Openingsuren België vs buitenland

Maar dan nog is het toch niet dat iemand 7/7 de late shift moet doen? Ik snap die fixatie op die supermakturen niet zo goed. Er zal toch elke week of 2 weken wel een moment zijn dat je dat kan inplannen, of ben ik nu zo bekrompen?
Ik vind het ook wel aangenamer dat je 24/7 iets kan gaan halen in de winkel. Ik vind het altijd zalig in de States dat je om 2u 's nachts gewoon de Walmart binnen kan stappen. En daar vind je dan nog eens alles ook, terwijl je hier voor veel dingen naar een andere specifieke winkel moet.

In België wordt er geen rekening gehouden met mensen die 's nachts leven of mensen die op een zondag ook willen leven. Ik heb zeer dikwijls bij het klussen bvb. dat ik iets nodig heb uit de winkel en dat de winkel dicht is. Zeer frustrerend, want dan kan ik niet verder. Dus dan rijd ik naar Nederland waar de openingsuren van DHZ zaken (maar ook van supermarkten trouwens) al veel beter geregeld zijn (al is het nog niet 24/7 spijtig genoeg). Gelukkig is het daar meestal ook goedkoper en zijn de mensen nog eens vriendelijker, dus een straf is het niet echt. Maar zo ben ik wel weer een hoop extra kostbare tijd kwijt met naar NL te rijden natuurlijk, want het is niet dat ik tegen de grens woon.
 
Ik vind het ook wel aangenamer dat je 24/7 iets kan gaan halen in de winkel. Ik vind het altijd zalig in de States dat je om 2u 's nachts gewoon de Walmart binnen kan stappen. En daar vind je dan nog eens alles ook, terwijl je hier voor veel dingen naar een andere specifieke winkel moet.

In België wordt er geen rekening gehouden met mensen die 's nachts leven of mensen die op een zondag ook willen leven. Ik heb zeer dikwijls bij het klussen bvb. dat ik iets nodig heb uit de winkel en dat de winkel dicht is. Zeer frustrerend, want dan kan ik niet verder. Dus dan rijd ik naar Nederland waar de openingsuren van DHZ zaken (maar ook van supermarkten trouwens) al veel beter geregeld zijn (al is het nog niet 24/7 spijtig genoeg). Gelukkig is het daar meestal ook goedkoper en zijn de mensen nog eens vriendelijker, dus een straf is het niet echt. Maar zo ben ik wel weer een hoop extra kostbare tijd kwijt met naar NL te rijden natuurlijk, want het is niet dat ik tegen de grens woon.
Kom toch hier wonen kameraad. ;) Een mooier land dan Nederland is er niet.
 
@Wilcao Als ik eerlijk moet zijn denk ik dat we de komende decennia in de lage landen vrij goed zitten. Het klimaat hier in Nederland is nu al Parijs in 1970. Veel meer warmte, je moet er van houden maar veel mensen zullen het toch best een aangenaam klimaat vinden hier in Nederland en België.
 
@Wilcao Als ik eerlijk moet zijn denk ik dat we de komende decennia in de lage landen vrij goed zitten. Het klimaat hier in Nederland is nu al Parijs in 1970. Veel meer warmte, je moet er van houden maar veel mensen zullen het toch best een aangenaam klimaat vinden hier in Nederland en België.
Mij moet je niet overtuigen. Ik woon graag in België. België en Nederland zijn trouwens vrij gelijk met alle twee hun voor- en nadelen. Ik vind het gewoon grappig (en menselijk) dat voor het land waarin ze wonen alleen de negatieve kanten belicht worden. Je kunt in België praktisch overal minimaal tot 19u naar de supermarkt gaan en in Nederland zal dat 21u zijn, maar in België kun je dan weer tot soms 23u naar een dokter, kiné of tandarts gaan (wat ik trouwens belachelijk vind). Daarnaast heb je in elk gehucht een nachtwinkel voor rotzooi waar je 's nachts zin in krijgt. Kortom, we zijn vooral luxepaardjes die geen genoeg krijgen.
 
Mij moet je niet overtuigen. Ik woon graag in België. België en Nederland zijn trouwens vrij gelijk met alle twee hun voor- en nadelen. Ik vind het gewoon grappig (en menselijk) dat voor het land waarin ze wonen alleen de negatieve kanten belicht worden. Je kunt in België praktisch overal minimaal tot 19u naar de supermarkt gaan en in Nederland zal dat 21u zijn, maar in België kun je dan weer tot soms 23u naar een dokter, kiné of tandarts gaan (wat ik trouwens belachelijk vind). Daarnaast heb je in elk gehucht een nachtwinkel voor rotzooi waar je 's nachts zin in krijgt. Kortom, we zijn vooral luxepaardjes die geen genoeg krijgen.
Ik hoop ook dat de mensen die random op elke dag en uur naar de winkel willen niet ook de mensen zijn die graag in de afgelegen natuur zouden wonen :unsure:
 
In Denemarken is het blijkbaar ook normaal dat supermarkten tot 22u open zijn.
Klopt inderdaad. Super handig voor toeristen zoals wij die lange daguitstappen maken, maar idd ook voor mensen die in shiften werken.
Laatste keer dat we daar waren, was er zelfs een grote winkel die 7/7 open was van 06:00 tot 24:00.

En ik moet zeggen, wij kwamen er meestal 's morgens vroeg of na 22:00 en altijd heel druk met lokale bevolking.
 
Ik hoop ook dat de mensen die random op elke dag en uur naar de winkel willen niet ook de mensen zijn die graag in de afgelegen natuur zouden wonen :unsure:
Ik woon graag in de natuur en woon er ook in en hier ook zijn de winkels, apothekers en shit langer en meer open dan in Belgie. Belgie is zoals altijd gewoon saai.
 
Trouwens, bij een apotheek kun je binnen de x aantal kilometers 24u/24u terecht.
 
Trouwens, bij een apotheek kun je binnen de x aantal kilometers 24u/24u terecht.
Ja na het eerst uit te zoeken. Ik moest bvb op een zondag zware pijnkiller gaan halen voor mijn vader zijn laatste uren op een zondag voormiddag. Zo vanzelfspreken was dat niet door gebrek aan stock bij de apothekers van dienst. Uiteindelijk wel gevonden en al en uiteindelijk is wat rondrijden en en bellen ook niet zon probleem, maar in andere landen is echt wel efficiënter hoor. Merk je ook pas als je effectief ergens anders hebt gewoond.
 
Ja na het eerst uit te zoeken. Ik moest bvb op een zondag zware pijnkiller gaan halen voor mijn vader zijn laatste uren op een zondag voormiddag. Zo vanzelfspreken was dat niet door gebrek aan stock bij de apothekers van dienst. Uiteindelijk wel gevonden en al en uiteindelijk is wat rondrijden en en bellen ook niet zon probleem, maar in andere landen is echt wel efficiënter hoor. Merk je ook pas als je effectief ergens anders hebt gewoond.
Dat hangt van apotheek tot apotheek af, dat is waar.
 
In België wordt er geen rekening gehouden met mensen die 's nachts leven of mensen die op een zondag ook willen leven. Ik heb zeer dikwijls bij het klussen bvb. dat ik iets nodig heb uit de winkel en dat de winkel dicht is. Zeer frustrerend, want dan kan ik niet verder. Dus dan rijd ik naar Nederland waar de openingsuren van DHZ zaken (maar ook van supermarkten trouwens) al veel beter geregeld zijn (al is het nog niet 24/7 spijtig genoeg). Gelukkig is het daar meestal ook goedkoper en zijn de mensen nog eens vriendelijker, dus een straf is het niet echt. Maar zo ben ik wel weer een hoop extra kostbare tijd kwijt met naar NL te rijden natuurlijk, want het is niet dat ik tegen de grens woon.
Gij als frequent klusser zou dan toch beter ineens een voorraad inslaan? Beetje biased
 
Gij als frequent klusser zou dan toch beter ineens een voorraad inslaan? Beetje biased
Ik kan toch onmogelijk op voorhand weten wat ik allemaal zal moeten fixen of wat/hoeveel ik exact nodig zal hebben om bepaalde renovatiewerken te doen. Komen altijd onvoorziene zaken naar boven of gereedschap dat je nodig hebt en juist niet hebt liggen. Daarbovenop moet ik dan tijdens openingsuren bij een DHZ zaak geraken om voorraad in te slaan, wat in België ook al moeilijk is. Het enige moment dat voor mij mogelijk is in België is zaterdagnamiddag, dus 1 halve dag per week. In Nederland geraak ik er elke dag, ook al ben ik een uur onderweg naar daar.
 
Ik kan toch onmogelijk op voorhand weten wat ik allemaal zal moeten fixen of wat/hoeveel ik exact nodig zal hebben om bepaalde renovatiewerken te doen. Komen altijd onvoorziene zaken naar boven of gereedschap dat je nodig hebt en juist niet hebt liggen. Daarbovenop moet ik dan tijdens openingsuren bij een DHZ zaak geraken om voorraad in te slaan, wat in België ook al moeilijk is. Het enige moment dat voor mij mogelijk is in België is zaterdagnamiddag, dus 1 halve dag per week. In Nederland geraak ik er elke dag, ook al ben ik een uur onderweg naar daar.
Dat er af en toe iets onverwacht kan bovenkomen weet ik goed genoeg maar als dat zo vaak gebeurt dat een directe lijn met de DHZ noodzakelijk is, is er toch al eerder iets misgelopen hoor.
En zowat alle (grote/gekende) DHZ zijn open van 8 tot 20u met vaak nog een zondagvoormiddag.
Als een rit naar NL, Inc rit van 1u, dan nog nodig is durf ik toch wel te zeggen dat het probleem bij u ligt en niet de ondermaatse openingsuren in België.
 
Ik vind het ook wel aangenamer dat je 24/7 iets kan gaan halen in de winkel. Ik vind het altijd zalig in de States dat je om 2u 's nachts gewoon de Walmart binnen kan stappen. En daar vind je dan nog eens alles ook, terwijl je hier voor veel dingen naar een andere specifieke winkel moet.

In België wordt er geen rekening gehouden met mensen die 's nachts leven of mensen die op een zondag ook willen leven. Ik heb zeer dikwijls bij het klussen bvb. dat ik iets nodig heb uit de winkel en dat de winkel dicht is. Zeer frustrerend, want dan kan ik niet verder. Dus dan rijd ik naar Nederland waar de openingsuren van DHZ zaken (maar ook van supermarkten trouwens) al veel beter geregeld zijn (al is het nog niet 24/7 spijtig genoeg). Gelukkig is het daar meestal ook goedkoper en zijn de mensen nog eens vriendelijker, dus een straf is het niet echt. Maar zo ben ik wel weer een hoop extra kostbare tijd kwijt met naar NL te rijden natuurlijk, want het is niet dat ik tegen de grens woon.
Van Der Schueren was vroeger altijd open op zondagmorgen. Maar dat is een uitzondering. Maar blijkbaar is dat nu ook gedaan in Steenhuize-Wijnhuize. Ze zijn wel open op maandag. Ze hebben nog een tweede winkel in Lebbeke die open is op zondagmorgen van 9u - 12u.

In de US is dat een heel andere mentaliteit, dat is natuurlijk wel het toppunt van kapitalisme. De kassa moet blijven draaien, maar de omstandigheden en het loon van het personeel in een supermarkt zullen niet zoals hier zijn.

Frankrijk is denk ik nog onklantvriendelijker dan België. Daar is't toch dikwijls van "we zijn volzet" op restaurant of "de keuken is al dicht" als't met moeite 21u is.
 
Laatst bewerkt:
Dat er af en toe iets onverwacht kan bovenkomen weet ik goed genoeg maar als dat zo vaak gebeurt dat een directe lijn met de DHZ noodzakelijk is, is er toch al eerder iets misgelopen hoor.
En zowat alle (grote/gekende) DHZ zijn open van 8 tot 20u met vaak nog een zondagvoormiddag.
Als een rit naar NL, Inc rit van 1u, dan nog nodig is durf ik toch wel te zeggen dat het probleem bij u ligt en niet de ondermaatse openingsuren in België.
Over welke DHZ zaken heb je het dan? Want zowel Hubo, Gamma als Brico in België zijn in de week dicht tussen 18 en 19h, met mogelijk uitzonderingen in bepaalde gemeenten. Op zondag zijn ze zelfs maar open tot de middag. Met mijn werkuren en als nachtmens is het dus moeilijk om daar te geraken. Vergelijk die uren dan met Gamma NL, Hornbach, Karwei en Praxis en je zal begrijpen hoe triestig de openingsuren in België zijn.

Het kan niet de bedoeling zijn dat je als particulier voorraad moet gaan inslaan wegens de beperkte openingsuren van winkels denk ik dan. Ook niet iedereen (behalve de gemiddelde BG'er dan) heeft een groot huis waar dat allemaal opgeslagen kan worden. Zeker als we praten over bvb isolatieplaten, gyproc platen, ... En ik koop ook liever niet te veel, want dan zit je ermee als je het niet binnen de 30 dagen terugbrengt. Dus koop ik liever te weinig en ga ik wat bijhalen indien nodig. Als dat volgens u een probleem is dat bij mij ligt, dan own ik dat gerust.

Waarom kunnen winkels in het buitenland wel lang open zijn in de week en zelfs op een zondag een hele dag open zijn? Er moet toch genoeg animo voor zijn, want anders waren ze er al lang mee gestopt. En er zijn gegarandeerd mensen die graag de late shift hebben. Ik werk persoonlijk ook liever laat dan vroeg.

Van Der Schueren was vroeger altijd open op zondagmorgen. Maar dat is een uitzondering. Maar blijkbaar is dat nu ook gedaan in Steenhuize-Wijnhuize. Ze zijn wel open op maandag. Ze hebben nog een tweede winkel in Lebbeke die open is op zondagmorgen van 9u - 12u.

In de US is dat een heel andere mentaliteit, dat is natuurlijk wel het toppunt van kapitalisme. De kassa moet blijven draaien, maar de omstandigheden en het loon van het personeel in een supermarkt zullen niet zoals hier zijn.

Frankrijk is denk ik nog onklantvriendelijker dan België. Daar is't toch dikwijls van "we zijn volzet" op restaurant of "de keuken is al dicht" als't met moeite 21u is.

Nog nooit van Van Der Schueren gehoord. :p Zondagochtend is sowieso geen optie voor mij, ik sta pas op na de middag. Dat is wat ik bedoel, er wordt geen rekening gehouden in België met nachtmensen. Mensen leven dag en nacht en onze samenleving zou daar dus ook op aangepast moeten zijn zoals bvb in de States. Mensen die 's nachts werken in de week, gaan in het weekend ook niet ineens magisch een ander ritme hebben.
 
Dat er af en toe iets onverwacht kan bovenkomen weet ik goed genoeg maar als dat zo vaak gebeurt dat een directe lijn met de DHZ noodzakelijk is, is er toch al eerder iets misgelopen hoor.
En zowat alle (grote/gekende) DHZ zijn open van 8 tot 20u met vaak nog een zondagvoormiddag.
Als een rit naar NL, Inc rit van 1u, dan nog nodig is durf ik toch wel te zeggen dat het probleem bij u ligt en niet de ondermaatse openingsuren in België.

Ik ben tijdens een klusdag toch vaak 2-3 keer in een DHZ zaak. Het is wel om de hoek dus ben misschien verwend op dat vlak, maar ik zie niet direct hoe ik het beter zou moeten doen.

Ik bestel online wat op voorhand en DHZ is voor wat ik dan al doende nog mis.

Bijvoorbeeld vandaag 3x geweest. Eerst waren mijn siliconen op dus ben ik 2 bussen gaan kopen. Daarna had ik 10cm lange vijzen nodig maar had enkel 8 en 12 liggen (was voor een deur te plaatsen, kon ik niet echt op voorhand weten wat exact de afstand was). En een derde keer was voor een specifiek vijsje omdat ze die waren kwijtgespeeld op mijn zoon zijn loopfietsje.

Openingsuren zijn wel oke, maar door de week als je na het werk bezig bent is het al snel te laat als je door hebt dat je iets mist.
 
Ik vind het ook wel aangenamer dat je 24/7 iets kan gaan halen in de winkel. Ik vind het altijd zalig in de States dat je om 2u 's nachts gewoon de Walmart binnen kan stappen. En daar vind je dan nog eens alles ook, terwijl je hier voor veel dingen naar een andere specifieke winkel moet.

In België wordt er geen rekening gehouden met mensen die 's nachts leven of mensen die op een zondag ook willen leven. Ik heb zeer dikwijls bij het klussen bvb. dat ik iets nodig heb uit de winkel en dat de winkel dicht is. Zeer frustrerend, want dan kan ik niet verder. Dus dan rijd ik naar Nederland waar de openingsuren van DHZ zaken (maar ook van supermarkten trouwens) al veel beter geregeld zijn (al is het nog niet 24/7 spijtig genoeg). Gelukkig is het daar meestal ook goedkoper en zijn de mensen nog eens vriendelijker, dus een straf is het niet echt. Maar zo ben ik wel weer een hoop extra kostbare tijd kwijt met naar NL te rijden natuurlijk, want het is niet dat ik tegen de grens woon.
Ja dat kan zeker aangenamer zijn, maar een must is het totaal niet.
 
Met mijn werkuren en als nachtmens is het dus moeilijk om daar te geraken.
...Zeker als we praten over bvb isolatieplaten, gyproc platen, ...
isolatieplaten, gyproc platen? Behandel jij die als nachtmens 's nachts? Dan ben ik blij dat je dat niet kan doen, de buren zijn blij met die beperkte uren. Néé, het is écht niet nodig om rond 21u30 de mogelijkheid te hebben om nog gyprocplaten te komen om die dan later in de nacht te bewerken.

Los daarvan: er is geen enkele wet die kluswinkels verbiedt om later dan 18u/19u open te zijn. Dat is pure economische wetmatigheid dat ze dat niet willen doen. Enkel vanaf 20u/21u zijn er regels. Het feit dat ze al geen uurtje later open willen zijn, wil ook zeggen dat de nacht niet interessant is, lijkt me.

En ik koop ook liever niet te veel, want dan zit je ermee als je het niet binnen de 30 dagen terugbrengt.
Dus én men moet voor jou open zijn 's nachts, maar je komt sowieso niet 1 keer per 30 dagen tijdens klussen in een kluswinkel? Dan lijkt het nut me helemaal beperkt.
Zondagochtend is sowieso geen optie voor mij, ik sta pas op na de middag. Dat is wat ik bedoel, er wordt geen rekening gehouden in België met nachtmensen. Mensen leven dag en nacht en onze samenleving zou daar dus ook op aangepast moeten zijn zoals bvb in de States. Mensen die 's nachts werken in de week, gaan in het weekend ook niet ineens magisch een ander ritme hebben.
Néé, mensen leven niet dag en nacht. Allez, er leven er wel, maar weinig. Mensen die een uitzonderlijk ritme hebben voor onze samenleving worden daarvoor extra vergoed voor dat ongemak en passen zich aan aan het normale ritme.
 
Ja dat kan zeker aangenamer zijn, maar een must is het totaal niet.
Voor jou blijkbaar niet, voor mensen die met de huidige openingsuren niet in een DHZ zaak geraken wel. Niet iedereen heeft jouw ritme of werkuren.
isolatieplaten, gyproc platen? Behandel jij die als nachtmens 's nachts? Dan ben ik blij dat je dat niet kan doen, de buren zijn blij met die beperkte uren. Néé, het is écht niet nodig om rond 21u30 de mogelijkheid te hebben om nog gyprocplaten te komen om die dan later in de nacht te bewerken.
Ik heb perfect het recht om dat 's nachts te doen. Wanneer moeten mensen die overdag geen tijd hebben dat anders doen? Zij hebben geen recht van leven volgens jou? Isolatieplaten en gyprocplaten plaatsen maakt niks lawaai. Daarboven woon ik in een vrijstaande woning om geen last te hebben van buren die over het minste een probleem maken. ;)

Los daarvan: er is geen enkele wet die kluswinkels verbiedt om later dan 18u/19u open te zijn. Dat is pure economische wetmatigheid dat ze dat niet willen doen. Enkel vanaf 20u/21u zijn er regels. Het feit dat ze al geen uurtje later open willen zijn, wil ook zeggen dat de nacht niet interessant is, lijkt me.
Waarom is het dan wel interessant in andere landen? Heeft er hier waarschijnlijk mee te maken dat er geen concurrentie is die 's avonds of 's nachts open is.
Dus én men moet voor jou open zijn 's nachts, maar je komt sowieso niet 1 keer per 30 dagen tijdens klussen in een kluswinkel? Dan lijkt het nut me helemaal beperkt.
Waar zeg ik dat ik niet meer dan 1x in een DHZ winkel kom? Het gaat erover dat ik niet in 30 dagen een hele kruipkelder en kruipzolder kan isoleren. En gyprocplaten plaats ik ook niet op 30 dagen. Ik doe alles op m'n gemak, mag ik? ik zou trouwens vaker in de DHZ zaak staan als ik er kan geraken met betere openingsuren. Dat is net heel het punt.

Néé, mensen leven niet dag en nacht. Allez, er leven er wel, maar weinig. Mensen die een uitzonderlijk ritme hebben voor onze samenleving worden daarvoor extra vergoed voor dat ongemak en passen zich aan aan het normale ritme.
Nogmaals, jouw ritme is niet een ander z'n ritme. In een afgelegen dorpje kan het zijn dat iedereen om 19h in bed ligt, maar dat hoeft niet voor iedereen te zijn. Er zijn genoeg mensen die niet 9-17 werken, maar die tellen voor jou niet in de maatschappij? Mooie ingesteldheid...
 
Terug
Bovenaan