pandwissel en totaalverbouwing

Aamout

Well-known member
Omwille van de woonbonus die nog loopt (toch nog een voordeel van 30K de komende jaren) zouden we een pandwissel willen doen.

Het eerste deel is vrij duidelijk, we moeten ons huis op quasi dezelfde dag de akte laten verlijden als de aankoop van ons nieuwe huis. En daar zien we niet teveel problemen in.

Maar, we willen het nieuwe huis ook volledig verbouwen, dus erin wonen gaat eigenlijk niet mogelijk zijn. Ik vroeg me dan ook af of een volgend scenario mogelijk is?

Een aantal scenario's
* We verkopen ons huis en doen een regeling dat we er nog in kunnen blijven wonen tot onze verbouwing af is (met of zonder huur hangt af van de verkoopprijs uiteraard)
* na de verkoop van ons huis gaan we tijdelijk in een apartement/huis gaan wonen tot onze verbouwing af is.

=> Hoe zit dit met domicilie en woonbonus? Hier vind ik niet zoveel over. Volgens m'n bankier zou dit niet mogelijk zijn, aangezien ik m'n domicilie op de nieuwe woning direct moet zetten, maar tegelijk vind ik terug dat dit vroeger wel kon als je kon aantonen dat je een totaalverbouwing aan het doen waart


Een apart topic hierover aangezien ik hoogstwaarschijnlijk niet de enige ben, en dan is de informatie lekker bijeen hierover.
 
Woonbonus is in principe voor de enige woning die je bezit en ook bewoont. Dus zolang je daaraan voldoet kan elk scenario.

Wij hebben indertijd eerst gekocht/verbouwd/verhuisd en pas daarna verkocht. Voor die tussenperiode zijn we dan een overbruggingskrediet aangegaan. We heben er wel voor gezorgd dat die hele periode binnen de periode van een jaar viel zodat er geen probleem zou zijn met de belastingsaangifte en het behouden van de woonbonus.
 
Je kan best eens contact opnemen met je lokaal belastingskantoor, zij gaan dit zeker kunnen zeggen.
Er is een tolerantie voor verbouwingen (zolang je maar geen andere woning bezit) maar ik weet niet of die ook telt als de lening al een aantal jaren loopt.
 
ideaal scenario is dat we in ons huis blijven tot we de verbouwing afgerond hebben. Daar zijn meerdere voordelen aan (o.a. school en creche dat we dan nog niet moeten veranderen). Alsook met 2 kleine kinderen zit ik liever niet op een verbouwsite. Dan huur ik nog liever een appartement voor die tijd.

Maar afgezien van mijn specifieke situatie zou ik vooral willenkijken naar de situatie: pandwissel voor behoud woonbonus in combinatie met een verbouwing.

De tip van naar het lokaal belanstingskantoor bellen is wel een goede. Ik neem aan dat dat gewoon een fod financien in de buurt is dat we dan moeten bellen? Of heb je nummers voor oost-vlaanderen?
 

Wat verstaat men onder de eigen woning en moet ik gedomicilieerd zijn in die woning?
De kredietnemer moest de woning die hij als eigenaar, bezitter, opstalhouder, erfpachter (open definitie) ofvruchtgebruiker (open definitie)bezit, uiterlijk op 31 december van het jaar waarin de lening werd aangegaan en tijdens het betrokken belastbaar tijdperk effectief zelf bewonen.

Om deze voorwaarde vast te stellen, kijkt de FOD Financiën naar de concrete feiten. Het hebben van een domicilie is bijgevolg geen formele voorwaarde. U moet gewoon kunnen aantonen dat u de woning zelf bewoont (bv. de hand van facturen voor energie, water, internet, ...).

Er zijn uitzonderingen mogelijk:

Als u de woning niet zelf kunt betrekken wegens beroepsredenen of redenen van sociale aard, verliest u de woonbonus niet.
Als u de woning niet kunt bewonen wegens wettelijke of contractuele belemmeringen (bv. u staat contractueel toe dat de vorige eigenaar nog in de woning mag blijven wonen tot zijn nieuwbouw klaar is), verliest u de woonbonus niet.
Als u na 2 jaar de woning nog steeds niet zelf kunt bewonen, omwille van deze redenen, verliest u tijdelijk de woonbonus, totdat de belemmeringen wegvallen.
Als u de woning niet kunt bewonen omdat (ver)bouwwerkzaamheden het u nog niet toelaten de woning daadwerkelijk te bewonen, verliest u de woonbonus niet.
Als u na 2 jaar de woning nog steeds niet zelf kunt bewonen omwille van deze redenen, verliest u tijdelijk de woonbonus, totdat de bouwwerkzaamheden zijn afgerond.
De FOD Financiën zal deze voorwaarde en zijn uitzonderingen beoordelen.


Opgelet: Als u de woning niet zelf bewoont en u niet onder één van de uitzonderingsbepalingen valt, dan is het recht op de woonbonus definitief verloren.
In principe kan het dus, maar het is aan de FOD om te beoordelen of je wel nog altijd verbouwingen doet. Zoals anderen zeggen, best eens contact opnemen om af te toetsen.
 
Terug
Bovenaan