Project Renovatie woning (tips?)

Affinity

Active member
Hallo,

Wij gaan onze oudere woning (1977) grondig renoveren.
Zijnde de leefruimte/keuken volledig opentrekken, schuifraam naar de tuin, nieuwe keuken, elektriciteit volledig opnieuw doen, muren/plafonds/ramen/deuren/...

Zijn er mensen die iets gelijkaardigs gedaan hebben en die wat nuttige tips kunnen meegeven?

Iets waar ik zelf bvb op kon komen is om zeker voldoende stopcontacten / UTP aansluitingen te voorzien.
Alsook elektriciteitskabels laten klaartrekken naar zolder (die wordt momenteel niet gerenoveerd), naar buiten (tuin) en naar de garage (los van het huis). Kwestie van later verlichting in de tuin te kunnen voorzien... Alsook een stopcontact op terras is extreem handig.

Ik vroeg mij bvb iets af ivm "ventilatie". In de ramen kan je zo roostertjes plaatsen, nu vroeg ik mij af of dit nodig is?
Als we een schuifraam hebben aan de keuken, en halfweg de woonkamer een raam dat een kipstand heeft, kunnen we toch makkelijk eens snel de ruimte ventileren?
Ook de ramen boven zullen open kunnen, is het niet makkelijker om eens even uw raam open te zetten, of heeft zo'n ventilatieroostertje echt een meerwaarde?

Zijn er verder nog zaken waar we aan moeten denken of tips die iemand kan meegeven?

Ter info: onze vloer was reeds vernieuwd, leidingen eronder ook, enkel de elektriciteit niet (dom natuurlijk), maar de nieuwe elektriciteitskabels zouden via plafond/muren gelegd worden, ik vermoed niet dat dit echt nadelen zal hebben?

Alvast bedankt
 
Als je met een architect moet renoveren, ben je al verplicht voor die roosters te plaatsen of ventilatiesysteem D.

En in de winter zet je doorgaans echt niet voldoende je raam open, nadeel is vooral de geluidoverlast. Kies dus voor systeem D als je kan.

Ik heb volledig gestript en gerenoveerd. Belangrijkste is: je komt altijd onaangename verrassingen tegen, je budget zal grandioos overschreden worden of niet alles afgewerkt wat je in gedachten had.

Steek ook echt tijd en energie in prijzen vergelijken en offertes vragen. Durf te bluffen. Ik heb op materiaalkosten meer dan 10% bespaard, oftewel 10k op een project van 100k. Da's al de moeite.
 
In een notendop :

Een koker voorzien die voldoende groot is om later eventueel ventilatiebuizen of dergelijke meer te trekken (voedingskabels, zonnepaneelaansluitkabels, internetkabels,...), als je dat nog niet onmiddellijk voorziet. (al zou ik dat wel doen)
In het dak al een paar doorvoeropeningen voorzien en deftig laten afdichten zodanig dat je gemakkelijk bekabeling van buiten naar binnen kunt halen zonder dat je later nog zware ingrepen moet doen
Sanitair herinrichten, ergo vloerverwarming voorzien, waterput voorzien en uw intern waterverbruik daar ook op kunnen aankoppelen met een regenwaterpomp en wijzigen (via de collectoren met extra aansluitruimte te voorzien om buizen om te wisselen/verleggen).
De nodige afvoerleidingen en elektriciteitsbekabeling voorzien (airco, ...)
 
Het is zonder architect. De aannemer werkt met een vaste prijs, dus als het duurder uitkomt is het voor hem... Dat systeem vind ik op zich wel goed. Bij vernieuwing van onze vloer en leidingen/radiatoren destijds hebben we een factuur gehad die eigenlijk bijna dubbel zo duur was als de offerte...

Systeem D, maar dan moeten er toch afzuigbuizen enzo gelegd worden? Is dat evident dat ze dat meenemen zoiets?

Edit: zag net de post hierboven van Renegade, misschien idd niet slecht om die koker dan al te laten voorzien... Het systeem zelf zit niet in de prijs momenteel en we zitten echt eigenlijk al tegen het maximum te pushen.

De vloer hadden we reeds vernieuwd enkele jaren geleden dus die laten we liggen, helaas al radiatoren gehangen (eerst gingen we enkel goten uitbreken voor leidingen, en dan de nieuwe vloer over de bestaande vloer leggen, maar door slechte staat van de huidige vloer hebben we uiteindelijk alles moeten uitbreken en was het te laat voor vloerverwarming omdat de leidingen er al lagen en radiatoren al binnen waren :/
 
Ik stel voor je eens in te lezen in de types ventilatiesystemen, namelijk A, C, of D.
Wij doen een totaalrenovatie van een oude hoeve. Wij gaan die volledig inpakken in isolatie en luchtdicht maken.
Als je vandaag renoveert, kan ik alleen maar aanraden om te investeren in alles wat je EPB-score zo laag mogelijk maakt: isolatie, luchtdichtheid, technieken,... Een mooie keuken en badkamer kan altijd later.

Dure afwerkingen vind je 5 dagen mooi en let je daarna amper nog op. Vlug, zonder te kijken: hoe zien jouw deurklinken eruit? Ik wed dat veel mensen niet eens de kleur kunnen zeggen.
 
Het is zonder architect. De aannemer werkt met een vaste prijs, dus als het duurder uitkomt is het voor hem... Dat systeem vind ik op zich wel goed. Bij vernieuwing van onze vloer en leidingen/radiatoren destijds hebben we een factuur gehad die eigenlijk bijna dubbel zo duur was als de offerte...

Systeem D, maar dan moeten er toch afzuigbuizen enzo gelegd worden? Is dat evident dat ze dat meenemen zoiets?
Valt wel mee, Je kunt die unit op de zolder zetten, en dan een aanvoer en afvoerbuis voorzien die je centraliseert en vanuit dat punt naar de verschillende ruimten zo'n afvoer of aanvoerpunt zetten gekoppeld aan een vals plafond.
Daar je toch zegt dat men via het plafond gaat verlopen, is een makkelijke oplossing dan ook om later dat plafond te verlegen met een vals plafond (gyproc) met op bepaalde strategische punten een toegangsluikje of zo.

Had natuurlijk beter geweest had je dat destijds toen je uw vloer veranderde meegenomen. Maar het kan wel op die manier (ook als je een airco wilt zetten is dat allemaal haalbaar), al is het minder evident voor het vloerverwarmingprincipe.

Dure afwerkingen vind je 5 dagen mooi en let je daarna amper nog op. Vlug, zonder te kijken: hoe zien jouw deurklinken eruit? Ik wed dat veel mensen niet eens de kleur kunnen zeggen.
RVS :p
 
We gaan eigenlijk vooral voor een opfrissing, vloer is reeds geïsoleerd en het dak ook. De ramen worden 3dubbel.
Isolatie langs de buitenkant is eventueel voor later in combinatie met crepi. Ik had gehoord dat spouwmuurisolatie niet zo goed is, of althans zijn de meningen daar heel verschillend over...
 
We gaan eigenlijk vooral voor een opfrissing, vloer is reeds geïsoleerd en het dak ook. De ramen worden 3dubbel.
Isolatie langs de buitenkant is eventueel voor later in combinatie met crepi. Ik had gehoord dat spouwmuurisolatie niet zo goed is, of althans zijn de meningen daar heel verschillend over...
Normaliter zet je eerst de muurisolatie, zodanig dat als je uw ramen vervangt, in de afwerking al direct rekening is gehouden met het feit dat uw muur nu breder is dan voordat je de muur geïsoleerd hebt. Ofwel houd je met uw ramen al rekening dat je x cm isolatie gaat voorzien en dan later nog Z cm crepi. Je gaat dan echter niet zomaar meer dan die x cm isolatie kunnen steken...

Sowieso als je van plan bent om de ramen te veranderen, dan is het aangewezen om ook al direct het ventilatiesysteem mee te nemen. En ventilatiesysteem D is nu eenmaal interessanter dan in uw ramen nog allemaal met roostertjes of dergelijke meer te werken. Allez dat is mijn opinie.

Soms voorziet men spouwisolatie en houdt men rekening bij de naisolatie dat je een overgang binnenmuur, spouwisolatie, buitenmuur hebt. Hoe dat men dat echter doet, dus om geen vochtproblemen te krijgen, weet ik eigenlijk niet...
 
Kies niemand op basis van prijzen alleen, ga voor mond-aan-mondreclame als het op werkmannen aankomt.

Iedereen die hier over de vloer komt, is door op lokale fb pagina's te vragen wie aan te raden is voor project A/B/C.

Voor de verkoop van mijn woning ook met zo een "algemeen aannemer" gewerkt die de makelaar had aangeboden. Die mannen deden hun goesting, waren van niets echt grondig goed op de hoogte en slordig in hun afwerking. Telkens "jaja, we brengen dat wel in orde!" Niet dus....
Kon me niet schelen omdat het toch voor de verkoop was, maar zou voor een huis waar ik wel zou blijven wonen, niet werken met een algemeen aannemer. Tenzij het een bedrijf is met een steengoede reputatie in de buurt.
 
Had vandaag de aannemer nog gebeld, hij zei dat ventilatie blijkbaar verplicht is nu bij renovatie.
Heb hem ook gezegd dat ik dan liever voor een systeem ga en geen roostertjes, hij zag dat wel zitten dusja. Op zich stond er ook al een prijs van 5k voor ventilatie op de offerte, dus het is voorzien. Bedankt voor de info!!

Ik vermoed dat we dan best voor een systeem D gaan.

En @Renegadexxripxx , idd mijn tante en nonkel wonen enkele huizen van mij en zij hebben langs buiten geïsoleerd (i.c.m. crepi) en dan zie je uw ramen/deuren wel wat weggeduwd zitten precies, vind dat niet per se mooi maar goed. Er is geen budget voor isolatie momenteel, de nieuwe ramen zullen op zich al veel isoleren.

Dak en vloer zijn reeds geïsoleerd, enkel buitenmuur dan nog niet. We verwarmen op mazout en zijn trouwens heel zuinig ermee... We verwarmen enkel de woonkamer op 21 graden maximum. We verbruiken zo'n 1000 liter per jaar, terwijl er veel gezinnen 2000 en meer verbruiken.
We hebben ook zo'n hoge rendement mazoutketel (die was er al toen we hier kwamen wonen). Op zich jammer dat mazout verbannen wordt maar goed :)
 
Terug
Bovenaan