Review: Marvel's Spider-Man 2

Spider-Man is terug van nooit echt weggeweest. Allez, ik moet eigenlijk het meervoud gebruiken. Daar waar we in Marvel's Spider-Man met Peter Parker aan de slag gingen en in opvolger Marvel's Spider-Man: Miles Morales met Miles, doen beide heren het in Marvel's Spider-Man 2 samen. Het duo probeert nu New York van het kwaad te verlossen, al is dat zoals in elke superheldenfilm of -game uiteraard eenvoudiger gezegd dan gedaan. Ik kon vroegtijdig met beide superhelden (en meer) aan de slag en vertel je er in deze spoilervrije review graag meer over.

Ik kan het in veel gevallen niet laten ... Het bekijken van allerhande trailers die ontwikkelstudio's en uitgevers op ons afvuren om de gamers warm te maken voor een nakende release. Ook Insomniac Games en PlayStation doen hier uiteraard aan mee. Afgelopen twee jaar werden regelmatig nieuwe beelden gedeeld van hun nieuwste samenwerking en ik heb al die trailers, van de eerste tot de laatste, gezien. Ja, veel trailers verklappen al een deel van wat er je te wachten staat, ook in het geval van Marvel's Spider-Man 2 . En ja, soms had ik liever die trailers niet bekeken. Toch had Marvel's Spider-Man 2 nog een pak verrassingen voor mij in huis!


Welkom terug in New York!​

Het verhaal van Marvel's Spider-Man 2 vindt tien maanden na de gebeurtenissen in Marvel's Spider-Man: Miles Morales plaats. Terwijl Peter zijn leven verder wil zetten met MJ, loopt Miles nog school. Als er opnieuw gevaar dreigt, besluiten beide superhelden hun krachten te bundelen. Inderdaad, in Marvel's Spider-Man 2 kun je zowel met Peter Parker als met Miles Morales spelen. Het verhaal draait onder andere rond Kraven die van Manhattan een nieuwe thuisbasis wil maken terwijl hij jacht maakt op Lizard. Met man en macht, bewapend tot op het bot en met de nieuwste technologieën, maakt hij van New York een zooitje. Het is aan beide superhelden om aan die vijandelijke inval een einde te maken, al staan ze er niet alleen voor. Ook Ganke en MJ gooien alles in de strijd om hun vrienden te helpen slagen.

Marvel's Spider-Man 2 zorgt voor heel wat spelgenot!


Wie minstens een van de vorige twee games heeft gespeeld, weet waaraan zich te verwachten. Ook deze nieuwe iteratie gaat gameplaygewijs voort op hetzelfde elan. De supercoole moves zijn terug, idem met de combo's en de uitgebreide mogelijkheden om je vaardigheden te verfijnen. Uiteraard mag je ook een aantal nieuwigheden verwachten. Zo kun je nu acht actieve vaardigheden instellen. Enerzijds vier stuks waarbij je pak gebruikt wordt, anderzijds ook vier vaardigheden waarbij je gebruikmaakt van gadgets. Bij Miles kun je onder andere gebruikmaken van zijn elektrische lading om vijanden te lijf te gaan, Peter heeft dan weer zijn mechanische armen waarmee hij rake klappen kan verkopen. Eens je die gebruikt, moeten ze even opladen vooraleer je er terug mee aan de slag kunt. Het zorgt er wel voor dat je de ene coole move na de andere uit je spannende mouwen schudt, waardoor je telkens weer getrakteerd wordt op toffe en boeiende gevechten.

In Marvel's Spider-Man 2 heb je niet één, niet twee maar wel liefst drie verschillende skill trees! Eentje voor elke Spider-Man en ook een skill tree voor beide heren samen. Elk verdiend punt kun je naar wens inzetten, waarbij je dus de keuze hebt aan welke nieuwe vaardigheid je dat punt spendeert. Ook de gadgets en meer worden van de nodige upgrades voorzien. Zo kun je je levensbalk vergroten, meer schade toebedelen onder bepaalde voorwaarden en het verkennen van New York een stukje vlotter maken. Jij als speler hebt de totale vrijheid hierover.


Zweven door een wereldstad​

Nog een nieuwigheid en eigenlijk geen onbelangrijke, is de toevoeging van de webwings. Beide heren hebben nu een soort van vleugels aan hun pak, waardoor ze door New York kunnen zweven. Gedaan dus met continu al webslingerend de wereldstad te verkennen. Nu kan het ook ook zwevend. Een combinatie van webslingeren, wat springen en zweven zorgt ervoor dat je in geen tijd op de gewenste locatie bent. Dat je van windtunnels gebruik kunt maken terwijl je zweeft, helpt daar ook een handje aan. Hierdoor beweeg je nog een stuk sneller. De bruikbare oppervlakte van New York is in Marvel's Spider-Man 2 trouwens ook weer wat groter geworden. Wie het slingeren en zweven maar niks vindt, kan trouwens ook fast travelen. Hierdoor ben je op een seconde of drie op de gewenste locatie, maar daarvoor moet je die functie in dat bepaalde district wel eerst vrijgespeeld hebben.

De boel verkennen is alvast een toffe bezigheid, want naast het hoofdverhaal waar je zo'n vijftien uur mee zoet bent (ruwe schatting), zijn er nog een heleboel andere nevenactiviteiten te doen. Robotjes in de vorm van een spin verzamelen bijvoorbeeld, of het in diverse districten opnemen tegen een klein leger van een niet nader genoemde vijand. Ook Kraven heeft wat mannetjes in New York staan waartegen je het moet opnemen en hierbij komt een nieuwe toevoeging ook handig van pas. In Spider-Man 2 is het namelijk mogelijk om met je web shooter zelf spinnenwebben te schieten op hoogte, waardoor je een nieuw verdiep creëert. Zo heb je meer mogelijkheden om vijanden in stealth uit te schakelen en ongezien het hele boeltje te vrijwaren van vijandelijk gespuis. Na verloop van tijd worden de zijmissies en willekeurig gegenereerde misdaden wel wat repetitief, iets wat in de voorgaande twee delen ook het geval was.


MJ kreeg ballen​

Ik meldde al dat niet enkele Peter en Miles alles op alles zetten om New York van het kwaad te behoeden, ook MJ wordt weer in de strijd gegooid. In tegenstelling tot eerst, heeft de jongedame nu wel interessante gameplay. Ik was niet zo'n fan van dat hele gedoe in stealth, zonder een manier om je te verdedigen als je gezien werd. Daar wordt in deze game komaf mee gemaakt, want de roodharige griet heeft een wapen gekregen. Uiteraard geen dodelijk, maar een taser waarmee vijanden tijdelijk verdoofd worden. Hiermee kun je de vijanden in stealth of soms als rambo te lijf gaan, al is het wel nog altijd opletten geblazen. Het zorgt alleszins voor een wat frissere wind en het is een welkome afwisseling die ik graag zie komen!

We Are Venom!


Wat ik nog graag zie, zijn de schitterende graphics. Opnieuw werd er een tandje hoger geschakeld, al moet je opnieuw een keuze maken. Zo is er de Fidelity-instelling waarbij er op maximum wordt gedraaid. Je krijgt de beste graphics, maximale raytracing en ook de grootste dichtheid van voetgangers, maar wel aan slechts dertig frames per seconde. Er is ook een Prestaties-instelling, waarbij aan zestig frames per seconde wordt gedraaid. Raytracing is aanwezig, maar wordt teruggeschroefd. Ook is de dichtheid van voetgangers aangepast. Daarnaast is het mogelijk om de 120 Hz-weergavemodus te activeren, waarbij de beoogde frame rate in de Fidelity-modus wordt verhoogd naar veertig. De mogelijkheden zijn best uitgebreid, maar op maximum draaien aan zestig frames per seconde zit er helaas niet in.


Fan service​

Marvel's Spider-Man 2 is ook weer fan service, want het bevat heel wat Spider-Man pakken. Van de knapste en machtigste pakken ooit gemaakt, tot pakken die uit de Primark en Zeeman lijken te komen. Een groot deel hiervan kun je aanschaffen door zijmissies te voltooien en kisten te vinden, maar een aantal pakken worden pas ontgrendeld na bepaalde verhaalmissies. Het leuke is dat je al die pakken kunt aantrekken wanneer je wil, want dat heeft geen invloed op het spel of verhaal zelf. Cliché als ik ben deed ik het van begin tot het eind met de pakken die het verhaal je 'toewijst', want uiteindelijk gaat het enkel om uiterlijke kenmerken. Wie nog niet genoeg heeft aan alle 64 pakken, kan ook de verschillende stijlen aanpassen. De pakken blijven hetzelfde, maar worden voorzien in andere kleurtjes. Fancy!

Voorlopig allemaal peis en vree dus, maar ik wil nu ook de koe bij de hoorns vatten en het hebben over iets wat ik liever niet zou moeten doen. Bugs, bugs en soms nog andere bugs. Zo verscheen er regelmatig een misdaad, om na een seconde of tien weer te verdwijnen, ook al bewoog je in de juiste richting om die misdaad een halt toe te roepen. Daarnaast had ik een aantal grafische bugs (zie screenshots in de slider). Foto 1: zwevend persoon. Foto 2: geen vloer in gebouw. Foto 3: precies iets verkeerd gegeten. Foto 4: Peter is de pedalen kwijt. Ondertussen verscheen er een patch, maar ik had het spel al volledig uitgespeeld, inclusief Platinum Trophy. Voor de release zou er nog een tweede patch verschijnen, dus laat ons hopen dat deze (niet gamebreaking) bugs eruit worden gehaald.

Conclusie

Wie voorgaande twee spellen heeft gespeeld, weet waaraan zich te verwachten. Wie dat niet deed, zou dat best eerst doen! Marvel's Spider-Man 2 is meer van hetzelfde, maar in een frisser jasje. Je speelt nu als beide superhelden, ze hebben elk hun eigen vaardigheden inclusief skill tree en je kunt al zwevend New York verkennen. Naast een boeiend verhaal met tal van bekende en minder bekende tegenstanders kun je ook aan de slag in tal van zijmissies, kun je vele tientallen pakken kopen en vrijspelen en zijn er nog een aantal andere verzamelobjecten. Marvel's Spider-Man 2 is opnieuw een erg knappe game geworden, maar moet voorlopig wel nog afrekenen met enkele bugs.

Pro

  • Grafisch bijzonder mooi
  • Boeiende verhaallijn
  • Dynamische combat
  • Coole baasgevechten
  • Veel te doen en te verzamelen
  • Interessante gameplay met MJ

Con

  • Zijmissies kunnen repetitief aanvoelen
  • Bugs
9

Over

Beschikbaar vanaf

20 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Insomniac Games

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Terug
Bovenaan