Alcoholconsumptie: van sensibilisering tot voorstel tot totaalverbod op reclame

1 keer een zak chips leegeten gaat op zich niet echt schadelijk zijn , elke avond een zak chips binnenwerken gaat natuurlijk leiden tot overgewicht/obesitas op de langere termijn.
 
1 keer een zak chips leegeten gaat op zich niet echt schadelijk zijn , elke avond een zak chips binnenwerken gaat natuurlijk leiden tot overgewicht/obesitas op de langere termijn.
sidenote:
1 zakje lays chips zout => 228 Kcal
1 Leffe => 205 Kcal
Dus puur naar overgewicht is er eigenlijk geen verschil tussen een zakje chips en 1 leffe per dag. En dat is dan zonder alle andere negatieve effecten van alcohol erbij te betrekken.
 
sidenote:
1 zakje lays chips zout => 228 Kcal
1 Leffe => 205 Kcal
Dus puur naar overgewicht is er eigenlijk geen verschil tussen een zakje chips en 1 leffe per dag. En dat is dan zonder alle andere negatieve effecten van alcohol erbij te betrekken.
Moesten mensen zich beperken tot zo'n zakje van 30 gram zouden chips natuurlijk niet zo'n slechte naam hebben. Bij "een zak chips leegeten" denk ik wel eerder aan een zak van 200 g, en dan zit je sowieso boven de 1000 kcal, wat eigenlijk een extra maaltijd is.

Klopt natuurlijk dat alcohol, buiten de negatieve gezondheidseffecten, ook een calorische waarde heeft die overeenkomt met vet. Tel daar voor bier nog een hoop koolhydraten bij en dat geeft wel wat kcal. Alcoholvrij bier is trouwens iets beter maar nog altijd een dikmaker.
 
Moesten mensen zich beperken tot zo'n zakje van 30 gram zouden chips natuurlijk niet zo'n slechte naam hebben. Bij "een zak chips leegeten" denk ik wel eerder aan een zak van 200 g, en dan zit je sowieso boven de 1000 kcal, wat eigenlijk een extra maaltijd is.

Klopt natuurlijk dat alcohol, buiten de negatieve gezondheidseffecten, ook een calorische waarde heeft die overeenkomt met vet. Tel daar voor bier nog een hoop koolhydraten bij en dat geeft wel wat kcal. Alcoholvrij bier is trouwens iets beter maar nog altijd een dikmaker.
Maar exact datzelfde geldt ook voor "ik drink maar 1 glas per avond" he. In praktijk zal dat ook vaker een halve fles (of een hele) worden. (nu is wijn wel minder energierijk). Mijn punt was vooral dat alcoholconsumptie ook een grote invloed heeft op overgewicht. En het feit dat calorie-inname op zich geen probleem is, zolang je ook genoeg verbruikt terwijl er geen enkele manier is om de effecten van alcohol tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
1 keer een zak chips leegeten gaat op zich niet echt schadelijk zijn , elke avond een zak chips binnenwerken gaat natuurlijk leiden tot overgewicht/obesitas op de langere termijn.
Tenzij je dit compenseert door oa veel te sporten.

Toen ik onlangs op restaurant ging met iemand waar ik twee keer in kan (no offense wij komen goed overeen maar het is gewoon zo) at die collega een eenvoudig slaatje met een glas water. Groot was zijn verbazing dat ik cola dronk, ik een ferme biefstuk met frietjes at en ik daarna nog dessert bestelde.

Hij vroeg toen (tot mijn verbazing): WTF! Je eet dit allemaal op en jij komt niks bij qua gewicht? :tongue:

Neen ik kom niet bij. Dat is sowieso ook maar een momentopname he en die vraag sloeg op niks (vind ik).
Maar het is wel een feit: Het één of het andere: Diëten of sporten / bewegen of .. (of een mix van die twee maar daar heb ik weinig zin in)
 
Als je alle dagen 3 uur fietst per dag dan zou je nog een grote zak chips van 250g kunnen verwerken. Vraag is of dat verder gezond is, te veel van hetzelfde is nooit goed. Ook voor uwe cholesterol e.d.
 
Tenzij je dit compenseert door oa veel te sporten.

Toen ik onlangs op restaurant ging met iemand waar ik twee keer in kan (no offense wij komen goed overeen maar het is gewoon zo) at die collega een slaatje met een glas water. Groot was zijn verbazing dat ik cola dronk, ik een ferme biefstuk met frietjes at en ik daarna nog dessert bestelde.

Hij vroeg toen (tot mijn verbazing): WTF! Je eet dit allemaal op en jij komt niks bij qua gewicht? :tongue:

Neen ik kom niet bij. Dat is sowieso ook maar een momentopname he.

Maar het is wel een feit: Het één of het andere: Diëten of sporten (of een mix van die twee maar daar heb ik weinig zin in)
Het deel in het vet maakt die anekdote waardeloos hé, het merendeel van de mensen die overgewicht hebben maar dan wel een slaatje en water nemen op restaurant, maakt dat meer dan goed op vlak van caloriëen al de andere eetmomenten en daartussen.

Verder is het moeilijk om genoeg te sporten om een overmaat aan voeding te compenseren.
 
sidenote:
1 zakje lays chips zout => 228 Kcal
1 Leffe => 205 Kcal
Dus puur naar overgewicht is er eigenlijk geen verschil tussen een zakje chips en 1 leffe per dag. En dat is dan zonder alle andere negatieve effecten van alcohol erbij te betrekken.

Conclusie: geen zoete brol zoals Leffe drinken? ;)

Ik meen me trouwens te herinneren dat alcohol volgens een aantal studies extra eetlust stimuleert door een impact op neuronen en/of bepaalde hormonen die ons eetgedrag sturen. Dus dan wordt het snel een en-en verhaal.

Meer on-topic: ik weet eigenlijk niet of een reclameverbod op alcoholische dranken effectief een grote impact zou hebben op het aantal problematische drinkers en problematisch drinkgedrag (bv. in verkeer), ik vind dat lastig om in te schatten.
Principieel ben ik niet tegen zo'n reclameverbod, al moet het dan wel consequent ingevoerd worden over alle media heen (online zie je bv. nog veel reclame voor goksites terwijl het op TV / radio / gedrukte media verboden is) - en dat wordt een lastige omdat je dan over landsgrenzen heen gaat. En persoonlijk heb ik een afkeer van de typische TV / gedrukte media reclame voor alcoholische dranken maar een grote fan van zo'n reclame als die over het product zelf gaat (= interessante inspiratie) in plaats van het product te proberen associëren met een bepaald imago / lifestyle - wat ook al aangeeft dat het product zelf niet bijster interessant is?
 
Het deel in het vet maakt die anekdote waardeloos hé, het merendeel van de mensen die overgewicht hebben maar dan wel een slaatje en water nemen op restaurant, maakt dat meer dan goed op vlak van caloriëen al de andere eetmomenten en daartussen.

Verder is het moeilijk om genoeg te sporten om een overmaat aan voeding te compenseren.
We dwalen af, maar het is gewoon een combinatie he. Overgewicht ga je tegen door een meer calorieën te verbranden dan binnen te krijgen.
Je komt er niet door enkel veel te sporten (je kan bijna niet zoveel sporten dat je een paar 1000 kcal extra verbrandt), en je komt er niet door enkel op uw voeding te letten (je verbruikt amper calorieën als je heel de dag niks doet).

Maar terug on topic, als er dan persé een vergelijking moet gemaakt worden van alcohol met andere dingen. Doe het dan met roken.
Val je dood van 1 sigaret per dag, nee. Is het gezond, nee. Is er kans op langdurige schade, zelfs al is het er maar 1, ja. Is die kans heel groot, nee.
 
sidenote:
1 zakje lays chips zout => 228 Kcal
1 Leffe => 205 Kcal
Dus puur naar overgewicht is er eigenlijk geen verschil tussen een zakje chips en 1 leffe per dag. En dat is dan zonder alle andere negatieve effecten van alcohol erbij te betrekken.
Ik had een grote zak van 150/250g in gedachten. Ik kan dat helemaal leeg eten op een avond als ik mij niet inhoud.
 
Feit is dat ge door alcohol extra dik wordt, want het neemt uw honger/eetlust helemaal niet weg. Achteraf krijg je dan nog meer zin in vettigheid. Het gebeurt dan niet zelden dat ik dan tijdens een avondje stappen nog eens een pittakot binnen ga.
 
Chips zijn een grote bron van acrylamide (een veel hogere hoeveelheid dan in de meeste gebakken en gefrituurde etenswaren) en de stof is (mogelijks) kankerverwekkend. Daarnaast hebben ze een zeer hoge concentratie van transvetten die gewoon ongezond zijn.

We zijn paar jaar geleden volledig gestopt met alcoholconsumptie en geen spijt van gehad. De drang om in de zomer een koel pintje te drinken is ook volledig weg. Als we eens weggaan zijn de avonden nog steeds leuk en heb je geen vervelende bijwerkingen.
 
Chips zijn een grote bron van acrylamide (een veel hogere hoeveelheid dan in de meeste gebakken en gefrituurde etenswaren) en de stof is (mogelijks) kankerverwekkend.

Zo van die waarschuwingen van oa de EFSA dragen imo ook gewoon bij aan het probleem rond oa alcoholgebruik - paradoxaal genoeg. Hoeveel mensen zeggen wel niet "wat is nog wel gezond tegenwoordig?".
Acrylamide is inderdaad mogelijks kankerverwekkend, toch in die proefdierenstudies, maar als ik dan effectief ga lezen in de nota's van de EFSA, dan geven ze aan dat er voor deze stof een MOE is van 450. Oftewel, in een normaal dieet van de mens is de concentratie van de stof 450keer lager dan de absolute ondergrens van mogelijks kankerverwekkend bij proefdieren.

Andere typische voorbeelden zijn die decaf koffies e.d. Maar in the end moet je dan toch wel al echt iedere dag zeer veel van die zaken binnenkrijgen eer je überhaupt aan de ondergrens voor proefdieren komt.

Hiermee wil ik geenszins aangeven dat iedereen maar vol in de chips en fritte moet vliegen, want gelijk je zegt, er zijn genoeg redenen aan te geven waarom het ongezond is. Maar door te wijzen op mogelijk kankerverwekkend bv lijkt me vaak gewoon contraproductief te zijn. Hierdoor gaan mensen bv het eten van chips en frieten even ongezond vinden als alcohol drinken, terwijl dat laatste gewoon vele malen ongezonder/schadelijker is voor het lichaam.

Maar de EFSA is de EFSA natuurlijk, dus zij voeren hun opdracht uit zoals voorgeschreven en zij doen dat goed. De marketeers kunnen wel wat bijleren. Gratis suggestie van de dag, voer een campagne gebaseerd op het volgende: eet met maten met mate mateloos gevarieerd. Goed voor je hoofd, goed voor je buik. Een campagne van PJ.
 
Zo van die waarschuwingen van oa de EFSA dragen imo ook gewoon bij aan het probleem rond oa alcoholgebruik - paradoxaal genoeg. Hoeveel mensen zeggen wel niet "wat is nog wel gezond tegenwoordig?".
Acrylamide is inderdaad mogelijks kankerverwekkend, toch in die proefdierenstudies, maar als ik dan effectief ga lezen in de nota's van de EFSA, dan geven ze aan dat er voor deze stof een MOE is van 450. Oftewel, in een normaal dieet van de mens is de concentratie van de stof 450keer lager dan de absolute ondergrens van mogelijks kankerverwekkend bij proefdieren.

Andere typische voorbeelden zijn die decaf koffies e.d. Maar in the end moet je dan toch wel al echt iedere dag zeer veel van die zaken binnenkrijgen eer je überhaupt aan de ondergrens voor proefdieren komt.

Hiermee wil ik geenszins aangeven dat iedereen maar vol in de chips en fritte moet vliegen, want gelijk je zegt, er zijn genoeg redenen aan te geven waarom het ongezond is. Maar door te wijzen op mogelijk kankerverwekkend bv lijkt me vaak gewoon contraproductief te zijn. Hierdoor gaan mensen bv het eten van chips en frieten even ongezond vinden als alcohol drinken, terwijl dat laatste gewoon vele malen ongezonder/schadelijker is voor het lichaam.

Maar de EFSA is de EFSA natuurlijk, dus zij voeren hun opdracht uit zoals voorgeschreven en zij doen dat goed. De marketeers kunnen wel wat bijleren. Gratis suggestie van de dag, voer een campagne gebaseerd op het volgende: eet met maten met mate mateloos gevarieerd. Goed voor je hoofd, goed voor je buik. Een campagne van PJ.
Het is kankerverwekkend in de proefdierenstudies. Mogelijks bij de mens aangezien de concentraties lager zijn maar er zijn er ook wiens volledig wekelijks dieet afhangt van gefrituurd en zwaar gebakken eten. Het gaat hier niet enkel over chips of alcohol maar over een cocktail van van alles en nog wat dat men op een dag binnenkrijgt. Dus ja, eet alles met mate en vermijd ongezonde voeding. Ik eet ook chips maar het zijn er een paar stuks eens om de paar weken als iemand ze op tafel zet. Het geeft me ook geen voldoening om een volledige zak binnen te sleuren. En ook ik ga naar de frituur, maar niet iedere dag en ook niet iedere week. Maar met mate bij mensen, is iets moeilijks... ook in de alcoholdiscussie.

Een groot probleem met voeding is dat men voeling heeft verloren met het product. Vaak weet je niet hoe iets wordt gemaakt, de labels zijn soms onduidelijk en de in leven geroepen scores en gezondheidslabels zijn nog onduidelijker. Waarbij men vroeger nog lessen huishoudkunde had (waaronder koken), wordt er nu een horde hulpeloze jongeren grootgebracht die weinig weten of weinig begrijpen over bepaalde domeinen. Hoeveel keer dat ik in de winkel tijdens de vakanties aan jobstudenten moet uitleggen dat wat ze vasthouden een mango, avocado, kiwi (ja idd kiwi), biet, enz is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan