Slopen en bouwen?

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van mijn post in een andere thread wou ik wat meningen over het volgende:

Ons huis is van 1930, en in goede staat. Maar natuurlijk heeft het zijn leeftijd. Dak en ramen hebben wij vernieuwd, al de rest was nog wel ok eigenlijk. Maar zaken zoals vloerisolatie (laat staan verwarming) waren toen nog een verre droom. Ook neemt met de jaren het risico toe dat er eens een riolerings- of verwarmingsbuis foert zegt, in die vloer onder onze woonkamer. Dit huis was eigenlijk een buitenkans, redelijke tuin en groot, onderhouden huis voor een spotprijs gezien de locatie. Mijn vrouw en ik zijn ook niet echt zo'n luxemensen dat we van veel zaken wakker liggen.

Soms droom ik wel van het gewoon te laten slopen en er dan een nieuw huis op te zetten. Als rijhuis kan dat geen absolute fortuinen kosten ook denk ik. Maar dan is er het geregel: ik heb een klein appartement, willen we daar met drie gaan wonen? En dan die nieuwbouw, dat allemaal opvolgen, ik krijg al stress als ik eraan denk, mede door toch maar weinig positieve verhalen uit de bouwsector. Financieel is het denk ik wel doenbaar, maar we leven nu financieel heel comfortabel door een lage aflossing. Vaak eindig ik dan ook met de gedachte dat hier blijven wonen "as is" en de problemen oplossen wanneer ze zich stellen eigenlijk misschien nog het meest comfortabel is.

Misschien hebben mensen hier gelijkaardige verhalen en/of een beter idee van wat het allemaal zou kosten en of het ook maar een beetje realistisch is om toch de stap te nemen, en dus het huidige huis af te breken en er een nieuwbouw op te zetten. Het huis is zoals gezegd een rijhuis, 7 meter breed, gedeeltelijk onderkelderd. Volgens het EPC met een bruikbare vloeroppervlakte van 156 m². Factor die de prijs kan opdrijven is dat je er enkel via de straat raakt, niet langs de achterkant.
Ook een belangrijke vraag, mag je automatisch dezelfde oppervlakte opnieuw bebouwen aan dezelfde hoogte? We hebben een zo'n "oude stijl" met halve verdiepen, waardoor we wel veel plaats hebben en een vrij hoog huis.

Laatst bewerkt:
Koop je dan niet beter gewoon een andere woning die beter in orde is zonder die rompslomp te hebben van een nieuwe woning te moeten bouwen en een dubbele verhuis?

Als je je eigen woning afbreekt zijn de investeringen die je de voorbije jaren gedaan hebt ook wel kosten op het sterfhuis geweest, waar je die mogelijk toch nog (deels) kan recupereren bij een verkoop.

Koop je dan niet beter gewoon een andere woning die beter in orde is zonder die rompslomp te hebben van een nieuwe woning te moeten bouwen en een dubbele verhuis?

Als je je eigen woning afbreekt zijn de investeringen die je de voorbije jaren gedaan hebt ook wel kosten op het sterfhuis geweest, waar je die mogelijk toch nog (deels) kan recupereren bij een verkoop.
Dat klopt zeker. Ik vergelijk ook enkel met nieuwbouw, waar ik nu dan de grond infeite al heb, wat hier in de buurt ook al voor wat telt. Maar inderdaad, als we het gewoon verkopen zal dat vermoedelijk wel een pak meer geld opleveren, maar om het dan bij een verhuis te houden lijkt me dat ook niet eenvoudig.

Ik heb zelf 2 keer gebouwen. 1 keer alleen en de 2de keer met mijn vriendin
1ste woning (dat ik alleen heb gebouwen), ben ik begonnen in 2016 en zijn in 2019 ingetrokken. Verkocht in 2021.
2de woning (samen gebouwen) zijn we in 2022 begonnen aan de bouw en in 2023 ingetrokken.
Laat ons zeggen dat ik graag bouw. Ik zie mij gerust nog wel eens bouwen. :D

Ik heb toen ook telkens de vraag gekregen waarom ik zo zot ben om 21% btw te betalen ipv 6% btw bij heropbouw.
Zelf heb ik uiteraard die pistes ook bekeken. Maar telkens als ik het financieel plaatje berekend, kwam het steeds een stuk duurder uit.
De woningen worden "te duur" verkocht om dat even af te breken. Toch in de regio waar wij zochten

Als je een woning bouwt van 500k excl btw.
6% BTW = 530k
21% btw = 605k
Oftewel een verschil van 75k. En in ons geval is dat nog minder omdat ik zaken zelf doe. Alsook zit je dan nog met extra kosten voor afbraak. Maar dat terzijde.

Ik heb dus 75k extra budget om het even simpel te stellen, dat ik kan bijtellen bij de bouwgrondprijs. Dat is dan het budget dat ik kan uitgeven om een huis te kopen om af te breken. Om dan nog maar break even te draaien.
Tja daar vond ik dus letterlijk geen 1 woning voor in onze buurt die hetzelfde bood als een bouwgrond.
Ik zou het budget van de bouwgrond hier toch makkelijk met +150k moeten verhogen om maar in de buurt te komen.

Je gaat dus even goed moeten bezien of het financieel het waard is om dat plat te gooien. Tenzij je uiteraard het geld er voor over hebt, omdat je echt daar wilt blijven wonen.

Naar de bouwvoorschriften zal je best opvragen aan de gemeente. Als het volledig plat wordt gegooid dan kan het zijn dat je aan andere bouwvoorschriften krijgt. Zo hebben bv mijn ouders ook een aantal muren laten staan bij hun eerste woning, omdat ze anders tegen het straat moesten aanbouwen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan