Dilemma: huis verkopen / kleinere nieuwbouw kopen

Affinity

Active member
Er gaan er misschien zich afvragen waarom ik deze post maak of ook zeggen dat het (uiteraard) mijn eigen keuze is, maar aangezien ik hier serieus begin te panikeren laatste dagen (en wat "cold feet" aan't krijgen ben) wou ik even ventileren hier en hopen iemand tegen te komen die in dezelfde situatie gezeten heeft of in ieder geval advies/zijn mening kan geven.

Situatie:
4 jaar geleden huurden we een vrij "jong" apartement, dat was niet heel groot maar ik heb daar infeite wel heel graag gewoond (omdat het "fris" oogde, nochtans zat er ook maar een Ikea keukentje in).

Omdat we een beperkt budget hadden, 3j geleden een huis van eind de jaren 70 gekocht (elektriciteit niet gekeurd, toch wel een kost eraan), hebben ook wel wat gerenoveerd en goede vernieuwingen gedaan, maar het blijft een oud huis...
In de winter is het hier een frigo, er is bvb enkele beglazing boven.
Eerlijk gezegd had ik mijn eerste week toen we hier woonden eigenlijk spijt van de koop, raar om te zeggen...

Nu omdat x aantal jaar later mij vanalles begint te storen hier in dit huis, en de slapende kosten die hier aanwezig zijn, zoals bvb:
- 40j+ oud dak
- elektriciteit niet OK
- verwarming op mazout (dat gaat ook gas binnentrekken worden, rekening houden met oprit openbreken...)
- Er staat een muur tussen keuken en living, en er komt 's namiddags/avonds enkel zon binnen via de keuken (dus nooit echt "licht" in de woonkamer)
- In de keuken onmogelijk je tuin te zien als je niet rechtstaat, aangezien het raam vrij hoog geplaatst is
- Om naar je tuin te gaan moet je dus door zo'n smal waskot, wat eigenlijk volledig VOL staat met wasmanden en toestellen, bijna onmogelijk om deftig te passeren (echt HATELIJK)

Deze bovenstaande zaken beginnen serieus te storen en rekening houdend met ne kleine die hier eventueel volgend jaar zou lopen en later dan bvb in de tuin zou spelen, heb je er totaal geen zicht/controle over, je zou zelf ook al in de tuin moeten gaan zitten. Ik droom bvb van een huis met een schuifraam naar de tuin.


Nu hebben we eind onze straat een nieuwbouw woning gezien (rijwoning) in een nieuwe verkaveling. Aangezien we hier graag wonen heeft dit natuurlijk onze aandacht getrokken.
De woning wordt volledig afgewerkt, alles volgens de huidige normen. Dit zijn dan ook de zaken die ons aanspreken:
- Alles nieuw, modern/"strak"
- Zelfde regio/straat
- Geen zorgen over dak/elektriciteit/muren/plafonds/...........
- Geen mazout maar wel gas (met zonnepanelen)
- Regenput is op kranen en wasmachine/toiletten aangesloten -- bespaart ook veel
- Het zicht op de tuin via een schuifraam...

Kortom, eigenlijk alles wat ik dacht te willen. Nu we concreet een optie hebben genomen, de makelaar is komen kijken naar ons huis om het dan eventueel te verkopen, en ik begon echt een soort paniek aanval te krijgen. Ik werd ongemakkelijk... Ik zit hier van de 3 jaar dat we hier al wonen eigenlijk al uit te kijken naar iets anders of huizen te vergelijken en dit en dat, en als het erop aankomt krijg ik wat "cold feet". We hebben nu een halfopen woning en een mooie tuin met zicht op velden, in dat nieuwbouwhuis zijn dat geen velden natuurlijk waar je op kijkt. Ik begin bang te worden dat ik spijt zou krijgen van mijn beslissing, ik ben hier ook wel wat emotioneel gehecht geworden aan dit huis...

We hebben hier heel grote kamers en hebben 1 grote hobbykamer (die eigenlijk niet "mooi" is maar waarvan ik plots denk dat ik ze ga missen....).

Oorspronkelijk hadden we gezegd hier wat te renoveren, maar zoals gezegd er zit een muur tussen keuken/woonkamer en de keuken zit in de weg waar een schuifraam zou moeten komen (en het is al een recente keuken, jammergenoeg....). De kosten die we hier zouden hebben zouden zodanig oplopen, en enkel "opfrissen" heeft ook weinig nut aangezien ramen+deuren+dak in principe vernieuwd gaan moeten worden en dat kunnen we no way betalen. Via een renovatielening op 10 jaar is dat ook nog steeds een gigantisch bedrag per maand, om maar te zwijgen dat we hier met nog alle andere kosten zitten zoals muren die wat moeten opgefrist worden, plafonds vernieuwen, ....

Als we de nieuwbouw nu zien is hij ook nog niet afgewerkt (keuken staat er nog niet bvb, badkamer ook niet) dus het is moeilijk om er een goed beeld van te vormen. Ik ben echt bang dat ik spijt zou hebben, hoewel ik weet dat er zoveel (praktische) voordelen zouden zijn aan de nieuwbouw tegenover dit oude huis. Ik ben ergens bang dat het te klein zou zijn, want het is natuurlijk ook een pak kleiner dan ons huidige woning... Hoewel de grootte hier ook storend is omdat we veel kuiswerk hebben en beide een drukke job hebben... In het apartement heb ik eigenlijk ook héél graag gewoond....

Belangrijk punt: ik doe zelf heel weinig thuis omdat ik mij focus op mijn job, en ben ook allesbehalve een handige harry....

Hopelijk leest iemand tot het einde en kan iemand mij helpen te kalmeren met ervaring/advies.
 
Laatst bewerkt:
Maak een top 3 op van wat essentieel is voor jou, zonder te kijken wat je nu hebt of de nieuwbouw. Voor mij persoonlijk was dat
- zicht op het groen
- binnen de 10km van dochter haar school
- niets meer MOETEN renoveren

Jullie zijn met 2 dus elk apart een top 3 of top 5 maken. Dan die 2 naast elkaar leggen.

Dan ga je kijken op hoeveel punten jullie huidige huis scoort en hoeveel de nieuwbouw.

Je spreekt ook over je appartement. Ik ga er van uit dat wat je daar miste 1 of 2 kinderkamers en een tuin zijn? Hoe scoort het appartement in vergelijking met de nieuwbouw?
En vraag aan de verkoper van die verkaveling of er geen ingerichte modelwoning in die verkaveling of een andere verkaveling is, voor mensen die "het niet zien" is dat absoluut een meerwaarde! Moet niet hetzelfde huis zijn, maar een gelijke indeling kan veel helpen.
 
Ik kan u niet helpen met advies. Het enigste wat ik u kan zeggen is dat elke aankoop een nadeel heeft. En hetgeen ik daarover dan enkel kan zeggen is dat je ofwel van uw huidige woonst moet focussen op de positieve zaken, en bij de negatieve zaken het zij zo leren te accepteren. Ofwel bij de nieuwbouwwoning hetzelfde kunnen zeggen voor het andere.

Want uiteindelijk of dat dak nu 40j oud is, 60j oud is of 70j oud is. Zolang de structuur goed is maakt dat eigenlijk niet uit. Daken kunnen 100'en jaren meegaan indien dat een beetje in het oog gehouden wordt of op tijd aangepakt wordt.

Wat betreft isolatie, ja daar wordt nu de nadruk op gelegd. Maar strikt noodzakelijk is het eigenlijk niet. Het zorgt er gewoon voor dat je minder stookkosten hebt (maar dat het in de zomer ook puffwarm is, allez een zomer niet zoals degene die we nu hebben :p). Het enigste gevolg is gewoon dat je meer gaat betalen. Maar uiteindelijk zijn er wel een paar hacks die je kunt doen om dat wat te beperken, maar die gaan gewoon niet zo comfortabel zijn. En het draait hier dan uiteindelijk om het beperken van de zone die je opwarmt en die zone ook maximaal te isoleren. Eigenlijk is dat hetzelfde principe wat onze grootouders x jaar geleden deden omdat ze geen andere keuze hadden (op het isoleren na dan).

En uiteindelijk moet je dus kiezen, en de gevolgen nemen zoals ze zijn. Of dit nu een oudere woning is die meer ruimte heeft, zicht op de velden geven maar in lopende kosten hoger zijn. Of het een nieuwbouwwoning is die kleiner is, waar je bij wijze van spreken op elkaars lippen zit maar die wel voor de rest in orde is.
Zorg bij de nieuwbouw die je koopt wel dat je weet wat je koopt, en de potentiële meerkosten in kaart brengt. Uiteindelijk is een nieuwbouw een front up kost. Waarbij een oudere woning een project van meerdere jaren is. Dit omdat de meeste mensen gewoonweg het geld niet hebben om een oudere woning compleet te renoveren op het niveau van een nieuwbouw indien ze alles laten doen. Maar sommige mensen vinden dat ook wel charmant, het feit dat ze de woning die zij hebben aangekocht langzaamaan zien transformeren in hun "thuis".

Kortom, het komt hierop neer : alles heeft een voordeel en een nadeel. Kiezen is verliezen. Dus is het best dat je leert leven met de keuze die je maakt. Net zoals je ook hebt leren leven met de partner die je gekozen hebt en er wel sommige momenten zullen zijn dat je u beklaagt waarom je godverdomme toch niet die eeuwige vrijgezel bent gebleven zoals die verre kennis/maat van U die iedereen wel kent of je expliciet die partner hebt gekozen.
Om dan x tijd later toch blij te zijn dat je niet die Renegade maat bent.

twijfelen is echter een normale menselijk reactie.
 
Wij zaten met hetzelfde probleem., en hebben ons huis verkocht en normaal is in 2022 onze nieuwbouw af.

Huis gekocht en gerenoveerd. Alhoewel het op het eerste zicht allemaal er leuk uit ziet, zijn er inderdaad structurele problemen die je niet, of niet goedkoop kan oplossen.
Op het einde van de rit blijf je inderdaad in een oud huis zitten. Er is wel om de zoveel maanden iets kleins dat je moet repareren of vervangen. Zo blijf je bezig. Ook kan je isolatie er tegen gooien, maar zo goed als nieuwbouw kan niet.

Vermits de huizenprijzen de laatste maanden echt hard gestegen zijn ga je alvast geen verlies meer maken aan de verkoop. Maar dat wil ook iets zeggen over jouw aankoop natuurlijk.
Als je het financieel aankan van te verhuizen naar iets waar je je beter gaat voelen, waarom dan niet doen?

Zelfs al heb je op het einde van de rit de staat goed gesponsord (2x kosten bij koop)

Som wel goed op wat je wil in je woning, want je wil natuurlijk niet nog eens de staat onnodig gaan sponseren binnen enkele jaren omdat je tegen dezelfde problemen aanloopt.
 
Bij het lezen van jou post krijg ik zowat hetzelfde gevoel dat ik ervaar wanneer ik bij mijn broer op bezoek ga.
Een oud en koud huis waar nog dusdanig veel werk en kosten aan zijn dat je er bijna depressief van wordt. Zeker wanneer je dan hoort dat hij er snel 20 jaar zal over doen om alles in orde te krijgen, zonder nu een financiële put te delven.

Al enkele jaren probeer ik hem wat te pushen om zijn woning te verkopen en te kijken naar een kleinere nieuwbouw.
Maar hij wil mijn gedachtengang nog niet volgen... Tedju.

Ik wil ook opmerken dat je zeker rekening moet houden met de stookkosten die beduidend lager zullen zijn. In zijn geval kan je stellen dat hij 200 euro/maand zal uitsparen aan verwarming en warm water (!!). Waarom bang zijn om 200 euro extra te moeten afbetalen als je dit uiteindelijk uitspaart, en zo op het einde van de rit gelijk uitkomt?
 
Wij hebben ook een huis van bijna 40j ondertussen gekocht en verbouwd. Wat wij enorm op gelet hebben is dat de kamers groot moesten zijn, de living bescheiden (want de kids gaan toch meestal op hun kamer om te gamen of te lezen) en de tuin handelbaar voor iemand met medium groene vingers ;)

Wat hebben we gedaan qua renovaties? Van boven naar onder gewerkt:
- Dak ge-esoleerd en witte epdm er op (plat dak)
- Direct daarna zonnepanelen + vernieuwing volledige elektriciteit (gelukkig met maat kunnen doen)
- Alle ramen vervangen door super isolerend / zonnewerend met PVC
- HR ketel + nieuwe buizen --> deze mag ondertussen bijna vervangen worden (10j zeggen ze)
- Geluidsisolatie aan de kant van de buur --> verloren max 10cm aan ruimte
- Uitbouw in living: bureau
- Nieuwe keuken + garage in 1 keer (geïsoleerde vloerplaat, sectionale kantelpoort, ...)

Nu hebben we een nette gerenoveerde woning langs binnen en alle luxe die we nodig achtten, enige wat me nog resteert is renovatie gevel + voegen. EPC = 100+. Conclusie na de rit: ik ga nooit meer gaan wonen in een huis dat niet af is. Ik besef ook dat af nooit af is maar wat wij aan miserie en opkuis gehad hebben..christ ik doe het niet meer, bijna 10j "continue" renoveren om zo gespreid de kosten wat te dragen...

Nu, wat jou situatie betreft: onderschat ruimte niet, en zeker al uitzicht. Met een aantal doenbare ingrepen kan je je luxe wel verhogen.
Plaatsen van nieuwe ramen is een kostelijke investering maar de daling in stook kosten is enorm alsook geluidslast daalt.
Je moet voor jezelf uitmaken wat je nu wil, er zijn altijd verdoken problemen ergens..zelfs bij een nieuwbouw
 
Bij het lezen van jou post krijg ik zowat hetzelfde gevoel dat ik ervaar wanneer ik bij mijn broer op bezoek ga.
Een oud en koud huis waar nog dusdanig veel werk en kosten aan zijn dat je er bijna depressief van wordt. Zeker wanneer je dan hoort dat hij er snel 20 jaar zal over doen om alles in orde te krijgen, zonder nu een financiële put te delven.

Al enkele jaren probeer ik hem wat te pushen om zijn woning te verkopen en te kijken naar een kleinere nieuwbouw.
Maar hij wil mijn gedachtengang nog niet volgen... Tedju.

Ik wil ook opmerken dat je zeker rekening moet houden met de stookkosten die beduidend lager zullen zijn. In zijn geval kan je stellen dat hij 200 euro/maand zal uitsparen aan verwarming en warm water (!!). Waarom bang zijn om 200 euro extra te moeten afbetalen als je dit uiteindelijk uitspaart, en zo op het einde van de rit gelijk uitkomt?
Uw laatste allinea toont extra aan hoe wereldvreemd je bent, dit bovenop de rest van je post...

€200/maand is dus een verschil van €2400 op jaarbasis :p Woont die in een kasteel ofzo?
 
Uw laatste allinea toont extra aan hoe wereldvreemd je bent, dit bovenop de rest van je post...

€200/maand is dus een verschil van €2400 op jaarbasis :p Woont die in een kasteel ofzo?
Zeker zo een boomervilla die onderkelderd is met asbesthoudende plaasterisolatie rond de cv buizen.
 
Uw laatste allinea toont extra aan hoe wereldvreemd je bent, dit bovenop de rest van je post...

€200/maand is dus een verschil van €2400 op jaarbasis :p Woont die in een kasteel ofzo?
Mijn ouders hun huis is in 2000 gezet, voor de zonnepanelen die ze 3j geleden plaatsten, betaalden zij 200 euro per maand aan elektriciteit en gas samen. Ik 70 euro voor mijn gerenoveerde woning. Dus in een slecht geïsoleerd huis 200 euro meer betalen dan in een goed geïsoleerd huis, lijkt me echt niet overdreven.
 
Mijn ouders hun huis is in 2000 gezet, voor de zonnepanelen die ze 3j geleden plaatsten, betaalden zij 200 euro per maand aan elektriciteit en gas samen. Ik 70 euro voor mijn gerenoveerde woning. Dus in een slecht geïsoleerd huis 200 euro meer betalen dan in een goed geïsoleerd huis, lijkt me echt niet overdreven.
Was enkel voor verwarming/warm water... En meer hé, niet in totaal.
 
Was enkel voor verwarming/warm water... En meer hé, niet in totaal.
Ik ken toch ook mensen met een jaren 70 vilaatje die 3000 euro betaalden (alez ja, het eerste jaar, daarna snel overgeschakeld op gas! 😱) voor hun elektrische boiler en overal elektrische kachels. Verschil tussen de mensen die het gezet hadden en de verwarming waarschijnlijk op 16 graden zetten gedurende 4 maanden per jaar en enkel in de leefruimte VS de jongere generatie die het op 22 graden wil van september tot maart?
 
Hoeveel ga je moeten opleggen om de nieuwbouw naar je zin te krijgen ?

Een dikke 100k (met alle kosten inbegrepen) opleggen om de nieuwbouw (instapklaar inclusief terras/tuin afsluiting) te kunnen kopen. Meubels vernieuwen we doorheen de maanden dat we er wonen, en verven doen we wel na een jaartje.
Ik had een totaalrenovatie hier overwogen, maar denk niet dat we er met 100k zouden geraken. Alsook: we wonen hier met heel wat huisdieren waaronder 3 katten die niet buiten komen, lijkt mij echt niet evident om een totaalrenovatie uit te voeren...

Maak een top 3 op van wat essentieel is voor jou, zonder te kijken wat je nu hebt of de nieuwbouw. Voor mij persoonlijk was dat
- zicht op het groen
- binnen de 10km van dochter haar school
- niets meer MOETEN renoveren

Jullie zijn met 2 dus elk apart een top 3 of top 5 maken. Dan die 2 naast elkaar leggen.

Dan ga je kijken op hoeveel punten jullie huidige huis scoort en hoeveel de nieuwbouw.

Je spreekt ook over je appartement. Ik ga er van uit dat wat je daar miste 1 of 2 kinderkamers en een tuin zijn? Hoe scoort het appartement in vergelijking met de nieuwbouw?
En vraag aan de verkoper van die verkaveling of er geen ingerichte modelwoning in die verkaveling of een andere verkaveling is, voor mensen die "het niet zien" is dat absoluut een meerwaarde! Moet niet hetzelfde huis zijn, maar een gelijke indeling kan veel helpen.
Gohja in het appartement was het vooral storend dat het niet van ons was, verder vond ik het leuk dat het "fris" oogde. Het stoorde dan natuurlijk wel dat er geen tuin was enzovoort...

In't kort, wat er positief is aan onze huidige woning:
- Zicht op velden (zowel voor als achter)
- Grote voortuin / oprit (zalig die bewegingsvrijheid als je buiten uw voordeur komt)
- Ruime woonkamer / slaapkamers
- Mooie tuin en dus ook zeer rustig

Wat mij stoort aan de huidige woning:
- Ouderwets (opfrissing nodig van: muren (pleisterwerk), plafonds (nu donkere houten plafonds overal), ramen (boven enkel glas, beneden dubbelglas maar allemaal beschadigd en dus aan vervanging toe), deuren (zowel binnen- als buitendeuren)
- Muur tussen woonkamer/keuken die zonlicht blokkeert, enkel in de voormiddag zon in de woonkamer, verder is het hier altijd "donker" (dus serieus structureel probleem)
- Elektricteit niet gekeurd
- Oprit onverzorgd (mengeling van kruid, steentjes en zand), het is een oprit/voortuin van ~100m², gaat heel veel geld kosten om aan te leggen alsook dat we dan best ook meteen gas laten binnentrekken voor in het geval als onze mazoutketel kapotgaat (die staat uiteraard in de garage aan het einde van de oprit......). -- aangezien die in de garage staat duurt het ook 2 minuten alvorens we boven warm water uit de douche krijgen.
- Geen zicht op de tuin
- Klein waskot, veel te klein voor al onze was + toestellen te plaatsen
- Geen benedentoilet, hebben dit moeten uitbreken bij eerdere renovaties en moet eigenlijk een hangtoilet geplaatst worden maar wordt momenteel gebruikt als berging (bij gebrek aan echte "berging"), garage staat los van het huis dus daar hebben we weinig aan...
- Buitengevel, vooral achteraan, is lelijk...
- Smalle badkamer (enkel douche, geen bad)
- Mazout
- Slechte afwerking elektriciteit, lig hier overal met stekkerdozen, gewoon en gat geboord in de muur en kabels doorgestoken, totaal onverzorgd.


In de nieuwbouw is het vrij eenvoudig:
Positief:
- Volledig afgewerkt, met nog wat eigen inspraak
- Alles conform de normen, alles gekeurd
- Zicht op tuin
- Terras / tuin afsluiting reeds gelegd!
- Garage ook betegeld met 60x60 (zelfde als woonkamer) én bepleisterd
- Vaste trap naar de zolder
- Regenput aangesloten op toestellen, kraantje buiten voorzien op regenwater
- Elektriciteit voorzien op terras en in de tuin...
- In't straat van waar we nu wonen, en we wonen hier GRAAG!
- Grote badkamer met douche én bad
- Wasplaats aansluitend aan de garage, dus eigenlijk véél plaats voor stockage/was (aangezien auto toch niet binnen staat).

Negatief:
- Op zich geen "slecht" zicht, want achter het huis is een klein stukje groen, maar het is natuurlijk geen weide waar je op kijkt, dus hier verliezen we wel een beetje van het goeie zicht.
- Kleine oprit/voortuin voor 2 wagens, tegenover nu dat er ~6 auto's kunnen staan (weliswaar tegen elkaar geplakt)
- Bang dat de woonkamer krap wordt als je volledig laat bemeubelen
- Kamers wat kleiner



Verder geef ik Renegade ook wel gelijk, kiezen is verliezen...
Ik zal de positieve zaken hier zeker missen, langs de andere kant besef ik ook dat ik zelf geen poot uitsteek thuis (aan werken om te renoveren /op te frissen bedoel ik dan). Ik ben ook totaal niet handig daarin en de kosten er hoe dan ook zullen aankomen...........

Met eerdere renovaties hebben we al gezien hoeveel lijken er uit de kast vielen, ik ben bang dat er hier nog veel meer naar boven zal komen als we zaken zouden beginnen vernieuwen.
 
Laatst bewerkt:
Dus Op koopt een huis uit jaren 70 dat boven hun budget is, gezien ze geen geld noch lening kunnen pakken om te renoveren en wil nu in nieuwbouw trekken?

Ben wel benieuwd voor hoeveel dat huis van de jaren 70 is gekocht eigenlijk.

In elk geval is er maar 1 advies: koop naargelang uw budget, ook een nieuwbouw mag boven uw budget liggen mocht uw huidig huis 200k gekost hebben en je geen marge hebt voor te renoveren of extra te lenen.

Zelf een huis gekocht voor 200k, ongeveer 150k ingestoken en is volledig gerenoveerd met betere kwaliteit dan de brol die ze in nieuwbouw huizen steken. Inclusief de tuin en afwerking naar keuze.

We hadden ook een nieuwbouw voor 400k kunnen kopen maar dan hadden we geen kelder en zolder die afgewerkt is, geen garage en geen tuin van 150m2

We hebben er in gaan wonen toen boven alles klaar was, even een paar maand afgezien en nu lekker profijt gedaan.

De enigste rede dat wij een nieuwbouw zouden kopen is dat je nergens heen kan of echt zo kleinzerig bent dat je niet in een halve werf voor enkele weken wil wonen.
 
Laatst bewerkt:
Omdat we een beperkt budget hadden, 3j geleden een huis van eind de jaren 70 gekocht (elektriciteit niet gekeurd, toch wel een kost eraan), hebben ook wel wat gerenoveerd en goede vernieuwingen gedaan, maar het blijft een oud huis...
In de winter is het hier een frigo, er is bvb enkele beglazing boven.
Eerlijk gezegd had ik mijn eerste week toen we hier woonden eigenlijk spijt van de koop, raar om te zeggen...

Nu omdat x aantal jaar later mij vanalles begint te storen hier in dit huis, en de slapende kosten die hier aanwezig zijn, zoals bvb:
- 40j+ oud dak
- elektriciteit niet OK
- verwarming op mazout (dat gaat ook gas binnentrekken worden, rekening houden met oprit openbreken...)
- Er staat een muur tussen keuken en living, en er komt 's namiddags/avonds enkel zon binnen via de keuken (dus nooit echt "licht" in de woonkamer)
- In de keuken onmogelijk je tuin te zien als je niet rechtstaat, aangezien het raam vrij hoog geplaatst is
- Om naar je tuin te gaan moet je dus door zo'n smal waskot, wat eigenlijk volledig VOL staat met wasmanden en toestellen, bijna onmogelijk om deftig te passeren (echt HATELIJK)

Deze bovenstaande zaken beginnen serieus te storen en rekening houdend met ne kleine die hier eventueel volgend jaar zou lopen en later dan bvb in de tuin zou spelen, heb je er totaal geen zicht/controle over, je zou zelf ook al in de tuin moeten gaan zitten. Ik droom bvb van een huis met een schuifraam naar de tuin.
Uiteindelijk moet jij uitmaken wat financieel doenbaar is en hoe belangrijk jij dingen vindt. Aangezien jullie een optie op die nieuwbouw hebben genomen, hebben jullie toch de financiële middelen lijkt me.

Persoonlijk vind ik veel van die grote nadelen aan je ouder huis nogal "meh", en geen reden om te verhuizen. Maar sowieso klopt het dat een nieuwbouw normaalgezien wel wat minder zorgen met zich meebrengt. Al moet ik nu wel zeggen dat, als iemand die recent een huis heeft gekocht van zo'n 90 jaar oud, je ook best wel op je gemak woont als je de "grote" dingen hebt aangepakt. Dan bedoel ik een nieuw dak, elektriciteit in orde (als die afgekeurd is heb je toch maar 1.5 jaar om die in orde te zetten, in theorie?), nieuwe ramen, ...

Neem het niet verkeerd op, maar ik heb de indruk dat jullie nogal snel dat huis hebben gekocht, en nu nogal snel een nieuwbouw willen kopen. Die is misschien wel strak, maar sowieso verlies je ruimte. Ook zullen de stookkosten en waterkosten wel een pak lager zijn, maar hoe zit het met het complete plaatje, gaan jullie geen hoop moeten opleggen? Want, zoals hier al opgemerkt lijkt de stap "renoveren is te duur" --> "we kopen een nieuwbouw" wel sterk :)
 
Klopt, we hebben dit snel gekocht. We zaten op’t einde van ons huurcontract en dit was gezien de lage prijs een goeie koop. We waren op dat moment ook van plan geleidelijk aan te renoveren doorheen de jaren. Maar na enkele zaken te vernieuwen al snel beginnen merken dat ons dat toch redelijk tegenslaat.

En “snel” de nieuwbouw kopen is op zich niet helemaal correct, gezien we eigenlijk al een dik jaar uitkeken voor iets anders. Uiteraard gaat we daar een pak moeten opleggen, maar naar maandelijkse aflossing is er geen enkel probleem.

Renoveren is ‘te duur’ in de zin dat je een renovatielening op 10j moet pakken, tenzij je bvb een totaalrenovatie doet en je lening terug herziet naar 25j.
 
Mogen we de prijzen of bedragen weten? Je kan voor verbouwingen ook meteen lenen bijaankoop en dat over meer dan 10jr doen. Uw rentes by een hypothecaire lening zijn ook pakken lager dan Renovatie leningen.

Ik blijf het raar vinden dat geld geen probleem is om een nieuwbouw te kopen met hogere aflossing, maar dat renoveren te duur is.

Renovatie is in vele gevallen stukken goedkoper als je dezelfde afwerking als nieuwbouw zou gebruiken,
tenzij je natuurlijk een huis boven uw stand hebt gekocht waar het dak alleen renoveren u al snel 50k kost.

Nieuwe ramen kost u 10-20k, als dat al teveel is heb je dus gewoon boven uw stand gekocht.
 
Klinkt ook alsof je gewoon niet graag renoveert. Ik zie weinig nadelen aan de nieuwbouw, enkel vooral de grootte van de living die je in een modelwoning eens zou moeten zien. Als je niet meer wilt renoveren zou ik dus verhuizen
 
Uw laatste allinea toont extra aan hoe wereldvreemd je bent, dit bovenop de rest van je post...

€200/maand is dus een verschil van €2400 op jaarbasis :p Woont die in een kasteel ofzo?
“Wereldvreemd” is zowat het woordje hier op BG he …
Je hoeft echt niet in een kasteel te wonen hiervoor he! Mijn broer woont in een bescheiden halfopen woning, naast de kerk (schaduw). Zit met enkel glas en niets geïsoleerd. Het haalt daar in de winter maar moeilijk 20 graden… zelfs in de zomer blijft dat daar gewoon koud.
Het eerste jaar dat hij daar wok de legde hij altijd zijn verwarming af ‘s avonds vooraleer hij ging slapen. Waardoor smorgens alles terug moest opgewarmd worden.
Eindafrekening: 1800 euro bovenop zijn maandelijkse kosten.
Nu legt hij zijn chauffage nooit onder 18 graden. Maar het blijft een enorme kost om te verwarmen!
 
Terug
Bovenaan