Waarom zijn er in België zoveel rokers?

''The list is biased for some of the countries with the highest consumption, such as Andorra, Luxembourg and Belgium. These countries are known to sell cigarettes at lower prices than their neighbours, and as such attract foreign buyers.''

Echt goedkoop is het hier inderdaad niet maar zover ik weet wel goedkoper dan in de UK of in NL ( al scheelt dat laatste niet veel of hebben we dat ingehaald met een laatste prijsverhoging ) toen een pakje hier 6 euro was in 2018 was het in NL bijna 7 Euro, nu weet ik niet.
In Duitsland waren we in 2018 ook 50 cent goedkoper, nu zouden we duurder moeten zijn tenzij Duitsland ook heeft verhoogd sinds 2018 maar ik rook niemeer dus ik weet het niet.
Toen ik in 2014 in Zweden zat betaalde ik ook omgerekend 9 Euro voor een klein pakje Marlboro van 19 stuks, was hier een stuk goedkoper toen, bijna de helft zelfs.

Als ik puur rond mij kijk tegenwoordig weet ik niet of ik die lijst helemaal geloof, ik heb zelf gerookt van 2003 tot 2014 maar ik zie nu toch beduidend minder rokers dan in pakweg 2005 of 2010 rondom mij, al blijven ze wel bestaan natuurlijk.
 
Het zal uiteraard niet helpen maar je kan niet elke vorm van kanker verklaren door roken. Het feit dat we hier op elkaar gepakt wonen tussen de pesticiden, uitlaatgassen, historische industriële vervuiling zal ook niet helpen.

Waarom zoveel mensen roken vraag ik mij ook af, verschillende (ex-)collega's uit het buitenland merkten dit ook op. Moet wel zeggen dat het mij lijkt te minderen en er een beetje een link begint te ontstaan tussen roken en marginaliteit in de perceptie van mensen.
 
Laatst bewerkt:
Het zal uiteraard niet helpen maar je kan niet elke vorm van kanker verklaren door roken. Het feit dat we hier op elkaar gepakt wonen tussen de pesticiden, uitlaatgassen, historische industriële vervuiling zal ook niet helpen.

Waarom zoveel mensen roken vraag ik mij ook af, verschillende (ex-)collega's uit het buitenland merkten dit ook op. Moet wel zeggen dat het mij lijkt te minderen en er een beetje een link begint te ontstaan tussen roken en marginaliteit in de perceptie van mensen.
Dit vooral denk ik
Mijn vrouw op 38 jaar borstkanker gehad
Mijn pa nu maagkanker

Als je weet dat er elk jaar 12000 gevallen van borstkanker in België alleen bijkomen, weet je toch dat er iets niet pluis is. En dat is dan alleen nog maar borstkanker
 
Ik denk niet dat je daardoor borstkanker of maagkanker krijgt 😏
Er zullen er vast wel tussenzitten die veroorzaakt zijn door pesticiden en luchtvervuiling. Er zal altijd wel een pechvogel tussen zitten die heel gezond leeft, maar bv. in een vieze stad zoals Brussel woont en al die uitlaatgassen inademt. Die zal dan zoveel pech hebben dat hij daar kanker van krijgt.

Maar het leeuwendeel denk ik wordt gewoon veroorzaakt door slechte lifestyle keuzes. Dus roken, niet bewegen, alcohol drinken, veel rood vlees eten en te weinig groenten. Onze stressy work/life maatschappij zal er ook wel voor een stokje tussen zitten. We zijn dan wel een sociaal land zogezegd maar sommige werkgevers zijn hier net Chinese slavendrijvers.
 
Geen idee waarom er zoveel mensen roken, maar ik ben wel blij dat ik op een correct moment voor mezelf heb beslist om er mee te kappen. Voor de goede smaak of reukzin moet ge het ook niet doen. Blijft wel een punt dat mensen vatbaar zijn voor verslavingen en nicotine nu eenmaal verslavend werkt. Dat we graag samen op café gaan en al eens een babbeltje slaan helpt ook niet natuurlijk. Sigaretten zijn om een of andere reden een sociaal gebeuren. Gezellig onder de pauze met de collega's stinkende dampen inademen. Ik pas ervoor, maar velen tekenen ervoor.
 
Moet wel zeggen dat het mij lijkt te minderen en er een beetje een link begint te ontstaan tussen roken en marginaliteit in de perceptie van mensen.
Tien jaar geleden was het nog cool om te roken (Idem met kauwgom, ik zie niemand het meer gebruiken), nu bekijkt men je alsof je lepra hebt :biglaugh:.
Zelf laat ik mijn afkeer telkens blijken door er heel bewust met een grote boog rond te gaan en weiger om in gesprek te gaan met rokers, die net een sigaret hebben opgestoken.
 
Er zullen er vast wel tussenzitten die veroorzaakt zijn door pesticiden en luchtvervuiling. Er zal altijd wel een pechvogel tussen zitten die heel gezond leeft, maar bv. in een vieze stad zoals Brussel woont en al die uitlaatgassen inademt. Die zal dan zoveel pech hebben dat hij daar kanker van krijgt.

Maar het leeuwendeel denk ik wordt gewoon veroorzaakt door slechte lifestyle keuzes. Dus roken, niet bewegen, alcohol drinken, veel rood vlees eten en te weinig groenten. Onze stressy work/life maatschappij zal er ook wel voor een stokje tussen zitten. We zijn dan wel een sociaal land zogezegd maar sommige werkgevers zijn hier net Chinese slavendrijvers.
Ja dit ja. We zijn niet echt het meest gezonde land. In West-Europa zijn wij de slechtste leerlingen op vlak van mentale gezondheid (zelfmoord bvb.) en iedereen is hier overstresst en verzuurd. En we leven dan nog eens als Bourgondiërs die nog eens in zo een goed bierland leven, en vrij veel obesitascijfers hebben, en dan nog eens zo een grote vleeseters zijn die moord en brand schreeuwen als we een bord groenten voorgeschoteld krijgen.

Er zijn mensen die het erger vinden dat ik vegetariër zou zijn dan dat ik "maar" een homo zou zijn. Letterlijjk. Laatste is goed natuurlijk. Maar in elk ander land is het andersom. Dan is het als homo moeilijker om te leven. Hier in Belgie is vegetariër zijn meer taboe dan homo zijn.
 
Ik ben al 18 jaar gestopt. Alcohol en nicotine verbruik ligt in ons land zeer hoog. Ik denk persoonlijk dat het een teken van zwakheid.
 
Heb nooit de aantrekkingskracht van roken begrepen. Het kost veel geld, het stinkt voor uzelf, uw kledij en omgeving, het is ongezond.

Nog nooit een sigaret in mijn mond gehad en zal ook nooit gebeuren.
Zo kan je voor alcohol hetzelfe zeggen: kost geld, je stinkt uit je bek, het is ongezond... en talloze andere dingen.

Zelfde gaat toch ook op voor andere verslavingen zoals gokken, drugs (alcohol is ook een drug natuurlijk, maar wel ‘sociaal aanvaard’)

wat is de aantrekkingskracht ervan? Je kan een sigaret roken als gezellig ervaren, het is een genotsmiddel, brengt je mee in een lichte roes... en natuurlijk geraak je er snel aan verslaafd.

Als je iemand als tiener ziet spauwen of afzien van een kater denk je ook dat je dat nooit gaat doen of nooit gaat drinken, tot uw eerste pint binnen is en je blijft gaan 😛
 
wat is de aantrekkingskracht ervan?
Groepsdruk => experimenteren en vastplakken (om niet uit de boot te vallen / verslaving (al vind ik het argument 'verslaving' bullshit, maar bon)); familiegewoontes opvolgen :crazy:.

Sigaret roken is gezellig? Als volwassene mag je er wel bij nadenken wat gezelligheid betekent. Risico op kanker verspreiden naar anderen kan gezellig zijn als je je medemens haat :laugh:.
Als je in je midden twintiger-jaren zit, mag je zeker anno 2021 nadenken om welke reden je rookt en wat het nut ervan is.
Naar het schijnt kalmeert een sigaret de zenuwen, maar zouden het net geen stresskiekens zijn door het (jarenlange) roken en de hunker naar een sigaret?
Een orgasme kalmeert je ook en dat heeft geen negatieve gevolgen, buiten het feit dat je het maximum twee tot drie keer per dag kan doen afhankelijk van je leeftijd.
 
Groepsdruk => experimenteren en vastplakken (om niet uit de boot te vallen / verslaving (al vind ik het argument 'verslaving' bullshit, maar bon)); familiegewoontes opvolgen :crazy:.

Sigaret roken is gezellig? Als volwassene mag je er wel bij nadenken wat gezelligheid betekent. Risico op kanker verspreiden naar anderen kan gezellig zijn als je je medemens haat :laugh:.
Als je in je midden twintiger-jaren zit, mag je zeker anno 2021 nadenken om welke reden je rookt en wat het nut ervan is.
Naar het schijnt kalmeert een sigaret de zenuwen, maar zouden het net geen stresskiekens zijn door het (jarenlange) roken en de hunker naar een sigaret?
Een orgasme kalmeert je ook en dat heeft geen negatieve gevolgen, buiten het feit dat je het maximum twee tot drie keer per dag kan doen afhankelijk van je leeftijd.
Dan heb ik liever dat de rokers op mijn werk een sigaret roken dan dat ze hun Jos gaan afsleuren want dat zou ook niet goed zijn voor mijn gezondheid.
 
Ik heb ook nooit de aantrekkingskracht van roken begrepen, simpelweg omdat het stinkt en blijft hangen in je kleren. De tijd dat je op café mocht roken is gelukkig al even voorbij. Vaak meegemaakt dat ik 's ochtends wakker werd in een mufte kamer omdat die naar die rook naar sigaretten. Toch kan ik wel ergens opvatten dat een sigaret troost kan bieden of een moment om even uit te blazen. Het is niet zonder reden dat soldaten tijdens de oorlogen massaal aan het paffen gingen.

Anderzijds: een sigaar heb ik wel al eens gerookt. Een aantal keer. Die geur bevalt me dan weer wel, tot een zekere hoogte. En waterpijp ruikt gewoon lekker.
 
Ik heb ook nooit de aantrekkingskracht van roken begrepen, simpelweg omdat het stinkt en blijft hangen in je kleren. De tijd dat je op café mocht roken is gelukkig al even voorbij.
Hopelijk is de tijd dat je alcohol mag drinken op café ook snel voorbij. Bah :unsure:
 
Dan heb ik liever dat de rokers op mijn werk een sigaret roken dan dat ze hun Jos gaan afsleuren want dat zou ook niet goed zijn voor mijn gezondheid.
Misschien moeten we dat ook maar sociaal aanvaardbaar maken. Of het meteen als gezellig ervaren: tijdens de pauze even samen gaan trekken.

Ik vraag mij af of de feministen er dan nog op gaan staan om mee te mogen doen. :unsure:
 
Mijn beide ouders zijn tamelijk zwaar verslaafd aan roken. Ik denk dat ze dat allebei als uitlaatklep tegen de stress doen. Zelf heb ik als kind of jongvolwassene (daardoor?) nooit de meerwaarde gesnapt van roken. Mijn vader heeft wel meermaals, met begeleiding en met nicotinepleisters, geprobeerd om te stoppen maar is ook na lange periode terug hervallen. Hij rookt wel minder dan vroeger.
 
Zo kan je voor alcohol hetzelfe zeggen: kost geld, je stinkt uit je bek, het is ongezond... en talloze andere dingen.
Maar alcohol is tenminste nog een drug die je mentaal happy kan maken (of ja mss verkeerd verwoord, maar je snapt wat ik bedoel).
Bij een sigaret is dat niet, je moet eerst verslaafd worden en er onrustig door worden als je geen sigaret hebt, vooraleer je het 'voordeel' van de sigaret hebt.

Ik ken mensen die daarom wiet roken maar nooit van hun leven een sigaret moeten hebben.
Gewoon omdat je bij wiet nog voordelen hebt en bij sigaretten niet.
 
Voor mij is het echt door bakken stress en omdat ik me anders nog meer zou 'opsluiten'. Ik merk gewoon als ik stop met roken ik letterlijk minder naar buiten ga om te roken, en dan weet ik niet wat er opweegt: die 5-10 minuutjes frisse lucht om de 2 uur of constant binnen zitten bijna tenzij er iets te doen valt.

Wel probeer ik al 3 weken te stoppen maar dat gaat toch vrij moeizaam. Al heb ik op die 3 weken al vrij veel kunnen uitsparen van money, maar ik merk dat als anderen het aanbieden ik toch niet kan weigeren.

Maar alcohol is tenminste nog een drug die je mentaal happy kan maken (of ja mss verkeerd verwoord, maar je snapt wat ik bedoel).
Bij een sigaret is dat niet, je moet eerst verslaafd worden en er onrustig door worden als je geen sigaret hebt, vooraleer je het 'voordeel' van de sigaret hebt.

Ik ken mensen die daarom wiet roken maar nooit van hun leven een sigaret moeten hebben.
Gewoon omdat je bij wiet nog voordelen hebt en bij sigaretten niet.
Zoals ik en mijn beste maat vroeger. Ik heb ook een tijd meer wiet dan sigaretten gerookt, maar sinds wiet dan toch illegaal is toch maar naar dat laatste overgestapt (en hij eigenlijk ook). Ipv gateway to hard drugs, gateway to roken.

Alcohol drink ik heel sporadisch. Als ik 5 pintjes op 9 maanden tijd ga gedronken hebben, zal het al veel zijn. Heb ik nauwelijks nog behoefte aan en een pint smaakt me niet meer. Ik vind het echt bucht.

Als ik drink (eender wat), is het echt puur om zat te zijn en toch niet voor een andere reden.
 
Terug
Bovenaan