Verwarming

Iemand verstand van onderblokken voor radiators? Ik zou eens willen weten hoe ze werken want ik snap het niet meer... Ik dacht altijd als je de onderblok toe draait dat je zowel de toevoer als de retour afsloot maar nu las ik dat met de onderblok die ik in bijlage heb toevoegd dit niet het geval is. Kan iemand me even uitleggen hoe die onderblokken werken of me ergens naar verwijzen waar ik uitleg kan vinden over die rot dingen. 😅 Een ander vraag is stel ik wil die radiator verwijderen kan ik dan gewoon stoppen op de uiteindes plaatsen, het is normaal een één pijpsysteem. (Merci alvast é!)

ps deze onderblok heb ik maar het is een foto die ik van het internet heb geplukt

04-a.jpg
 
Naar mijn ervaring is dat enkel de retour dat je afsluit (in feite om je radiator waterzijdig in te regelen). Op mijn nieuwere onderblokken heb ik 2 schroeven op de voorkant van het blok waar ik de radiator volledig mee kan afsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: TuLA
Iemand verstand van onderblokken voor radiators? Ik zou eens willen weten hoe ze werken want ik snap het niet meer... Ik dacht altijd als je de onderblok toe draait dat je zowel de toevoer als de retour afsloot maar nu las ik dat met de onderblok die ik in bijlage heb toevoegd dit niet het geval is. Kan iemand me even uitleggen hoe die onderblokken werken of me ergens naar verwijzen waar ik uitleg kan vinden over die rot dingen. 😅 Een ander vraag is stel ik wil die radiator verwijderen kan ik dan gewoon stoppen op de uiteindes plaatsen, het is normaal een één pijpsysteem. (Merci alvast é!)

ps deze onderblok heb ik maar het is een foto die ik van het internet heb geplukt

04-a.jpg
Dat is een eenpijpsblok, die steek direct een stukje van het debiet door naar de volgende radiator. Je kan die blok niet zomaar afsluiten bij dit type. Je regelt gewoon het bypassgedeelte dat naar de volgende radiator gaat...
 
@Chauffagist ik heb nen collector met x aantal kringen (ik gok 4). Dus dat zijn dan 4 kringen van 1 pijp systemen?
Dit wilt ook zeggen dat ik mijn water moet inregelen al heb ik een thermostaat of staat dat los van thermostaat knop?
 
Nadat we vloerverwarming aan hebben gezet ging gasverbruik x 3,5 (slecht geïsoleerd huis) en electriciteit dagtarief vreemd genoeg gehalveerd hoewel electrisch kacheltje niet zo vaak opstond. Normaal ?
 
Nadat we vloerverwarming aan hebben gezet ging gasverbruik x 3,5 (slecht geïsoleerd huis) en electriciteit dagtarief vreemd genoeg gehalveerd hoewel electrisch kacheltje niet zo vaak opstond. Normaal ?
Wanneer heb je die opgezet? Want heel die massa van de vloer moet ook verwarmd worden he. Dat duurt wel eventjes en vraagt energie.
 
@Chauffagist ik heb nen collector met x aantal kringen (ik gok 4). Dus dat zijn dan 4 kringen van 1 pijp systemen?
Dit wilt ook zeggen dat ik mijn water moet inregelen al heb ik een thermostaat of staat dat los van thermostaat knop?
4 voor heel het huis/hoeveel radiatoren? Dat inregelen wordt in praktijk zelden gedaan. Je kan gewoon bijregelen hoeveel debiet je bypassed naar de volgende radiator.

Inregelen met die blok staat los van de thermostaatknop. Maar als ze allemaal goed warmen zou ik daar af blijven ;).
 
28 dagen geleden
Dat moet nu wel geen 28 dagen opwarmen. Maar 28 dagen is wel het stookseizoen begonnen dus sowieso logisch dat je een hoger verbruik hebt. Geen idee als 3.5x zoveel normaal is.

Allesinds is op gas verwarmen goedkoper dan met een elektrisch kacheltje
 
Hey iedereen
Even dit topic hiervoor gebruiken.
Mijn vrouw haar ouders zijn dit jaar beide overleden, we hebben dus hun huis geërfd. Dit is ondertussen "verkocht", maar de akte is pas ten vroegste in maart. Dus we moeten dit de komende maanden toch nog verwarmen.
Nu de eigenlijke vraag: Er is geen centrale verwarming (oud huis, haar ouders hebben hier nooit geld in gestoken), maar aparte gasvuurtjes per kamer. Ik durf deze dus niet op te laten staan om het huis warm te houden, maar we wonen ook niet echt dicht bij om daar elke dag een uur of zo langs te gaan om die op te zetten.
Weet iemand van een veilige manier om dat huis toch op temperatuur te houden, zonder dat ik dat heel veel tijd moet gaan verdoen?
 
Hey iedereen
Even dit topic hiervoor gebruiken.
Mijn vrouw haar ouders zijn dit jaar beide overleden, we hebben dus hun huis geërfd. Dit is ondertussen "verkocht", maar de akte is pas ten vroegste in maart. Dus we moeten dit de komende maanden toch nog verwarmen.
Nu de eigenlijke vraag: Er is geen centrale verwarming (oud huis, haar ouders hebben hier nooit geld in gestoken), maar aparte gasvuurtjes per kamer. Ik durf deze dus niet op te laten staan om het huis warm te houden, maar we wonen ook niet echt dicht bij om daar elke dag een uur of zo langs te gaan om die op te zetten.
Weet iemand van een veilige manier om dat huis toch op temperatuur te houden, zonder dat ik dat heel veel tijd moet gaan verdoen?
Eventueel afspreken dat de kopers de sleutels al krijgen "en zelf dienen in te staan voor het onderhoud van het huis tot tekenen van de akte"? Notaris zal vast wel willen helpen zo iets op papier te zetten.
Jullie zijn dan van die verantwoordelijkheid af en de kopers kunnen gaan opmeten, vakmannen laten langskomen voor offertes zoals ze zelf willen,...
 
Is inderdaad al geen slechte piste om eens te onderzoeken, al vrees ik dat ze daar ook niet echt voor gaan open staan... de koper woont ook op een half uur rijden.
 
Is inderdaad al geen slechte piste om eens te onderzoeken, al vrees ik dat ze daar ook niet echt voor gaan open staan... de koper woont ook op een half uur rijden.
Maar je weet ook niet wat hun plannen zijn, wie weet is verwarmen niet eens nodig voor hen omdat ze gelijk de boel willen strippen.
 
Hey iedereen
Even dit topic hiervoor gebruiken.
Mijn vrouw haar ouders zijn dit jaar beide overleden, we hebben dus hun huis geërfd. Dit is ondertussen "verkocht", maar de akte is pas ten vroegste in maart. Dus we moeten dit de komende maanden toch nog verwarmen.
Nu de eigenlijke vraag: Er is geen centrale verwarming (oud huis, haar ouders hebben hier nooit geld in gestoken), maar aparte gasvuurtjes per kamer. Ik durf deze dus niet op te laten staan om het huis warm te houden, maar we wonen ook niet echt dicht bij om daar elke dag een uur of zo langs te gaan om die op te zetten.
Weet iemand van een veilige manier om dat huis toch op temperatuur te houden, zonder dat ik dat heel veel tijd moet gaan verdoen?
Elektrisch vuurtje in een timer stopcontact.
 
Welk soort verwarming heb je?
gas condensatie ketel & houtkachel

Waarom heb je deze verwarming?
aanwezig bij aankoop

Wat is de totale kostprijs van je verwarming?
nieuwe ketel wss +-3500EUR wordt in 2024 vervangen 20j

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
kachel proper maken & verwerking hout

Wat zijn de positieve punten?
heerlijke warmte van de kachel & cheap

Hoe is het verbruik?
6500kwh gas & gratis hout
 
Waarschijnlijk een simpele vraag voor de meesten hier maar vindt het niet direct terug: ik heb een summer bypass systeem voor mijn ventilatiesysteem (huurhuis), maar weet niet naar welke kant ik dit moet draaien in de winter? :tongue:

Foto: https://share.icloud.com/photos/083eE5mklRRlXki_L-4gKUu3A

Weet niet of zon = zomerstand of zon = warmte uit buitenlucht opwarmen? Staat niet expliciet in de handleiding alleszins.
 
Iemand hier ervaring met vloerverwarming met elektrische weerstanden?
Familie van me is geïnteresseerd in een woning en dat is dat type verwarming. Ken er zelfs niets van maar het leek me het op eerste zicht duur.
De huidige bewoners zeggen wel dat ze 'maar' 300€ per maand aan elektriciteit moeten betalen dus dan lijkt het nog mee te vallen.
Hoewel ik het gevoel heb dat je met het capaciteitstarief dan ongelooflijk gezien zal zijn.
Dat vervangen lijkt me ook moeilijk.
 
Terug
Bovenaan