/fantasie - maar de stijl vind ik echt grappig.

Vraag is wat er gaat gebeuren als Biden voor publiek/camera's wederom eens de mist in gaat - hij zal niet anders kunnen dan meer publiek op het toneel verschijnen en dan is het een kwestie van tijd alvorens er incidenten zijn en hoe die kunnen uitgesmeerd worden.

Wat ik ook moeilijk kan begrijpen: economisch heeft de VS het fantastisch gedaan onder Biden - maar dat lijkt voor veel Amerikanen niet zo aan te voelen als ik mag geloven wat er te lezen valt. Ik ken de VS te weinig om daar een verklaring voor te bedenken - je zou verwachten dat een bloeiende economie voor het gros van de bevolking toch een positieve impact zou hebben. Dat zou een belangrijke troef kunnen en moeten zijn.
Biden is blijkbaar heel hard aan het oefenen voor zijn laatste State of the Union. Wees er maar zeker van dat iedereen, en zeker zijn team, met argusogen naar elk woord zal luisteren.
 
Trump is bij momenten zalig om naar te kijken/luisteren- maar dan in een context van stand-up comedy, inhoudelijk is er ... ja, meestal gewoon niets/overdrijving/fantasie - maar de stijl vind ik echt grappig.

Vraag is wat er gaat gebeuren als Biden voor publiek/camera's wederom eens de mist in gaat - hij zal niet anders kunnen dan meer publiek op het toneel verschijnen en dan is het een kwestie van tijd alvorens er incidenten zijn en hoe die kunnen uitgesmeerd worden.

Wat ik ook moeilijk kan begrijpen: economisch heeft de VS het fantastisch gedaan onder Biden - maar dat lijkt voor veel Amerikanen niet zo aan te voelen als ik mag geloven wat er te lezen valt. Ik ken de VS te weinig om daar een verklaring voor te bedenken - je zou verwachten dat een bloeiende economie voor het gros van de bevolking toch een positieve impact zou hebben. Dat zou een belangrijke troef kunnen en moeten zijn.
Is dat niet gewoon een probleem van deze tijd? Doordat er door politici, de media, allerhande actoren op social media enz... constant op de polarisering gespeeld wordt, worden de zaken die wél goed lopen gewoonweg niet meer gezien of herkend door de burger.
 
Is dat niet gewoon een probleem van deze tijd? Doordat er door politici, de media, allerhande actoren op social media enz... constant op de polarisering gespeeld wordt, worden de zaken die wél goed lopen gewoonweg niet meer gezien of herkend door de burger.
De hyperpolarisering speelt daar inderdaad wel een belangrijke rol in en je kan het de burger ook moeilijk verwijten dat hij de hele economische context niet correct kan plaatsen. In zo'n omgeving gaan mensen hun Groot Gelijk ook niet meer willen aanpassen en het goede dat Biden doet wordt dan ook niet meer naar waarde geschat.

Niet dat het hier in België zoveel beter is. Migratie is hier het grote topic van de verkiezingen, maar is dat werkelijk zo'n belangrijk thema of is het eerder een welgekomen bliksemafleider waar vooral het Vlaams Belang garen bij spint?
 
Als ik Trump zie speechen moet ik toch ook aan seniliteit denken. Alleszins ben ik benieuwd welke vicepresidenten er mogen inspringen als de hoogbejaarde president van de VS de pijp aan Maarten geeft.

Biden-Obama was nog een tandem met een vrij zichtbare Biden als vicepresident. Kamala Harris is hier quasi onzichtbaar en irrelevant.

Trump's uitglijder waar hij het ineens terug heeft over Obama is inderdaad ook een teken aan de wand van enige seniliteit.

Maar bon, wanneer je denkt dat het politieke systeem in België niet marcheert is het altijd leuk om eens naar de huidige stand van zaken in de VS te kijken.
 
De hyperpolarisering speelt daar inderdaad wel een belangrijke rol in en je kan het de burger ook moeilijk verwijten dat hij de hele economische context niet correct kan plaatsen. In zo'n omgeving gaan mensen hun Groot Gelijk ook niet meer willen aanpassen en het goede dat Biden doet wordt dan ook niet meer naar waarde geschat.

Niet dat het hier in België zoveel beter is. Migratie is hier het grote topic van de verkiezingen, maar is dat werkelijk zo'n belangrijk thema of is het eerder een welgekomen bliksemafleider waar vooral het Vlaams Belang garen bij spint?
Je krijgt de indruk dat het gat tussen "perceptie" en "realiteit" groter wordt. Misschien is dat altijd zo geweest, misschien lagen politici vorger minder wakker van "het gepeupel", of misschien is dat door de overvloed aan (valse) informatie wel degelijk zo.

De VS is door de facto maar twee partijen te hebben die van belang zijn misschien een extreem geval, maar je ziet hier inderdaad hetzelfde met die recente poll.

Die polarisatie op vlak van IMO minder belangrijke zaken zie je werkelijk overal. Mijn vrouw ziet graag "Love is Blind", zo'n datingshow met grote nadruk op sensatie. Daar heb je dan goed opgeleide Amerikanen die dus een lief zoeken, en hoor je zaken zoals "we matchen heel goed voor belangrijke zaken zoals onze mening over abortus of same sex marriage". Ik denk toch dat we hier nog niet zo ver zijn dat we als belangrijke factor voor relatiepotentieel denken aan waar de mogelijke partner zich bevindt op de as conservatief-progressief
 
Als ik Trump zie speechen moet ik toch ook aan seniliteit denken. Alleszins ben ik benieuwd welke vicepresidenten er mogen inspringen als de hoogbejaarde president van de VS de pijp aan Maarten geeft.

Biden-Obama was nog een tandem met een vrij zichtbare Biden als vicepresident. Kamala Harris is hier quasi onzichtbaar en irrelevant.
Wat ik veel belangrijker vind dan dat focussen op de hoogbejaardheid -die niemand ooit gaat veranderen- is dat het hier wel degelijk over een extremistische presidentskandidaat gaat tegenover een redelijk gematigde Third Way-aanhanger. Biden wordt voorgesteld als extreemlinks, maar is redelijk gematigd als linkse democraat, en net als Obama economisch een aanhanger van de third way, de tussenweg tussen Reps en Dems om kort door de bocht te gaan. Sociaal heeft hij het discours van Obama een beetje te ver doorgetrokken voor mij, dat klopt.

Maar door te kijken naar hun ouderdom en vermeende medische diagnoses die mensen maken vanaf een paar videoclipjes, en die kunnen bewijzen wat ze op voorhand al wilden, gaat wel verloren dat Trump een veroordeelde belastingontduiker is die dus van de gemeenschap steelt, die campagnefondsen foutief heeft gebruikt en die gestolen heeft, die niet te vertrouwen is met geheime informatie omdat hij die door de wc wou spoelen, die zich constant persoonlijk verrijkt met het presidentschap, die veroordeeld kan worden voor verkiezingsfraude en verraad, die de scheiding der machten constant schendt, die herhaaldelijk de rechtsgang belemmert uit eigengewin, een playbook heeft dat geschreven is door veroordeelde letterlijke witte supremacisten, die herhaaldelijk gaat samenzitten met die altright-racisten en die duidelijk een autoritair plan heeft dat maar héél halfslachtig ontkend wordt (van de Heritage Foundation). Dat staat allemaal vast, dat zijn geen vermeende zaken. En dat is dan nog los van zijn totaal gefaalde presidentschap, waarbij er veel meer mislukt is dan gelukt. Zoals zijn Trumpcare, zijn wall...

Ik kan er maar moeilijk bij :)
 
Maar door te kijken naar hun ouderdom en vermeende medische diagnoses die mensen maken vanaf een paar videoclipjes, en die kunnen bewijzen wat ze op voorhand al wilden, gaat wel verloren dat Trump een veroordeelde belastingontduiker is die dus van de gemeenschap steelt, die campagnefondsen foutief heeft gebruikt en die gestolen heeft, die niet te vertrouwen is met geheime informatie omdat hij die door de wc wou spoelen, die zich constant persoonlijk verrijkt met het presidentschap, die veroordeeld kan worden voor verkiezingsfraude en verraad, die de scheiding der machten constant schendt, die herhaaldelijk de rechtsgang belemmert uit eigengewin, een playbook heeft dat geschreven is door veroordeelde letterlijke witte supremacisten, die herhaaldelijk gaat samenzitten met die altright-racisten en die duidelijk een autoritair plan heeft dat maar héél halfslachtig ontkend wordt (van de Heritage Foundation). Dat staat allemaal vast, dat zijn geen vermeende zaken. En dat is dan nog los van zijn totaal gefaalde presidentschap, waarbij er veel meer mislukt is dan gelukt. Zoals zijn Trumpcare, zijn wall...
Wat ik dan nog het gekste vind: er zijn republikeinen die extact hetzelfde denken over Trump en er toch nog op zouden stemmen.
Deze week nog een stukje van Jordan Keppler op een Nikki Haley rally gezien waarin ge mensen ziet die letterlijk zeggen dat hij de ondergang van het land zou betekenen maar ze er toch nog op zouden stemmen als het tussen hem en Biden gaat.
 
Terug
Bovenaan