Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Dat die bedrijven dan klagen dat ze geen techniekers vinden.....Dat ze ze dan opleiden tijdens de job. Toch allemaal dingen die je niet hoeft te weten wanneer je de juiste mentaliteit hebt en bereid bent om te leren en een inspanning te doen.
Het overgrote deel van die vragen gaan niet over puur theoretische kennis maar over redeneringsvermogen maar er zijn wel degelijk minimumvereisten. Een mechanieker die niet weet wat het verschil is tussen een vijs en een bout, daar kun je niets mee aanvangen. Een elentrieker die niet weet hoe een multimeter werkt is eerder een gevaar dan een aanwinst. Iemand die in een werkplaats werkt en bepaalde zaken moet draaien en frezen die gaat men echt niet beginnen opleiden van nul. Dat men die personen moet leren werken met bepaalde toestellen is normaal maar je gaat die echt niet leren hoe je een binnendraad moet trekken.

Men verwacht echt niet dat je weet hoe een hulpoliesysteem van een compressor exact werkt. Men verwacht wel dat je logisch genoeg kan redeneren om te beseffen dat wanneer je filters op dat systeem moet shiften dat je eerst je back-up filter open zet en daarna de andere pas dicht. Men verwacht dat je weet dat je controllers manueel moet nemen wanneer je debietsmetingen gaat doorspoelen, etc.
Van operators mag je echt wel verwachten dat ze weten wat een split range is bijvoorbeeld. Als je dan plots 2 controllers ziet open of dicht staan dan zou je al moeten weten dat er iets niet klopt.
 
@Enforcer ik heb wel indruk en ook door info van docenten, dat die barema's toch laag liggen. Soms worden mensen aangenomen zonder vooropleiding of ervaring. Het geval in mijn groep is, dat iemand in het begin van de opleiding ging naar een openderdag en na een kleine gesprek een contract kreeg aangeboden. Mocht de opleiding zelfs niet afmaken, want krijgt zowiezo 6m opleiding op het bedrijf zelf. Mag beginnen als proces operator, maar heeft nog nooit een sleutel in zijn hand gehad of iets gedaan waarbij iets vast of los moest gemaakt worden. Gaat beginnen bij Sanofi (pharma) mss dat het daar niet zo streng zijn of je krijgt een volledige opleiding zoals we nu zien.

Als nog even mag storen, ik had een vraagje over jouw vragen. Verplaatsing damp van ene kolom naar andere. Verplaatsing zou moeten gebeuren volgens tweede wet van thermodynamica. Ook hangt temperatuur samen met druk, dus, eindkolom zou minder warm moeten zijn. Hoe warmer, des te meer druk. Dus eerste kolom is warmer, daardoor ook meer druk en daardoor zou de damp dan naar tweede kolom gaan.

Ten tweede: destillatiekolom op hoogte zetten kan ik niet echt op een antwoord komen. Enkel voor gebruik met hydrostatische druk, om mss vloeistof onderaan te verplaatsen of laten leeglopen. Anders zie ik niet echt een nut, en daarbij die kolommen zijn al heel hoog, wrm zou je die dan nog eens op hoogte zetten??

Split range gaan we nog zien bij Acta bij meet en regeltechnieken.

Veiligheid zou de meeste de das omdraaien volgens u, dus bij een scheur in de brandstof leiding eerst melden, dan ontruimen en ik zou zeggen vanaf het moment dat je weet, dat je die stuk kunt bypassen of volledig afsluiten, klep voor en achter de scheur dichtdraaien.

Bij Covestro gaan ze volgende maand met shutdowns beginnen, das beste moment om te beginnen werken. Je gaat meer te zien krijgen en meer ervaring dan een opleiding VDAB of Sira. Daarom ligt de voorkeur nu bij Covestro. Ik wil zo veel mogelijk zien en doen. Eerste keer dak zoveel goesting heb om te kunnen werken :laugh: :laugh:

@Brt zoals Enforcer zei, ze moeten echt zien dat de persoon die ze gaan aannemen, toch wat technisch inzicht heeft en kan logisch redeneren en de werking van toestellen weet. Anders zou iedereen met of zonder verstand aangenomen worden. Iedereen zijn plaats of stiel, dacht dat er een zegswijze is ofzo.

Komt erop neer, als je in de (petro)chemie werkt, heb je wel degelijk verstand van doen. Veiligheid is een groot probleem en ik denk dat iedereen na zijn shift gezond en wel naar huis wil ))
 
Bij Covestro gaan ze volgende maand met shutdowns beginnen, das beste moment om te beginnen werken. Je gaat meer te zien krijgen en meer ervaring dan een opleiding VDAB of Sira. Daarom ligt de voorkeur nu bij Covestro. Ik wil zo veel mogelijk zien en doen. Eerste keer dak zoveel goesting heb om te kunnen werken
Dat mag niet de motivatie zijn om er te starten 🙈
Elke plant heeft toch om de 4 a 5 jaar een volledige shutdown, dus geen schrik dat je dat niet meer gaat tegenkomen.
Het meest ideale is een shutdown na een jaar of 2-3. Dan ga je meer begrijpen hoe het in elkaar zit en kan je zelf iets doen waar je nog meer van leert 😉
 
@xxxracexxx zou iemand niet sneller ervaring en kennis opdoen als ie zou starten meteen tijdens een shutdown?? Lijkt mij prima gelegenheid om eigen kennis te testen en meteen de regels en werking van het bedrijf te leren. Ieder bedrijf met hun eigen namen voor appendages en regels.
Het beste voorbeeld komt van BASF, tegen een pinchvalve of slangafsluiter zeggen jullie 'koeiefoef' :ROFLMAO::ROFLMAO:

Ma soit, ook de docenten gaven voorbeelden waar hun 'studenten' na meedoen van een shutdown allemaal eigenlijk snel doorgroeien naar hogere posities, bv ploegleider of field manager.
Ik neem alle advies mee, dus ik zal een beetje minder enthousiast lopen voor een plaats die bezig is met een shutdown.

@Enforcer ik wacht er ongeduldig op (y)
 
Amai serieuze selectieproeven daar in Antwerpen. Ik ben al blij als mijn collega operatoren hier in de Limburg deftig Nederlands kunnen :unsure:

Ook gaat hier 1/3de van de werknemers ofzo op pensioen. (velen gestart begin jaren '80) Blijkbaar ook moeilijk om volk te vinden. Nuja ik snap het wel bij de jeugd, wie staat er te springen om zijn sociaal leven op te geven - bijna elk weekend werken in een volcontinu systeem in een ongezonde omgeving. Snap wel dat het een knelpuntberoep blijft.

Zelfs nagevraagd en vroeger stonden ze te springen om zich als kandidaat te stellen en zat de zaal vol om een test af te leggen. Tegenwoordig zijn ze al blij als ze iemand vinden :laugh: (nuja tijden zullen ook wel veranderd zijn: vroeger kon je bij wijze van spreken van deur tot deur een bedrijf binnenstappen en uzelf aanbieden, nu zal alles wel via interim gaan )
 
Laatst bewerkt:
@xxxracexxx zou iemand niet sneller ervaring en kennis opdoen als ie zou starten meteen tijdens een shutdown?? Lijkt mij prima gelegenheid om eigen kennis te testen en meteen de regels en werking van het bedrijf te leren. Ieder bedrijf met hun eigen namen voor appendages en regels.
Ja en nee.
Je ziet veel maar je weet vaak nog niet hoe en waarom ze het gebruiken op die manier. Ook veel dat je pas gaat leren na x aantal jaar. In het begin krijg je al een overload aan info, om daar die eerste maanden nog extra info bij te krijgen.
 
Ik ben momenteel werkzaam in de recycling van non-ferro metalen, ik zit daar niet slecht maar zou mss ooit nog willen overschakelen naar de chemie.

Graag zou ik mij wat bijscholen aangezien ik in het middelbaar ASO heb gedaan. Iemand die mij raad kan geven hoe hier aan te beginnen? Al is het maar om ook in mijn huidige job sterker te staan.

Ik sta in een 5-ploegen systeem dus avondschool is eigenlijk geen optie, het zou dus meer zelfstandig studeren moeten zijn. Mocht ik vroeger weet hebben gehad van sira/acta had ik deze weg gevolgd alvorens gewoon ergens te beginnen.
 
@Scifo er is minder volk omdat ze niet meer iedereen van straat nemen. Als ik het zo hoor, zijn het meestal de oudere generatie die de veiligheid niet zo nauw nemen. Als je kijkt op de vacatures, overal vragen ze ofwel een technische opleiding ofwel al een bachelor chemie of industriele. Maar als jullie blij zijn met AN sprekende mensen, dan zal ik wel eens afkomen als ik nog niet goed genoeg ben voor Antwerpen :laugh: :laugh:

@xxxracexxx ik dacht dat bij de shutdown en opstart effectief meert leert en niet alleen zien, maar ook begrijpen. Zag het anders in mijn hoofd dan de realiteit 😅😅 Is eigenlijk logisch, die mannen gaan niet alles uitleggen, want ze hebben wss werk genoeg. En niemand gaat willen extra inspanning doen om nieuw personeel op te leiden terwijl ze genoeg kopzorgen hebben.

EDIT: Straks gaat u mij nog van gedachten veranderen)) Als ik uw evaring/verhalen EN die van Birgitte (even vervangend docent bij ons geweest, komt van BASF, van acrylzuur site dacht ik) hoor, dan is de sfeer zeer goed en aangenaam. Dus enkel dat die bedrijfsbezoek tegenviel en daardoor vond ik BASF minder, maar ik krijg meer en meer respect voor u))

@Hego als u ervaring hebt als proces operator of zelfs productie operator kunt u zich zeker ergens aanmelden. Zonder ervaring als operator zou u nog bij Umicore kunnen. Ik dacht dat ze daar ook een soort opleiding geven en daarmee kunt u zeker starten. Als u WEL ervaring hebt als operator, dan kunt u nog bij Indaver proberen of mss een tankenpark. Vopak bv ( vroegere Gunvor). Ik heb ooit als snijlijn operator gewerkt in de 'chemie' sector en naar het schijnt telt die ervaring zeker mee. Ze vergelijken die ervaring met productie operators en omdat het toch polyprop en polyetheen was, was het een grote pluspunt voor bij de sollicitatie.
Als u tijd hebt, kan ik eventueel na de opleiding mijn cursus met u delen. U gaat wel naar Oost-Vlaanderen moeten komen, want als ik alles uitprint gaat het een serieuze boek zijn. En ik heb die ACTA presentaties nog niet meegerekend 😂😂
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Binnenkort mag ik gaan solliciteren voor de functie van procesoperator bij de polymeren-fabriek van Totalenergies. Iemand die hier wat meer informatie over weet en zin heeft dat te delen? (algemene voorwaarden, sfeer, etc...)

Alvast bedankt!
 
@Incognito Hey, ik heb nog geen ervaring en kan dus niet echt helpen. MAAR als je terugkeert en de thread volledig leest, kom je wel goede tips tegen.

Mss had ik beter eerst gevraagd of je al geweest zijd en al gesolliciteerd hebt. Zo ja, zou je een beetje jouw ervaring willen delen? Heb je ook iets gemerkt dat het wat minder gaat in de chemie sector?


Mvg Raf
 
Bij Total geraak ik toch niet binnen zonder ervaring of bachelor
Ik zou toch eens proberen, ze zijn de laatste 2 jaar zoveel mensen aan het aannemen dat ze vijver met bachelor's en ervaren mensen soms eventjes droog komt te staan.
Je komt hier in ieder geval wel al over als iemand die redelijk goed redeneert.
@xxxracexxx ik dacht dat bij de shutdown en opstart effectief meert leert en niet alleen zien, maar ook begrijpen. Zag het anders in mijn hoofd dan de realiteit 😅😅 Is eigenlijk logisch, die mannen gaan niet alles uitleggen, want ze hebben wss werk genoeg. En niemand gaat willen extra inspanning doen om nieuw personeel op te leiden terwijl ze genoeg kopzorgen hebben.
Je hebt een bepaalde basis aan specifieke jobkennis nodig om iets te kunnen bijleren tijdens een shutdown anders ga je hopeloos verloren lopen.
 
@Enforcer ik heb wel indruk en ook door info van docenten, dat die barema's toch laag liggen. Soms worden mensen aangenomen zonder vooropleiding of ervaring. Het geval in mijn groep is, dat iemand in het begin van de opleiding ging naar een openderdag en na een kleine gesprek een contract kreeg aangeboden. Mocht de opleiding zelfs niet afmaken, want krijgt zowiezo 6m opleiding op het bedrijf zelf. Mag beginnen als proces operator, maar heeft nog nooit een sleutel in zijn hand gehad of iets gedaan waarbij iets vast of los moest gemaakt worden. Gaat beginnen bij Sanofi (pharma) mss dat het daar niet zo streng zijn of je krijgt een volledige opleiding zoals we nu zien.

...
Je kan Sanofi helemaal niet vergelijken met de chemie, het is daar nog vele strenger dan op de scheldelaan en alles is gereguleerd en gedocumenteerd.... Sanofi is een bio farmabedrijf dus veel regels van de chemie zijn daar niet van toepassing .

...
Ik wil koste wat het kost gaan werken en zeker bij een van deze twee. Bij Total geraak ik toch niet binnen zonder ervaring of bachelor, BASF viel !zwaar! tegen tijdens ons bezoek aan het bedrijf. Geen goede planning en beginnen met slechte nieuws "We nemen deze jaar wss niemand meer aan wegens financiële moeilijkheden, maar jullie kunnen altijd jullie cv's doorsturen". Wa ne flauwe kul! Site zelf ziet er wat ouderwets uit. Nergens mogen gaan wegens geen juiste PBM's. Ze moesten het klaarleggen, maar zoals gewoonlijk, wist niemand er iets van of gaven ze de schuld aan iemand anders.

....
BASF is 1 van de modernste bedrijven van de scheldelaan dus dit vind ik toch maar onzin wat je zegt, sommige van die installaties lijken oud omdat ze er al 50j draaien, maar zijn al helemaal vernieuwd en aangepast.

Vergeet niet dat het momenteel slecht gaat in de chemie, dusja overal zullen er nu wel aanwerving stops zijn of enkel de hoogst nodige aanwervingen.

Investeer in uzelf en staar u niet blind op de euro's die op uw bankrekening elke maand komen, bij het ene bedrijf krijg je nog bonussen er boven of kan je een auto leasen enz... Investeer in uzelf en later kan je nog steeds switchen indien het weer beter gaat in de industrie.

Je kan ook altijd bij Ineos proberen binnen te geraken, dan kan je u 2 jaar opleiden en de plant mee opstarten
 
@DBK merci voor de extra info. Ik zal naar uw advies ook bij Total proberen solliciteren. Alle ervaring is een pluspunt vind ik.
Shutdown, na al advies hier, is niet meer een hoofdzakelijk reden om ergens te gaan werken. Rustig beginnen bij het begin en alles vlotjes leren en laten bezinken.

@Potlood Bedankt voor de info. Over Sanofi weet ik niets, maar zoals u al zei, zijn ze strenger dan de chemiesector. Ok, geen enkel probleem. Mensen die in de farma werken zoals Pfizer, vertellen wel beetje ander verhaal. Het is idd anders, maar wel in de andere zin. MINDER werk, MINDER regels, MINDER kennis van appendages en proces. En vooral batches. Ik ga meteen verduidelijken dat het ook een procesoperator is en werkt al 2 jaar bij Pfizer. Dus wel degelijk zelfde functie, procesoperator.
Ik spreek u zeker niet tegen ofzo, want ik heb geen idee hoe Sanofi in elkaar zit, maar ik vond wel dat de aanwerving wel heel makkelijk is verlopen. Geen technische vragen of dergelijke, want die persoon had toen nog geen kennis. Enkel kennis dat we gekregen hadden tijdens chemiebad.

Geld staat zeker niet op de eerste plaats. Ploegensysteem en de sfeer staan bij mij het hoogst. Ploegensysteem (vooral 5 shiften) waarbij ik met mijn kinderen kan meer tijd doorbrengen zal altijd voorkeur krijgen. Die 7777 snel of traagroterend is niets voor mij. Pas op, ik werk
wel heel graag en zal zonder moeite vrije dagen opgeven om te komen werken.

Wat BASF betreft, de eerste indruk was niet zo goed. U kunt zeggen dat het bedrijf de modernste van het hele haven is, maar als je niets te zien krijgt dan 2 gebouwen vol met roest, een paar heel oude fietsen (geen idee wrm we ze te zien kregen) en uitleg over MDI gebouw waar wij ten minste 200 meter vandaan stonden, omdat we geen PBM's hadden gekregen, dan kunt u toch niet verwachten dat ik iets positiefs ervaar en meedeel? Nu, er is wel al iemand die toch zijn mening heeft erover gedeeld en ben al van gedachte verandert en ga BASF ook als mogelijke werkplaats beschouwen. Al is het voor de bitterballen dat er gegeten worden in de kerstperiode.

Over problemen in de chemie, ik ben er ook op de hoogte. Binnenkort gaan we nog naar Cargill en Covestro, ik zal daaruit ook conclusies kunnen trekken. Mss gaan ze ook zoals bij BASF beginnen over de moeilijkheden in de chemie en dat ze niemand gaan aannemen deze jaar, maar dat betwijfel ik. Er zijn ondertussen meer dan 4 personen begonnen bij Covestro sinds begin opleiding in November. Ik zie mss iets over het hoofd of denk verkeerd, maar zeggen dat je niet bij ons kunt beginnen deze jaar aan de jonge mensen die interesse vertonen is iets wat niet echt professioneel is. In 10 min was de sfeer verandert en had niemand meer zin in de rondleiding. En zeker niet toen we te horen kregen dat de rondleiding niet meer in de installatie ging plaatsvinden, wegens geen juiste pbm's.

Als ik ergens iets verkeerd heb begrepen of mezelf verkeerd geuit, verontschuldig ik mij. En idd INEOS gaat hopelijk zijn kraker bouwen en gaan er veel openingen zijn voor toekomstige procesoperators. Ik heb nog geen concrete info over INEOS, maar ga er mijn werk van maken.
Dank u voor de input en alle advies is voor mij goeie advies. Ik waardeer ook zeker uw mening.

Nog nooit zoveel getypt in mijn leven !! Wat de jobzoektocht en nieuwe interesse niet kan doen met een mens!! 😅 😅
 
Dag allemaal,

Binnenkort mag ik gaan solliciteren voor de functie van procesoperator bij de polymeren-fabriek van Totalenergies. Iemand die hier wat meer informatie over weet en zin heeft dat te delen? (algemene voorwaarden, sfeer, etc...)

Alvast bedankt!
Je neemt al de informatie die in deze thread is gepost over de raffinaderij en daar voeg je een beter pensioenplan, hogere personeelsbezetting en het feit dat je lid bent van de eerstelijnsbrandweer bij en dan weet je praktisch alles dat je moet weten over TEOA en TEPA.
De laatste CAO' s zijn ze, op totaal onverklaarbare manier, steeds beter af geweest dan de raffinaderij en het is publiek geheim dat men de lonen voor het hele platform gelijk wilt trekken om eventuele fusies in de toekomst gemakkelijker wilt maken.
 
Is het correct dat je bij BASF nu voor een bedrijfswagen kan opteren als je een deel(tje) van je bruto loon inlevert? Ik heb (op café bij wijze van spreken) gehoord dat je een Volvo XC40 zou kunnen krijgen.
 
Is het correct dat je bij BASF nu voor een bedrijfswagen kan opteren als je een deel(tje) van je bruto loon inlevert? Ik heb (op café bij wijze van spreken) gehoord dat je een Volvo XC40 zou kunnen krijgen.
Er zijn wel meerdere bedrijven in de Antwerpse chemie die ondertussen een cafetariaplan met wagen hebben.
Als ik kijk naar ons nieuwe leaseplan dan betwijfel ik of je nog een lease gaat kunnen beginnen van een voertuig dat niet volledig elektrisch is.
 
Is het correct dat je bij BASF nu voor een bedrijfswagen kan opteren als je een deel(tje) van je bruto loon inlevert? Ik heb (op café bij wijze van spreken) gehoord dat je een Volvo XC40 zou kunnen krijgen.
Sinds paar jaar inderdaad een cafetaria plan waar je gsm, laptop, tablet, verzekeringen, pensioensparen, fiets en wagen in kan steken.
Een xc40 stak er de eerste 2 rondes wel bij dacht ik, sinds juni vorig jaar kan je enkel nog maar electrisch leasen.
 
Terug
Bovenaan