Verwarming

Toch vreemd :D

Ben nu eens aan het zien, daar zitten ook 2 'flamco clean smart' in het systeem. Iemand die dit kent? Moet je dat zelf onderhouden (zo ja vaak?, en kan dat gewoon terwijl systeem draait?)
pomp lijkt me te werken (leiding voor en na is nu warm) maar de leiding uit ketel is warm tot dat bakje van 'flamco clean smart' en erna niet meer.
Heb dat eens opengedaan (en eerst magneet er af gedaan) en kwam bruin water uit, weet niet of er nog meer uit moet?

Druk is nog altijd 1.5 bar
 
pomp lijkt me te werken (leiding voor en na is nu warm) maar de leiding uit ketel is warm tot dat bakje van 'flamco clean smart' en erna niet meer.
Heb dat eens opengedaan (en eerst magneet er af gedaan) en kwam bruin water uit, weet niet of er nog meer uit moet?

Druk is nog altijd 1.5 bar
Mogelijk driewegklep kapot en die blijft hangen op de warmwater stand. Als uw pomp niet werkt had je idd ook geen warm water want dat "chauffagewater" moet via warmtewisselaar uw warm water opwarmen en moet dus rondgepompt worden binnen uw ketel. Soms kan je die klep manueel verzetten, dan heb je weliswaar weer chauffage maar geen warm water meer.
 
Mogelijk driewegklep kapot en die blijft hangen op de warmwater stand. Als uw pomp niet werkt had je idd ook geen warm water want dat "chauffagewater" moet via warmtewisselaar uw warm water opwarmen en moet dus rondgepompt worden binnen uw ketel. Soms kan je die klep manueel verzetten, dan heb je weliswaar weer chauffage maar geen warm water meer.
is dat geen andere pomp? Heb er 2 (intern boilervat)
 
is dat geen andere pomp? Heb er 2 (intern boilervat)
Normaal niet, circulariepomp is altijd nodig om dat water warm te krijgen via de platenwisselaar. Pomp 2 zal zijn om water uit boilervat naar de platenwisselaar te sturen om dat vat op temperatuur te houden maar dat is gescheiden van het circuit met de driewegklep.
 
Normaal niet, circulariepomp is altijd nodig om dat water warm te krijgen via de platenwisselaar. Pomp 2 zal zijn om water uit boilervat naar de platenwisselaar te sturen om dat vat op temperatuur te houden maar dat is gescheiden van het circuit met de driewegklep.
En kan het dan toch dat de leiding van verwarming na de ketel warm is voor 20cm tot aan
548x840.jpg
 
Stralingswarmte eventueel, die buizen geleiden wel wat warmte. Mijn bypass bvb. voelt ook warm terwijl daar niks door stroomt.
 
Dan zal het wachten worden tot de chauffagist langs komt, heb voor alle zekerheid de gevraagde temperatuur heel laag gezet zodat er geen vraag is
 
Dan zal het wachten worden tot de chauffagist langs komt, heb voor alle zekerheid de gevraagde temperatuur heel laag gezet zodat er geen vraag is

Vraag hem dan ook eventueel om de standaard toestand van de 3weg klep op verwarming te zetten (als dat het probleem is). Dan moet die klep elke dag (of afhankelijk van uw schema) wisseln van toestand en heb je minder kans dat die vast blijft zitten door een half jaar op warm water te blijven staan.
 
Paar dagen de vraag heel laag gezet en nu terug normaal zodat ze aan slaat en het werkt terug :laugh:

Maar er lekt iets dus ze kunnen daar dan eens naar kijken morgen :p

Edit: te vroeg gelolled want nu is hem gewoon uitgevallen.
Temperatuur was te hoog geworden toen we sanitair warm water vroegen denk ik.
Dus geblokkeerd in andere stand wss
 
Laatst bewerkt:
Wat is dan de goedkoopste manier tot opwarmen ? De radiator een halfuur op voorhand aanzetten op bv. 20 graden of een elektrisch vuurtje dat wat sneller opwarmt (maar meer verbruikt?) ?
Ik heb een aantal jaar geleden een olieradiator gekocht, ik zet die een kwartiertje op vooraleer ik douche en dat is echt al genoeg om de gevoelstemperatuur met ettelijke graden te doen toenemen. Echt een topding om een kleine ruimte snel bij te warmen. Volgens vandenborre heeft het toestel een verbruik van 98cent per uur, 25 cent per douchebeurt zeg maar. Daar gaat de gemiddelde BG'r zich niet voor laten kennen!

 
Deze ochtend mijn vaillant CV gasketel aangezet met 2 aparte circuits boven en onder.
Heb de stooklijn op 0.2 gezet, nu is er boven een aanvoer vraagtemp van 25 graden (gewenste temp 20,5) en beneden eentje van 27 graden (gewenste temp 21,5). We gaan zien wat het geeft. De flowmeters staan allemaal op 1,5, behalve eentje boven, die staat op 2,5.
Heb geen legplan, dus weet niet welke kring wat is, we gaan het zien. Ik hoop dat die van 2,5 de badkamer is...

De ketel staat nu al 2,5h onafgebroken te verwarmen (houdt de vraagtemps aan).
 
Wij hebben nog zo een oude thermostaat met draaiknop, dus zeer basic. Ik zou deze wel graag vervangen, maar heb het nog nooit gedaan. Ken wel genoeg van electriciteit om dit te doen vermoed ik.

Die slimme thermostaten, passen die op elke cv ketel? Of beter gewoon naar een digitale gaan?
 
Welk soort verwarming heb je?
CV via warmtenet (warmtewisselaar) aangesloten op de verbradingsoven hier een paar honderd meter vandaan.

Waarom heb je deze verwarming?
Er was geen keuze, alle nieuwbouw in de buurt van de oven wordt indien mogelijk aangesloten op het warmtenet en niet meer op gas.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
Qua installatie? geen idee, dat zat in de prijs van mijn appartement mee inbegrepen.

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Nog geen ondervonden in alle eerlijkheid, ik was bang dat er niet altijd warm water zou zijn maar het net wordt bijgestookt indien nodig. Geen idee echter hoevaak dat al moeten gebeuren is.

Enige negatief puntje waar ik misschien aan kan denken is dat de markt niet vrij is zoals bij gas, we zijn verplicht de warmte af te nemen van Fluvius dus zij bepalen de prijs en wij moeten die aanvaarden.

Wat zijn de positieve punten?
Goedkoop (mede dankzij supergoed geïsoleerd appartement natuurlijk)
Geen gasaansluiting (veiliger)
Duurzaam

Hoe is het verbruik?
Zeer laag, ik betaal 30 euro per maand voor verwarming + sanitair en krijg elk jaar nog terug zelfs. Ik woon hier nu 4 jaar en er is 5.000 kWh verbruikt. Ik woon klein dus er is ook niet veel ruimte om op te warmen.
 
Dat lijkt me duurzaam, maar niet goedkoop. Als ik het goed heb betaal je dan zo'n 28cent/kWh. Das is 4x zo duur als verwarmen met gas of warmtepomp. Gelukkig heb je niet veel energie nodig waardoor het goedkoop blijft.
 
Wij hebben nog zo een oude thermostaat met draaiknop, dus zeer basic. Ik zou deze wel graag vervangen, maar heb het nog nooit gedaan. Ken wel genoeg van electriciteit om dit te doen vermoed ik.

Die slimme thermostaten, passen die op elke cv ketel? Of beter gewoon naar een digitale gaan?
Hangt van thermostaat tot thermostaat af en systeem tot systeem. Best eerst een toestel kiezen en checken of het op uw installatie werkt. Ook even checken of je nog slimme radiatorknoppen wilt toevoegen, nu of later want dat scheelt ook van systeem tot systeem.
 
Hoe check je dit het best? Tis volgens mij dus ook wel een vrij oude ketel en als ik op het merk/type zoek vind ik niet zo veel. Kan ik uitzoeken wat type dat het is?
Is dus zowiezo op gas, slimme radiatorknoppen ga ne lastige zijn. Onze radiators hebben zo een houten omkasting da vast gemonteerd zijn. Zeer proper allemaal maar om er aan te kunnen niet zo praktisch.
 
Hoe check je dit het best? Tis volgens mij dus ook wel een vrij oude ketel en als ik op het merk/type zoek vind ik niet zo veel. Kan ik uitzoeken wat type dat het is?
Is dus zowiezo op gas, slimme radiatorknoppen ga ne lastige zijn. Onze radiators hebben zo een houten omkasting da vast gemonteerd zijn. Zeer proper allemaal maar om er aan te kunnen niet zo praktisch.
Die radiatorknoppen gaan dan niet zo handig zijn. Heb je al een idee welk type slimme thermostaat je zou nemen? Nest?Tado/....
 
Ik heb een aantal jaar geleden een olieradiator gekocht, ik zet die een kwartiertje op vooraleer ik douche en dat is echt al genoeg om de gevoelstemperatuur met ettelijke graden te doen toenemen. Echt een topding om een kleine ruimte snel bij te warmen. Volgens vandenborre heeft het toestel een verbruik van 98cent per uur, 25 cent per douchebeurt zeg maar. Daar gaat de gemiddelde BG'r zich niet voor laten kennen!

Elektrisch vuurtje. Dat is gewoon 3kwh. Dus grofweg als je dat een uur laat opstaan 1.5€.

Voor 20 minuutjes doet dat ook al redelijk wat en uiteindelijk zolang je niet uren aan een stuk bezig bent en die ruimte voor de rest toch niet gebruikt wordt, maakt dat niet zoveel uit.
 
Terug
Bovenaan