Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Kan je daar een getal op kleven? Bij ons nu bv. is het 8FTE werknemers in een ploeg, waarvan er minimum 5FTE op shift moeten zijn.
Sorry, ik dacht dat je het over de shiftpremie had.

Over de bezetting kan ik niets zeggen. Hangt af van de afdeling waar je in staat. Zal rond de 60% aanwezigheid schommelen schat ik maar hangt natuurlijk ook af van de beschikbare certificaten. Als er 2 mensen zijn die een bepaalde eenheid kennen en één van die twee is reeds afwezig dan kan de andere geen verlof nemen ook al zouden alle andere medewerkers aanwezig zijn en is er in theorie dus voldoende volk.
 
En kwa werkdruk? Zijn er ook rustigere momenten? Hier bv. wordt in het weekend of na de daguren al wel eens gekookt (zoals op de meeste chemische bedrijven in volcontinu denk ik:laugh:). Of momenten dat je gedreven aan je opleiding kan werken.
 
En kwa werkdruk? Zijn er ook rustigere momenten? Hier bv. wordt in het weekend of na de daguren al wel eens gekookt (zoals op de meeste chemische bedrijven in volcontinu denk ik:laugh:). Of momenten dat je gedreven aan je opleiding kan werken.
Hangt ook weer af van welke afdeling maar globaal gezien is de vroege shift het drukste omdat dan alle bazen hun ideetjes willen testen en omdat alle contractoren moeten begeleid worden met hun werken. Late gewoonlijk iets rustiger, nog wat vergunningen met contractoren en wat instructiewerk uitvoeren, de nacht is gewoonlijk het rustigst.

Koken heb ik hier nog niet te veel gezien. Het eten klaarmaken beperkt zich hier tot de microgolf. Koken is voor het plebs van de chemie en niet voor de elite van de petrol, wij hebben geld te veel dus wij bestellen gewoon altijd :cool:.
 
Koken heb ik hier nog niet te veel gezien. Het eten klaarmaken beperkt zich hier tot de microgolf. Koken is voor het plebs van de chemie en niet voor de elite van de petrol, wij hebben geld te veel dus wij bestellen gewoon altijd :cool:.
Haha touché :LOL:
Misschien nog enkele korte vraagjes:

Hebben jullie ook een cafetariaplan? Toevallig auto's via Arval?
Is er iets van shiftbussen zoals I-bus / bussen BASF?
Aantal dagen verlof naar analogie met de rest van de chemie? Waar ik nu werk ongeveer 75dagen/jaar.
Pensioenverzekering aanwezig?
Ziekteverzekering (terugbetaling remgeld) aanwezig?
 
Hebben jullie ook een cafetariaplan? Toevallig auto's via Arval?
Ja, elektronica, fietslease is in voege en autolease zijn ze aan het opzetten
Is er iets van shiftbussen zoals I-bus / bussen BASF?
Voor de shift is er een taxi van/naar het centraal station
Aantal dagen verlof naar analogie met de rest van de chemie? Waar ik nu werk ongeveer 75dagen/jaar.
70 dagen als basis, meer dagen naargelang anciënniteit
Pensioenverzekering aanwezig?
Ja
Ziekteverzekering (terugbetaling remgeld) aanwezig?
Hospitalisatieverzekering, mogelijkheid om familie mee aan te sluiten maar hier hangt soms een kost aan.
 
Ja, elektronica, fietslease is in voege en autolease zijn ze aan het opzetten

Voor de shift is er een taxi van/naar het centraal station

70 dagen als basis, meer dagen naargelang anciënniteit

Ja

Hospitalisatieverzekering, mogelijkheid om familie mee aan te sluiten maar hier hangt soms een kost aan.
Super!
Bedankt voor alle openlijke antwoorden.
Hier kan ik al een heel stuk mee verder!
 
En kwa werkdruk? Zijn er ook rustigere momenten? Hier bv. wordt in het weekend of na de daguren al wel eens gekookt (zoals op de meeste chemische bedrijven in volcontinu denk ik:laugh:). Of momenten dat je gedreven aan je opleiding kan werken.
In tegenstelling tot bij Enforcer wordt er bij ons wel gekookt met de nacht en natuurlijk de spek en eieren zondag met de vroege.
Als je zou solliciteren vraag zeker naar hoeveel ervaring je "meeneemt" van je huidige job, de eerste jaren als hulpoperator maakt dat niet veel uit want je zit snel op je maximum maar als je na enkele jaren zou doorgroeien naar operator komt je in een systeem met barema's en dan gaat dat veel verschil kunnen opleveren. Om een voorbeeld te geven, ik werk al heel mijn professionele leven (15 jaar) al op de raffinaderij en zit op zo'n 155k€ brutojaarloon, nu heb ik weet van iemand die in het nieuwe systeem operator wordt, ergens midden de 50 maar maar enkele jaren echte ervaring en die zou toch zo'n 25k€ minder hebben ongeveer. Dat verschil zal ongeveer hetzelfde blijven voor de rest van onze carrière.
 
Laatst bewerkt:
Om een voorbeeld te geven, ik werk al heel mijn professionele leven al op de raffinaderij en zit op zo'n 155k€ brutojaarloon, nu heb ik weet van iemand die in het nieuwe systeem operator wordt, ergens midden de 50 maar maar enkele jaren echte ervaring en die zou toch zo'n 25k€ minder hebben ongeveer. Dat verschil zal ongeveer hetzelfde blijven voor de rest van onze carrière.
En dan vragen ze zich af waarom ze steeds moeilijker volk vinden dat operator wil worden bij ons :hurrr:
 
In tegenstelling tot bij Enforcer wordt er bij ons wel gekookt met de nacht en natuurlijk de spek en eieren zondag met de vroege.
Top! Dit zijn in mijn ogen de momenten waarop de ploegsfeer een serieuze boost krijgt.
In de weekenden wordt er bij ons ook al eens de koers of matchke van de rode duivels opgezet. De bazen vinden dit minder leuk, maar toch vind ik dat daardoor de atmosfeer binnen een ploeg serieus gesterkt wordt. Uiteindelijk zien we elkaar meer dan je eigen gezin 😁

Als je zou solliciteren vraag zeker naar hoeveel ervaring je "meeneemt" van je huidige job, de eerste jaren als hulpoperator maakt dat niet veel uit want je zit snel op je maximum maar als je na enkele jaren zou doorgroeien naar operator komt je in een systeem met barema's en dan gaat dat veel verschil kunnen opleveren. Om een voorbeeld te geven, ik werk al heel mijn professionele leven (15 jaar) al op de raffinaderij en zit op zo'n 155k€ brutojaarloon, nu heb ik weet van iemand die in het nieuwe systeem operator wordt, ergens midden de 50 maar maar enkele jaren echte ervaring en die zou toch zo'n 25k€ minder hebben ongeveer. Dat verschil zal ongeveer hetzelfde blijven voor de rest van onze carrière.
Werken onder een uurloon zou voor mij een nieuwe ervaring zijn. Ik ben na het school direct gestart bij mijn huidige werkgever onder een baremaschaal. Wel de eerste 8 jaar als arbeider, om nadien in dezelfde baremaschalen als bediende te werken.

Start je bij de raffinaderij van Total altijd met een uurloon? Of heb je weet dat er mensen mochten starten (als hulpoperator) in een systeem van barema's?
 
Top! Dit zijn in mijn ogen de momenten waarop de ploegsfeer een serieuze boost krijgt.
In de weekenden wordt er bij ons ook al eens de koers of matchke van de rode duivels opgezet. De bazen vinden dit minder leuk, maar toch vind ik dat daardoor de atmosfeer binnen een ploeg serieus gesterkt wordt. Uiteindelijk zien we elkaar meer dan je eigen gezin 😁
Dat gebeurt bij ons ook allemaal (als het werk het toelaat natuurlijk). En na het werk soms iets sportief gaan doen zoals padellen, karten, poolen,... Of gewoon een pintje gaan drinken 🙂
Werken onder een uurloon zou voor mij een nieuwe ervaring zijn. Ik ben na het school direct gestart bij mijn huidige werkgever onder een baremaschaal. Wel de eerste 8 jaar als arbeider, om nadien in dezelfde baremaschalen als bediende te werken.

Start je bij de raffinaderij van Total altijd met een uurloon? Of heb je weet dat er mensen mochten starten (als hulpoperator) in een systeem van barema's?
Nee, de eerste jaren altijd uurloon maar je zit heel snel op het maximum uurloon dus dat is niet slecht eigenlijk.
 
En kwa werkdruk? Zijn er ook rustigere momenten? Hier bv. wordt in het weekend of na de daguren al wel eens gekookt (zoals op de meeste chemische bedrijven in volcontinu denk ik:laugh:). Of momenten dat je gedreven aan je opleiding kan werken.
Waar werk je momenteel in productie? En waarom wil je veranderen?
 
Waar werk je momenteel in productie? En waarom wil je veranderen?
Bij Ineos.
De reden dat ik wil veranderen is omdat ik mij niet meer kan verzoenen met de keuzes die gemaakt worden door het (hoger) management.
Besparing na besparing worden door onze strot geduwd. Oke, de volume's zijn niet meer wat ze geweest zijn. Maar dit geldt voor veel fabrieken in de chemische nijverheid.
Er wordt bespaard op onderhoudsplannen, reserveonderdelen, grotere werken (wel noodzakelijk) worden uitgesteld, ...
Op korte termijn geeft dit wel besparingen, maar op langere termijn kost dit enkel maar meer geld voor de onderneming.

Als klap op de vuurpijl worden nu 2 productie-eenheden met elks hun eigen controlekamer en elks hun eigen werkmethodes samengevoegd tot 1 controlekamer. Zodoende men personeel (en dus loonkost) kan afbouwen. In totaal moeten er 22FTE's minder zijn tegen 2026. Er wordt dus met andere woorden verwacht dat we de andere productie-eenheid binnen 1,5jaar kennen. Dit zijn 2 totaal verschillende productieprocessen. Iedereen met een gezond boerenverstand weet dat dit nooit kan werken, al zeker niet op deze korte tijdspanne.

Ik ben altijd heel loyaal geweest naar mijn werkgever en ging er tot voor kort ook vanuit dat ik daar op pensioen zou gaan. Maar achter de huidige beslissingen kan ik mij echt niet scharen. Ik ben nog (relatief) jong en heb dus het gevoel dat ik nu wel een keuze moet maken. Of ik blijf nog 30jaar bij mijn huidige werkgever en probeer er maar het beste van te maken, of ik verleg mijn horizon en ga opzoek naar een andere werkgever om daar met volle goesting en energie een nieuw proces te leren.

Het feit dat ik daar al +14jaar op de teller heb staan, maakt het er niet gemakkelijker op. Na zo een periode heb je toch een bepaalde 'bonding' met je fabriek en beschouw je dat toch al eens 'kind' zal ik maar zeggen 😉.
 
Minder prettig natuurlijk. Maar die schrik bij management en nodige veranderingen zie ik alleen maar als positief en is momenteel overal terug te vinden vrees ik.
Terug minder bureaucratie, terug de hoofdtaak 'productie' ipv vele lijstjes en veiligheidsthema's etc.
Jaren roept productie bij ons om veranderingen eenvoudiger te maken, als wij voorheen een voorstel hadden om iets beter (of goedkoper) te maken deed de kostprijs steeds de das om.
Als voorbeeld: stukje leiding van 10m met 2 ventielen. Dat stukje leiding maakt ons werk pakken gemakkelijker en kan de job sneller geklaard worden. Maar de kostprijs was voorheen 25k voor die leiding en werd daarom niet toegepast. Nu door het schrappen van vele tussenpersonen en de bureaucratie te verminderen kan het in tijden van crisis ineens voor 5k. Toch een gigantisch verschil zodat op de nieuwe manier weer veel mogelijkheden komen.

Hoor ook zeker eens dat je direct een vast contract krijgt bij Total, dit was vroeger niet het geval. Kreeg je x aantal keer een tijdelijk dat ook nog afhing van interne examens na verloop van tijd. Was ook één van de redenen dat ik destijds niet voor total had gekozen. Te groot risico in mijn ogen en mijn huidige werkgever gaf ineens een vast.
 
Minder prettig natuurlijk. Maar die schrik bij management en nodige veranderingen zie ik alleen maar als positief en is momenteel overal terug te vinden vrees ik.
Terug minder bureaucratie, terug de hoofdtaak 'productie' ipv vele lijstjes en veiligheidsthema's etc.
Jaren roept productie bij ons om veranderingen eenvoudiger te maken, als wij voorheen een voorstel hadden om iets beter (of goedkoper) te maken deed de kostprijs steeds de das om.
Als voorbeeld: stukje leiding van 10m met 2 ventielen. Dat stukje leiding maakt ons werk pakken gemakkelijker en kan de job sneller geklaard worden. Maar de kostprijs was voorheen 25k voor die leiding en werd daarom niet toegepast. Nu door het schrappen van vele tussenpersonen en de bureaucratie te verminderen kan het in tijden van crisis ineens voor 5k. Toch een gigantisch verschil zodat op de nieuwe manier weer veel mogelijkheden komen.

Hoor ook zeker eens dat je direct een vast contract krijgt bij Total, dit was vroeger niet het geval. Kreeg je x aantal keer een tijdelijk dat ook nog afhing van interne examens na verloop van tijd. Was ook één van de redenen dat ik destijds niet voor total had gekozen. Te groot risico in mijn ogen en mijn huidige werkgever gaf ineens een vast.
De besparingen op de bureaucratie vind ik niet meer als normaal. Maar bij ons gebeurt nu het omgekeerde. Productie met minder, maar de kaderleden die blijven groeien.
 
Hoor ook zeker eens dat je direct een vast contract krijgt bij Total, dit was vroeger niet het geval. Kreeg je x aantal keer een tijdelijk dat ook nog afhing van interne examens na verloop van tijd. Was ook één van de redenen dat ik destijds niet voor total had gekozen. Te groot risico in mijn ogen en mijn huidige werkgever gaf ineens een vast.
Dat doen ze niet meer. Het is 6 of 9 maand eerst en dan een vast. Ik begeleid nu al 5 of 6 jaar de nieuwe mensen die beginnen op mijn thuis center en heb nog maar 1 keer geweten dat iemand nog geen vast gecontract heeft gekregen.
Dat was iemand waar we direct al een raar gevoel bij hadden maar met in gedachten dat niet iedereen even snel leert of wat meer tijd nodig heeft om zijn plaats te vinden binnen de ploegdynamiek hebben we die van heel nabij opgevolgd. Extra tussentijdse gesprekken over de job, ook duidelijk gemaakt dat het belange (nog) niet goed genoeg was maar dat er nog tijd was maar het beterde niet, het bleef niet hangen en vooral, hij probeerde zich er altijd uit te lullen i.p.v. toe te geven dat hij het niet wist of dat hij fout was. We zijn daar zeker niet over één nacht ijs gegaan om die géén contract te geven, veel ongemakkelijke situaties, slecht gevoel ook bij mijn bazen en ik want het was in sé geen slechte jongen maar vaak is het beter om na 6 maand de samenwerking te stoppen i.p.v. het nog een jaar te rekken.
 
Dat doen ze niet meer. Het is 6 of 9 maand eerst en dan een vast. Ik begeleid nu al 5 of 6 jaar de nieuwe mensen die beginnen op mijn thuis center en heb nog maar 1 keer geweten dat iemand nog geen vast gecontract heeft gekregen.
Dat was iemand waar we direct al een raar gevoel bij hadden maar met in gedachten dat niet iedereen even snel leert of wat meer tijd nodig heeft om zijn plaats te vinden binnen de ploegdynamiek hebben we die van heel nabij opgevolgd. Extra tussentijdse gesprekken over de job, ook duidelijk gemaakt dat het belange (nog) niet goed genoeg was maar dat er nog tijd was maar het beterde niet, het bleef niet hangen en vooral, hij probeerde zich er altijd uit te lullen i.p.v. toe te geven dat hij het niet wist of dat hij fout was. We zijn daar zeker niet over één nacht ijs gegaan om die géén contract te geven, veel ongemakkelijke situaties, slecht gevoel ook bij mijn bazen en ik want het was in sé geen slechte jongen maar vaak is het beter om na 6 maand de samenwerking te stoppen i.p.v. het nog een jaar te rekken.
Vroeger was dat toch niet. Spreek ik over meer dan 8 jaar geleden, dan was het toch steeds vast contract? Het is iets pas van de laatste jaren dat je hoort dat er tijdelijke contracten worden gegeven en dan zijn het ook vooral de acta mannen.

Ik had begrepen dat ze dat nu vooral doen omdat er een groot verloop is van mensen. Hierdoor krijgen ze te laat toestemming van het hoofdkantoor voor een vacature. Er moet eerst een vacature zijn voordat ze een vast contract kunnen geven.
Om dat op te lossen geven ze al wel een tijdelijk contract, zodat ze al sneller kunnen beginnen opleiden. Als ze een tijdelijk contract geven, wilt dat ook zeggen dat er zeker een vast contract aankomt. Het ligt dus inderdaad volledig aan uw eigen of je een vast contract krijgt of niet.

Dat is de info dat ik gekregen had van onze aanwervingsdienst.
 
Vroeger was dat toch niet. Spreek ik over meer dan 8 jaar geleden, dan was het toch steeds vast contract?
Ja, ik ben ook met een vast contract begonnen 15 jaar geleden. Op zich niet slecht vind ik met eerst een contract van 6 maand, dan zijn ze toch nog 6 maand gemotiveerd 🤭
 
Dus bij Total start je altijd met een tijdelijk contract?
Dat vind ik toch een bepaald risico. Je weet nooit wat er kan gebeuren op die 6/9 maanden tijd.
Als je contract dan niet verlengt wordt, blijf je achter met lege handen.
 
Terug
Bovenaan