Werk Werken bij (petro)chemische bedrijven

Iemand al gehoord van belmedis ( zou van phoenix groep moeten zijn). Op glassdoor vind ik enkel maar heel gemiddelde reviews van magazijniers waar ik niet zo veel mee ben.

Ik ben benaderd door een recruiter voor een job als senior system engineer en het is op 20 minuten van mijn deur. Ik weet vooral niet wat ik moet verwachten in zo een werkomgeving. Nu werk ik voor de overheid en dat is allemaal redelijk chil en horizontaal met een aangename werkdruk ( niet saai- noch overwerkt). Amper controle op wat ik doe ( 1 keer per maand op 5 minuten samenvatten wat er beweegt aan de ceo). Ik doe mijn job heel graag maar, dat luikje eindgebruikers support begin ik na 6 jaar wel grijs haar van te krijgen. Ik doe eigenlijk een job op master niveau en wordt betaald als een hoge bachelor... Dus de beweegreden om te veranderen zou het hogere loon zijn ( +- 700 bruto meer en bedrijfswagen) over de andere vergoedingen weet ik nog niet genoeg. Eerste gesprek volgt nog.

Ik heb nu ook een thuiswerkvergoeding van 160 per maand, 200 euro cafetariaplan per maand om uit te geven aan PC en bureau spullen, +-45 dagen congé en groepsverzekering van 6% die die bedrijfswagen min of meer compenseren.

Beetje het klassieke gouden kooi verhaal. Mijn huidige werkplek zou ik 10/10 scoren. Enkel de verloning is wat minder en de werkafstand. Ik moet nu anderhalf uur pendelen via de trein, maar wel 2-3-4 dagen thuiswerk per week. Op papier zijn het er drie maar in de praktijk kom ik in kalme periodes soms 2 weken niet op kantoor.

In mijn hoofd lijkt pharma zo een dikkenekken omgeving met goede lonen en veel overuren waar iedereen in kostuum rondloopt met een zeer verticale structuur. Helemaal het omgekeerde als wat ik nu heb maar de mensen blijven dan voor het geld.

Het kriebelt om te veranderen maar langs een kant heel bang dat ik een job die ik nu perfect tot mijn pensioen zou kunnen uitbollen laat schieten.
 
Bij meeste chemische bedrijven werken ze met vroege, late en nacht. Ikzelf ben nachtmens. Is dat in de sector mogelijk om te wisselen met collega’s om meer nachten te hebben?
 
Met zekerheid kan ik het niet zeggen maar ik betwijfel het althans toch systematisch ruilen van shiften.
A) verlofplanning wordt dan moeilijk en daar komt sowieso gezever van.
B) bij een geglobaliseerde shiftpremie gaat de werkgever waarschijnlijk gaan herberekenen en niemand wil minder verdienen, en bij een systeem waar men per shift anders betaald wordt gaat niemand zijn goed betaalde nachtshiften systematisch willen afgeven.
C) Misschien dat @JPV hier meer over weet maar ik vermoed dat jouw aangepaste shiftenrooster dan vastgelegd moet worden in de CAO en dat gaan ze niet voor jou alleen doen.

Er zijn zeker bedrijven waar je vaste nacht en/of weekends kunt lopen. Een persoon waar ik vroeger professioneel contact mee had liep standaard de weekend shift (VR-ZA-ZO) van 18h00 tot 06h00 en die mens had evenveel als het personeel dat daar volcontinue liep van maandag tot vrijdag.
 
Bij meeste chemische bedrijven werken ze met vroege, late en nacht. Ikzelf ben nachtmens. Is dat in de sector mogelijk om te wisselen met collega’s om meer nachten te hebben?
In theorie: ja. Maar verwacht veel problemen met collega's en met werkgever (omdat die wat administratie moet doen, zie enforcer). Wat bvba bij ziekte van jou, gaan mensen die dan het gewoon zijn om de dag te doen plots terug nachten willen doen, etc.
 
Bedankt voor de reacties.
Iemand trouwens ervaring met Biobase regio Gent? Vrij nieuw bedrijf. Ik denk niet dat de verloning en andere van hetzelfde niveau zijn als bvb basf etc…maar je mag het altijd laten weten🙂
 
Ik ben een tijdje geleden is beginnen rondkijken naar een nieuwe uitdaging want op mijn huidige job zit ik helemaal vast. Ik werk nu vaste nachtshift bij een groot bedrijf. Wel goed betaald en goeie collega's.

Nu kan ik ergens anders beginnen op een paar km verder van mijn huidige job. Een enorm boeiende job en veel mogelijkheden tot interne opleiding. Loon zou quasi hetzelfde blijven maar stijgt snel en na 4 jaar zou ik al een pak meer kunnen verdienen dan waar ik nu zit.

Enkel is dit in een volcontinu systeem. 4x vroege, 3x late, 4x nacht en nog een week reserve. Hier zit een beetje het probleem voor mij. Ik heb nog nooit volcontinu gedaan en ik heb dus geen flauw idee of ik dat ga aankunnen. Mijn broer en vader zeggen me dat dit een aanslag gaat zijn op mijn lichaam maar dat is mijn huidige regime met vaste nacht ook vind ik. Weekends slaap ik rotslecht, door de week kan ik slapen als een baby. Maar nu zou ik dus naar een 4 posten systeem gaan. Mensen met ervaring hiermee?
 
Hallo iedereen ik werk momenteel al een 5tal jaar in de chemie in Gent. Ik zou graag mijn overstap maken naar antwerpen. Zouden jullie wat meer informatie willen geven over het loon en voordelen bij de verschillende bedrijven. Ik ben vooral aan het kijken naar Ineos Oxide, Borealis, Exxon mobil en Total. De meeste lonen dat ik in deze post heb gezien zijn nu al redelijk oud. Alvast bedankt idereen!!
 
Ik ben een tijdje geleden is beginnen rondkijken naar een nieuwe uitdaging want op mijn huidige job zit ik helemaal vast. Ik werk nu vaste nachtshift bij een groot bedrijf. Wel goed betaald en goeie collega's.

Nu kan ik ergens anders beginnen op een paar km verder van mijn huidige job. Een enorm boeiende job en veel mogelijkheden tot interne opleiding. Loon zou quasi hetzelfde blijven maar stijgt snel en na 4 jaar zou ik al een pak meer kunnen verdienen dan waar ik nu zit.

Enkel is dit in een volcontinu systeem. 4x vroege, 3x late, 4x nacht en nog een week reserve. Hier zit een beetje het probleem voor mij. Ik heb nog nooit volcontinu gedaan en ik heb dus geen flauw idee of ik dat ga aankunnen. Mijn broer en vader zeggen me dat dit een aanslag gaat zijn op mijn lichaam maar dat is mijn huidige regime met vaste nacht ook vind ik. Weekends slaap ik rotslecht, door de week kan ik slapen als een baby. Maar nu zou ik dus naar een 4 posten systeem gaan. Mensen met ervaring hiermee?
Het al dan niet volhouden van bepaalde shiftsystemen daar gaan wij weinig nuttig over kunnen zeggen. Bij ons op het bedrijf doen ze 7-7-7 en ik persoonlijk vindt dat een goed systeem qua slaapritme maar er zijn evengoed collega's die dat verafschuwen.
Proberen en ondervinden zou ik zeggen.
 
Beste operatoren en hogere kaders

Ik ben nu bezig met opleiding proces operator bij VDAB, ik heb deze topic volledig doorgelezen en een paar zaken waren een beetje vreemd.

Binnenkort is alle leerstof gezien en dan kunnen we al voor werk gaan kijken. Mijn eerste keuzes waren Covestro, Lanxess en Evonik.
Door 'financiele problemen' is er geen aanwerving bij Evonik (heb ik gehoord) Dus blijven Covestro en Lanxess over.
Loon interesseert niet zo veel, want ik weet ongeveer de lonen (Scheldelaan allemaal ca 3,5k netto)

Ik ben zo onbeschaamd om een beetje van jullie tijd te vragen om een paar tips en strategie bij een sollicitatie. De koelkast en destillatiekolom weet ik al. Waar letten ze op en wat zijn zo de moeilijke vragen of zaken waar er opgelet moet worden? Zijn er zaken die ze meestal stellen of vragen waar meeste niet op kunnen antwoorden of 'verkeerd' antwoorden (niet naar hun goesting).
Ik wil ook werken in 5 shiften systeem om meer tijd te maken voor de kids.

Ik wil koste wat het kost gaan werken en zeker bij een van deze twee. Bij Total geraak ik toch niet binnen zonder ervaring of bachelor, BASF viel !zwaar! tegen tijdens ons bezoek aan het bedrijf. Geen goede planning en beginnen met slechte nieuws "We nemen deze jaar wss niemand meer aan wegens financiële moeilijkheden, maar jullie kunnen altijd jullie cv's doorsturen". Wa ne flauwe kul! Site zelf ziet er wat ouderwets uit. Nergens mogen gaan wegens geen juiste PBM's. Ze moesten het klaarleggen, maar zoals gewoonlijk, wist niemand er iets van of gaven ze de schuld aan iemand anders.

Ook las ik ergens iets over hulp operator, wat is dat voor een beest? Docent kende het niet zo goed, dacht dat het meer een productie operator was of iets in die zin.

Mensen die over 35 zijn en vragen of het nog moeite is om over te stappen of niet. Stap over en zit niet mee in met uw oude loon. Jullie gaan meer verdienen op het einde en de job is heel interessant! 10jaar leren voor een plant is geen minpunt, zo weet je wat je gaat doen op het werk xD

Alle tips en suggesties zijn welkom!


PS: wie mij aan het werk helpt, blijft niet vergeten en zal zeeeeeeeer blij zijn op het einde :laugh:
 
Zou basf toch niet overslaan 🙈
Op de scheldelaan toch het bedrijf met hoogste werkzekerheid in de chemie (cao clausule waar werkzekerheid is tot 2028).
Qua veiligheid staat die ook hoger dan de rest, daarom je 'nergens mag komen zonder pbm' etc... Zou juist een pluspunt moeten zijn.

Heb vroeger nog op evonik gestaan en bij covestro als onderaannemer. Wat ik daar zag van onveilige situaties of ongevallen tart alle verbeelding...
 
Ik ben zo onbeschaamd om een beetje van jullie tijd te vragen om een paar tips en strategie bij een sollicitatie. De koelkast en destillatiekolom weet ik al. Waar letten ze op en wat zijn zo de moeilijke vragen of zaken waar er opgelet moet worden? Zijn er zaken die ze meestal stellen of vragen waar meeste niet op kunnen antwoorden of 'verkeerd' antwoorden (niet naar hun goesting).
-Leg een vermogenkarakteristiek uit
-Waarom staat een vacuümdestillatietoren op hoogte?
-Wanneer zijn je aardappelen het snelst klaar? Bij hoge of lage druk? en waarom
-2 destillatietorens achter elkaar waarvan het topproduct van toren 1 overgaat naar toren 2. Welke toren heeft de laagste toptemperatuur? Of kan je dit niet weten?
-Leg een pompcurve uit, wat gebeurt er met de opvoerhoogte als je water ipv olie verpompt? Wat met de druk?
-Leg adiabatische verdamping uit
-In welke situaties gaat men drukmetingen vergelijken met de atmosfeer en wanneer met absoluut vacuüm?
-Een benzinelijn scheurt door. Wat zijn je eerste acties?
-Wat is een split-range regeling? Welke "apparaten" heb je hier voor nodig?
-Maak een schematische voorstelling van LEL en UEL. Wat betekent 10% van de LEL? In welke situaties is dit zeer belangrijk?
-Waarom installeert men luchtdrogers op instrumentlucht-systemen? Wat is het dauwpunt en hoe heeft dit betrekking op de luchtdrogers?

De meeste mensen die je technisch interview afnemen zullen blijven doorvragen tot je het niet meer weet.
En tjah alle vragen over veiligheid zijn potentiele dooddoeners. Ik geloof dat @MrKend54l het hier ooit heeft gezegd, iemands kennis kan je bijschaven, iemands mentaliteit zelden.

Ik wil koste wat het kost gaan werken en zeker bij een van deze twee. Bij Total geraak ik toch niet binnen zonder ervaring of bachelor, BASF viel !zwaar! tegen tijdens ons bezoek aan het bedrijf. Geen goede planning en beginnen met slechte nieuws "We nemen deze jaar wss niemand meer aan wegens financiële moeilijkheden, maar jullie kunnen altijd jullie cv's doorsturen". Wa ne flauwe kul! Site zelf ziet er wat ouderwets uit. Nergens mogen gaan wegens geen juiste PBM's. Ze moesten het klaarleggen, maar zoals gewoonlijk, wist niemand er iets van of gaven ze de schuld aan iemand anders.
BASF ziet er al ouderwets uit? Hier en daar een bepaald plantje misschien maar vergeleken met die hopen ijzer die ik op vele andere bedrijven heb gezien is dat daar allemaal redelijk futuristisch :unsure:
Ook las ik ergens iets over hulp operator, wat is dat voor een beest? Docent kende het niet zo goed, dacht dat het meer een productie operator was of iets in die zin.
Hulpoperator is de buitenman bij Totalenergies raffinaderij. Op de olefinen en de polymeren zijn dat de binnenmannen dacht ik maar ik kan compleet verkeerd zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Merci voor de snelle reacties.

@xxxracexxx ik zal BASF in het achterhoofd houden. Wil wel niet eeuwig in de 'talentenpoel' zitten.

@Enforcer interessante vragen, heb even moeten nadenken bij sommige, maar de meeste toch kunnen beantwoorden. Split range en adiabatische verdamping ken ik niet. Van adiabatische compressie heb ik gehoord, dus denk ik zal iets in die zin zijn. Ga het nog wel opzoeken.
Qua veiligheid zal wel lukken. Heb een switch gedaan van gedachtengang bij alle handelingen op een installatie. Vanaf nu is het twee tot drie keer nadenken en controleren en dan actie nemen.

Omdat ik hoor dat er altijd een opleiding volgt na aanwerving, hoop dat er tijdens het gesprek meer gekeken zal worden naar redenering en inzicht ipv grondige kennis van flenzen en electriciteit.

Binnenkort beginnen de sollicitatie trainingen en sollicitaties, zal proberen hier een beetje mee te delen hoe gesprekken waren.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
-Leg een vermogenkarakteristiek uit
-Waarom staat een vacuümdestillatietoren op hoogte?
-Wanneer zijn je aardappelen het snelst klaar? Bij hoge of lage druk? en waarom
-2 destillatietorens achter elkaar waarvan het topproduct van toren 1 overgaat naar toren 2. Welke toren heeft de laagste toptemperatuur? Of kan je dit niet weten?
-Leg een pompcurve uit, wat gebeurt er met de opvoerhoogte als je water ipv olie verpompt? Wat met de druk?
-Leg adiabatische verdamping uit
-In welke situaties gaat men drukmetingen vergelijken met de atmosfeer en wanneer met absoluut vacuüm?
-Een benzinelijn scheurt door. Wat zijn je eerste acties?
-Wat is een split-range regeling? Welke "apparaten" heb je hier voor nodig?
-Maak een schematische voorstelling van LEL en UEL. Wat betekent 10% van de LEL? In welke situaties is dit zeer belangrijk?
-Waarom installeert men luchtdrogers op instrumentlucht-systemen? Wat is het dauwpunt en hoe heeft dit betrekking op de luchtdrogers?

De meeste mensen die je technisch interview afnemen zullen blijven doorvragen tot je het niet meer weet.
En tjah alle vragen over veiligheid zijn potentiele dooddoeners. Ik geloof dat @MrKend54l het hier ooit heeft gezegd, iemands kennis kan je bijschaven, iemands mentaliteit zelden.


BASF ziet er al ouderwets uit? Hier en daar een bepaald plantje misschien maar vergeleken met die hopen ijzer die ik op vele andere bedrijven heb gezien is dat daar allemaal redelijk futuristisch :unsure:

Hulpoperator is de buitenman bij Totalenergies raffinaderij. Op de olefinen en de polymeren zijn dat de binnenmannen dacht ik maar ik kan compleet verkeerd zijn.
Dat die bedrijven dan klagen dat ze geen techniekers vinden.....Dat ze ze dan opleiden tijdens de job. Toch allemaal dingen die je niet hoeft te weten wanneer je de juiste mentaliteit hebt en bereid bent om te leren en een inspanning te doen.
 
Terug
Bovenaan