Waarom zijn er in België zoveel rokers?

Mijn beide ouders zijn tamelijk zwaar verslaafd aan roken. Ik denk dat ze dat allebei als uitlaatklep tegen de stress doen. Zelf heb ik als kind of jongvolwassene (daardoor?) nooit de meerwaarde gesnapt van roken. Mijn vader heeft wel meermaals, met begeleiding en met nicotinepleisters, geprobeerd om te stoppen maar is ook na lange periode terug hervallen. Hij rookt wel minder dan vroeger.
Dat is hier ook deel van de reden dat ik absoluut niet moet weten van roken, twee ouders en een broer die allemaal roken of rookten. Moeder longkanker, vader originele tumor niet gevonden maar waarschijnlijk ook. Ik weet nog als ik opstond om naar school te gaan dat mijn vader een uur moest hoesten voor die een beetje in gang geraakte. Dat je er als jonge en domme persoon aan verslaafd geraakt wil ik snappen, maar daarna zou je toch echt moeten proberen stoppen.
Maar alcohol is tenminste nog een drug die je mentaal happy kan maken (of ja mss verkeerd verwoord, maar je snapt wat ik bedoel).
Bij een sigaret is dat niet, je moet eerst verslaafd worden en er onrustig door worden als je geen sigaret hebt, vooraleer je het 'voordeel' van de sigaret hebt.

Ik ken mensen die daarom wiet roken maar nooit van hun leven een sigaret moeten hebben.
Gewoon omdat je bij wiet nog voordelen hebt en bij sigaretten niet.
Alcohol maakt ook wel deel uit van het smakenpalet van wijn, bier, ... Ik drink weinig, maar een goede tripel of ander abdijbier, of een geuze, daarvoor zondig ik wel. Natuurlijk valt dat risico mee als je bij een consumptie blijft, maar de meningen zijn nog altijd verdeeld of er dan geen effect is of enkel een klein negatief effect op de gezondheid (ik dacht dat het 2de nu algemeen werd aanvaard). Het is een beetje zoals met bewerkt vlees, ik snap niet hoe mensen van die industriële salami binnenkrijgen, maar als mijn Spaanse vrienden zo'n deftige jamón meebrengen is dat zeer smakelijk. Ook daar is dat eigenlijk iets minder gezond.

Ik denk dan ook dat je een balans moet vinden tussen risicofactoren en "het leven", en die zal voor iedereen anders liggen (en het ontwikkelen van kanker is ook een lotto hé). Ik werk(te) in een chemisch labo, als je chlorobenzeen kan ruiken is dat ook geen goed teken, en alle andere dampen zullen ook niet allemaal onschuldig geweest zijn. En ik wil best geloven dat je ergens in het midden van de Ardense bossen gezonder leeft dan in Vlaanderen naast de ring.
Roken, als een activiteit die anderen ook schaadt (zelf bakken rook binnengekregen als kind) vind ik dan nog een speciaal geval.
 
Laatst bewerkt:
en iedereen is hier overstresst en verzuurd.

En het beste van alles is nog : pendelen ze elke dag 2 uur met hun bedrijfswagen door heel België, en vragen ze of hoe het komt.

Ik heb ooit eens een lange verre reis gedaan. En toen ik terug kwam van mijn reis en de trein nam in Leuven terug naar huis kon ik niet geloven hoe druk, gestrest en opgejaagd iedereen hier rondloopt. Iedereen liep als een kip zonder kop van de ene locatie naar de andere locatie als een echte robot.
 
Ik rookte als tiener omdat mijn vrienden rookten en omdat dat stoer was.
Af en toe is de drang er ook nog naar.

Er zullen er vast wel tussenzitten die veroorzaakt zijn door pesticiden en luchtvervuiling. Er zal altijd wel een pechvogel tussen zitten die heel gezond leeft, maar bv. in een vieze stad zoals Brussel woont en al die uitlaatgassen inademt. Die zal dan zoveel pech hebben dat hij daar kanker van krijgt.

Maar het leeuwendeel denk ik wordt gewoon veroorzaakt door slechte lifestyle keuzes. Dus roken, niet bewegen, alcohol drinken, veel rood vlees eten en te weinig groenten. Onze stressy work/life maatschappij zal er ook wel voor een stokje tussen zitten. We zijn dan wel een sociaal land zogezegd maar sommige werkgevers zijn hier net Chinese slavendrijvers.
Statistisch zal je wel gelijk hebben dat eigen keuzes daar iets mee te maken hebben, maar de 3 mensen met kanker die ik persoonlijk ken(de) waren net bij de gezondst levende uit mijn familie-/vriendenkring.

Het 'leeuwendeel', denk ik, is overdreven en eerder stigmatiserend.

Ik heb ook nooit de aantrekkingskracht van roken begrepen, simpelweg omdat het stinkt en blijft hangen in je kleren. De tijd dat je op café mocht roken is gelukkig al even voorbij. Vaak meegemaakt dat ik 's ochtends wakker werd in een mufte kamer omdat die naar die rook naar sigaretten.
Vroeger ging je op café en had je de geur van sigaretten. Toen je niet meer mocht roken op café, was het eerder zweetgeur. :p


In mijn vriendenkring zijn het vaak de laagst opgeleide met de kleinste wedde die roken.
De hoger opgeleide gebruiken eerder andere roesmiddelen.
 
Laatst bewerkt:
En het beste van alles is nog : pendelen ze elke dag 2 uur met hun bedrijfswagen door heel België, en vragen ze of hoe het komt.

Ik heb ooit eens een lange verre reis gedaan. En toen ik terug kwam van mijn reis en de trein nam in Leuven terug naar huis kon ik niet geloven hoe druk, gestrest en opgejaagd iedereen hier rondloopt. Iedereen liep als een kip zonder kop van de ene locatie naar de andere locatie als een echte robot.
Anderzijds maakt mijn vrouw vaak de opmerking dat het leven hier trager gaat en niemand echt haast lijkt te hebben, vergeleken met Mexico. Daar lopen ze je omver als je ergens een ingang blokkeert en spurt iedereen van hier naar daar.

Vakanties tussen toeristen <> het dagelijkse leven.
 
Het is hier gewoon heel lang te simpel geweest (en nu nog) om aan sigaretten te komen én de prijs was redelijk laag.

K heb verschillende kameraden die echt begin begin middelbaar sigaretten gingen halen voor hun vader en die zo meekregen zonder vragen. In nachtwinkels zelf ooit ook sigaretten gehaald voor men 16de (niet dat ik ooit ook echt gerookt heb overigens op een verdwaalde sigaret op een chirofuif na, een kruidensigaret af en toe wel is maar dat is ook al wel even terug). Terwijl 16 echt al te jong is imo, 18 minimum zoals het tegenwoordig is lijkt me stukken beter maar dan ook echt wel met nazicht over de leeftijd... .

In Duitsland ooit meegemaakt dat er iemand van onze groep zijn sigaretten in een vuilnisbak mocht deponeren, was toen 17 en onder de 18 geen sigaretten op zak hebben is daar de regel én die werd dus effectief opgevolgd. Dat ik toen (net) 18 was mocht zelfs niet baten, sigaretten in de vuilbak en daarmee uit, al had hij die (toen nog) legaal in België gekocht.

(Voor drank daar net hetzelfde meegemaakt overigens, ik heb daar toen alle drank mogen kopen omdat ik de enige was die 18+ was daar, nachtwinkels vroegen pas, gewone winkels vroegen pas, ...).
 
Het is hier gewoon heel lang te simpel geweest (en nu nog) om aan sigaretten te komen én de prijs was redelijk laag.

K heb verschillende kameraden die echt begin begin middelbaar sigaretten gingen halen voor hun vader en die zo meekregen zonder vragen. In nachtwinkels zelf ooit ook sigaretten gehaald voor men 16de (niet dat ik ooit ook echt gerookt heb overigens op een verdwaalde sigaret op een chirofuif na, een kruidensigaret af en toe wel is maar dat is ook al wel even terug). Terwijl 16 echt al te jong is imo, 18 minimum zoals het tegenwoordig is lijkt me stukken beter maar dan ook echt wel met nazicht over de leeftijd... .

In Duitsland ooit meegemaakt dat er iemand van onze groep zijn sigaretten in een vuilnisbak mocht deponeren, was toen 17 en onder de 18 geen sigaretten op zak hebben is daar de regel én die werd dus effectief opgevolgd. Dat ik toen (net) 18 was mocht zelfs niet baten, sigaretten in de vuilbak en daarmee uit, al had hij die (toen nog) legaal in België gekocht.

(Voor drank daar net hetzelfde meegemaakt overigens, ik heb daar toen alle drank mogen kopen omdat ik de enige was die 18+ was daar, nachtwinkels vroegen pas, gewone winkels vroegen pas, ...).
Dat is denk ik ook gewoon de Belgische vs de Duitse mentaliteit, hier worden wetten nogal eens als suggesties gezien. Zoals je zegt, die drank is zoiets. "In mijn tijd" was de leeftijdslimiet voor gefermenteerde dranken (bier) ook 16, maar op elke fuif kon iedereen dat krijgen. Het is pas op het einde van mijn "fuivencarrière" dat ik dat zag veranderen. Als je dat in sommige landen zegt denken ze ook dat wij zot zijn :)
 
Dat is denk ik ook gewoon de Belgische vs de Duitse mentaliteit, hier worden wetten nogal eens als suggesties gezien. Zoals je zegt, die drank is zoiets. "In mijn tijd" was de leeftijdslimiet voor gefermenteerde dranken (bier) ook 16, maar op elke fuif kon iedereen dat krijgen. Het is pas op het einde van mijn "fuivencarrière" dat ik dat zag veranderen. Als je dat in sommige landen zegt denken ze ook dat wij zot zijn :)
Zeker zeker, op dat vlak zijn we hier in België echt wel los, imo net iets te los. In die mate dat je effectief verschiet als je op reis zaken tegenkomt die hier normaal zijn en daar door de politie gewoon zonder boe of bah in de vuilbak mogen :p .
 
Maar alcohol is tenminste nog een drug die je mentaal happy kan maken (of ja mss verkeerd verwoord, maar je snapt wat ik bedoel).
Bij een sigaret is dat niet, je moet eerst verslaafd worden en er onrustig door worden als je geen sigaret hebt, vooraleer je het 'voordeel' van de sigaret hebt.

Ik ken mensen die daarom wiet roken maar nooit van hun leven een sigaret moeten hebben.
Gewoon omdat je bij wiet nog voordelen hebt en bij sigaretten niet.
Klopt niet volledig hoor, nicotine zorgt wel degelijk voor een stijging van bloeddruk en hartslag, en vernauwing van bloedvaten. Dit heeft sowieso effect op uw beleving.

Het grote verschil is dat bij alcohol er een rechtstreeks effect is op uw hersenen (niet dat dat positief is...), terwijl dit bij tabak niet zo is, indien je nog niet verslaafd bent. Je moet tabak op dat vlak meer vergelijken met bvb suiker.
 
Zoals je kan zien op de volgende pagina:

Staat België op nummer 6 ter wereld van hoeveelheid rokers.

En dan:
Ook op nummer 6 ter wereld.

Waarom zijn er hier zoveel rokers en zouden die twee verbonden zijn (dat er zoveel kanker is)?
Het aantal rokers hoeft niet 1-op-1 evenredig te zijn met het aantal verkochte sigaretten per capita. Waarom staat Andorra in de ene lijst (verkochte sigaretten per capita) op 1 terwijl het niet eens voorkomt in de andere lijst? Die reden kan ook perfect de oorzaak zijn van waarom in België zoveel sigaretten verkocht worden.

2440 sig/jaar/persoon kan zo goed als niet aan alleen Belgen liggen. Inclusief alle niet-rokers zit je dan nog aan 8/persoon/dag gemiddeld! En er rookt nog geen 20% van de bevolking, dus elke wel-roker zou gemiddeld 40 sigaretten per dag roken? No way dat een gemiddelde roker 2 pakjes per dag oppaft hoor. 😅

Ik vermoed dat een groot deel ervan geëxporteerd wordt of verkocht wordt aan toeristen/grensbewoners.
 
Mijn pa is vorig jaar overleden aan de gevolgen van longkanker, slechts 8 maanden tussen diagnose en overlijden, ondanks zware chemo gedurende 5 maanden.
Heeft gerookt van pakweg zijn 18de tot de dag van diagnose, dan cold turkey gestopt. Geen druppel meer gedronken en geen één sigaret meer aangeraakt. Dus ongeveer 47 jaar gemiddeld een pakske per dag. Maar was te laat dus.
Heeft op zijn 18de legerdienst gedaan, en hij heeft altijd gezegd; "ik heb leren roken en drinken in't leger". En hij kon er bij beide vlakken serieus wat van.
Het is écht waar een vreselijke manier om aan je einde te komen. Die laatste weken, dat staat op mijn netvlies gebrand en in mijn geheugen gegrift. Dat wens je niemand toe.
Vroeger, toen ik 's ochtends op stond om naar school te gaan, (of later, naar mijn werk), toen moest ik mij door een rookgordijn waren in de woonkamer. Zelf heb ik nooit gerookt, en hoop enigszins dat ikzelf er niet te veel last van ga hebben later, door een kleine 30 jaar 'mee' te roken.
Dat ze die dingen maar rap afschaffen..
 
Als ik naar de Club Med landen kijk, zie ik dat wij eigenlijk niet zoveel roken. Andere landen daarentegen roken veel minder, of zijn al sneller naar vaping overgestapt. Het valt echt te bekijken met welk land je vergelijkt imo.
 
Klopt niet volledig hoor, nicotine zorgt wel degelijk voor een stijging van bloeddruk en hartslag, en vernauwing van bloedvaten. Dit heeft sowieso effect op uw beleving.
Theoretisch gezien dan? Want ik heb nu nog nooit iemand dat als argument horen gebruiken om te zeggen waarom dat ze roken.
Meestal is het om te kalmeren, maar dat heb je pas nadat je verslaafd bent geworden aan nicotine.
En vaak ook voor de gezelligheid en om iets te doen te hebben met je handen.
 
Theoretisch gezien dan? Want ik heb nu nog nooit iemand dat als argument horen gebruiken om te zeggen waarom dat ze roken.
Meestal is het om te kalmeren, maar dat heb je pas nadat je verslaafd bent geworden aan nicotine.
En vaak ook voor de gezelligheid en om iets te doen te hebben met je handen.
Dat is een effect dat je niet zo instant voelt. Je hebt dat effect ook zonder verslaving (vraag maar eens aan ex-rokers of ze soms zin hebben in sigaret, ook al is de nicotine al jaren uit hun lichaam).

Mensen die koffie drinken zeggen ook dat het is om "wakker te worden" terwijl de effecten van die hoeveelheid cafeïne ook maar heel beperkt voelbaar zijn.
 
Het is hier gewoon heel lang te simpel geweest (en nu nog) om aan sigaretten te komen én de prijs was redelijk laag.

K heb verschillende kameraden die echt begin begin middelbaar sigaretten gingen halen voor hun vader en die zo meekregen zonder vragen. In nachtwinkels zelf ooit ook sigaretten gehaald voor men 16de (niet dat ik ooit ook echt gerookt heb overigens op een verdwaalde sigaret op een chirofuif na, een kruidensigaret af en toe wel is maar dat is ook al wel even terug). Terwijl 16 echt al te jong is imo, 18 minimum zoals het tegenwoordig is lijkt me stukken beter maar dan ook echt wel met nazicht over de leeftijd... .

In Duitsland ooit meegemaakt dat er iemand van onze groep zijn sigaretten in een vuilnisbak mocht deponeren, was toen 17 en onder de 18 geen sigaretten op zak hebben is daar de regel én die werd dus effectief opgevolgd. Dat ik toen (net) 18 was mocht zelfs niet baten, sigaretten in de vuilbak en daarmee uit, al had hij die (toen nog) legaal in België gekocht.

(Voor drank daar net hetzelfde meegemaakt overigens, ik heb daar toen alle drank mogen kopen omdat ik de enige was die 18+ was daar, nachtwinkels vroegen pas, gewone winkels vroegen pas, ...).
Ik ben dus echt dat type persoon die inderdaad die sigaretten in de vuilbak zou smijten, een toertje om de blok zou maken, en dan weer terug de sigaretten uit de vuilbak zou halen (die trouwens niet vuil zouden zijn), want enkel de verpakking zal dat dan hooguit zijn, en meestal - niet altijd - maar toch vaak is een vuilbak ook niet zo vuil. Je zou nog verschieten wat een mens nog in een vuilbak durft smijten.

Sowieso niet-opgerookte sigaretten in een vuilbak gooien is zonde, vooral qua conservatie van milieu & klimaat toe. Daarom dat ik bijna nooit etensresten weg moet gooien of eten over tijd zal zijn hier, gewoon omdat ik niet zoveel koop op dat vlak. Nadeel: ik heb geen oorlogsvoorraad, dus ik ben de dupe wanneer er moet gerantsoeneerd worden.
 
Ik ben dus echt dat type persoon die inderdaad die sigaretten in de vuilbak zou smijten, een toertje om de blok zou maken, en dan weer terug de sigaretten uit de vuilbak zou halen (die trouwens niet vuil zouden zijn), want enkel de verpakking zal dat dan hooguit zijn, en meestal - niet altijd - maar toch vaak is een vuilbak ook niet zo vuil. Je zou nog verschieten wat een mens nog in een vuilbak durft smijten.

Sowieso niet-opgerookte sigaretten in een vuilbak gooien is zonde, vooral qua conservatie van milieu & klimaat toe. Daarom dat ik bijna nooit etensresten weg moet gooien of eten over tijd zal zijn hier, gewoon omdat ik niet zoveel koop op dat vlak. Nadeel: ik heb geen oorlogsvoorraad, dus ik ben de dupe wanneer er moet gerantsoeneerd worden.
Als het oorlog wordt zijn we allemaal gezien. Er zullen dan ook minder mensen oud genoeg worden om kanker te krijgen, misschien was dat de link met de thread.
 
Ik snap niet goed dat je dezer dagen nog rookt. Ik ben tijdens de corona gestopt omdat het mij gewoon geen zak meer interesseert. Vroeger vaak gerookt int weekend bij een pintje tijdens het uitgaan, en op reis. Voorts nooit wat aan gevonden. Onlangs 2 trekken gedaan en ik werd misselijk. Het kost veel, stinkt en het smaakt hoe langer hoe meer slecht. Blij dat ik er vanaf ben!
 
Als het oorlog wordt zijn we allemaal gezien. Er zullen dan ook minder mensen oud genoeg worden om kanker te krijgen, misschien was dat de link met de thread.
“Ge moet niet klagen over de oorlog jongen, de vava, die had het pas erg vroeger tijdens den corona.” Ik zie mezelf al zitten in mijn schommelstoel.
 
Ondertussen gestopt sinds februari.
De vriendin rookt nog, dus het is niet altijd even simpel, maar ik merk dat de drang naar een sigaret toch een pàk lager is dan wanneer je op café onder vrienden zit. Ik ben dus erg benieuwd hoe het gaat zijn als ik wat pinten in mijn kloten heb op een terras binnenkort...

Ik denk dat de meeste rokers ook wel weten dat het ongezond, duur en voor niks goed is hoor. Maar een verslaving heet nu eenmaal zo omdat je er niet zo gemakkelijk vanaf geraakt.
Ik merk ook wel dat jonge mensen een pak minder roken dan toen ik die leeftijd had. Toen rookte echt quasi iedereen op school, nu zie je dat toch echt wel veel minder. Als ik rondkijk in mijn omgeving zie je toch ook duidelijk dat er een pak meer rokers zijn onder de mensen geboren in de vorige eeuw dan onder die van na 2000.
Dus ik denk wel dat we binnen een generatie of 2-3 echt wel in een quasi rookvrij land gaan zitten. Of die dan iets anders nemen van genotsmiddelen laat ik in het midden :)
 
Zelf als 14-jarige (of iets dergelijk) beginnen roken. Waarom? Lekker stoer doen met de vrienden he.
Uiteindelijk toch echt wel 1 van de stomste dingen die ik gedaan heb. Gerookt tot mijn 24e en dan cold turkey gestopt. Sindsdien niets meer, zelfs geen trekje. Maar wel nog af en toe zin, 15 jaar na datum...

Ik heb toch ook de indruk dat het meer en meer op de achtergrond raakt en minder mensen eraan beginnen.
 
Terug
Bovenaan