Verwarming

Iemand hier ervaring met vloerverwarming met elektrische weerstanden?
Familie van me is geïnteresseerd in een woning en dat is dat type verwarming. Ken er zelfs niets van maar het leek me het op eerste zicht duur.
De huidige bewoners zeggen wel dat ze 'maar' 300€ per maand aan elektriciteit moeten betalen dus dan lijkt het nog mee te vallen.
Hoewel ik het gevoel heb dat je met het capaciteitstarief dan ongelooflijk gezien zal zijn.
Dat vervangen lijkt me ook moeilijk.
Airco’s hangen en daarmee verwarmen lijkt me de enige oplossing voor een lager verbruik zonder grote ingrepen. Dat zal ongeveer 4x minder verbruiken.

Laat ze toch maar eens een jaar afrekening vragen, want dat kan gemakkelijk 10-25k kWh elektriciteit per jaar zijn hoor afhankelijk van de grote en isolatiegraad van de woning.
Wie weet is die 300euro nog met een oud vast contract.
 
Airco’s hangen en daarmee verwarmen lijkt me de enige oplossing voor een lager verbruik zonder grote ingrepen. Dat zal ongeveer 4x minder verbruiken.

Laat ze toch maar eens een jaar afrekening vragen, want dat kan gemakkelijk 10-25k kWh elektriciteit per jaar zijn hoor afhankelijk van de grote en isolatiegraad van de woning.
Wie weet is die 300euro nog met een oud vast contract.
Ja dat laatste besefte ik mij ook net. Heb dus meegegeven dat ze dat absoluut moeten vragen.

Heb op het zoekertje gevonden dat het EPC het volgende is: 265 kWh/m²/jaar
 
Welk soort verwarming/koeling heb je?
L/W warmtepomp dat aangesloten is op vloerverwarming/koeling. (Kelder/gelijkvloers/1steverdiep)

Waarom heb je deze verwarming?
Conclusie: Kwam het beste uit voor onze woning als je verwarming/koeling bekeek.
We hadden offertes gevraagd voor:
-Gasketel + airco's (1 op de nachthal boven en 1 in de leefruimte)
-L/W warmtepomp actieve koeling
-Geothermische warmtepomp met passieve koeling
Omdat ik al reeds ervaring had met een nieuwbouw inclusief screens, wist ik dat koelvermogen niet zo hoog moet zijn. Verder hadden we ook aandacht geschonken aan overhitting. (ondanks dat we grote ramen hebben)
Had dus redelijk vertrouwen in dat koelen via de vloer wel zal werken. Ook bij mensen eens langs geweest die dit hadden.
Screens was bij ons terug een must. Werd zeer vaak gebruikt en wij ervaarde dat we zo een aangenaam klimaat binnen konden houden. Ruimte koelen terwijl de zon heel de dag kan binnen schijnen, is niet zo aangenaam. Ik ben nu ook wel iemand die snel last krijgt van airco's.

Als we de dan prijs vergeleken kwam de L/W warmtepomp het voordeligste uit. Als we de duurste variant pakte (die we nu hebben) dan was het nog steeds iets goedkoper dan de gasketel met airco's.

De geothermische (G/W) viel bij ons af door de meerprijs. Dat was toch +€11.000 inclusief passieve koeling tov L/W warmtepomp (duurste variant) met actieve koeling. De goedkoopste variant met actieve koeling liep het verschil op tot €15.500.
Het verbruik van G/W bij koeling is dan wel minder. Maar ik dacht als volgt, de koeling draait toch enkel wanneer je al veel injecteert met onze zonnepanelen. In de praktijk zijn dat dus goedkope kwh's die je zelf opwekt. Het vebruik opzich van koelen op jaarbasis schatte ik ook niet zo hoog in.
Als ik dan ging kijken naar COP waarde bij G/W installatie bij kameraad die al een paar jaar draait, vond ik nu ook niet dat het zodanig groot verschil was om die meerprijs te verantwoorden.

Wat is de totale kostprijs van je verwarming/koeling?
€13.350 incl btw
+€7.000 vloerverwarming (275m²) geplaatst. (deze kost blijft hetzelfde ongeacht Ketel/warmtepomp)

Wat zijn de negatieve punten van je keuze.
Tot nu toe nog geen.
Als ik iets moet zeggen vind ik dat bij koeling de kant en klare instellingen beperkt zijn. Maar dit kan ik zelf kosteloos uitgebreid programmeren. Doordat de warmtepomp standaard voorzien is met 4 ingangen kun je al wel veel kanten uit. Maar vergt dan enige kennis.
Alsook dat de uitgebreide instellingen enkel te bedienen is bij de warmtepomp (niet bij de kamerthermostaat) en de warmtepomp staat in de kelder. Eenmaal dat je alles hebt ingesteld maakt het natuurlijk niet meer zoveel uit.

Wat zijn de positieve punten?

Qua verwarming vind ik vloerverwarming zeer aangenaam. Of dat het nu een gasketel of warmtepomp is merk je geen verschil.
Koeling zijn we ook aangenaam verrast. Ook aangenaam dat de vloer fris aanvoelt. Omdat je een massa koelt warmt het ook niet direct terug op als de koeling afstaat.

Tot nu toe dus zeer tevreden met onze keuze.

Hoe is het verbruik?
Voor verwarming is het nog moeilijk te zeggen. Ik gebruikte de vloerverwarming om de bouw te laten drogen in de winter (December hebben ze komen chapen en bezetten). Dus warm stoken en de ramen open overdag, terwijl het buiten toch koud is. Zit dan ook nog het opstookprotocol van de chape bij, dus hoge aanvoertemperaturen. Heeft dus wel gedraaid van december tot mei.
Momenteel komen we uit op:
SCOP: hoeveel energie dat je afgeeft met 1kwh aan elektriciteit
SEER: Hoeveel energie die onttrekt met 1kwh aan elektriciteit
verwarming SCOP: 4,6 (december ->Mei)
Warm water SCOP: 3,9 (is tot nu toe enkel in de zomerperiode. Boiler staat op 50°C. Winter periode zal de gemiddeld waarde wel naar beneden trekken)
Koeling SEER: 6

Momenteel nog moeilijk te zeggen hoeveel van het verbruik wordt gedekt door zonnepanelen.
Voor koeling kun je stellen dat het bijna 100% is. Warm water lijkt het mij ook wel mogelijk om hier een hoog % te halen op jaarbasis.
 
Is het een idee om vloerverwarming te koppelen aan een stookolie ketel? Context: huisgekocht met relatief nieuwe stookolie ketel, gaan wel vloerverwarming leggen. Afweging is om direct over te schakelen naar warmtepomp en vloerverwarming of de voorgestelde tussenoplossing (met voorbereiding voor warmtepomp op termijn)
 
Misschien dat jullie hier een antwoord op weten:

In onze nieuwe woning is cv met gas en een speksteenkachel. Nu wouden we voor deze winter wat hout inslagen maar hebben totaal geen idee van hoeveelheden, soorten, verbuik,...

Ik denk dat in de praktijk we enkel tegen de avond de speksteenkachel zouden aanmaken en smorgens/smiddags de cv.

De vorige eigenaars bestelden een halve container, maar was een gepensioneerd koppel dat alle dagen tijd hadden voor de kachel.

De prijzen van hun leverancier waren 1500€ eik/beuk halfdroog voor een halve container.
Halfdroog, mag dat ook direct gestookt worden?
 
Klein vraagje over de badkamer tijdens de winter. Wij zijn met 2 volwassenen en de badkamer staat standaard op 15 graden. Enkel savonds zal die gebruikt worden voor een korte douche.

Wat is dan de goedkoopste manier tot opwarmen ? De radiator een halfuur op voorhand aanzetten op bv. 20 graden of een elektrisch vuurtje dat wat sneller opwarmt (maar meer verbruikt?) ?
 
Klein vraagje over de badkamer tijdens de winter. Wij zijn met 2 volwassenen en de badkamer staat standaard op 15 graden. Enkel savonds zal die gebruikt worden voor een korte douche.

Wat is dan de goedkoopste manier tot opwarmen ? De radiator een halfuur op voorhand aanzetten op bv. 20 graden of een elektrisch vuurtje dat wat sneller opwarmt (maar meer verbruikt?) ?
Ik vrees dat je op een half uur tijd niet van 15 naar 20°C zult gaan in een badkamer. Een infrarood paneeltje aan de wand waar je voor kan gaan staan om u af te drogen zal waarschijnlijk het efficiëntst. Dat geeft directe stralingswarmte waardoor je uw lichaam warm zal aanvoelen zonder daarvoor de ruimte op te warmen.
 
Klein vraagje over de badkamer tijdens de winter. Wij zijn met 2 volwassenen en de badkamer staat standaard op 15 graden. Enkel savonds zal die gebruikt worden voor een korte douche.

Wat is dan de goedkoopste manier tot opwarmen ? De radiator een halfuur op voorhand aanzetten op bv. 20 graden of een elektrisch vuurtje dat wat sneller opwarmt (maar meer verbruikt?) ?
In de vorige woning had ik zo een stralerke aan de muur hangen die gekoppeld was aan een timer. Die specifieke stralingswarmte vind ik in de winter toch een pak aangenamer.
De timer stond op 11 minuten om zeker te zijn dat het niet vergeten werd om die terug uit te zetten.
Als de badkamer hier aangepakt wordt, komt er een infraroodpaneel als verwarming.
 
Idem hier. Op zich wordt het nooit kouder dan 18 graden in de badkamer maar in de winter zetten wij tijdens het douche of bad een elektrisch vuurke aan. Is imo ook aangenamere warmte op dat moment dan een radiator die moet opwarmen.
 
Hier van hetzelfde. Ik vind dat een beetje onnozel om die ruimte voor 10 max 15 minuten te gaan opwarmen met gas in de ochtend. Ik heb ergens het gevoel dat dat elektrisch mini-ding minder gaat verbruiken.
 
Hangt af van hoe lang je in die badkamer gaat verblijven en wat de oppervlakte van die badkamer is.

Bij mijn vader was dat vroeger gewoon een elektrisch vuurtje insteken voordat je onder de douche ging of een bad nam. Maar dan was je toch ook wel snel 30 -60 minuten aan het verbruiken.
Op de andere momenten was dat dan gewoon snel snel zonder dat vuurtje.

In ieder geval is het verbruik van zo een infraroodpaneeltje niet veel minder als van een elektrisch vuurtje. Bij mijn weten. Het enige verschil is dat het infraroodpaneeltje onmiddellijk voor warmte zorgt op de zone waar het schijnt. Maar het verwarmt op geen enkele manier de lucht. Dus uw bloed wordt opgewarmd. Super voor kortstondige verwarming.
Maar zo'n vuurtje zorgt dan er weer voor dat de ruimte snel een uurtje later nog altijd voldoende warm is.
Dus je moet het een beetje bekijken in functie van het gebruik.

Een airco hiervoor plaatsen is gewoon te zot. En als je een zeer goed geïsoleerde woning hebt, dan heb je eigenlijk dat elektrisch vuurtje of infrarood paneeltje niet echt meer nodig. Indien je dan ook nog eens een kleine badkamer hebt, dan zorgt het warme water van uw douche er voorbeeld ook al voor dat het daar meer dan aangenaam warm is als je uit de douche stapt.
 
Er is precies iets mis met mijn gasketel (viesmann): radiator symbool getoond en temperatuur staat rond 75 terwijl we dus VVW hebben (met buitenvoeler) en dat normaal rond de 22 moet staan nu. Leidingen voelen echter niet warm (zelfs niet tot aan de beveiliging)

En van die instellingen snap ik niet veel .. precies of er ergens iets van fabrieksinstellingen terug staan
 
Er is precies iets mis met mijn gasketel (viesmann): radiator symbool getoond en temperatuur staat rond 75 terwijl we dus VVW hebben (met buitenvoeler) en dat normaal rond de 22 moet staan nu. Leidingen voelen echter niet warm (zelfs niet tot aan de beveiliging)

En van die instellingen snap ik niet veel .. precies of er ergens iets van fabrieksinstellingen terug staan

Volgens mij draait je pomp gewoon niet. Vandaar dat die intern 75 graden meet en je buizen koud zijn.
 
Volgens mij draait je pomp gewoon niet. Vandaar dat die intern 75 graden meet en je buizen koud zijn.
Dat kan maar
1) waarom draait de pomp niet
2) waarom gaat die naar 75 graden terwijl die zelfs putje winter normaal stopt op 45

SERV staat OFF en onder CONFI staat P0 (of niets geen idee), heb eens gebeld naar firma die onderhoud doet maar daar is er week wachttijd :(
 
Dat kan maar
1) waarom draait de pomp niet
2) waarom gaat die naar 75 graden terwijl die zelfs putje winter normaal stopt op 45

SERV staat OFF en onder CONFI staat P0 (of niets geen idee), heb eens gebeld naar firma die onderhoud doet maar daar is er week wachttijd :(

1) Te lang stilgestaan/uitgestaan ergens deze zomer?
2) Omdat die onder normale omstandigheden zijn warmte kwijt kan

Een week wachten is wel klote... Is het een interne of externe pomp? Soms kan je de pomp wel wat manueel verdraaien als die vastzit door lang stil te staan. Bij moderne pompen kan dat volgens mij wel niet meer.
 
1) Te lang stilgestaan/uitgestaan ergens deze zomer?
2) Omdat die onder normale omstandigheden zijn warmte kwijt kan

Een week wachten is wel klote... Is het een interne of externe pomp? Soms kan je de pomp wel wat manueel verdraaien als die vastzit door lang stil te staan. Bij moderne pompen kan dat volgens mij wel niet meer.
Ketel uit 2017, warm water werkt gewoon het is puur verwarming

Heb hem nu eens volledig afgezet, druk staat rond 1.7 bar dus lijkt me ook ok
 
Laatst bewerkt:
Ketel uit 2017, warm water werkt gewoon het is puur verwarming

Heb hem nu eens volledig afgezet, druk staat rond 1.7 bar dus lijkt me ook ok

Denk dat bij warm water maken die pomp ook draait. Ken er te weinig van.
 
Denk dat bij warm water maken die pomp ook draait. Ken er te weinig van.
Ik ook maar heb de kap er eens afgedaan en idd leiding tot aan de pomp is warm en er na koud
Bij sanitair gebruik je die pomp niet neem ik aan

Zal er eens op kloppen straks :p
of
 
Ik ook maar heb de kap er eens afgedaan en idd leiding tot aan de pomp is warm en er na koud
Bij sanitair gebruik je die pomp niet neem ik aan

Zal er eens op kloppen straks :p
of
In onze vorige woning moesten we na de zomer die pomp ook altijd in gang "stampen". Licht op tikken met een hamer werkte meestal wel 👌
 
In onze vorige woning moesten we na de zomer die pomp ook altijd in gang "stampen". Licht op tikken met een hamer werkte meestal wel 👌
Toch vreemd :D

Ben nu eens aan het zien, daar zitten ook 2 'flamco clean smart' in het systeem. Iemand die dit kent? Moet je dat zelf onderhouden (zo ja vaak?, en kan dat gewoon terwijl systeem draait?)
 
Terug
Bovenaan