Verwarming

Wij hebben zowel boven als beneden CV. In de living ook een gashaard die we 's avonds en in het weekend aanleggen, daarmee kan de beneden ook heel snel volledig verwarmd worden.

Gisteren het tijdsprogramma ingesteld voor de CV op de thermostaat. Daar kan ik de gewenste temperatuur instellen, maar ook de temperatuur wanneer ze in principe uit staat.

Maar wat is nu beter, de temperatuur wanneer ze 'uit' staat op bijvoorbeeld 16° zetten, of 6°?

In de zomer leg ik m'n airco aan 's avonds enkele uren voor het slapengaan, anders ligt die volledig af. Iemand zei me eens dat het voordeliger is om die gewoon te laten opstaan (met enkele graden minder). Dat is beter in verbruik dan wanneer je die volledig aflegt en dan ineens zijn temperatuur moet halen.
 
Iemand die kan helpen ivm een UPM3 pomp van grundfoss.
Gevonden dat een oranje lampje links en rood lampje rechts wil zeggen dat de pomp vast zit en vervuild is.
Dmv een schroevendraaier kan je de vijs in het midden induwen en draaien zodanig je deze los maakt.
De pompgroep van de bovenverdieping schoot daardoor direct in gang maar die van de gelijkvloers doet niets.
Wat kan ik nog proberen alvorens deze echt te gaan demonteren en proper maken.
Iemand ervaring hiermee? Is een weishaupt pompgroep.
 
Dat lijkt me duurzaam, maar niet goedkoop. Als ik het goed heb betaal je dan zo'n 28cent/kWh. Das is 4x zo duur als verwarmen met gas of warmtepomp. Gelukkig heb je niet veel energie nodig waardoor het goedkoop blijft.

Pas op, de prijs bij warmtenet is all in, dus geen distributiekosten, netkosten en wat is het allemaal :D
 
Pas op, de prijs bij warmtenet is all in, dus geen distributiekosten, netkosten en wat is het allemaal :D
Ja, voor mijn elektricteit zit ik ook op ongeveer 0.3euro/kWh all-in, maar de warmtepomp maakt gemiddeld van 1 kWh elektrciteit 4.5kWh warmte.
Voor gas zit de all-in prijs rond de 8 à 10 cent per kWh geloof ik.

Waarschijnlijk heb je ook geen verwarmingsinstallatie te onderhouden wat ook kosten met zich meebrengt?
Sowieso denk ik dat er velen jaloers zijn dat je maar 30euro/maand hoeft te betalen voor verwarming.
 
Ja, voor mijn elektricteit zit ik ook op ongeveer 0.3euro/kWh all-in, maar de warmtepomp maakt gemiddeld van 1 kWh elektrciteit 4.5kWh warmte.
Voor gas zit de all-in prijs rond de 8 à 10 cent per kWh geloof ik.

Waarschijnlijk heb je ook geen verwarmingsinstallatie te onderhouden wat ook kosten met zich meebrengt?
Sowieso denk ik dat er velen jaloers zijn dat je maar 30euro/maand hoeft te betalen voor verwarming.

Nu moet ik wel zeggen dat wij in het crisisjaar 22 een heel lage prijs hadden en gezien de prijs contractueel maar 1x per jaar in december aangepast kon worden, dus daardoor werd de prijs voor 23 hoog gezet. Maar dat compenseert de te lage prijs die we in 22 betaald hebben kijkende naar de markt. Ben benieuwd wat de prijs gaat zijn voor 24. :cool:

De warmtewisselaar moet wel onderhouden worden, maar is weinig werk en dus vrij goedkoop.
 
Hmm weet niet of het hier de juiste topic voor is.

Ik krijg van iedereen een ander antwoord. Is het nodig om onderhoud te doen op je vloerverwarming / leidingen om de zoveel tijd? Ik denk aan residuevorming, kalkaanslag of dergelijke op de buizen, vervuild water na verloop van tijd waardoor het rendement lager ligt, drukverlies, ...

Sommige zeggen boeit niet andere zeggen dan om de 5 jaar reinigen en behandelen met fernox.

Hier verwarmen met gas en vloerverwarming trouwens 😁
 
Het tussenseizoen lijkt niet goed te zijn voor de ketel.
Eergisteren aangezet en met warmtevraag boven en beneden heeft de CV ketel 6h onafgebroken gedraait. Daarna pendelde die met tussenpozen van 20 min (geforceerd in de settings). Gisteren geen warmtevraag.

Vandaag is er warmtevraag beneden en boven niet. Nu heeft de ketel al enkele keren gependeld (van 7h tot 7h30), waarbij de watertemp 32 graden wordt in de vloer terwijl er maar 27 gevraagd wordt. Nu is die dan wel weer vertrokken voor een lange stint (30 minuten al).

Je zou denken dat die bij de ochtendstart (zeker als die al bijna 40h niet gebold heeft) zijn warmte wel kwijt kan. Al heb ik de 3-weg klep in tussentijd wel horen verschuiven. Ik zou met de flow kunnen spelen, maar heb besloten er nietmeer aan te zitten tot het <5graden is buiten.
 
Als hij z'n minimale vermogen niet kwijt kan omdat de aanvoer te laag is, gaat hij ook pendelen. Daarom draait ik nu met stooklijn 0.2 op onze warmtepomp. Door een hogere aanvoer, heb je meer afgifte en voorkom je pendelen omdat het minimale vermogen niet afgeven kan worden.
In hoeverre dit een rol speelt en de efficientië kan verhogen bij een gasketel weet ik niet. Bij een warmtepomp is elke start een stroompiek, dus in het tussen seizoen zoals nu kan ik beter met 2°C hogere aanvoer draaien en minder starts opwekken zodat mijn COP hoger is. En voor de levensduur van de warmtepomp is het ook beter.
 
Een gasketel start ook met een 'piek' die start op 60% vermogen als ik de grafiek bekijk en dat doet het water te heet worden door wss te weinig flow. Mijn stooklijn staat ook op 0.2, maar die naar 0.3 brengen wordt de aanvoertemp nu ook maar 1 graden meer. Momenteel draait hij alweer 1h15min constant op 10%, met de correcte aanvoertemp (26-27 graden).

Hoeveel flow heb jij door de buizen? Bij mij staat alles op 1,5l/min, behalve 3 kringen boven (vermoed dat dat de badkamer is) op 2,5l/min.
Beneden heb ik 8 kringen verdeeld over 4 ruimtes (hal + gastentoilet tel ik als 1) en boven 7 kringen over 5 ruimtes (4 slaapkamers en de badkamer). Dan ga ik ervan uit dat er in de berging boven geen vloerverwarming ligt, aangezien de ketel, buizen en ventilatie ed daar de boel warm houdt.
 
Ik moet nog hydraulisch inregelen, maar daarvoor is het nog te warm. Voorlopig staat alles open en dat is 2 à 2.1l/min per kring. 7 kringen in totaal beneden.
Bij Vaillant willen ze zo snel mogelijk de gewenste aanvoertemperatuur behalen, dus je zit altijd met een piek in het begin. Afhankelijk van de omstandigheden heb ik soms ook 4-5°C overshoot met de opstart. En op andere momenten dan weer niet. Geen idee waarom dat de ene keer anders is dan de andere keer.
 
JCu2WNR.jpg
Zo n ketel is voor mij echt chinees maar ik weet wel dat men druk veelste laag is. 0.5 bar om juist te zijn.

Kan iemand mij aan de hand van de foto zeggen hoe ik men druk kan verhogen? In’t verleden is men ex haar pa eens hier geweest en die kon de druk verhogen zonder waterslang? Al lijkt me dit vrij raar als ik alle filmpjes op yt zie ivm hoe druk verhogen…

In’t midden hebt ge wel precies bovenaan zo’n rode gardena achtige draaistop zitten maar die laat enkel water uit men ketel lopen precies? Is aan die 2e witte buis vanaf rechts…
 
JCu2WNR.jpg
Zo n ketel is voor mij echt chinees maar ik weet wel dat men druk veelste laag is. 0.5 bar om juist te zijn.

Kan iemand mij aan de hand van de foto zeggen hoe ik men druk kan verhogen? In’t verleden is men ex haar pa eens hier geweest en die kon de druk verhogen zonder waterslang? Al lijkt me dit vrij raar als ik alle filmpjes op yt zie ivm hoe druk verhogen…

In’t midden hebt ge wel precies bovenaan zo’n rode gardena achtige draaistop zitten maar die laat enkel water uit men ketel lopen precies? Is aan die 2e witte buis vanaf rechts…
Dat is uw overdruk ventiel. Door er aan te draaien test je uw ventiel en dan loopt er inderdaad water uit.

Als de 2 omcirkelde kraantjes tegelijkertijd openzet, verhoog je de druk op uw ketel. Die metalen slang komt van uw stadswater leiding normaal gezien. Rond de 1.6 à 2 bar zit je goed. Hou uw druk meter goed in de gaten als je dat doet en zorg dat je ze beiden terug goed sluit (haaks op de slang) als de druk goed staat.
 
Vorige week een nieuwe condenserende gasketel laten installeren. Meteen ook een tado-thermostaat erbij. We stoken nu modulair naar 21 graden. Gemiddeld 8 kWh/dag de voorbije week. Aan ons tarief is dat 50 cent per dag. Vorig jaar zaten we aan 17000 kWh verbruik. Zal nu wel een pak minder gaan zijn :love2:
 
Het is ne combiketel van junkers, eurostar model. Ik vermoed het type zwe 24-4 mfa.
Ik denk dat wij bijna dezelfde (24-3) hadden. Dat is geen condenserende zeker? Moest ge het nog geregeld krijgen (met factuur, eventueel voor de plaatsing) krijgt ge nog tot eind deze maand een premie tot €1800. Er zijn wel bepaalde (inkomens)voorwaarden maar op de website van de overheid kan je een simulatie doen.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week een nieuwe condenserende gasketel laten installeren. Meteen ook een tado-thermostaat erbij. We stoken nu modulair naar 21 graden. Gemiddeld 8 kWh/dag de voorbije week. Aan ons tarief is dat 50 cent per dag. Vorig jaar zaten we aan 17000 kWh verbruik. Zal nu wel een pak minder gaan zijn :love2:

Das niet gek veel. Ik zit op gemiddeld 15 kWh ongeveer per dag sinds woensdag en heb dan een goed geïsoleerde woning met tripple glas enzo. Verwarmen beneden (140m2) op 21,5 graden en boven 100m2 op 20,5 graden. In realiteit wordt het overal een graadje warmer.
 
Terug
Bovenaan