Verwarming

Bedankt voor de reacties. Op het eerste zicht zou ik het dus willen laten hangen. We wonen momenteel nog niet in de woning en dacht het misschien eerst eens uit te testen.

Maar nu lees ik onderstaande in het zonnepanelen topic:

"Dat gezegd, als je gaat voor uitbreiding en je wordt niet beperkt door het maximum toegelaten omvormer vermogen, zou ik eerder wat teveel leggen dan te weinig als je nu nog met gas/... verwarmt: vanaf 2026 word je bij het vervangen van je gasketel verplicht tot een hybride systeem met warmtepomp = meer elektrisch verbruik (of je verwarmt met je airco's = even goed meer elektrisch verbruik)"

Klopt dit? Want dat betekent wel dat ik de ketel voor 2026 moet vervangen.
Klopt volgens mij niet hoor. In Nederland is er inderdaad zo'n regel vanaf 2026 en in Vlaanderen ook voor nieuwbouw vanaf 2026 als ik het zo snel even opzoek, maar niet voor vervanging van een gasketel.

Wij zitten trouwens een beetje met hetzelfde. Wij hebben een gasketel (doorstromer) van 2005 (niet-condenserend), maar gezien het lage verbruik (10.500 kWh per jaar in vrijstaand huis terwijl we de temperatuur binnen dag en nacht op 21 graden houden) en het feit dat die het nog perfect doet, zie ik niet in waarom we die zouden vervangen. De gemiddelde economische levensduur van gasketels zou 12 a 15 jaar zijn, maar de echte levensduur is veel langer. Ik zie niet hoe we een nieuwe gasketel zouden kunnen terugverdienen, tenzij mogelijk met een hogere EPC premie maar we gaan eerst zonder het vernieuwen van de ketel al eens een EPC attest laten opmaken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou volgende case eens willen opgooien hier.

Nieuwbouw, vloerverwarming, gasketel, gestuurd met thermostaat die aanspringt zodra °C zakt onder ingestelde waarde (21° volcontinu). Dan past hij het principe toe van het interne programma van de buitenvoeler. De thermostaat bepaald dus enkel dat de gasketel aan/uit mag (op basis van zijn stooklijnen) maar dus niet de temperatuur die nodig is, dat doet de buitenvoeler.

Hoe stellen jullie dit in, ook volcontinu of laten jullie het afspringen op de avonden om dan tegen 4-5u terug op te springen om de ochtend terug warmte te hebben? Ergens cases wat het verschil in verbruik hierin is?

Met de stooklijnen heb ik nog niet gespeeld.
Update: programma werkt goed en toch gemiddeld 1 - 1.5m³ minder verbruik / dag.

We zitten natuurlijk nog in niet de échte winterdagen waar we aan 8 - 12 m³ / dag zitten.
 
Update: programma werkt goed en toch gemiddeld 1 - 1.5m³ minder verbruik / dag.

We zitten natuurlijk nog in niet de échte winterdagen waar we aan 8 - 12 m³ / dag zitten.
Probleem is dat het moeilijk te meten is. Je moet er dan voor zorgen dat alle omstandigheden hetzelfde zijn en helaas kun je het het weer niet mee beïnvloeden. :)

Ons programma is hetzelfde gebleven en hier is het verbruik ook gezakt. De voorbije dagen kwam de zon dan ook piepen, wat veel doet. Als ik met andere dagen vergelijk van vorige week zijn er zelfs dagen waar ik dubbel zoveel verbruikte als gisteren. Gisteren lag het verbruik tov maandag 30% lager.

De energie dat je uw woning laat afkoelen is energie die je er later terug moet insteken. Uw winst zal liggen om uw delta T tussen buiten en binnen temperatuur te verkleinen.
Maar een nieuwbouw koelt, zeker nu, niet zo snel af. De winst is dus ook klein of praktisch onmeetbaar te noemen.

Dit was bij ons gisteren, daaraan zie je de invloeden. de gewenste binnen temperatuur is 21°C (als die waarde met 0,5°C overschreden wordt valt de verwarming uit en springt terug aan bij 21°C.
om 09:30 is de zon hier beginnen schijnen, rond 11:30 was die weg. Om 18:30 hebben we volk ontvangen.
Bovenaan zie je de activiteit van de warmtepomp. De blauwe lijn is de temperatuur waar de warmtepomp naar kijkt.
8-november.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joon
Mijn verbruik per dag in November is gemiddeld 1.92 m3 met uitschieters naar slechts 0,7m3 en naar boven 2,8m3 op een dag.
De 7de had ik 2,86m3, de 8ste 1,83m3 zonder enige wijziging. Ik verwacht eigenlijk nooit meer dan 10m3 per dag te moeten verbruiken, zo koud wordt het nu toch niet in Belgie.


Wetende dat vloerverwarmingsbuizen elkaar nooit mogen kruisen ben ik gisteren aan het testen gedaan.
Ik ben met een infrarood thermometer en mijn bloten voeten tot het volgende wetenschappelijk resultaat gekomen.

Kring 3 (bruin) heb ik niet gemeten, maar met alle kringen open geweest behalve kring 3 is dat stuk nooit verwarmd.

53322953224_430e191d9c_z.jpg


Als ik het nu goed heb, moet ik de stooklijn wat verhogen, alle kringen behalve 1 en 2 (want badkamer) knijpen en 1 en 2 mss wat hoger zetten? Momenteel staat alles op 1,5l/min.
 
Laatst bewerkt:

Best interessant om eens de nadelen van vloerverwarming te lezen. Dat radiatoren perfect functioneren met lage temperaturen wist ik al, aangezien we dat hier thuis al even zo toepassen. Vind het zelf ook best vreemd dat er altijd meteen over vloerverwarming gesproken wordt bij warmtepompen.
Ik spreek hier voor nieuwbouw alleen want in die situatie zat ik in 2020: wij hebben heel bewust gekozen voor vloerverwarming.
- lage temperatuur. Maar écht laag. Onze aanvoertemp van het water is 24° en retour is 23°. Een lagetemp radiator heeft alsnog een hogere temperatuur nodig dan 24° (en dus meer energie). Het artikel spreekt over 30 tot 40° zelfs!
- ineens ook passieve koeling (want geothermische warmtepomp) in de vorm van vloerkoeling (spaart eventuele airco uit)
- gelijkmatig verdeelde warmte in heel het huis
- er bestaan geen mooie radiatoren: het is altijd een lelijk stuk metaal tegen uw muur wat vloekt in een heel strak modern huis

Kies vooral voor lage temp radiatoren als je dat wil maar ik zou het nooit willen. In het appartement wat wij verhuren hangen er dat vond ik toch zonde. Die appartementsblok is nochtans maar een jaar of 6 geleden gezet toen vloerverwarming al de norm was voor nieuwbouw toen, maar het moest natuurlijk zo goedkoop mogelijk gezet worden…

Het komt mij over als een artikel geschreven door een Nederlander die zijn job als chauffagist ziet smelten als sneeuw voor de zon omdat hij niet meegegaan is met zijn tijd.
 
er bestaan geen mooie radiatoren: het is altijd een lelijk stuk metaal tegen uw muur wat vloekt in een heel strak modern huis

Wij wonen relatief klein en zijn dit jaar overgestapt op vloerverwarming en de ruimte die je daar mee uitspaart, is echt welgekomen. We hebben een schuifraam kunnen steken waar vroeger een joekel van een radiator hing, had nooit mogelijk geweest zonder vvw.
 
Wij wonen relatief klein en zijn dit jaar overgestapt op vloerverwarming en de ruimte die je daar mee uitspaart, is echt welgekomen. We hebben een schuifraam kunnen steken waar vroeger een joekel van een radiator hing, had nooit mogelijk geweest zonder vvw.
Wij wonen zelfs heel ruim en ik wil niet eens dat er radiatoren hangen. Hoe kleiner je woont, hoe vervelender het wordt inderdaad.
 
Ik woonde vroeger in een huis van 3.5m breed en heb toen gekozen voor de iets duurdere radiatoren met vlakke voorplaat. In een witte kleur waardoor die opgingen in de witte muren, vond ik daar niets "lelijk" aan want ze waren quasi onzichtbaar. Je moet wel meer betalen om ze dun en strak te houden (2m hoog en smal in mijn geval) maar als je werkt met een renovatieproject (ligt anders voor nieuwbouw) ben je veel meer beperkt wat betreft de hoogte van de vloer.

Deze look dus:
160x40-cm-type-20-1300-watt-verticale-design-radi.jpg
 
Zo'n radiatoren hangen er in het appartement dus ook. Feit is dat je een stuk muur weg gooit waar anders iets praktisch (zoals een kast) of iets mooi (schilderij/foto) kon hangen. Bij renovatie is het inderdaad nog anders dan bij nieuwbouw. Hoewel bij een grondige renovatie ik bij vrienden vaak genoeg gezien dat ze toch vloerverwarming gelegd hebben.
 
Zo'n radiatoren hangen er in het appartement dus ook. Feit is dat je een stuk muur weg gooit waar anders iets praktisch (zoals een kast) of iets mooi (schilderij/foto) kon hangen.
Dat vind ik zwaar overroepen, je moet natuurlijk wèl goed nadenken waar die het beste geplaatst wordt in functie van meubels èn goede warmteverdeling.
 
Dat vind ik zwaar overroepen, je moet natuurlijk wèl goed nadenken waar die het beste geplaatst wordt in functie van meubels èn goede warmteverdeling.
Uw afbeelding is er nochtans een mooi voorbeeld van: een groot schilderij op een kast zetten? Had het niet logischer geweest om dat tegen de muur te hangen? Bijvoorbeeld op de plaats van die radiator.... ?

Wat je met die muur ook wil doen, dankzij vloerverwarming heb je meer mogelijkheden. Strakke cleane look, schilderij, raam, kast,... Ik begrijp heel goed waarom vloerverwarming de norm is geworden anno 2023.
 
Uw afbeelding is er nochtans een mooi voorbeeld van: een groot schilderij op een kast zetten? Had het niet logischer geweest om dat tegen de muur te hangen? Bijvoorbeeld op de plaats van die radiator.... ?
Je ziet daar, wat? 2.5m? En gezien het kleurcontrast lijkt het me een bewuste keuze om de radiator als eyecatcher te laten gelden.
 
Dat schilderij is makkelijk na te schilderen op de radiator😁

2 problemen ineens opgelost.

Ik heb ook zo 1 radiator in de hall bijgeplaatst omdat we boven enkel maar op de badkamer verwarming hebben.
Zo gaat er toch wat warmte naar boven.

Laatst nog mee gevloekt.

Lekte al van verleden jaar wat druppels.

Kwam van 1 afsluitdop bovenaan.
Alle water eruit, teflon rond... vullen ... te weinig teflon blijkbaar rondgedaan🙈 ... repeat ... maar dan gelukkig OK
 

Best interessant om eens de nadelen van vloerverwarming te lezen. Dat radiatoren perfect functioneren met lage temperaturen wist ik al, aangezien we dat hier thuis al even zo toepassen. Vind het zelf ook best vreemd dat er altijd meteen over vloerverwarming gesproken wordt bij warmtepompen.
Je verliest ongeveer 1 tot 1.5 COP per 10C hogere watertemperatuur.
Met 25C door de vloer krijg je uw huis makkelijk op 21C. Met een radiator lukt dat nooit.
En dat je er niks van voelt is wel bullshit. Ik krijg pas kou als ik naar de berging ga waar de vloer koud is. Ondanks dat het daar vaak warmer is dan in de living door de wasmachine en droogkast die er staan.
Ik vind vloerverwarming zeer aangenaam en dat is geen echt warmte vloer meer zoals vroeger. Gewoon de temperatuur zoals de vloer in de zomer aanvoelt.
 
Heb meerdere huizen met vloerverwarming (lage temp) en radiatoren gehad (range 40 tot 80 graden aanvoer) en alhoewel radiatoren op 40 graden best meevalt en het minimum van comfortabel is, kies ik resoluut voor vloerverwarming.

Bij radiatoren neig ik naar in slaap vallen, bij vloerverwarming niet.
Je mist vloerverwarming ook pas wanneer je het niet meer hebt. Zoals MorGo7h aanhaalt voelt een ruimte zonder vloerverwarming ineens kouder terwijl de temp identiek/hoger is.
Mss dat het met een paar sloffen opgelost is, maar we lopen alle 5 gewoon op sokken rond in huis.
 
Ik woonde vroeger in een huis van 3.5m breed en heb toen gekozen voor de iets duurdere radiatoren met vlakke voorplaat. In een witte kleur waardoor die opgingen in de witte muren, vond ik daar niets "lelijk" aan want ze waren quasi onzichtbaar. Je moet wel meer betalen om ze dun en strak te houden (2m hoog en smal in mijn geval) maar als je werkt met een renovatieproject (ligt anders voor nieuwbouw) ben je veel meer beperkt wat betreft de hoogte van de vloer.

Deze look dus:
160x40-cm-type-20-1300-watt-verticale-design-radi.jpg
Wij hebben ook zo'n 3 radiatoren in onze woonkamer en ook witte muren. Gezien die op zeer smalle stukken muur tussen ramen geplaatst zijn, hadden we die stukken muur voor niks anders kunnen gebruiken (tenzij een schilderij of foto, maar daar hangen er al genoeg van op andere plaatsen :p ). Bij ons vallen die dus ook totaal niet op en ik heb er zelfs 1 volledig dichtgedraaid omdat 2 radiatoren voldoende is om op 40 graden alles op 21 graden te houden en anders de ruimtes waar er nog oudere kleinere radiatoren hangen niet lang genoeg warm water krijgen om de ruimte op te warmen (thermostaat staat in de living).
 
Mijn moeder heeft nog een ondergrondse mazouttank. Deze is echter kapot en mogelijk niet meer te herstellen.

Men heeft voorgesteld om een bovengrondse mazouttank te plaatsen. Ik ben daar echter niet voor te vinden want stel dat haar mazoutketel daarna kapot gaat dan is die nieuwe mazouttank 'nutteloos' (een nieuwe ketel plaatsen kan niet meer). En dat hebben ze haar te 'kakken' gezet.

Een 2de optie is een gasketel plaatsen. Maar dan moet ze ook leidingen leggen van de straat tot aan de gasketel (er ligt dus gas in het straat maar niet tot binnen in haar woning) Echter worden over enkele jaren gasketels ook niet afgeschaft? Daar was sprake van dacht ik?
(Voor nieuwbouw is dat al het geval in 2025) Heeft het dan nog zin ééntje te plaatsen?

Een warmtepomp is de 3de optie. Een elektrisch warmtepomp dan maar? Maar ja welke is het beste voor een verouderde woning? Dat is ook weer een lastige vraag.

Eventueel een zonneboiler? Maar dan moet ze ook weer zonnepanelen leggen en dan wordt dat ook weer kostelijk met haar klein pensioentje.
 
Terug
Bovenaan