Dilemma: huis verkopen / kleinere nieuwbouw kopen

De enigste rede dat wij een nieuwbouw zouden kopen is dat je nergens heen kan of echt zo kleinzerig bent dat je niet in een halve werf voor enkele weken wil wonen.
Je moet niet "kleinzerig" zijn om niet "enkele weken" op een werf te wonen. Genoeg renovaties die langer dan die enkele weken duren.
Nieuwe ramen kost u 10-20k, als dat al teveel is heb je dus gewoon boven uw stand gekocht.
De prijs van nieuwe ramen hangt natuurlijk af van hoeveel ramen je hebt.
Onze ramen (70m² ongeveer qua oppervlakte, wat niet niets is natuurlijk, in totaal een 20-tal vensters/deuren) in driedubbel glas met een een vijftal screens bij komen op een 45k excl. BTW. Deze prijs is vastgelegd bijna een jaar geleden. Ik zou er niet van verschieten dat die nu gemakkelijk 20-30% in prijs gestegen zullen zijn.
Dit is nieuwbouw, dus zonder de nodige breekwerken die nodig zijn bij een renovatie (en naar wat ik hoor van vrienden is ramen uitbreken niet altijd even makkelijk...).
 
Nieuwe ramen kost u 10-20k, als dat al teveel is heb je dus gewoon boven uw stand gekocht.
dat gaat een heel pak meer zijn in onze huidige woning omdat er veel ramen zijn en het zijn stuk voor stuk grote. Zal eerder 30-40k zijn. Dak zou 16k zijn (dit al eens laten bekijken, er zit zelfs nog asbest in).

Dus ofwel dat bedrag sparen en in 1 keer leggen, ofwel op 10j en een dikke maandaflossing erbij, ofwel op 25j verwerken in ons hypothecaire lening (dat is iets wat je ook niet al te vaak moet doen, omdat je telkens een dossierkost moet betalen). Maar dan doen we best een totaalrenovatie want uiteindelijk is vanalles dan wel ‘vernieuwd’ maar we zitten nog structureel met een muur in de weg en een keuken die op de verkeerde plaats gezet is (zicht naar de tuin belemmerend).

voor de nieuwbouw zouden we gewoon een hogere maandaflossing hebben die nog steeds heel betaalbaar is, en ook onze rentevoet is heel interessant. En natuurlijk hebben we in theorie geen kosten meer te doen aan het huis, maar kunnen we ons geld sparen en in afwerking steken en nieuwe meubels.

De discussie wijkt wel wat af, het initieel probleem is dat ik hier 2 jaar loop te zagen over wat mij stoort, en op het moment dat we iets kunnen kopen wat af is dat ik nu plots begin te twijfelen.
 
Waarom zou een muur die in de weg zit een probleem moeten zijn, zelfs al is dit een steunmuuir dan is dit nog te lossen door die uit te breken en deze te vervangen door een stalen ligger oid.
 
De discussie wijkt wel wat af, het initieel probleem is dat ik hier 2 jaar loop te zagen over wat mij stoort, en op het moment dat we iets kunnen kopen wat af is dat ik nu plots begin te twijfelen.
Bekijk het vanop een afstand: verschillende zaken lijken je te storen aan je huidige huis. Je geeft aan dat dit oplossen lang zal duren én veel zal kosten. Weegt die kost en vooral die ergernis op tegenover een nieuwbouw die wat kleiner is en wat minder ideaal gelegen is? Misschien moet je die nieuwbouw nog eens rustig bezoeken indien mogelijk, met een lijstje van dingen die beter moeten dan in je huidig huis?

Het zijn allemaal ingrijpende en dure stappen dus even twijfelen lijkt me nu wel logisch.
 
Zicht op de velden, mooie parkeergelegenheid, ligging, grote ruimtes, … zijn toch zaken die je niet mag onderschatten. Iets fris doen ogen kan altijd, maar uw zicht, ruimte etc aanpassen niet.

Als ik ons huidig huis (20j oud) vergelijk met nieuwbouw van vrienden, dan kan ik u een hele lijst gaan opsommen van wat ik daar beter vind. Daarnaast kan je met 100k al een hele lijst negatieve punten wegwerken. Ik zou zelf een oplijsting maken van de meest storende elementen en die het eerst aanpakken. Tenzij er u echt structurele zaken storen die je nooit kan oplossen.

Zelf gaan we binnenkort ook bouwen, maar dat is omdat we ons op zo goed als elk vlak kunnen verbeteren. Voor mij persoonlijk is ligging en gemak (parkeergelegenheid, niet té ver van winkels, school, …) alles.
 
Het klinkt alsof je ongelukkig bent in je huidige huis. Er wordt hier nogal licht over renoveren gegaan en negatief over nieuwbouwwoningen. Smaken en meningen verschillen. Niet iedereen heeft zin om even op een werf te wonen, wij behoorden ook tot die categorie. Dus ook nieuwbouw gekocht en nog geen seconde spijt van gehad.

Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd. Verder moet je jezelf ook de vraag stellen of je al die ruimte die je nu hebt, ook effectief nodig hebt. Je zegt zelf dat je een druk schema hebt en niet elke dag zo een grote ruimtes wilt poetsen. Dat speelt natuurlijk ook mee.

Als je het kan permitteren en de verbouwingen op lange termijn niet ziet zitten en hier ongelukkig van wordt, zou ik verhuizen. Als je het financieel aankan natuurlijk. Je moet effectief ook denken aan stookkosten die beduidend minder zullen liggen, aan het feit dat je normaal gezien de eerste tientallen jaren geen grote kosten zou mogen hebben, alles is proper en strak, enzovoort. Leefcomfort is alles.

Laat eens het totaalplaatje berekenen want er komen effectief nog kosten bij, aansluitingskosten (+ €5000), verven/laten verven.

Ook nog belangrijk: de rentes liggen (nog) laag en de huizenmarkt boemt. Niemand heeft een glazen bol maar besef dat de kans eerder groot is dat je je huis binnen 5j niet meer voor dezelfde prijs dan nu zal kunnen verkopen, en waarschijnlijk niet even voordelig zal kunnen lenen. Indien je twijfelt en toch neigt naar een verhuis, is nu waarschijnlijk het ideale moment.

Veel succes.
 
De discussie wijkt wel wat af, het initieel probleem is dat ik hier 2 jaar loop te zagen over wat mij stoort, en op het moment dat we iets kunnen kopen wat af is dat ik nu plots begin te twijfelen.
My 2 cents.

Het kan nooit dat je duurder uitkomt met een renovatie dan met een nieuwbouw nu te kopen. Of het zou moeten zijn dat die nieuwbouw echt een fors stuk kleiner is.


Alles wat u stoort aan uw huidige woning is simpel op te lossen. Maar het gaat u tijd en geld kosten. Maar niet onoverkomelijk.

Onderschat renoveren niet, zeker als je er woont. Maar ook nieuwbouw is niet te onderschatten hoor. Je hebt er een heel rooskleurig beeld over, maar ik kan u zeggen dat SOD nieuwbouw of nieuwbouw tout court zeker niet te onderschatten valt.
 
Het kan nooit dat je duurder uitkomt met een renovatie dan met een nieuwbouw nu te kopen.
Daarin ben je imho toch fout...

Je moet maar eens al u kosten uitrekenen op langere termijn. In een renovatie komen er altijd extra kosten en verassingen naar boven. Aannemers weten dat ook en rekenen dan ook die verassingen door in hun offerte prijs.

Voordeel van een renovatie is dat die meestal gespreider kan uitgevoerd worden. Maar op het einde van de rit ben je duurder af.
 
Dat een renovatie duurder uit komt in vele gevallen, ben ik het wel mee eens.
Maar dan moet je wel appelen met appelen vergelijken natuurlijk.
Esthetisch gezien kan ik een huis veel goedkoper renoveren dan wanneer ik het laat zetten.
Maar energetisch gezien toch niet. Ook kruipt er tijd én geld in afbraakwerken, iets wat je bij een nieuwbouw niet hebt.

Maar naar comfort toe, en dit komt van iemand die 10j op een halve bouwwerf heeft gewoond wegens gebrek aan budget, wat bij TS OOK het geval zou zijn, wint een nieuwbouw het altijd. Je kan namelijk niet of nauwelijks in een nieuwbouw gaan wonen tot wanneer deze - zo goed als - af is. Bij een renovatie doen velen dat wél, wat een enorme impact heeft op je mentaal welzijn. Je hebt doorgaans jaren lang op miserie, rommel en bouwwerken moeten kijken.
Never again!
 
Daarin ben je imho toch fout...

Je moet maar eens al u kosten uitrekenen op langere termijn. In een renovatie komen er altijd extra kosten en verassingen naar boven. Aannemers weten dat ook en rekenen dan ook die verassingen door in hun offerte prijs.

Voordeel van een renovatie is dat die meestal gespreider kan uitgevoerd worden. Maar op het einde van de rit ben je duurder af.
Is toch ook gewoon sterk afhankelijk van welk huis je renoveert en welke nieuwbouw je hiertegenover zet om te vergelijken.

Bij een bestaande woning heb je meestal het voordeel dat alles al aanwezig is natuurlijk. Bij een nieuwbouw moet je ook verder kijken naar zaken zoals een oprit, tuinafsluiting, tuinaanleg en tuinhuis. Dat zijn toch ook kostenposten die kunnen oplopen.

Je moet met uw bestaand huis ook geen nieuwbouw proberen benaderen natuurlijk. Want een nieuwbouw heeft ook zo zijn nadelen.

Maar ik zeg het renoveren als je er woont is niet te onderschatten. Maar bouwen terwijl je een lening hebt lopen en je op den duur twee woningen moet aflossen is ook niet te onderschatten. Ook als je denkt dat nieuwbouw stressloos is dan vergis je u.
 
Meest logische zou de renovatie zijn, maar als je zelf niet handig bent en wilt uitbesteden kan dat inderdaad best nog duurder uitvallen als een nieuwbouw.

Ik heb ook zo'n huis uit de jaren 70" (gelijkvloerse fermette op 30are (zalige ligging) gekocht in 2008.
verbouwd 2009. (houten ramen gebleven maar dubbel glas gemonteerd), nieuwe vloer,keuken, slaapkamer opgeofferd voor badkamer,schuifraam geplaatst.
2010: extra oprit van 200m²
2011: living proffesioneel laten schilderen
2016: mazoutketel vervangen
2017: Verdieping erop gezet 80m² (2 slaapkamers extra + dressing en kleine badkamer)
2019 terras vernieuwd
2020 badkamer opnieuw gedaan. (jaja die van 2010 mocht al eruit van het vrouwtje) ; Living ook laten herschilderen
2021 Aanbouw gezet van een kleine 40m² (de living-keuken is nu zo'n 77m² wat echt wel huge is)

Voordeel van heel dit renoveren, is dat de kosten gespreid zijn. Mijn stookkosten zullen wss ook hoger zijn, maar dat weegt voor mij niet op tegen de nadelen van een nieuwbouw. (ik zit hier echt gerust en dat heb ik nodig, ik draat de chauffage ook altijd op 25° dan doezel ik lekker weg voor de tv.)

Als je niet handig bent, kan je mss beter voor de korte pijn van een nieuwbouw gaan. (voorzie wel 10% extra budget)
 
Je moet niet "kleinzerig" zijn om niet "enkele weken" op een werf te wonen. Genoeg renovaties die langer dan die enkele weken duren.

Inderdaad, de ramen alleen al duren makkelijk 10 weken tussen opmeting en plaatsing.

@TS: Als je zegt dat je je ook goed voelde in het relatief kleine appartement, dan zou ik de stap durven zetten naar de nieuwbouw. Ook rekening houdend met het feit dat je een renovatie nu al niet ziet zitten (en dat verbetert meesttal niet terwijl je bezig bent).
 
Dat een renovatie duurder uit komt in vele gevallen, ben ik het wel mee eens.
Maar dan moet je wel appelen met appelen vergelijken natuurlijk.
Esthetisch gezien kan ik een huis veel goedkoper renoveren dan wanneer ik het laat zetten.
Maar energetisch gezien toch niet. Ook kruipt er tijd én geld in afbraakwerken, iets wat je bij een nieuwbouw niet hebt.

Maar naar comfort toe, en dit komt van iemand die 10j op een halve bouwwerf heeft gewoond wegens gebrek aan budget, wat bij TS OOK het geval zou zijn, wint een nieuwbouw het altijd. Je kan namelijk niet of nauwelijks in een nieuwbouw gaan wonen tot wanneer deze - zo goed als - af is. Bij een renovatie doen velen dat wél, wat een enorme impact heeft op je mentaal welzijn. Je hebt doorgaans jaren lang op miserie, rommel en bouwwerken moeten kijken.
Never again!
Tenzij je niet boven je stand koopt en alles kan renoveren op enkele maanden.

Een nieuwbouw is goedkoper omdat ze brolkwaliteit gebruiken. Als ik een minikeuken zet met tegels van 60 op 60 zal dat inderdaad goedkoper zijn dan mijn granieten werkblad en tegels van 90cm.

Appelen met appelen vergelijken inderdaad, maar bij een nieuwbouw boet je altijd in op ruimte en kwaliteit, tenzij je afwijkt van de standaarden en de prijs serieus opdrijft.

Eigenlijk is het simpel, OP heeft een huis gekocht waarvan ze de renovatie niet kunnen betalen. Waardoor ze bijgevolg langdurig zullen moeten verbouwen en telkens wachten tot ze het geld hebben bijeen gespaard. Daarnaast lijkt OP ook geen benul te hebben van wat verbouwen inhoudt dus is de enigste juiste optie voor OP het huis te verkopen en in een nieuwbouw te gaan wonen zonder veel franjes.
 
Je bent al van een paar weken renoveren naar een paar maanden gegaan.

Als we over totaalrenovatie spreken, probeer dan eens een jaar. Zolang zal het wel zijn als je echt alles wilt aanpakken. En dat is niet altijd vanzelfsprekend om te doen als je er in woont.

Verder staat je post nog wel vol met veel nietszeggende zaken. Die nieuwbouw die ze nu met brolzaken volzetten, was niet anders 20 jaar geleden hoor, maar nu zeggen ze ineens "das kwaliteit zelle". Dat was toen ook gewoon volgens budget dat mogelijk was.
 
Tenzij je niet boven je stand koopt en alles kan renoveren op enkele maanden.

Een nieuwbouw is goedkoper omdat ze brolkwaliteit gebruiken. Als ik een minikeuken zet met tegels van 60 op 60 zal dat inderdaad goedkoper zijn dan mijn granieten werkblad en tegels van 90cm.

Appelen met appelen vergelijken inderdaad, maar bij een nieuwbouw boet je altijd in op ruimte en kwaliteit, tenzij je afwijkt van de standaarden en de prijs serieus opdrijft.

Eigenlijk is het simpel, OP heeft een huis gekocht waarvan ze de renovatie niet kunnen betalen. Waardoor ze bijgevolg langdurig zullen moeten verbouwen en telkens wachten tot ze het geld hebben bijeen gespaard. Daarnaast lijkt OP ook geen benul te hebben van wat verbouwen inhoudt dus is de enigste juiste optie voor OP het huis te verkopen en in een nieuwbouw te gaan wonen zonder veel franjes.

Je bent hier nu al enkele posts nieuwbouwwoningen aan het neerhalen, maar je gaat toch wat kort door de bocht.

- Brolkwaliteit: euh, als je met ******* bouwt misschien. Verder, als je op plan bouwt (wat niet hetzelfde is dan binnen een project kopen waar er al is afgewerkt) ben je vrij in keuze van materiaal, alles aan de prijs natuurlijk. Dan kan je ipv uw "brolkeuken" even goed een dekton werkblad laten steken, dat kies je zelf. Of je renoveert of zelf bouwt, of laat bouwen, kwaliteit kost altijd geld. Wat het duurste uitkomt bij nieuwbouw is de BTW, je materialen en afwerking kies je zelf. Wat je zelf ook zegt op het einde van je post. Genoeg mensen die renoveren met een ikea keuken.

- Inboeten op ruimte en kwaliteit: kwaliteit, zie hierboven. Ruimte, niet helemaal mee akkoord, al geef ik je ook geen ongelijk. Het is nu eenmaal zo dat de tijd van 250 m² bewoonbare oppervlakte voorbij is. Als dat je wens is, dan ga je inderdaad je meug niet vinden binnen de hedendaagse nieuwbouwprojecten, of je gaat er exuberant veel voor betalen natuurlijk. Wat wel een feit is, is dat er veel beter wordt omgegaan met het aantal m² bewoonbare oppervlakte dan in oude huizen.

Om het even te staven met een voorbeeld. Mijn partner en ik wonen in een 3 slpk - nieuwbouwappartement met een tuin van 300m². Onze bewoonbare oppervlakte ligt tussen de 120 en 130 m². Dat is niet extreem groot, maar dat is ook onze wens niet. Wij hoefden geen mega slaapkamers. Mijn ouders wonen in een vrijstaande woning die ze zelf hebben gebouwd eind jaren 80, ook 130 m² oppervlakte. Ons appartement voelt gewoon veel ruimer aan dan hun woning, omdat er geen enkele m² echt onbenut wordt.

Enfin, opnieuw, mening verschillen, maar het begrip "nieuwbouwwoningen/projecten" gaat verder dan Maison *******.

Edit: blijkbaar is het niet mogelijk om een fabrikant van SOD-woningen te vermelden op het forum, maar we weten goed genoeg over welk bedrijf ik het heb.
 
Mijn punt is dat indien je afwerkt zoals je bij een renovatie doet, je ALTIJD duurder uitkomt met sod woningen.

Bij een nieuwbouw haalt men net enorm veel geld uit mensen te laten opleggen voor allerlei zaken en je keuzevrijheid enorm wordt beperkt omdat je met bepaalde leveranciers moet werken.

De prijzen die men aanrekent voor extra stopcontacten bvb of voor een grotere keuken, dat zijn gewoon woekerprijzen.

Ik heb niets tegen nieuwbouw en sod, maar hier even komen verkondigen dat het goedkoper is dan renoveren, sure...

Bedrijf maakt me trouwens geen fluit uit gezien die allemaal hetzelfde verdienmodel hebben. Grond opkopen, klein verkavelen, standaardhuisjes zetten en super hard doorrekenen voor alles wat afwijkt van de standaard.
 
Mijn punt is dat indien je afwerkt zoals je bij een renovatie doet, je ALTIJD duurder uitkomt met sod woningen.

Bij een nieuwbouw haalt men net enorm veel geld uit mensen te laten opleggen voor allerlei zaken en je keuzevrijheid enorm wordt beperkt omdat je met bepaalde leveranciers moet werken.

De prijzen die men aanrekent voor extra stopcontacten bvb of voor een grotere keuken, dat zijn gewoon woekerprijzen.

Ik heb niets tegen nieuwbouw en sod, maar hier even komen verkondigen dat het goedkoper is dan renoveren, sure...

Bedrijf maakt me trouwens geen fluit uit gezien die allemaal hetzelfde verdienmodel hebben. Grond opkopen, klein verkavelen, standaardhuisjes zetten en super hard doorrekenen voor alles wat afwijkt van de standaard.

Dat klopt.

Goh, het is een breed gegeven he. Alles is afhankelijk van de staat van je huis. Als je TS hoort, ben je toch vertrokken voor minstens €100k, dan is het niet abnormaal om de afweging te maken. Binnen deze tijdsgeest op dit moment van de markt toch. Dan zal het verschil ook niet immens groot zijn qua kostprijs. Opnieuw, levensgemak en kwaliteit doet veel.

En er is wel degelijk een verschil tussen de verschillende firma's, just saying.
 
Los van het financiele is je gezinssamenstelling toch 1 van de belangrijkste factoren vind ik. Als ik alleen was, of als koppel zonder kinderen, zou ik er geen probleem mee hebben om maanden tot enkele jaren op een werf te wonen, maar zoals nu met 3 kinderen.. no thanks! (een uitgeruste badkamer en keuken is toch het absolute minimum in die situatie vind ik).

Wij hebben een paar maand bij schoonfamilie gewoond om de kosten wat te drukken, in de laatste fase van onze bouw, ook geen aanrader op lange termijn voor uw relatie ;-).
 
Terug
Bovenaan