Eigen woning: houden jullie rekening met de wederverkoopwaarde bij bepaling van budget voor renovaties?

Ooit moet je springen.

Je kunt je moeilijk blijven inhouden op comfort omdat je misschien mogelijks ooit toch nog gaat verhuizen etc etc.

Ofwel wil je die keuken ofwel niet. Of je die in huis 1 2 3 4 zet, de meerwaarde zal er nooit volledig zijn. Zolang je niet potsierlijk doet, zal dat allemaal wel meevallen.

Het leven is meer dan een rekensom en rendementen. Indien zo, dan moet je maar samenhokken in een studentenkot, een microgolf van 50 euro, 2 kookplaten en vocht in muren. Ben je voor 500 euro per maand klaar. Dan kun je super veel sparen om er, ja wat, mee te doen ?

Hetzelfde geldt overigens voor alles wat je koopt. Wat is het verschil tussen een auto, een eettafel + stoelen + zetel, of een badkamer? Dat kost allemaal 10-20k afhankelijk van smaak en na 10-20y is het tijd voor een nieuwe.

Jaja, je kunt de tafel en zetel meenemen naar het volgende huis. Pretty sure dat die daar 1 maand staat en "het past niet" en er een nieuwe gekocht wordt...


Verbouwen met meerwaarde op zich als doel lijkt me overigens een zinloze oefening. Je verbouwingen zijn nooit 100% recupereerbaar aangezien je veel duplicate werk moet doen wat gewoon verdampt geld is. Als je 3x een put graaft voor het water, elektric en gas aansluiting. tjah, die 3x put graven prijs ga je echt niet recupereren. Of schilderen, 2 y later nieuwe ramen en stukken herschilderen. etc etc etc.
 
Snel gerekend , aangekocht 2012
Aankoop 130k
Verbouwingen : 200k (probably onderschatting)
Verkoopwaarde nu : schatting 450k

Uren dat ik er heb ingestoken ... tja, héél veel
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook aan het verbouwen en hou absoluut geen rekening met eventuele meerwaarde voor verkoop. Het is mijn eigen leefruimte dus ik maak keuzes op basis van welk comfort ik wil.
 
Ooit moet je springen.

Je kunt je moeilijk blijven inhouden op comfort omdat je misschien mogelijks ooit toch nog gaat verhuizen etc etc.

Ofwel wil je die keuken ofwel niet. Of je die in huis 1 2 3 4 zet, de meerwaarde zal er nooit volledig zijn. Zolang je niet potsierlijk doet, zal dat allemaal wel meevallen.

Het leven is meer dan een rekensom en rendementen. Indien zo, dan moet je maar samenhokken in een studentenkot, een microgolf van 50 euro, 2 kookplaten en vocht in muren. Ben je voor 500 euro per maand klaar. Dan kun je super veel sparen om er, ja wat, mee te doen ?

Hetzelfde geldt overigens voor alles wat je koopt. Wat is het verschil tussen een auto, een eettafel + stoelen + zetel, of een badkamer? Dat kost allemaal 10-20k afhankelijk van smaak en na 10-20y is het tijd voor een nieuwe.

Jaja, je kunt de tafel en zetel meenemen naar het volgende huis. Pretty sure dat die daar 1 maand staat en "het past niet" en er een nieuwe gekocht wordt...


Verbouwen met meerwaarde op zich als doel lijkt me overigens een zinloze oefening. Je verbouwingen zijn nooit 100% recupereerbaar aangezien je veel duplicate werk moet doen wat gewoon verdampt geld is. Als je 3x een put graaft voor het water, elektric en gas aansluiting. tjah, die 3x put graven prijs ga je echt niet recupereren. Of schilderen, 2 y later nieuwe ramen en stukken herschilderen. etc etc etc.

In plaats van te denken aan verhuizen gaat het mij meer om het feit dat je je geld maar één keer kan uitgeven. Als je dat laat renderen in plaats van in overbodige luxe steken kan dat op termijn zorgen voor meer levenskwaliteit. Buren en vrienden overtreffen lijkt belangrijker dan ooit. En inderdaad, dat merk je ook aan auto's die om de 5-10 jaar vervangen moeten worden want kameraden hebben ook een nieuwe leasebak he.

Mensen van de huidige generatie willen alles meteen in orde hebben. Mijn ouders hebben twee jaar in de kelder gewoond tijdens de bouw van hun huis. Nu moet het gras al ingezaaid en de tuinverlichting bij wijze van spreken al in orde zijn voor ze erin trekken. Het is nog maar weinigen gegeven om te denken aan de toekomst. Instant gratification.

Zoals in uw post blijkt is duurzaamheid nog ver zoek. Elke 5 á 10 jaar van interieur veranderen is een must. Mémé en pépé deden heel hun leven met hun inboedel. Nu moet iedereen maar alles veranderen om mee te zijn met de mode, in TV-programma's moet het allemaal instagramable zijn.

Ik wil niet blijven werken voor het dak boven ons hoofd. Als we de tijd van werken kunnen inkorten door snel onze lening af te betalen en geen kosten aan ons huis gedaan te hebben die we er niet uithalen, kunnen we veel sneller kapitaal opbouwen wat ook handig is als je niet tot pensioengerechtigde leeftijd wil werken. Wat niet wil zeggen dat we er niet voor zorgen dat we een comfortabele woning hebben.

Dit.
 
Laatst bewerkt:
In plaats van te denken aan verhuizen gaat het mij meer om het feit dat je je geld maar één keer kan uitgeven. Als je dat laat renderen in plaats van in overbodige luxe steken kan dat op termijn zorgen voor meer levenskwaliteit. Buren en vrienden overtreffen lijkt belangrijker dan ooit. En inderdaad, dat merk je ook aan auto's die om de 5-10 jaar vervangen moeten worden want kameraden hebben ook een nieuwe leasebak he.

Mensen van de huidige generatie willen alles meteen in orde hebben. Mijn ouders hebben twee jaar in de kelder gewoond tijdens de bouw van hun huis. Nu moet het gras al ingezaaid en de tuinverlichting bij wijze van spreken al in orde zijn voor ze erin trekken. Het is nog maar weinigen gegeven om te denken aan de toekomst. Instant gratification.

Zoals in uw post blijkt is duurzaamheid nog ver zoek. Elke 5 á 10 jaar van interieur veranderen is een must. Mémé en pépé deden heel hun leven met hun inboedel. Nu moet iedereen maar alles veranderen om mee te zijn met de mode, in TV-programma's moet het allemaal instagramable zijn.



Dit.
Wat is dan uw definitie van meer levenskwaliteit? Ik ben grotendeels mee met je redenering doch iets minder wijsvingerig naar anderen toe.
 
In plaats van te denken aan verhuizen gaat het mij meer om het feit dat je je geld maar één keer kan uitgeven. Als je dat laat renderen in plaats van in overbodige luxe steken kan dat op termijn zorgen voor meer levenskwaliteit. Buren en vrienden overtreffen lijkt belangrijker dan ooit. En inderdaad, dat merk je ook aan auto's die om de 5-10 jaar vervangen moeten worden want kameraden hebben ook een nieuwe leasebak he.

Mensen van de huidige generatie willen alles meteen in orde hebben. Mijn ouders hebben twee jaar in de kelder gewoond tijdens de bouw van hun huis. Nu moet het gras al ingezaaid en de tuinverlichting bij wijze van spreken al in orde zijn voor ze erin trekken. Het is nog maar weinigen gegeven om te denken aan de toekomst. Instant gratification.

Zoals in uw post blijkt is duurzaamheid nog ver zoek. Elke 5 á 10 jaar van interieur veranderen is een must. Mémé en pépé deden heel hun leven met hun inboedel. Nu moet iedereen maar alles veranderen om mee te zijn met de mode, in TV-programma's moet het allemaal instagramable zijn.
Is het niet gewoon, net als bij alles trouwens, zaak van de gulden middenweg te vinden? En ook een beetje voorrang geven aan wat je zelf belangrijk vindt? En dan bedoel ik:
* Als je die luxe en een huis dat 100% u ding is belangrijk vindt, go for it.
* Als je meer belang hecht aan geld op de bank dan het in u huis te steken, evengoed: go for it.

Als mensen bewust kiezen om hun geld in een nieuw interieur te steken elke 5-10 jaar kan je daar weinig tegen hebben, buiten het feit dat ik zelf ook wel een afkeer heb van de doorgeslagen consumptie maar bon, das een ander verhaal. Zolang diezelfde mensen dan achteraf niet komen klagen van "goh, het leven is toch wel duur" natuurlijk... daar zakt mijn broek dan wel weer van af.
 
In plaats van te denken aan verhuizen gaat het mij meer om het feit dat je je geld maar één keer kan uitgeven. Als je dat laat renderen in plaats van in overbodige luxe steken kan dat op termijn zorgen voor meer levenskwaliteit.

Niet investeren in luxe zodat je later meer kan investeren in luxe?
Ik zie een paradox, want op welk moment ga je dan beslissen dat dat rendement niet meer hoeft en je je geld eindelijk gaat uitgeven?
 
Ik doe investeringen op basis van 1 van onderstaande factoren
- het is noodzakelijk want het huidige is stuk/dreigt stuk te gaan
- het verhoogt mijn levenskwaliteit voldoende tov de investering
- het verhoogt de waarde van mijn huis voldoende tov de investering
 
Niet investeren in luxe zodat je later meer kan investeren in luxe?
Ik zie een paradox, want op welk moment ga je dan beslissen dat dat rendement niet meer hoeft en je je geld eindelijk gaat uitgeven?
Luxe is voor mij vooral meer vrije tijd. De enige optie in mijn situatie is dan om geld voor mij te laten werken. De term investeren in luxe is trouwens vaak niet correct want meestal zijn dat depreciating assets.

Soit, deze discussie is eigenlijk voor het topic Financiële onafhankelijkheid.
 
Terug
Bovenaan