Waarom zijn er in België zoveel rokers?

Ik als 15-16-jarige begonnen met roken (rond een half pakje per dag). Dan tegen mijn 18e zat ik op een pakje per dag en uiteindelijk bijna aan 1.5 pakje per dag. Dan op mijn 20ste gestopt, vlak voor mijn 21ste verjaardag. Ook geen dag te vroeg gestopt, des te meer ik rookte des te afhankelijker ik ervan werd en mijn gezondheid en uithoudingsvermogen gingen erop achteruit.

Ook cold turkey gestopt, maar redelijk wat hulp gehad van Allen Carr zijn boek, niet zozeer om te stoppen met roken maar wel om die goesting/hunkeren naar een sigaret te elimineren. De laatste 13 jaar echt nooit nog zin gehad in een sigaret.

Ik ben er wel niet mee begonnen omdat vrienden het deden of omdat het stoer was, wel omdat ik het effect van een sigaret aangenaam vond (die rook die door je luchwegen gaat en het had een kalmerend/geruststellend effect in het begin). Ik haalde mijn sigaretten meestal uit een snoepautomaat die buiten stond, toen stonden sigaretten nog te koop tussen de repen Mars en Twix langs de bliken Jupiler.
 
Na een 3tal jaar gestopt te zijn recent terug begonnen. Mentaal slechte periode, wat volgens mij ook wat komt door gebrek aan sport itt tot precorona. Ik ben van plan opnieuw te stoppen als ik terug volop kan sporten/terraskes doen... . Mentaal heeft roken me wel erdoor geholpen.
(ik voldoe niet aan het cliché van laagopgeleid en lage inkomsten)
 
Mentaal heeft roken me wel erdoor geholpen.
Deze gedachtengang is dus een reden waarom ik initieel moeilijk kon stoppen met roken. Ik zou je adviseren die gedachtengang samen met je rookgewoonte naar de vuilbak te verwijzen, je gaat jezelf een groot plezier doen.
 
Gemiddeld 3768 kcal per dag? Dat kan toch bijna niet? Dan zou er toch echt een obesitas-epidemie moeten zijn?

Ik zou echt wel eens de data achter die graphic willen zien.
 
Gemiddeld 3768 kcal per dag? Dat kan toch bijna niet? Dan zou er toch echt een obesitas-epidemie moeten zijn?

Ik zou echt wel eens de data achter die graphic willen zien.
Sterker, dat zou ook maar 2% meer zijn dan in 1961, vind ik nog vreemder.

Ik vermoed dat ze zich ergens op data baseren die verkeerd zijn, of zelfs ergens iets fout omrekenen.

Er was enkele jaren terug ook een studie waaruit bleek dat wij het minst gezonde dieet van de wereld hadden. Bleek dat ze een korf producten hadden genomen en die geschaald naar 2000 kcal per dag. Zo aten we dan minder gezond dan de VS, want als je daar de hoeveelheid terugschaalde viel dat wel mee op vlak van gezondheid.
 
Gemiddeld 3768 kcal per dag? Dat kan toch bijna niet? Dan zou er toch echt een obesitas-epidemie moeten zijn?

Ik zou echt wel eens de data achter die graphic willen zien.
Of België zou een enorm Topsportland moeten zijn :p.
Ik geloof nooit dat er zoveel gegeten wordt in België...
 
maar zij niet.

gisteren kwam ik dit ook tegen, verbazend vind ik:

Klopt niet. Check hun bronvermelding


Data measures the food available for consumption at the household level but does not account for any food wasted or not eaten at the consumption level.

Hoeveel Kcal er beschikbaar is per persoon. Niet hoeveel Kcal we opeten.
Food supply is defined as food available for human consumption. At country level, it is calculated as the food remaining for human use after deduction of all non-food utilizations (i.e. food = production + imports + stock withdrawals − exports − industrial use − animal feed – seed – wastage − additions to stock). Wastage includes losses of usable products occurring along distribution chains from farm gate (or port of import) up to the retail level. However, such values do not include consumption-level waste (i.e. retail, restaurant and household waste) and therefore overestimates the average amount of food actually consumed.

Eerder een signaal dat Belgen niet efficiënt zijn met hun beschikbaar voedselvoorraad en veel te veel wegsmijten. Logisch eigenlijk. We zouden anders de vetste monsters zijn van de wereld :p.

Ik vraag mij af hoe makkelijk het is om "food supply" uit te rekenen is.
 
Zoals je kan zien op de volgende pagina:

Staat België op nummer 6 ter wereld van hoeveelheid rokers.

En dat is ook weer zo'n valse statistiek: Consumptie verwarren met verkoop.

Hoeveel tabaksshops zijn er niet specifiek voor Britse toeristen in België, West-Vlaanderen alleen al? Met brexit is het best mogelijk dat we serieus naar beneden vallen :p..
 
Ik doe mijn best om te compenseren voor een aantal mindere eters!

Onze woef doet ook altijd zijn best geen restje verloren te laten gaan, tot de snuffelcontrole onder de tafel toe! Dochterlief zou maar eens een maïskorrel moeten laten vallen hebben... 🙈
 
nav mijn post op de tweede pagina;
ik ben vorige week begonnen met het afwassen van het plafond van de garage/hobbyruimte/knutselruimte/hoejehetooknoemt
waar mijn pa in zijn vrije tijd heel veel tijd doorbracht, en dus ook heel erg veel heeft gerookt (ongeveer 30 jaar)
De garage/ruimte is gebouwd in 1990 en sindsdien is het plafond nooit afgewassen (waarom zou je ook, er is geen verwarming daar, en ik heb daar weinig tijd doorgebracht). Momenteel is het herleid tot een opbergruimte voor tuin en knutselmateriaal en mss ga ik er binnenkort wel een hobbyruimte voor mezelf van maken. (Een tv'ke zetten met Chromecast en een fiets op rollen voor in de herfst/winter, meer moet dat niet zijn :) )

Dit is hoe het er uit ziet/zag :S
Ben ongeveer halfweg, en heb ongeveer al een dozijn emmers (zwart)water weggekapt, en 1L allesreiniger gebruikt :S

ekyIurG.jpg
 
Ik ben eigenlijk kunnen stoppen met roken door vapen, en nu ben ik daar ook al hele tijd mee gestopt.
3 jaar geleden mijn laatste peukje uitgedaan en sinds dien nooit meer 1 aangeraakt.
Van het vapen ben ik na jaar om 0 mg nicotine gegaan dus had ik totaal geen nicotine behoefte meer.

Eigenlijk heel blij dat ik daar mee heb kunnnen stopppen, mijn moeder die 35 jaar rookt is ook al paar jaar gestopt met roken via die weg.
Kan de stank niet meer ruiken eigenlijk, asbak zien krijg ik kotsneigingen.
Mijn schoonouders roken nog en binnen, kan daar niet lang zitten eigenlijk.
Degoutante geur en dan denk je, ik stonk ook zo toen ik rookte.
 
Waarom zoveel mensen roken vraag ik mij ook af, verschillende (ex-)collega's uit het buitenland merkten dit ook op. Moet wel zeggen dat het mij lijkt te minderen en er een beetje een link begint te ontstaan tussen roken en marginaliteit in de perceptie van mensen.
Iedereen boven de 70 die ik persoon ken (letterlijk 100%), heeft ooit gerookt. In hun jeugd nooit gezegd werd dat het ongezond was, in tegendeel, en als je toen niet rookte hoorde je er gewoon niet bij. Véél zijn gestopt met roken maar toch belange na niet iedereen.

Ook mijn moeder rookt nog af en toe.
 
Iedereen boven de 70 die ik persoon ken (letterlijk 100%), heeft ooit gerookt. In hun jeugd nooit gezegd werd dat het ongezond was, in tegendeel, en als je toen niet rookte hoorde je er gewoon niet bij. Véél zijn gestopt met roken maar toch belange na niet iedereen.

Ook mijn moeder rookt nog af en toe.
Van de ouderen die ik ken is het zowat 50/50. Misschien dat er van die ene 50% er nog beetje gerookt hebben door hun leven, maar ik ken er zeker van boven 70 die nooit gerookt hebben.
 
nav mijn post op de tweede pagina;
ik ben vorige week begonnen met het afwassen van het plafond van de garage/hobbyruimte/knutselruimte/hoejehetooknoemt
waar mijn pa in zijn vrije tijd heel veel tijd doorbracht, en dus ook heel erg veel heeft gerookt (ongeveer 30 jaar)
De garage/ruimte is gebouwd in 1990 en sindsdien is het plafond nooit afgewassen (waarom zou je ook, er is geen verwarming daar, en ik heb daar weinig tijd doorgebracht). Momenteel is het herleid tot een opbergruimte voor tuin en knutselmateriaal en mss ga ik er binnenkort wel een hobbyruimte voor mezelf van maken. (Een tv'ke zetten met Chromecast en een fiets op rollen voor in de herfst/winter, meer moet dat niet zijn :) )

Dit is hoe het er uit ziet/zag :S
Ben ongeveer halfweg, en heb ongeveer al een dozijn emmers (zwart)water weggekapt, en 1L allesreiniger gebruikt :S

ekyIurG.jpg
Zeker dat je de verf niet aan het afwassen bent?
 
Terug
Bovenaan