Verwarming

Mijn moeder heeft nog een ondergrondse mazouttank. Deze is echter kapot en mogelijk niet meer te herstellen.

Men heeft voorgesteld om een bovengrondse mazouttank te plaatsen. Ik ben daar echter niet voor te vinden want stel dat haar mazoutketel daarna kapot gaat dan is die nieuwe mazouttank 'nutteloos' (een nieuwe ketel plaatsen kan niet meer). En dat hebben ze haar te 'kakken' gezet.

Een 2de optie is een gasketel plaatsen. Maar dan moet ze ook leidingen leggen van de straat tot aan de gasketel (er ligt dus gas in het straat maar niet tot binnen in haar woning) Echter worden over enkele jaren gasketels ook niet afgeschaft? Daar was sprake van dacht ik?
(Voor nieuwbouw is dat al het geval in 2025) Heeft het dan nog zin ééntje te plaatsen?

Een warmtepomp is de 3de optie. Een elektrisch warmtepomp dan maar? Maar ja welke is het beste voor een verouderde woning? Dat is ook weer een lastige vraag.

Eventueel een zonneboiler? Maar dan moet ze ook weer zonnepanelen leggen en dan wordt dat ook weer kostelijk met haar klein pensioentje.
Gasketels gaan mijn inziens nog niet direct verboden worden bij bestaande huizen. Maar geen idee hoeveel het kost om gas binnen te trekken. Kan best duur zijn volgens mij. Mazoutketels gaan normaal trouwens best wel lang mee hoor.

Een lucht-water warmtepomp bij een oude niet gerenoveerde woning is een no go. Het is sowieso al duur om te plaatsen en in gebruik zal die ook heel duur zijn terwijl die de woning mogelijk niet warm zal krijgen. Lucht-lucht is een optie, maar dan heb je nog geen warm water natuurlijk.

Ik zou precies toch die mazoutketel zo lang mogelijk proberen draaiende te houden, tenzij het een zeer grote kost is om een nieuwe tank te plaatsen.
 
Ik denk dan weer dat @makila de pelletkachel vergeten is, waarschijnlijk heeft zij geen gans verwarmde woning nodig maar vooral een warme leefkamer/keuken?

Geen idee natuurlijk hoe oud en zelfstandig uw moeder is, maar ik vermoed al een zeventiger? Dan zou ik toch geen grootse, zotte kosten meer doen...

En idd warmtepomp is absoluut geen economische investering in dit geval.
 
Mijn moeder heeft nog een ondergrondse mazouttank. Deze is echter kapot en mogelijk niet meer te herstellen.

Men heeft voorgesteld om een bovengrondse mazouttank te plaatsen. Ik ben daar echter niet voor te vinden want stel dat haar mazoutketel daarna kapot gaat dan is die nieuwe mazouttank 'nutteloos' (een nieuwe ketel plaatsen kan niet meer). En dat hebben ze haar te 'kakken' gezet.

Een 2de optie is een gasketel plaatsen. Maar dan moet ze ook leidingen leggen van de straat tot aan de gasketel (er ligt dus gas in het straat maar niet tot binnen in haar woning) Echter worden over enkele jaren gasketels ook niet afgeschaft? Daar was sprake van dacht ik?
(Voor nieuwbouw is dat al het geval in 2025) Heeft het dan nog zin ééntje te plaatsen?

Een warmtepomp is de 3de optie. Een elektrisch warmtepomp dan maar? Maar ja welke is het beste voor een verouderde woning? Dat is ook weer een lastige vraag.

Eventueel een zonneboiler? Maar dan moet ze ook weer zonnepanelen leggen en dan wordt dat ook weer kostelijk met haar klein pensioentje.

1) evalueer de kost van die bovengrondse mazouttank. En evalueer hoe lang je die ketel nog in dienst kan houden of kan oplappen (want zolang je de ketel kan oplappen is het goed)
2) hoe geïsoleerd is de woning ? Hoe groot is haar warmtevraag ?
3) Houd in het oog wanneer die gasketels verboden worden om er toch nog 1 te plaatsen. En op wat de kost zou uitkomen om die gas enz in huis te trekken. Dat je desnoods die kost al voorziet, die nog binnentrekt en in dienst zet om daarna gewoon nog verder op de mazoutketel te werken tot die echt de pijp aan maarten geeft.
4) Indien uitkomst van 2 niet echt denderend is, dan is een warmtepomp zonder dat je voorzieningen treft voor lage temperatuursverwarming niet echt ideaal of optimaal. En eigenlijk zeer kostelijk. Al is dat enorm moeilijk te voorspellen aan welke prijs we binnen dit en 20 jaar gas nog geleverd krijgen in vergelijking met elektriciteit...

5) eventueel is een optie om een L/L warmtepomp te zetten op de locatie(s) (vb keuken/living, slaapkamer en badkamer) waar ze veel aanwezig is, en die ruimte te isoleren, om het nadeel te beperken. Maar echt leuk gaat dat niet zijn.
Eventueel te bekijken of hij de woning al niet op u kan nemen, dat ze tijdelijk bij u woont, en dat je een renovatie doet van haar woning waar je dan later dan zelf kan intrekken. Maar bon dat laatste is niet goedkoop en je moet het ook zien zitten om naar daar te vertrekken (of dat zij op uw appartementje gaat gaan wonen - maar oudere mensen verplant je niet zo makkelijk...).

6) Andere optie is pellets ofwel aangesloten op uw centrale verwarming (maar dan ga je wel een serieus verbruik hebben en regelmatig daar pellets mogen gaan bijsteken - al bestaan er ook automatische vulsystemen maar echt goedkoop zijn die ook niet) ofwel op dezelfde wijze werken als 5. Maar je gaat normaal gezien dan wel geen pelletkachel zetten in de badkamer of slaapkamer. Goedkoop is dat ook niet echt.

Zonneboiler : zou ik niet doen. Uw sanitair warm water verbruik is niet zodanig groot en men gebruikt het normaliter niet voor de verwarming. Is bij mijn weten ook redelijk kostelijk.

Kortom een ideale oplossing is er niet voor niet deftig gerenoveerde gebouwen.
 
Wij zijn net verhuist naar een halfopen bebouwing met vloerverwarming.
Op onze digitale meters heb ik nu zo'n metertje gehangen waardoor ik ons verbruik kan bijhouden.
De thermostaat van de vloerverwarming staat als volgt ingesteld(vriendin is de hele dag thuis):
  • 06u30 - 08u00: 19°
  • 08u00 - 20u00: 20°
  • 20u00 - 22u00: 19°
  • 22u00 - 06u30: 18°
Ons verbruik ligt momenteel rond de 7m³ per dag, dit is ook met douchen en warm water.
Ligt dit verbruik wat in de lijn met wat anderen verbruiken?
Ook heb ik geen idee hoe ik de thermostaat het best instel, eerste maal dat we vloerverwarming hebben, tips zijn zeker welkom!
 
Wij zijn net verhuist naar een halfopen bebouwing met vloerverwarming.
Op onze digitale meters heb ik nu zo'n metertje gehangen waardoor ik ons verbruik kan bijhouden.
De thermostaat van de vloerverwarming staat als volgt ingesteld(vriendin is de hele dag thuis):
  • 06u30 - 08u00: 19°
  • 08u00 - 20u00: 20°
  • 20u00 - 22u00: 19°
  • 22u00 - 06u30: 18°
Ons verbruik ligt momenteel rond de 7m³ per dag, dit is ook met douchen en warm water.
Ligt dit verbruik wat in de lijn met wat anderen verbruiken?
Ook heb ik geen idee hoe ik de thermostaat het best instel, eerste maal dat we vloerverwarming hebben, tips zijn zeker welkom!
Probeer eens gewoon 24/24 20 graden. Hou dat een week vol en kijk dan eens naar het verbruik. Volgens mij is gaat dat efficiënter zijn. (Afhankelijk van de isolatie van uw huis)
 
Probeer eens gewoon 24/24 20 graden. Hou dat een week vol en kijk dan eens naar het verbruik. Volgens mij is gaat dat efficiënter zijn. (Afhankelijk van de isolatie van uw huis)

Ligt ook aan de modulatie van de ketel etc. Als die niet heel ver terug kan is afkoelen wss beter om pendelen tegen te gaan. Ook draait de pomp (of pompen) minder uren wat wel iets uitspaart etc.

Hier HOB (241 m2 netto) van 2020, systeem mag aan tussen 7-22h, daarbuiten niet omdat we daar wakker van worden. Verwarmen 21,5 beneden en 20,5 boven, verbruik momenteel tussen de 5,3-5,8m3 per dag.

‘S morgens om 7h is het nog altijd rond de 20,5 a 20,7 graden met deze lichte vriestemps, terwijl de CV van 13-14h nietmeer aan is geweest.

Wss niet het efficiënts, maar ‘s nachts wel stil. Die 7m3 per dag is niet overdreven veel ofzo bij deze temps.
 
Vraagje voor een vriendin, die heeft de afgelopen 3 dagen een verbruik van 4.1 - 4.2m3 en dan ineens 7.5m3 zonder noemenswaardige verschillen (gelijkaardig warmwaterverbruik op doorstromer) en temp in huis. Enig idee hoe dat zou komen?

7,Xm3 is volgens mij zelfs veel voor een gesloten bebouwing van 2020 en 120m2 (+40m2 onverwarmde maar goed geisoleerde zolder).
 
Ligt ook aan de modulatie van de ketel etc. Als die niet heel ver terug kan is afkoelen wss beter om pendelen tegen te gaan. Ook draait de pomp (of pompen) minder uren wat wel iets uitspaart etc.

Hier HOB (241 m2 netto) van 2020, systeem mag aan tussen 7-22h, daarbuiten niet omdat we daar wakker van worden. Verwarmen 21,5 beneden en 20,5 boven, verbruik momenteel tussen de 5,3-5,8m3 per dag.

‘S morgens om 7h is het nog altijd rond de 20,5 a 20,7 graden met deze lichte vriestemps, terwijl de CV van 13-14h nietmeer aan is geweest.

Wss niet het efficiënts, maar ‘s nachts wel stil. Die 7m3 per dag is niet overdreven veel ofzo bij deze temps.
Scheelt er dan iets met uw cv? Normaal maakt dat toch niet veel geluid?
 
Scheelt er dan iets met uw cv? Normaal maakt dat toch niet veel geluid?

Scheelt niets mee, zijn de externe pompen die we horen bij de opstart. Heb de indruk dat die een tijdje max draaien en dan terugschalen tot een stiller toerental. Als ik op dat moment niet vast slaap word ik daar wakker van.

Nu is dat ook niet erg, zelfs met deze temperaturen is de afkoeling minder dan een graad celcuis tussen 22 en 7h, boven scheelt het zels maar 0.5 graden.
 
We hebben hier vers van de pers vloerverwarming maar ik vind dat de tegels zelf te warm worden. Wat zou de oppervlakte temperatuur zo ongeveer moeten zijn of misschien beter mogen zijn?
 
We hebben hier vers van de pers vloerverwarming maar ik vind dat de tegels zelf te warm worden. Wat zou de oppervlakte temperatuur zo ongeveer moeten zijn of misschien beter mogen zijn?

Ligt aan de instellingen, vraagtemp, buitentemp en isolatiegraad. Valt niets te vergelijken tussen huizen.
Momenteel hier 23.5-23.8 op de warmste spots bij vraagtemp van 21,5 graden en buitentemp van 2 graden.
Niet verwarmde trap is 21.1 graden, die staat tussen de verdiepen (vraagtemp 21,5 beneden en 20,5 boven).

Ik denk dat alles boven 38-40 graden nefast is voor de vloer.
 
Domme snelle vraag.
Doorstromer cv -gas
Als er 1 v je 5 radiatoren toegezet word.(ook de langste afstand v d boiler) verbruik je dan ook 1 vijfde minder?
 
We hebben hier vers van de pers vloerverwarming maar ik vind dat de tegels zelf te warm worden. Wat zou de oppervlakte temperatuur zo ongeveer moeten zijn of misschien beter mogen zijn?
Contacttemperaturen zijn volgende
29° in leefzones. 33°C in badkamers. 35°C in randzones (naast vensters etc)
Dat was denk ik vastgelegd in een norm maar ik weet niet meer de welke. Zal volgende week eens zien opt werk.

edit de NBN EN ISO 11855 (herzien in 2021) zal maandag eens zien of er iets instaat waar ge den aannemer een klets mee rond zijn oren kunt geven :)
 
Verbruik:

Elec: (eerste jaar zonnepanelen, voordien +-1900kwh verbruik)
afname: 1000kwh
injectie: 2750kwh

Gas: (verwarming,warm water,koken)
4000kwh

Volgend jaar nieuwe keuken en van gas naar inductie.
 
Laatst bewerkt:
Domme snelle vraag.
Doorstromer cv -gas
Als er 1 v je 5 radiatoren toegezet word.(ook de langste afstand v d boiler) verbruik je dan ook 1 vijfde minder?

Geen domme vraag denk ik.

Ik zou verwachten dat het ongeveer 1/5 van je verbruik voor verwarming zal schelen als die radiator in een aparte ruimte hangt, dus niet bv. 1 van de 2 radiatoren in je woonkamer dichtdraaien.
"Ongeveer" want afhankelijk van: hebben die radiatoren allemaal hetzelfde vermogen, staan ze op dezelfde thermostaat-stand, koelen die ruimtes allemaal evenveel af, warmteverliezen in de leidingen,...

Maar: als je CV ook voor warm water gebruikt wordt, is dat meestal 20 à 30% van je verbruik waar dat 1/5 al niet af gaat, dus in dat geval spreek je eerder over 1/6 à 1/7 minder verbruiken.
 
We hebben hier vers van de pers vloerverwarming maar ik vind dat de tegels zelf te warm worden. Wat zou de oppervlakte temperatuur zo ongeveer moeten zijn of misschien beter mogen zijn?

Contacttemperaturen zijn volgende
29° in leefzones. 33°C in badkamers. 35°C in randzones (naast vensters etc)
Dat was denk ik vastgelegd in een norm maar ik weet niet meer de welke. Zal volgende week eens zien opt werk.

edit de NBN EN ISO 11855 (herzien in 2021) zal maandag eens zien of er iets instaat waar ge den aannemer een klets mee rond zijn oren kunt geven :)
Ik was toevallig vanochtend met de aannemer sanitair de plannen voor oa. verwarming aan het bespreken, en hij zei ook dat ze (in doorsnee ruimtes) streven naar absoluut maximum 28-29°C contacttemperatuur. Alles daarboven zou voor langdurige blootstelling ongezond zijn.
 
CV, wat is beter naar verbruik toe?

Opwarmen tot 22° en bij afwezigheid laten zakken naar v.b. 18° zodat, wanneer hij terug moet opwarmen, sneller weer op 22° zit.
Opwarmen tot 22° en bij afwezigheid laten zakken naar v.b. 10° of minder, maar moet wel meer 'geven' om dan terug naar 22° te gaan bij thuiskomst 's avonds.

Idem ditto met mijn airco, de één beweert dat het beter is om die heel de zomer te laten opstaan. Want eens de muren gekoeld zijn en het huis gekoeld is verbruikt hij veel minder om alles op temperatuur te houden dan wanneer je hem vanaf 0 doet stoken om den boel koud te krijgen 's avonds.

Wat is het nu?
 
Zakt uw huis op één dag van 22° naar 10°?! Of bedoel je over een langere periode? Hoe dan ook: zo koud het in huis laten worden is nooit verstandig. Zelfs als je langere tijd van huis bent zou het nooit zo koud mogen worden in huis. Dan krijg je vochtproblemen. Ik dacht dat alles onder de 15° afgeraden werd voor leefruimtes.
 
Terug
Bovenaan