Openingsuren België vs buitenland

- Of probeer nog maar eens iets vers van voeding te vinden als je thuiskomt na 20 uur of op een feestdag. Je mag uw beide handen kussen als uw supermarkt op een feestdag in de voormiddag 3 uurtjes ofzo open is. De vieze blikken van het personeel moet je er wel bij nemen.
Sinds het algemeen beschikbaar worden van de koelkast hebben mensen die weten dat ze elke dag eten daar wat op gevonden.
 
Verdomde sociale rechten toch. Soms verdorie jammer dat we niet in een land leven waar mensen wettelijk uitgebuit kunnen worden ter onzer gemak.

“we leven”…? Woon jij niet in Poland?

Sinds het algemeen beschikbaar worden van de koelkast hebben mensen die weten dat ze elke dag eten daar wat op gevonden.

Dus jij loopt 24/7 rond in een straal van 100m rond uw woonst als je ‘s avonds weg gaat? 🤣🤣
Kan je een supermarkt even goed maar 1 dag per week open doen, ahja want je moet toch maar alles op voorhand weten en kopen eh.

Zeg wat je wil, maar België is op dat vlak toch wel echt een belachelijk land.
Overal kan het, in België niet, en dat is grotendeels een juridische kwestie.
 
“we leven”…? Woon jij niet in Poland?



Dus jij loopt 24/7 rond in een straal van 100m rond uw woonst als je ‘s avonds weg gaat? 🤣🤣
Kan je een supermarkt even goed maar 1 dag per week open doen, ahja want je moet toch maar alles op voorhand weten en kopen eh.

Zeg wat je wil, maar België is op dat vlak toch wel echt een belachelijk land.
Overal kan het, in België niet, en dat is grotendeels een juridische kwestie.
Euh, neen.
 
“we leven”…? Woon jij niet in Poland?



Dus jij loopt 24/7 rond in een straal van 100m rond uw woonst als je ‘s avonds weg gaat? 🤣🤣
Kan je een supermarkt even goed maar 1 dag per week open doen, ahja want je moet toch maar alles op voorhand weten en kopen eh.

Zeg wat je wil, maar België is op dat vlak toch wel echt een belachelijk land.
Overal kan het, in België niet, en dat is grotendeels een juridische kwestie.

Er gaan heel veel mensen maar 1x per week naar de winkel, dus in theorie zou dat idd lukken. Niet in het echt ofc door drukte ;)
Hoezo is het een juridische kwestie? Het is enorm duur om winkels open te houden, vooral voor die 3 man en ne paardekop die dan na 21u nog zou willen komen. Tis een economische keuze/kwestie.
 
Hoezo is het een juridische kwestie?

Sluitingsuren en wekelijkse rustdag voor de kleinhandel.

Het is enorm duur om winkels open te houden, vooral voor die 3 man en ne paardekop die dan na 21u nog zou willen komen. Tis een economische keuze/kwestie.

Tuurlijk gaat dat niet rendabel zijn in Izegem of Mol omwille van de absurd hoge loonkosten, maar een 7-Eleven of soort van zou in het centrum van onze grootsteden echt wel een groter succes zijn dan mensen hier denken. Maar dat gaat hier dus niet, want je mag enkel ofwel een dagshop ofwel een nachtshop openen.
 
Sluitingsuren en wekelijkse rustdag voor de kleinhandel.



Tuurlijk gaat dat niet rendabel zijn in Izegem of Mol omwille van de absurd hoge loonkosten, maar een 7-Eleven of soort van zou in het centrum van onze grootsteden echt wel een groter succes zijn dan mensen hier denken. Maar dat gaat hier dus niet, want je mag enkel ofwel een dagshop ofwel een nachtshop openen.
wat een maatschappelijke vooruitgang hé dat je om 00u10 nog een zak doritos en Mountain Dew kan gaan kopen om dan verder te gaan rukken achter je pc'tje terwijl daar iemand tegen het minimumloon staat te werken..
 
Je hebt ook gewoon culturele verschillen, België is een land waar men rond 18u eet en de dag is goed geweest.
Ook echt samen komen ergens voor te eten is al meer een gebeurtenis of na een dagje shoppen en je gaat ergens zitten maar voor de rest is het meer tussen pot en pan.

Hier eten ze dan weer later tussen 20 en 22u en tenzij je zaak echt rubbish is zitten die elke avond vol.
Shopping malls zijn hier ook open tot 24u, en dat betekend elke winkel die er in zit en het is best frappant hoeveel volk je nog ziet lopen daar na 22u, maar dat zou in België niet pakken ook al was het toegelaten etc.
 
wat een maatschappelijke vooruitgang hé dat je om 00u10 nog een zak doritos en Mountain Dew kan gaan kopen om dan verder te gaan rukken achter je pc'tje terwijl daar iemand tegen het minimumloon staat te werken..

Vervang dat door een zak lays en een fanta, en dat trekt er al wat meer op.
Ohja, en mijn broek blijft toe na middernacht, hoor. Zeker voor de selfservice.
 
wat een maatschappelijke vooruitgang hé dat je om 00u10 nog een zak doritos en Mountain Dew kan gaan kopen
Dit. Ik spreek uit ervaring, want vroeger nog in een krantenwinkel gewerkt die tot 23u open bleef.

Ik was steeds aan de slag van 15u tot 23u (zonder pauze, wat niet echt wettelijk was, maar mocht wel vrij eten en drinken gedurende mijn shift). Mocht zelf in ‘de boekskes’ lezen als er geen klanten waren en het overige werk gedaan was.

Op een dag vroeg ik de uitbater waarom ze eigenlijk zo laat open bleven en hij zei dat er nog steeds volk kwam om dat uur. Dat was waar, maar het was niet veel volk en het enige wat ze verkochten om dat uur waren sigaretten, kansspelen en bier, Red Bull etc.

Ik zei “Je weet toch dat ze gewoon nog komen om dit uur, enkel en alleen omdat je zo laat open blijft?”.

2 maanden later waren ze ineens nog maar open tot 22u. Nog een maand later tot 21u. En uiteindelijk sloot hij om 20u.

Want wat had de uitbater gemerkt? Al dat volk dat nog zo laat binnen kwam ‘omdat het kon’ kwam gewoon vroeger. Die hadden totaal geen nood aan een laat sluitingsuur, maar waren zo ‘gekweekt’ dat ze zo laat nog konden binnen strompelen.
 
Dus jij loopt 24/7 rond in een straal van 100m rond uw woonst als je ‘s avonds weg gaat? 🤣🤣
Kan je een supermarkt even goed maar 1 dag per week open doen, ahja want je moet toch maar alles op voorhand weten en kopen eh.
Je spreekt over verse voeding vinden als je om 20u thuiskomt of op een feestdag, en dat je geluk hebt als de winkel 3u open is in de voormiddag op zo'n feestdag...en nu gaat het over 's avonds weggaan?

Dus als jij 's avonds weggaat heb je na 20u nog nood aan verse voeding. Sterk.

En ja, ik denk dat heel veel mensen 1x per week gaan winkelen. Ik ook, het is nu niet dat ik dat zo graag doe dat ik daar nog vaker wil rondlopen. Als er dan plannen worden gemaakt kan ik gerust tijdens de toch wel brede openingsuren nog wat extra gaan halen.

Het lijkt me toch vooral een ingebeeld probleem hoor: nooit in een winkel geraken of zelfs niet aan huis kunnen laten leveren tussen 8u en 20u want druk druk.
 
Terug
Bovenaan